Sierran perä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Tekno »

onko antaa viime hetken vinkkejä perän vaihtoon? :)
Huomen aamupäivällä olisi tarkoitus suorrittaa moinen homma.
7,5" lukoton laippaperä siis toiseen.

2 pientä GL4/GL5 öljypurkkia ostettu.. check
Torx hylsyt valmiina.. check
Ylimääräisiä lukkorenkaita vetarien tumppeihi.. check
lukkorengaspihdit.. check
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

jusa20 kirjoitti:Moukaroin vähän tuota tukivartta ja jo rupes mahtuu pyörimää. Ei se oo kiinni ku n. 1mm mut kyl sekin on näköjään ihan tarpeeks jumittamaa vetarin.
Laakeripukin ja tukivarren väliin kuuluu noin 2 mm paksu jarrukilpi,
jota ei tietenkään saa enää mistään... :-(
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja choesos »

nostetaahan tää keskustelu ylös tuli tossa tänään haettua sierra vm:93 is mallin niin mistä sen sais tiettää helpoiten että onks tossa lukko perä että ei tarviais alkaa aukasee sitä. eiks sen saa märällä asvaltilla? jos jotenkin helpoiten sais tietoon kun ei kehtaa lähtee ajamaan tota meidän sivutietä 4 kilsaa piki tielle jos siel vaikka tuleekin poliisit vastaan :)
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Eikös se sillee onnistu että perse ilmaan ja pyörittää toista rengasta ja jos toinen pyörii samaan suuntaan niin on lukko :?:
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

ja on joskus silleeki todettu että toinen pyörä hiekalle ja toinen asfaltille. sit jos piirtää sekä hiekalle ja asfaltille ni ois lukko. tämä tosin ei hirveen tieteellinen eikä varma tapa mut jotai suuntaa saa ehkä :D
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja emax »

riesa-reising kirjoitti:Eikös se sillee onnistu että persikka ilmaan ja pyörittää toista rengasta ja jos toinen pyörii samaan suuntaan niin on lukko :?:
Juuri näin. Murikasta ylös ja vaihde vapaalle.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja choesos »

ei taijja olla luko nostin perän ilmaan ja pyöritin toista niin toinen vaan pyöri se jota pyöritin ei se toinen :)
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja JyriN »

choesos kirjoitti:ei taijja olla luko nostin perän ilmaan ja pyöritin toista niin toinen vaan pyöri se jota pyöritin ei se toinen :)
Tulipas aika tekstiviestipurske :wink: Mutta joo, ei ole lukkoa, jos noin käyttäytyy.

Toinen tapa testata lukollisuus on nostaa vain toinen takarengas ilmaan ja vaihde vapaalla. Kun tätä ilmassa olevaa pyörää yrittää pyörittää, niin sen pitäisi pistää vastaan ihan kunnolla. Muistaakseni kunnossa olevassa (visko)lukossa on noin 70Nm vastus. Jos ei pyöri ollenkaan, on kemppi ja jos pyörii helposti ei ole lukkoa lainkaan. :)

Tämä (visko)lukkoperän kanitus on sen verran voimakasta, että molemmat renkaat ilmassa ja vaihde vapaalla se ylittää kardaanin ja vaihteiston vastuksen, jolloin tasausyörästön pikkurattaat ei pyöri. Tällöin molemmat renkaat pyörii samaan suuntaan. Avoimessa perässä tasauspyörästö välittää momentin vähiten vastustavaan suuntaan, eli yleensä sille vastakkaiselle renkaalle - pyörimissuunta kääntyy, kun pikkurattaat pyörivät. Sun tapauksessa kardaanin ja vaihteiston vastus on pienempi kuin vastakkaisen renkaan - vähän outoa kyllä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja tikkku »

nyt pitäis saada varmistettua tietoa sierran perän shimmauksesta? elikkä pelittääkö homma ihan poskilaakereiden säätömuttereista vai mitenkä? käsittääkseni sieltä toinen vaihtoehto tietenki shimmilevyt.....
Vastaa Viestiin