Sivu 1/1
Sierran laturi
Lähetetty: 19 Joulu 2006 19:21
Kirjoittaja JesseA
Ajattelin tässä kysellä kun nää autosähkö jutut on aina yhtä selkeitä ja loogisia

.
Asiaan. Sierrassa alkoi latausvalo palamaan himmeänä eli aloin epäilemään hiiliä. Otin sitte jännitteensäätäjän irti ja hiilet olikin aivan loppu. Kun sain uuden säätäjän paikalleen ja laitoin auton käymään nii latausvalo paloi edelleen mutta nyt kirkkaus muuttui kierroksien mukaan.
Tyhjäkäynnillä valo paloi normaalisti himmeänä, 2500kierroksen paikkeilla valo oli lähes pimeä ja yli 3500rpm valo kirkastui hieman. Ajelin siinä sitten jonkun verran, apu kun oli puhelimen päässä jos virta loppuis. Ei sitten loppunu mutta valo vaan paloi. Just kun olin ajamas autoa takas talliin ni tuli sitten kokeiltu täydellä kuormalla eli pitkät päällä sun muuta. Kas kummaa valo sammui kokonaan ensinmäisen kerran. hetken päästä syttyi uudelleen ja sammui taas kun laitto lisää laitteita pääl. Tämän jälkeen ajoin autolla lähes 100km ilman valon palamista.
Päätin sitte mitata latauksen, tulos yllätti. Tyhjäkäynnillä latus oli 14v ja kierroksil jopa 14.5v vaikka latausvalo paloi. En huomannu mitään eroa vaikka valo välillä sammui. Sen jälkeen valo on silloin tällöin palanut hetken.
Laturi on muuten Lucas.
Epäilin kosketus häiriötä mutta kun muualle ei oo koskettu kun jännitteensäätäjään nii se on melkeen mahdoton. Ja jos hiilet olis huonosti paikallaan niin ei latais kyllä ollenkaa.
Lähinnä erikoinen toi valon palaminen vaikka lataus on OK.
Eli mistä mahtaisi johtua moinen?
Lähetetty: 27 Joulu 2006 18:46
Kirjoittaja JesseA
Mikä muu voi olla vikana latausvalon palamiseen kun huono lataus?
Lähetetty: 27 Joulu 2006 19:00
Kirjoittaja tupu
Säädin paskana, vaikka toimii muuten.
Lähetetty: 27 Joulu 2006 19:51
Kirjoittaja jaska74
eikös laturissa oo toisetkin hiilet kun vaan säätimessä? muistaakseni
Lähetetty: 27 Joulu 2006 21:41
Kirjoittaja tupu
jaska74 kirjoitti:eikös laturissa oo toisetkin hiilet kun vaan säätimessä? muistaakseni
Minä en ainakaan ole sellaista laturia koskaan nähnyt!

Lähetetty: 27 Joulu 2006 21:46
Kirjoittaja keskiääni
Voihan laturi ladata normaalisti, vaikka purkaa samalla latausta, vai? Säätimen diodi purkaa latausta, vaikka samanaikaisesti lataa normaalisti... villi veikkaus.

Tai voisko merkkivalo palaa, jos lataa liikaa? Toi sähkölaitteiden lisääminen kuormaan viittaa siihen.
Lähetetty: 27 Joulu 2006 23:05
Kirjoittaja VesQ
Eikös latausvalon kumpaankin napaan tule +12v. Eli auton sähköistä +12v ja silloin kun ei lataa niin maadoittaa laturin kautta ja valo palaa. Kun alkaa lataamaan niin laturi työntää +12v maadoittamisen sijasta siihen toiseen napaan ja lamppu ei pala
Jos laturi työntääkin +14v kahdentoista sijasta niin lampun navoilla on 2 voltin jännite ero ja valo palaa himmeästi
Tälleen nopeasti ajateltuna
Edit:
Tuo lucas on kyllä kirosana sähkölaitteissa

