Sivu 4/7

Lähetetty: 09 Marras 2005 21:43
Kirjoittaja Jaakko85
No ota vaikka kuvia siitä jakajasta, veikkaan että se on tuo missä on nuo pinnit 3sisään ja 6ulos. Motorcraftin iso valkokantinen jakaja ?

edit; en veikkaakkaan.

Taitaa olla melko yleistä että tuo moduli alkaa hajoilemaan n.15v iässä :)

Lähetetty: 09 Marras 2005 22:11
Kirjoittaja VesQ
Täytyy huomenna napsia, äsken sain boksista yhen kuvan otettua ni akku loppu prkele

Siis boschin jakaja, samanlainen kansi ja pyörijä kuin lähes kaikissa boscheissa, ja motocraftin se boksi, about 10cm pitkä ja 3-4cm leveä ja liitin on lyhyellä sivulla, palikka ruuvattu alumiiniseen jäähdytyspalikkaan

Lähetetty: 09 Marras 2005 22:31
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:Täytyy huomenna napsia, äsken sain boksista yhen kuvan otettua ni akku loppu prkele

Siis boschin jakaja, samanlainen kansi ja pyörijä kuin lähes kaikissa boscheissa, ja motocraftin se boksi, about 10cm pitkä ja 3-4cm leveä ja liitin on lyhyellä sivulla, palikka ruuvattu alumiiniseen jäähdytyspalikkaan
Joo kyllä se nuin mahtaa olla. Siis tuossa motorcraftissa se johtosarjan liitin tulee sinne modulin päähän. ja se moduli on se 6+3pinniä.

Lähetetty: 09 Marras 2005 22:35
Kirjoittaja VesQ
Mutta mitä se +3pinniä meinaa, ai jakan liitintäkö, siinä on 3 piuhaa

Lähetetty: 09 Marras 2005 22:59
Kirjoittaja jaska74
Lumenitionin järjestelmässä värit ovat: punainen käyttövirta, sininen signaali ja musta maa.

Lähetetty: 09 Marras 2005 23:00
Kirjoittaja Jaakko85
no kuusi pinniä johtosarjaan ja 3 jakajaan

Lähetetty: 09 Marras 2005 23:06
Kirjoittaja jaska74
joku muuten laitto joskus jonnekkin tänne kuvan oikein että mikä johto menee mihin... muistas vaan kuka ja koska/miksi...

Lähetetty: 10 Marras 2005 20:45
Kirjoittaja VesQ
Juu sehän selviää kytkentäkaaviosta, täytyy huomenna ottaa tuo boksi ja jakaja mukaan kun käy osasilla niin sanoivat että heillä on joku testeri niihin, sillähän se selviää

Kartioputsarin kävin tänään hakemassa mutta olikin laatikossa 80mm kaulalla oleva kun piti olla 70mm, täytyy sekin käydä vaihtamassa

Mitäs kaasuvaijeria tuohon kannattaa sovittaa, onkos sierrassa kaasupolkimen pää samanlainen kuin ekkerissä, eli polkimessa pallo johon vaijeri tulee ja siihen se mahtava fordin "sokka" päälle. Entäs millainen läpivienti sierrassa on rintapellissä

edit:
eli tuollainen jakaja
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... akaja4.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... akaja3.jpg

ja boksi
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... 4boksi.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... boksi2.jpg

ja tuollainen lommo siinä paineensäätimessä
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... %e4din.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... e4din2.jpg

Lähetetty: 13 Marras 2005 21:01
Kirjoittaja VesQ
Eikös kukaan tiedä mistä niitä bensasihtejä saisi, tai jotain verkkoa mistä pystyisi tekemään

Tai sitten isoilla lähdöillä olevaa putsaria. Yksi pieni ruiskun putsari löytyi mutta siinä on sisämitalta 9mm lähdöt. Uskaltaisiko sillä vaan kylmästi kokeilla. Olisi ainakin yksi ylimääräinen pumppu mutta on vaan turhan arvokkaita hajotettavaksi

Lähetetty: 13 Marras 2005 22:25
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:Eikös kukaan tiedä mistä niitä bensasihtejä saisi, tai jotain verkkoa mistä pystyisi tekemään

Tai sitten isoilla lähdöillä olevaa putsaria. Yksi pieni ruiskun putsari löytyi mutta siinä on sisämitalta 9mm lähdöt. Uskaltaisiko sillä vaan kylmästi kokeilla. Olisi ainakin yksi ylimääräinen pumppu mutta on vaan turhan arvokkaita hajotettavaksi
Eikö joku siivilän verkko ole ihan tarpeeksi tiheää, kunhan nyt ei mitään hiiriä ime, itse laittaisin sen suodattimen sitten painepuolelle esim konehuoneeseen.

p.s. varmaan kannattaa suosiolla hommata uusi paineensäädin.

