Vauhtipyörän keventämisestä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Monteonisti kirjoitti:Tarkoitin että "kunnon kiihdytyksessä" ei kevennyksestä ole paljoa hyötyä. Siis kun painaa kaasun pohjaan paikallaan ja antaa vauhtipyörän ottaa täydet kierrokset ja sitten lähtee kiihdyttään kaasu pohjassa niin vauhtipyörän massa paremminkin auttaa pitämään täydet kierrokset koko ajan? :roll: Syöhän tuo tietenkin miestä ja vielä enemmän kytkintä kun sitä joutuu luistattaan jotta kierrokset pysyy huipuissa ja renkaat pitää! 8)
Tuolla konstilla kyllä vielä kolmosellakin renkaat pyrkii sutiin kuivalla asfaltilla, loppuu kyllä renkaat tai kytkin, mutta kysehän oli kiihtyvyydestä? :roll:
Jaaha. No, jokainen tyylillään. :roll:
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Eli kun puhutaan tuosta 1.6l ohc:n pyörästä, niin mistäpäin ulkokehää kannattaa ottaa pois, että saa painon sinne 6kg paikkeille.

Tässä esimerkki vauhtipyörä (diisselin pyörä, joku skodan kone).

Ja onko 1.6l OHC E-maxissa samanlainen vauhtipyörä kuin normaalissa OHC:ssä? Kun kaverilta saisin kevennetyn 1.6l OHC:n (ollut -88 sierrassa) vauhtipyörän.

Edit: Paljonkos kustantaisi vauhtipyörän+asetelman tasapainoitus?
Muutaman kuvan näppäsin vakiosta ja kevennetystä tänään tallilla käydessäni. 2.0 ja 1.6 vakio vauhtipyörät, kevennetty vs vakio (2.0).

ja tässä vielä punnitus tuloksia.

2.0 = 9.1 kg
1.6 = 7.45 kg
2.0 Kevennetty = 5.95kg
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kumpi vauhtipyörä sulla siis on ollut kiinni tuossa 1.6l OHC:ssä? Tuo 1.6l vai 2.0l?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Kumpi vauhtipyörä sulla siis on ollut kiinni tuossa 1.6l OHC:ssä? Tuo 1.6l vai 2.0l?
Ei noista pyöristä mikään.. Tällähetkellä koneessa on 1.6:sen kevennetty vauhtipyörä.
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

s.o.h.c kirjoitti: Ei noista pyöristä mikään.. Tällähetkellä koneessa on 1.6:sen kevennetty vauhtipyörä.
Niin eli sulla on "pikku"vaiheloota paikoillaan?
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Escortsutii kirjoitti: Niin eli sulla on "pikku"vaiheloota paikoillaan?
Eikun type9. Kytkinlevy vaan on pieni 190mm mutta isommalle kytkinakselille (23booria).
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

KUVA kevyestä vauhtipyörästä. (ja hyvistä TAKOmännistä.) :lol: :lol:
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Samaa kuvaa joskus katselin. Ei ihan halpa kone, mitä hintaa tais olla jotain 5000e?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Bootsi kirjoitti:KUVA kevyestä vauhtipyörästä. (ja hyvistä TAKOmännistä.) :lol: :lol:
jotain mahlen"volkkari" valupaskaa :wink: ja vauhtipyöräkin joku kevennetty valupyörä räjähtää varmasti silmille :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Bootsi kirjoitti:Mun puolesta tämän vois vaikka lukita... Kaikkien omat/oikeat mielipiteet on tullu selväksi. :shock:
Muutamaa poikkeusta/hermojen menetystä lukuunottamatta keskustelu on ollut varsin asiapitoista ja tyhjentävää, joten olkoon auki.

Silmä kuitenkin valvoo
. :wink:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

ZyaS kirjoitti: jotain mahlen"volkkari" valupaskaa :wink: ja vauhtipyöräkin joku kevennetty valupyörä räjähtää varmasti silmille :wink:
:lol: :lol: Mutta eikös tuossa ole just nuo reijät porattu sen takia että räjähtäis pienempiin palasiin--> tuhoalue isompi. :lol: :lol:
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

Monteonisti kirjoitti:Tarkoitin että "kunnon kiihdytyksessä" ei kevennyksestä ole paljoa hyötyä. Siis kun painaa kaasun pohjaan paikallaan ja antaa vauhtipyörän ottaa täydet kierrokset ja sitten lähtee kiihdyttään kaasu pohjassa niin vauhtipyörän massa paremminkin auttaa pitämään täydet kierrokset koko ajan? :roll: Syöhän tuo tietenkin miestä ja vielä enemmän kytkintä kun sitä joutuu luistattaan jotta kierrokset pysyy huipuissa ja renkaat pitää! 8)
Tuolla konstilla kyllä vielä kolmosellakin renkaat pyrkii sutiin kuivalla asfaltilla, loppuu kyllä renkaat tai kytkin, mutta kysehän oli kiihtyvyydestä? :roll:
höpö höpö....sulta se aina irtoo noita fiksuja kommentteja/vastauksia virittelijöille....säälittävää, ei pahalla!! :evil:
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

ja vielä lisäisin tohon edelliseen, että vissiin ne jokkiksessakin huvikseen niitä keventelee, eikä tee "kunnon kiihdytyksiä"....niillä kun ei oo hirveesti sen kytkimenkään käyttöiällä merkitystä...että se siitä!!
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Eikun se vauhtipyörä varmaan kevennetään sen takia kun muutkin on niin tehneet :lol:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

s.o.h.c kirjoitti:Eikun se vauhtipyörä varmaan kevennetään sen takia kun muutkin on niin tehneet :lol:
Eipäs kun sitä konetta on reteenpää kierrätellä snagarin nurkalla kun ottaa vihaisesti kierroksia.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Tinde kirjoitti: Eipäs kun sitä konetta on reteenpää kierrätellä snagarin nurkalla kun ottaa vihaisesti kierroksia.
ahaa... no nytpä tiedän tämänkin. Pitää käydä kokeilemassa miten tuo toimii :)
Lukittu