Lähetetty: 28 Joulu 2006 00:14
Kirjoittaja Herkko
JesseA kirjoitti:Mikä muu voi olla vikana latausvalon palamiseen kun huono lataus?
"Vuotava"virtalukonpohja.
=kulunut/likainen.
Tämä voi olla yksi syy,etenkin
silloin kun valo kiiluu,mutta
lataus on normaali.
Lähetetty: 28 Joulu 2006 14:25
Kirjoittaja JesseA
Nyt alan epäilemää että säädin on valmiiksi jotenkin rikki. Ei näköjään kannata ostaa muualta ku motonetist. Ostin paikallisiest autosähköliikkeest kun en sillo tienny viel laturin merkkii. Oletin että tuol olis joku boschilainen mut toi lucas vähä yllätti. Romuläjästä ollu vissii boschilaiset loppu ku tota on koottu.
Nyt ei enää valo sammu vaikka lisää kuormaa.
Lähetetty: 28 Joulu 2006 18:14
Kirjoittaja focusdiesel
Yleensä tuollainen vika ilmenee viallisesta diodisillasta. Käy palauttamassa jännitteensäädin ja vaihda se uuteen.
Lähetetty: 28 Joulu 2006 23:55
Kirjoittaja lexicon69
hiilien vaihto ei paljo auta jos liukurenkaat on kaputt, ittel kävi boschis kylläkin, et vaihdoin hiilet ja autto hetkeks, mut sit oli taas akku tyhjä, latas tyhjäkäynnil ok mut kierroksil putos akkujännitteeks tosin valo ei syttyny. Yhdes vaihtolaturis oli bluelinen (varo halpoja kopioita) säädin se anto jopa 18 volttii, takuusta uusi, mut varmuudeks laitoin hyllystä aidon boschin johon laitoin uudet hiilet ja toimii vieläki. Luukas on toki eri juttu se taitaa vaatii herätteen merkkivalon kautta muuten ei apostoli herää.
sierran
Lähetetty: 29 Joulu 2006 18:45
Kirjoittaja Hoppa
Ensinnäkin heittäisin sen lucaksen kuusenjuurelle ja bosch tilalle. Käypänen boschilainen maksioi nettona muutama vuosi sitten 53€.
Oletko muuten hitsaillut autoasi akun maajohto kiinni?
Tästä seuraa hyvin useasti diodisillan 1 tai useamman diodin tuho.
Lähetetty: 29 Joulu 2006 20:22
Kirjoittaja JesseA
Eipä ole tota yksilöä tarvinnu ees hitsata(IHME!!). En viitti vaihtaa koko laturii mutta toi jänniteensäädin lähtee huomen taas vaihtoo jos ei auta nii sitte boschi menee tilalle.
Lähetetty: 30 Joulu 2006 22:00
Kirjoittaja Herkko
Ja boschikin ottaa herätteen
latausvalolta.
Lähetetty: 30 Joulu 2006 22:16
Kirjoittaja lexicon69
Ottaa mut ei välttämättä vaadi, tietysti valoja on mukava katsella paitsi öljyvaloo, Taunus meni viel 30 km merkkivalon johto irti, oli vähä liika paineitä ku yks mäntä oli vähä rikki siin oli pieni reikä. On ollu tapana polkee kaikki ihan loppuun, ettei turhaan vaihda.
Lähetetty: 30 Joulu 2006 23:11
Kirjoittaja Herkko
lexicon69 kirjoitti:Ottaa mut ei välttämättä vaadi, tietysti valoja on mukava katsella paitsi öljyvaloo, Taunus meni viel 30 km merkkivalon johto irti, oli vähä liika paineitä ku yks mäntä oli vähä rikki siin oli pieni reikä. On ollu tapana polkee kaikki ihan loppuun, ettei turhaan vaihda.
"Ottaa muttei vaadi"hmm...
Mutta loppupelissä,jos Boschilaisella
varustetussa Voortissa latausvalo ei toimi,
niin epäilen ettei se myöskään lataa.
Latausvalon kautta se heräte virta
kuitenkin kulkee.
Näin ainakin alunperin

Lähetetty: 31 Joulu 2006 00:19
Kirjoittaja lexicon69
muistaakseni boschilainen herää ilmanki luukas ei välttämättä siltikään. Kumpaaki oon kokeillu luukas tosin oli natikasta ja sisäiset hiilet ja p*rseestä muuteski Se ainaski vaati kokeilus "monimutkaiset" johdotukset, ainaski tälläsel osa-aikasähkäril, ac:stä saa pirteemmät tällit.
Lähetetty: 03 Tammi 2007 15:49
Kirjoittaja JesseA
Eipä sitte auttanu jännittensäädin. Mitäs muuta pystyy vielä tekemää ku heittämää laturilla vesilintua?
En tiedä enää mitään muuta kun laturin vaihdon? Voisko hiilien loppuminen rikkoa jotain muuta. Missäs ne diodit on, eikös ne oo kiinteenä laturis?