Sivu 4/5
Lähetetty: 05 Loka 2007 16:07
Kirjoittaja ara
Minulla tai tarkemmin minun ekkerissä täsmälleen sama vika: Nyt pitää löytää joku viisas, joka kertoo, että miten se korjataan![/quote]
Katsotaan ja ootellaan.Viikonloppuna menee vaihtoon tulpat ja tulpanjohdot..tyhjäkäyntiventtiilin yritän kans irrotella ja putsailla..
Lähetetty: 05 Loka 2007 20:12
Kirjoittaja tommo
MInä vaihdoin sen koko tyhjäkäyntipötkön uuteen, eikä sillä ollut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiongelmaan!
Lähetetty: 07 Loka 2007 00:47
Kirjoittaja Monteonisti
tommo:
Keramiikan halkeilu kertoo, että se lyö läpi tulpanhatun sisällä posliinia pitkin. Todennäköisesti läpilyönti johtuu siitä, että posliini on likainen. Kait vaihdot myös tulpanjohdot?
Vaihdoin koko johtosarjan ja kuis uusissa posliini likainen, siis kokeilin 2 uutta "alkuperäistä" sarjaa ja aina halkeili!

Lähetetty: 08 Loka 2007 21:53
Kirjoittaja ara
Nyt ratkes ja loppu kierrosten seilaaminen..Moottoria kuunnellessa kuulu sivuäänenä hentoa suhinaa ja sain paikallistettua sen "virranjakajan" alle.Yhen kumiletkun (älä kysy minkä,lähtee moottorin kyljestä siitä "virranjakajan" alta) liitos oli revennyt sauman kohdalta ja vuoti/imi siitä ilmaa..Paikkasin sen ja nyt on vika tiessään ja Escort nakuttaa taas ku tikka tai siis kehrää ku kissa!

Mikäköhän letku se on..aika ohut se oli ainaki

Lähetetty: 10 Loka 2007 15:36
Kirjoittaja tommo
Ongelma johtui todennäköisesti siitä, että kone sai liikaa ilmaa kylmänä ilmamäärämittarin ohi? Lämpösenä ongelmaa ei esiinny, koska seos säädetään lambadan mukaan.
Lähetetty: 12 Loka 2007 13:51
Kirjoittaja ara
Vielä ois sellanen tapaus kun toisinaan käynnistäessä,oli sitten kylmä tai lämmin moottori, startti pyöräyttää tyhjää..Tekee sen yleensä kerran ja sen jälkeen taas käynnistyy ihan muitta mutkitta.Onko se vaan sitä että moottori ei "ehdi" mukaan starttiin vai mikäköhän sen vois aiheuttaa?
Lähetetty: 12 Loka 2007 14:24
Kirjoittaja sanpsa
ara kirjoitti:Vielä ois sellanen tapaus kun toisinaan käynnistäessä,oli sitten kylmä tai lämmin moottori, startti pyöräyttää tyhjää..Tekee sen yleensä kerran ja sen jälkeen taas käynnistyy ihan muitta mutkitta.Onko se vaan sitä että moottori ei "ehdi" mukaan starttiin vai mikäköhän sen vois aiheuttaa?
Uusi starttiin pendixi/planeettapyörä mikä lie on nimeltäänkään. Maksaa muutaman kympin.
Lähetetty: 01 Marras 2007 18:54
Kirjoittaja Teknokekko
tulppaa egr venttiili
Lähetetty: 01 Marras 2007 19:55
Kirjoittaja ara
Missäs se EGR on?

ja miten se tulppaus onnistuu parhaiten?
Lähetetty: 01 Marras 2007 20:58
Kirjoittaja Regu
tommo kirjoitti:Ongelma johtui todennäköisesti siitä, että kone sai liikaa ilmaa kylmänä ilmamäärämittarin ohi? Lämpösenä ongelmaa ei esiinny, koska seos säädetään lambadan mukaan.
Eli mielestäsi maf mittaa ilmamäärää vain kun kone on kylmä?

Sen minäkin haluaisin tietää...
Lähetetty: 02 Marras 2007 23:30
Kirjoittaja Weixu
ara kirjoitti:Missäs se EGR on?

ja miten se tulppaus onnistuu parhaiten?
Mullakin mondeo nykii edelleen...egr vois olla mahdollinen vika...eli tulppausta vois kokeilla...mutta mulle on egr niin uusi käsite ettei hajuakaan miten sen voisi tulpata..Eli kertokaas te viisaammat siten että tyhmempikin tajuaa...

