
Siinä etusatulan sylinterissä on aika suuri kokoero vakion ja 260mm satulan välillä ja voi olla, että se on tässä ratkaiseva tekijä. Kokeile, eihän se maksa kuin jarrujen ilmaamisen vaivan.

Se on kyllä mun mielestä ihan oikeassa momentissa ja uusi laakeri tuntuu tahmealta jonkun aikaa... jos ajossa kuumenee kovasti niin silloin ei ole hyvä. Typerä esimerkki vesipumpustakin... sen kuuluu tuntua hieman tahmealta, jos se pyörii liian kevyesti ja jää pyörimään niin sitten se on paskana...duckworth kirjoitti:OK..
Nyt tuli eteen vielä v*ttumaisempi ongelma. Vaihdoin uudet laakerit, rasvasin ne huolella ko. hommaan tarkoitetulla rasvalla, MUTTA kun napamutterin kirii niin napa pyörii aivan v*tun raskaastiIhmeellistä sinänsä että kun olkatuki-/napa-asetelma on pöydällä kiinni vaikka penkissä, niin sitä on suht kevyt pyöritellä, mutta kun mutterin kiristää, niin kyllä muuttuu tahmeaksi... Missä mennään vikaan? Ei kai mutteria löysällekaan voi jättää (ohje arvo liki 300nm).
Itse vaihdoin omaan nyt jo ex-sierraan ensin 260 etulevyt, sitten takapäänkin levyille, ja vaikka kuinka ilmaili, niin se pääsylinteri oli vaan liian pieni, poljin meni aika syvään ja tuntuma oli huono. Laitoin sitten just tollasen sähköhydraulisen tehostimen ilman abseja, homma oli todella helppo ja nopea ainakin ysikakkoseen;jusa20 kirjoitti:Elikkäs jarrut on otettu -91 4x4 2.0dohc farkku sierrasta johon aikanaa otettu lisävarusteena ABS:t ja ABS:n jarrutehostinhan on sähköinen ja vakio dohc:n toimii alipaineella. Kuinka helposti tuon vaihto onnistuisi??
Vakio pääsylinterillä pääsen kokeilemaan aikaisintaa ens viikonloppuna kun täytyy ostaa uudet etulevyt, kun vanhat ovat "hieman" jämähtäneet kiinni (ei saa irti ku palasina)
Joo täytyyki sitte ihan suosiolla laittaa toi sähkönentehostin ja täytyy varmaa tuolta kottorilta käydä kyselemässä ettei tuu ongelmia katsastuksen kanssa. Kiva olis jos katsastusmies sanois että kaikki vaa pois että saat leiman tai sitte absit toimintaa..Sierra2.3-16v kirjoitti: Itse vaihdoin omaan nyt jo ex-sierraan ensin 260 etulevyt, sitten takapäänkin levyille, ja vaikka kuinka ilmaili, niin se pääsylinteri oli vaan liian pieni, poljin meni aika syvään ja tuntuma oli huono. Laitoin sitten just tollasen sähköhydraulisen tehostimen ilman abseja, homma oli todella helppo ja nopea ainakin ysikakkoseen;
Vanha tehostin pois, eli joutuu irroittamaan ne pulti joilla polkimetkin on kiinni, ja vanha takaputkille painetta säätävä mokkula pois tehostimen alta. Sitten pultataan se sähköhydraulinen tehostin paketti tilalle. Sen johtosarjasta voi karsia kaikki boksille menevät piuhat pois, jäljelle jää vain yksi rele, maajohto, virtajohto ja pari/kolme ohkasempaa johtoa, jotka kytketään kojelaudan sisällä repsikanpuolella kulmassa olevaan liittimeen, joihin tulee samanväriset johdot. Eli väri väriinNäin ainakin 92 CLS sierrassa onnistui, johtosarja ja pumppu oli 90 mallisesta 4x4 cossusta, mutta mitä oon tutkinut, niin eipä ne toisistaan eroa. Sitten kannattaa muistaa yks asia; Tuosta pääsylinterin vaihdosta sähköhydraulisesti tehostettuun ei sitten saa fordilta mitään tukea, jos ei laita abseja samalla, koska kyseistä tehostinta ei ole tyyppihyväksytty ilman abseja. Jos on tiukka leimamies, tuollaista ei ilman dokumentteja saa periaatteessa leimattua. Kannattaa siis olla ennen muutosta yhteyksissä siihen omaan konttoriin ja kysyä mielipidettä. Ja se tosiaan kannattaa kirjauttaa otteeseen, ettei tule myöhemmin ongelmia leimalla kun "absit puuttuu". Nimittäin kun noita absillisia sierroita ei ole mitenkään otteeseen merkitty, niin voi olla vaikea todistaa leimamiehelle, "että tää on aina ollut ilman abseja, mä vaan laitoin ton tehostimen".