Lähetetty: 14 Marras 2005 09:17
Kirjoittaja Samba
VW/Audi varaosanumero 811-201-511-D, maksoi paikallisessa liikkeessä 4e. 12mm tulo ja lähtö. http://kotisivu.dnainternet.net/sakrkor ... .sized.jpg tuo valkoinen pötkylä.

Lähetetty: 14 Marras 2005 10:45
Kirjoittaja country sedan
Turbo/ruisku vehkeissä on tullut käytettyä öljypolttimen löpöputsaria ennen pumppua. Saa ruuvattua tarvittavan kokoiset liittimet ja on pestävä.

Tanen kaasuvajeria voi sovitella Escoonkin. Itellä tais Efi Tanessa olla ihan 2 litrasen Tanen vaijeri.

Lähetetty: 14 Marras 2005 22:03
Kirjoittaja VesQ
Samba kirjoitti:VW/Audi varaosanumero 811-201-511-D, maksoi paikallisessa liikkeessä 4e. 12mm tulo ja lähtö. http://kotisivu.dnainternet.net/sakrkor ... .sized.jpg tuo valkoinen pötkylä.
Juu kiitoksia tuo auttaa jo paljon, ja olikos ne lähdöt sisämitaltaan tuon 12mm vai ulkoa

Juuri kerkesin käydä hydrauliikka firmassa ja mukaan tarttui letkuliittimiä yms ja niillä saa juuri 8.5mm ja 10mm lädöt sierran putsariin (nekin poraamalla mutta enempää ei pysty kun tulee kierteistä läpi)

Eli täytyy Länsiautossa käydä vierailemassa

Tuosta kaasuvaijerista niin onkos tuohon efiin joku oma vaijeri, tarvikkeena ei ainakaan löydy kuin sitä pallomallia kuten kaasarissakin. Ja vaijerin vapaa pituus ( itse vaijeri mikä näkyy) niin pitäisi olla jotain luokkaa 15-20cm jotta riittäisi kun kaasarimalleissa se on jotain 10cm luokkaa. Täytyy vielä fordilta käydä kysymässä saako siihen jotain omaa ja mitä maksaa, jos hirveitä maksaa niin sitten eskon omalle vaijerille tehtävä

Sytkäboksissa ei sitten ilmeisemmin ole vikaa koska lainaboksilla sama juttu eli ei katko puolan miinusta, eli vaihtoehdoksi jäisi jakaja. Tai sitten ecu/boxi. Tuossa kun mietin tuota ruiskun sielunelämää niin eikös se mene siten että bensaa sumutetaan vain sille sylinterille jolla on imutahti eli imuventtiili auki. Jos näin on niin mistä ihmeestä se boksi tietää minkä sylinterin tahti on menossa. Eikai tuossa pitäisi jotain kampiakselin asentotunnistinta olla ?. Jakajahan vaan antaa tiedon 4 kertaa koneen pyörähtäessä kerran, imusarjassa ei ole mitään tunnistimia yms. Vai antaako se aina kerralla kaikille pytyille ainetta.

Eikös tuon systeemin pitäisi pelata niin että kun annan systeemiin virtaa (eli virrat käännetään päälle) niin kun jakajaa rupeaa pyörittämään niin se kuvastaa tilannetta että kone käy, eikös silloin pitäisi puolan miinuksen katkoa maita ja suuttimien naksua järjestyksessään

Ja mitenkäs se ohjaa bensapumppua, eli kun virrat kääntää päälle niin pumppu käy sekunnin pari ja sammuu, mitäs sitten mistä se tietää milloinka pumpun pitäisi pyöriä ja milloin ei, vai ottaako jotenkin kaasun asennosta ja kierroksista tiedon että nyt tarvitaan tuon ja tuon verran soppaa

Lähetetty: 14 Marras 2005 22:09
Kirjoittaja Jaakko85
Pumppu pyörii startin jälkeen kokoajan ja tasaisesti. eli ei ota mistään kaasupolkimen asennoista tms tietoa.

Lähetetty: 14 Marras 2005 22:20
Kirjoittaja VesQ
Hmm, tarviikohan toi vielä johonkin piuhaan jotain tietoa et milloin koneen starttaa, startin heräte ?. Ihmettelin kun tuohon ruiskun johtosarjaan on yhdistetty akun ja startin välinen kaapeli sekä startin heräte

Liittyyköhän ne nyt jotenkin tuohon hommaan

En kyllä tosin huomannut että akun ja startin välisellä kaapelilla olisi yhteyttä boksin yms kanssa, sitä herätettä en ole niin tarkkaat mittaillutkaan

Vai katsooko tuo boksi että startataan kun jakaja rupeaa pyörimään, täytyyhän se mäkistartillakin saada käymään

Lähetetty: 15 Marras 2005 06:30
Kirjoittaja asn
Tuo Boschin L-jetti ei ole sekventaalinen ruisku, eli ruiskii kerran tai kaksi / kampiakselin kierros, jolloin suihkutuksen tarkka ajoitus ei ole tarpeen. Ja suuttimet on "kahdessa nipuissa", samaan tapaan kun megasquirtissa, eli 2 suutinta toimii yhtäaikaa.

