Sivu 4/4

Re: Sierran perä

Lähetetty: 20 Joulu 2009 23:03
Kirjoittaja Tekno
onko antaa viime hetken vinkkejä perän vaihtoon? :)
Huomen aamupäivällä olisi tarkoitus suorrittaa moinen homma.
7,5" lukoton laippaperä siis toiseen.

2 pientä GL4/GL5 öljypurkkia ostettu.. check
Torx hylsyt valmiina.. check
Ylimääräisiä lukkorenkaita vetarien tumppeihi.. check
lukkorengaspihdit.. check

Re: Sierran perä

Lähetetty: 21 Joulu 2009 01:04
Kirjoittaja Wecomanni
jusa20 kirjoitti:Moukaroin vähän tuota tukivartta ja jo rupes mahtuu pyörimää. Ei se oo kiinni ku n. 1mm mut kyl sekin on näköjään ihan tarpeeks jumittamaa vetarin.
Laakeripukin ja tukivarren väliin kuuluu noin 2 mm paksu jarrukilpi,
jota ei tietenkään saa enää mistään... :-(

Re: Sierran perä

Lähetetty: 16 Syys 2010 23:53
Kirjoittaja choesos
nostetaahan tää keskustelu ylös tuli tossa tänään haettua sierra vm:93 is mallin niin mistä sen sais tiettää helpoiten että onks tossa lukko perä että ei tarviais alkaa aukasee sitä. eiks sen saa märällä asvaltilla? jos jotenkin helpoiten sais tietoon kun ei kehtaa lähtee ajamaan tota meidän sivutietä 4 kilsaa piki tielle jos siel vaikka tuleekin poliisit vastaan :)

Re: Sierran perä

Lähetetty: 17 Syys 2010 00:36
Kirjoittaja riesa-reising
Eikös se sillee onnistu että perse ilmaan ja pyörittää toista rengasta ja jos toinen pyörii samaan suuntaan niin on lukko :?:

Re: Sierran perä

Lähetetty: 17 Syys 2010 00:40
Kirjoittaja riesa-reising
ja on joskus silleeki todettu että toinen pyörä hiekalle ja toinen asfaltille. sit jos piirtää sekä hiekalle ja asfaltille ni ois lukko. tämä tosin ei hirveen tieteellinen eikä varma tapa mut jotai suuntaa saa ehkä :D

Re: Sierran perä

Lähetetty: 17 Syys 2010 18:27
Kirjoittaja emax
riesa-reising kirjoitti:Eikös se sillee onnistu että persikka ilmaan ja pyörittää toista rengasta ja jos toinen pyörii samaan suuntaan niin on lukko :?:
Juuri näin. Murikasta ylös ja vaihde vapaalle.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 17 Syys 2010 19:06
Kirjoittaja choesos
ei taijja olla luko nostin perän ilmaan ja pyöritin toista niin toinen vaan pyöri se jota pyöritin ei se toinen :)

Re: Sierran perä

Lähetetty: 18 Syys 2010 10:58
Kirjoittaja JyriN
choesos kirjoitti:ei taijja olla luko nostin perän ilmaan ja pyöritin toista niin toinen vaan pyöri se jota pyöritin ei se toinen :)
Tulipas aika tekstiviestipurske :wink: Mutta joo, ei ole lukkoa, jos noin käyttäytyy.

Toinen tapa testata lukollisuus on nostaa vain toinen takarengas ilmaan ja vaihde vapaalla. Kun tätä ilmassa olevaa pyörää yrittää pyörittää, niin sen pitäisi pistää vastaan ihan kunnolla. Muistaakseni kunnossa olevassa (visko)lukossa on noin 70Nm vastus. Jos ei pyöri ollenkaan, on kemppi ja jos pyörii helposti ei ole lukkoa lainkaan. :)

Tämä (visko)lukkoperän kanitus on sen verran voimakasta, että molemmat renkaat ilmassa ja vaihde vapaalla se ylittää kardaanin ja vaihteiston vastuksen, jolloin tasausyörästön pikkurattaat ei pyöri. Tällöin molemmat renkaat pyörii samaan suuntaan. Avoimessa perässä tasauspyörästö välittää momentin vähiten vastustavaan suuntaan, eli yleensä sille vastakkaiselle renkaalle - pyörimissuunta kääntyy, kun pikkurattaat pyörivät. Sun tapauksessa kardaanin ja vaihteiston vastus on pienempi kuin vastakkaisen renkaan - vähän outoa kyllä.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Elo 2011 21:46
Kirjoittaja tikkku
nyt pitäis saada varmistettua tietoa sierran perän shimmauksesta? elikkä pelittääkö homma ihan poskilaakereiden säätömuttereista vai mitenkä? käsittääkseni sieltä toinen vaihtoehto tietenki shimmilevyt.....