Niissähän lukee kaikissa otteessa se "VAIHTOEHTOISESTI LUKKIUTUMATON JARRUJÄRJESTELMÄ sejase hyväksytty liikenneministeriön päätöksellä sejase.. Eikä lue edes siinä jarrujärjestelmän kohdalla kuin nap, vaikka on oikeasti nesteylipaine! On meinaan jokusesta tullut otteesta katsottua.
ai mistäkö tiedän..
Näin juuri mun sierralle ilmoitettiin, alipainetehostin takasin tai absit pelaamaan, helppoa leikellyllä johtosarjallajusa20 kirjoitti: Kiva olis jos katsastusmies sanois että kaikki vaa pois että saat leiman tai sitte absit toimintaa..
Eli se takaputken "sovitepala" pitää jättää paikoilleen, mutta ne etupäänSierra2.3-16v kirjoitti:...siitä tehostajasta voi ruuvata ne sovitepalat irti, jolloin auton alkuperäiset putket sopii pikku taivuttelulla paikoilleen. Sitä takaputken mokkulaa ei kannata ruuvat irti, se on paineensäädin(ja sen takia juuri se auton alkuperäinen paineensäädin otetaan pois)
Joskus muinoin näin Fordin lapun tuon absien pois kytkemisestä, kun käyttivät sitä joskus N-ryhmässä XR4x4 sierrassa ilman abseja, harmi kun ei tullut otettua talteen silloin koneelle, nyt en sitä mistään löydä, helpottais vaan muutoskatsastusta aika paljon.
Kiitokset arvokkaasta informaatiosta.Sierra2.3-16v kirjoitti:Juuri niin, se keskimmäinen putkenlähtö jätetään sellaiseksi kun on ollut, mutta ne reunimmaiset ruuvataan irti, niin sopii jarruputket suoraan pikku taivutteluilla paikoilleen.
Se oli sähköisessä muodossa se lappu, täytyy koittaa vielä penkoa arkistoja.
Siihen tunnottomuuteen ei tuolla vakaajalla ole vaikutusta, mutta ne puslat auttavat taatusti. Vakaajan jäykistämisellä saadaan auton kallistelua vähennettyä, mutta samalla aliohjaaminen lisääntyy. Näin siis teoriassa, jos mihinkään muuhun ei kosketa. Kun järjetön puskeminen on muutenkin Sierran "tyyppivika", niin hirveän radikaaleja parannuksia ei kannata vakaajan vaihdosta odottaa.duckworth kirjoitti:Koska Sierran ohjaus on aavistuksen tunnoton vakiona, olen ajatellun vaihtaa vakaajan- ja tukivarsienpuslat keltaisiinuretaaneihin, mutta samalla kiinostaisi tietää tekeekö perus (24mm?) etuvakaajalla mitään, vai kannattaako vaihtaa V6- vakaajaan (26mm)? Vai onko noiden ero mereen kusemista..?
ohc205 kirjoitti:Merkittävin parannus tulee kun vaihtaa kallistuksenvakaajan etummaiset puslat, eli ne joilla vakaaja tulee alatukivarsiin kiinni. Ajettavuus paranee huomattavasti.
Ennenkuin etuvakaajan vaihtaa jäykemmäksi, niin kannattaa harkita myös takavakaajan päivitystä.
Mk2 mallissa on huomattavasti enemmän valinnanvaraa takavakaajien suhteen, kuin mk1;ssä.
Vahvin fordin tekele on mulkosilmäcossuscorpion 22millinen.
Ihan varmat tuosta paksuudesta en ole, mutta mk2:ssa ja scorpiossa se takapään kallistuksenvaimennin kiinnittyy tukivarsien sisäreunaan, kun mk1:ssä se kiinnitty ulkoreunaan. Tällä kiinnityspisteellä on iso merkitys, kun ajattelee pyörän vakaajaan aiheuttamaa voimaa (vipuvarsi). Mk1:ssä siipikossussa on 14mm takavakaaja (leveä malli) ja mk2:ssa 4wd taksikossussa 18mm (kapea malli) Tästä voineen päätellä näiden olevan kuta kuinkin toisiaan vastaavat. Jos drifteriä tai muuta luisupeliä rakentelisi, niin tuo kossuskorpin vakaaja voisi olla aika hyvä. 8)Tekno kirjoitti:
onko mulkkari cossun takavakaajatanko todellakin 22mm ?
"kaksi ohuempaa" Siellä on 18+20JyriN kirjoitti:Nimimerkillä Aksu on kanssa hauska viritys edellisen kauden farkussa - takana kaksi ohuempaa vakaajaa niputettuna yhteen. Onnistuisikohan vastaavan virityksen teko siten, että laittaa sekä vanhan leveän vakaajan, että uuden kapeamman yhtä aikaa? Uudet kiinnikkeet pitää tehdä tietty sekä koriin, että tukivarsiin, mutta muuten ei vaikuta olevan kummoinen homma.
Jep, kyllä se on 22mm, mulla on niitä 2kpl, sama kun esco cossussa. Voin vielä varuiks mitata uudestaa.Tekno kirjoitti:
onko mulkkari cossun takavakaajatanko todellakin 22mm ?