Boxi "huomaa" starttauksen moottorin kierrosluvusta. Olisiko siinä 200rpm paikkeilla :roll: ja siitä ylöspäin on sitten normaali-tila.

Ja tosiaan pumppu lähtee pyörimään, kun jakajalta alkaa tulla kierrostietoa.

(mutu tietoutta sitten, että älkää hermostuko jos olen väärässä :wink:)

Lähetetty: 15 Marras 2005 21:11
Kirjoittaja VesQ
Dodii, nyt alko pelittää

Elikkäs sytkäboksi yms ehjiä epäilyksistä huolimatta. Sen on kovin vaikea toimia jos ei saa virtaa :D . Eli niistä johtosarjan liittimistä kun pätkin piuhat ja tein ecun ja pumpun releet niin unohtui sitte yksi ohut musta piuha, eli juurikin sytkän virta. No onneksi ei tullut kuin 2 tuntia nyplättyä johtosarjan teippejä auki tietenkin väärästä päästä alkaen :roll:

Juu elikkä kun antaa virtalukosta virtaa niin ecun rele napsahtaa päälle ja bensapumppu saa virtaa pari sekunttia. Sitten kun rupeaa jakajaa pyörittämään niin bensapumpun rele napsuu päälle ja suuttimet naksuvat järjestyksessään?? . Kun lopettaa jakajan pyörittämisen niin hetken päästä pumpun rele sammuu.

Täytyy seuraavaksi niputtaa johtosarja uudestaan ja ruveta sitä sovittelemaan autoon sekä boksi kiinni yms mitä nyt pystyy etukäteen tekemään.

Se volkkarin putsari on ilmeisesti 11mm letkulle eli putsarin lähtöjen sisämitta on varmaan 9-10mm. Kokeillaan aluksi sillä, luulisi toimivan :?
Onhan tuossa nurkassa sitten varapumppukin mutta toivottavasti sitä ei tarvita

Putket tulee sisämitaltaan 6mm nylon putkesta vaikka paluulähtö säätimessä onkin 8mm, mutta ottaahan kone siitä matkaltakin jo omansa

Sitten sellainen että olisiko jollain nurkissa pyörimässä irrallista mk2 ekkerin tankkia niin jos viitsisi mitata kierteen koon/nousun siitä pohjassa olevasta mutterista/letkulähdöstä. Tai jos joku sattuisi ulkoa muistamaan :shock:

Niin ja mistähän kannattaisi kysellä banjoliittimiä putsariin ja niitä pultteja joilla banjot tulee kiinni. Tuntuu että kaikissa hydrauliikka/putkiliikkeissä kierteet on järjestäen tuumasia

Lähetetty: 16 Marras 2005 08:35
Kirjoittaja country sedan
Ootko käyny Vipusenkadun Hi-Flexissä kyselemässä liittimiä, se paksumpi sälli on aika hyvin perillä asioista.

Lähetetty: 16 Marras 2005 17:20
Kirjoittaja VesQ
Juu sieltä kävin hakemassa putket ja siihen putsariin letkulähdöt, laihempi kaveri oli, johtuen siitä että niillä ei ole kuin muutamia millikierteisiä letkulähtöjä niin joutui kasaamaa kaiken maailman kierresovitteita aika monta peräkkäin jotta sai siihen sitten letkulähdön (About 7cm palikkaa letkun ja putsarin välissä kummallakin puolella.) Muuten ihan hyvä mutta poraamalla niitä saa sisältä suurennettua 10mm ja 8.5mm eli turhan pieneksi jää sisämitta. Tulee muuten jo kierteestä läpi

Banjoja ei sieltä tullut kysyttyä mutta fordilla maksoivat aika älyttömiä, toinen banjo 14e toinen 10e, toinen pultti 20e ja toinen 31e eli aika sikahintaisia. Jossei sieltä hi-flexistä löydy niin käyn purkaamolta hakemassa koko putsaripalikan

70mm letkua/putkea/haitaria ei löydy sitten mistään, kaikkia muita kokoja kyllä löytyy. Kierrellyt kaikki lvi, tarvikeliikkeet, etola, rekkaliike yms. Huomenna täytyy vielä yhdessä käydä jos sattuisi onnistamaan

Siitä tankista, eli pitäisi kierteen koko ja nousu saada selville niin pystyisi tekemään etukäteen sopivan lähdön sinne

Lähetetty: 16 Marras 2005 18:43
Kirjoittaja Bootsi
VesQ kirjoitti:
Siitä tankista, eli pitäisi kierteen koko ja nousu saada selville niin pystyisi tekemään etukäteen sopivan lähdön sinne
Jos tarkoitat TÄTÄ vasemmalla näkyvää nippeliä, niin toi sisäkierre on mulla ainakin 12x1.5 tosin saattaa olla jonkun kyläsepän muokkaama koska tuossa kiinni ollut lähtö ei ollut alkuperäinen.
Jokatapauksessaha joudut poraamaan tuon alkuperäisen lähdön isommaksi (6mm.) niin etkö meinaa tehdä uusia isompia jengoja tuohon tai vaikka juottaa isoa putkea vanhan tilalle?

Oikealla näkyvä pikku pönttö on öljypolttimesta "lainattu" suodatin ja taaempana itse suodatinpanos. (isot lähdöt ja iso suodatin :wink: )
Tuollainen vois olla hyvä jos haet suodatinta tankin ja pumpun väliin.

Lähetetty: 16 Marras 2005 20:10
Kirjoittaja VesQ
Juu eli tähän tyyliin oli alkuperäinen suunnitelma tehdä
http://www.dominicbolton.freeuk.com/ima ... /fuel1.jpg

Tuohon liittyvän tekstin mukaan tuo suurennettu lähtö on 16mm putkesta tehty eli porattu vanhat sisukset pois ja uusi putki sisään

Eli siis tarkoitin että tankissa olevan kierteen kokoa kaipaan, tuo antamasi 12x1.5 on ilmeisesti tuon "nylock" mutterin kierre vai?, ainakin jos tuota kuvaa katsoo niin siinä on samanlainen mutteri ja sen kokoa kun vertaa tuohon 16mm putkeen niin näyttäisi että se tankin kierre on reilusti isompi (yli 18mm? koska jää vielä varaa isommaksikin porata)

Mistäs tuollaisen öpolttimen putsarin mahdollisesti löytää (tiedetään, öljypolttimesta mutta ei juuri satu sellaista takataskussa olemaan :D )

Lähetetty: 16 Marras 2005 20:56
Kirjoittaja Bootsi
Ahaa siis se tankin kierre... Luulisin sen olevan joku tuumakierre? :?

Ja noita suodattimia saa uutena.. öljypolttimia myyvistä liikkeistä. :wink: :lol: :lol:

Lähetetty: 16 Marras 2005 21:34
Kirjoittaja VesQ
No niimpä tietysti, sitten kun vielä keksisi missä niitä polttimia myyviä puljuja on :D

Saatko mitattua sitä tankin kierrettä. Eli tarkoitus olisi etsiä sopivalla kierteellä oleva palikka ja tehdä siitä valmis lähtö niin ei tarvi sitten ruveta rakentamaan kun on vaihdon aika, tämä on juuri tätä kun pitää harrastepelillä päästä liikkumaan :evil:

edit ja sen takia ei sihtiä tankkiin koska sen pitäisi olla juuri sen kokoinen että menee tuon 16mm putken päälle ja juuri sen kokoinen että mahtuisi siitä tankin reijästä sisään, eli melko mahdoton yhtälö, sen takia tankin ja pumpun väliin putsari

Mitenkäs muuten onko väliä onko putsari tarkoitettu kiisselille vai bensalle ?

Lähetetty: 16 Marras 2005 22:00
Kirjoittaja Bootsi
VesQ kirjoitti:No niimpä tietysti, tämä on juuri tätä kun pitää harrastepelillä päästä liikkumaan :evil:


Mitenkäs muuten onko väliä onko putsari tarkoitettu kiisselille vai bensalle ?
Tuossa ö-poltin suodattimessa on toi metallinen (tiheä) verkko vaan, eli käy varmasti myös bensalle.
..niin kuin käy varmasti kaikki muutkin löpö suodattimet.

Hommaa jostain purku escosta tuollainen originaali ja muokkaa siitä sopiva. :wink:

Lähetetty: 16 Marras 2005 22:04
Kirjoittaja VesQ
Hmm, täytyypi käydä purkaamolla, siellä makailisi yksi jokasuunnasta rutattu mk2 ekkeri. Äijä vaan varmaan pyytää 100e siitä rutussa olevasta tankista. Ja se voi olla mukava kammeta pois sieltä kontista kun on hieman vauhdilla nojattu penkkaan takakulmalla

Samallahan siitä saisi mittarin anturin johon voisi tehdä paluulinjalle valmiiksi putken jos se anturi vaan vielä toimii

Arvaa ketuttaako kun myin yhden ehjän tankin kuukausi sitten pois 10e, en muka koskaan sitä tarvi, niimpä niin.