Lähetetty: 04 Marras 2007 00:53
Kirjoittaja Monteonisti
Yleensä EGR-vena on sellainen "kirkas littana ja pyöreä kiekko" kuin oli ennen muinoin jakajan kyljessä, siis alipainesäädin. Joissain on venakopan päällä/vieressä ykköspytyn kohdalla, joissain ei!
Tuohon kuitenkin yleensä menee kirkas metalliputki pakosarjasta ja toinen jatkaa imusarjaan sekä musta imuilmaputki imusarjasta! 8)
Lähetetty: 04 Marras 2007 01:49
Kirjoittaja Weixu
Monteonisti kirjoitti:Yleensä EGR-vena on sellainen "kirkas littana ja pyöreä kiekko" kuin oli ennen muinoin jakajan kyljessä, siis alipainesäädin. Joissain on venakopan päällä/vieressä ykköspytyn kohdalla, joissain ei!
Tuohon kuitenkin yleensä menee kirkas metalliputki pakosarjasta ja toinen jatkaa imusarjaan sekä musta imuilmaputki imusarjasta! 8)
Nyt luulis egr:n löytyvän mutta mistäs kohtaa se sit tulpataan?
Aiemmin on jotkut maininneet että tulpan posliinit ruostuu..niin tekee mullakin..Vaihdoin taannoin uudet tulpat+johdot ja toimi pari päivää ehkä hieman paremmin mutta nykiminen on taas palannut. Yksi tyyppi tiesi sanoa että tulppiin pääsee vettä venttiilikopan päältä..siksi nykii. Oisko noin...? Sillä vettä on oltava todella paljon että sitä pääsisi tulpille asti sillä on nuo tulpanjohdon "tiivistyskumit" niin tiukat että ei sinne hirveästi pitäisi vettä päästä. Varsinkin jos on kuuma kone niin eiköhän siitä kuuman venttiilikopan päältä isommatkin vedet haihdu höyrynä ilmaan...En tajua..mutta ei kai kaikkea tarvitse tajutakkaan...

Lähetetty: 10 Marras 2007 23:32
Kirjoittaja Monteonisti
Weixu kirjoitti:
Nyt luulis egr:n löytyvän mutta mistäs kohtaa se sit tulpataan?
Aiemmin on jotkut maininneet että tulpan posliinit ruostuu..niin tekee mullakin..Vaihdoin taannoin uudet tulpat+johdot ja toimi pari päivää ehkä hieman paremmin mutta nykiminen on taas palannut. Yksi tyyppi tiesi sanoa että tulppiin pääsee vettä venttiilikopan päältä..siksi nykii. Oisko noin...? Sillä vettä on oltava todella paljon että sitä pääsisi tulpille asti sillä on nuo tulpanjohdon "tiivistyskumit" niin tiukat että ei sinne hirveästi pitäisi vettä päästä. Varsinkin jos on kuuma kone niin eiköhän siitä kuuman venttiilikopan päältä isommatkin vedet haihdu höyrynä ilmaan...En tajua..mutta ei kai kaikkea tarvitse tajutakkaan...

EGR:n voi tulpata ainakin kolmella tavalla. Voi irroittaa sitä säätelevän solenoidin piuhan, voi tukkia alipaineletkun (poikki, tulppa letkuun ja taas yhteen, siis tuolla tulpalla jossa ei saa olla reikää), sokea tiiviste EGR-putkeen (metallia koska pahvi ei kestä).
Jos posliinit ruostuu niin usein syynä halkeama/väärät tulpat. Kokeile Boschin ytriumeja, ne pelittää ja ei halkeile! 8)
Lähetetty: 15 Marras 2007 22:56
Kirjoittaja tommo
ei tulpan posliini voi ruostua. se ruskea väri tulee siitä kun tapahtuu läpilyönti (valokaari) tulpan posliiia pitkin ja väri tulee tulpanjohdon palaneesta kumista ja noesta. lika posliinissa edesauttaa taphtumaa
Lähetetty: 16 Marras 2007 02:49
Kirjoittaja MoottoroituSateensuoja
Minkälaista tulppien kärkiväliä olette käyttäneet? Mulla on mondeo2.0zetec-97, vaihdoin uudet motokraftin tulpat ja laitoin kärkiväliksi 1,2 kun luin yhdestä topicista että nuitten suositus valmistajalta on 1,3 ja jonkun omakohtainen suositus 1,1 niin ajattelin laittaa siihen väliin. Pätki muuten niin perhanasti varsinkin ajossa. Tiputin kärkivälin siihen 1,0-1,1 ja toimi buenosti, ja toimii vieläkin

Lähetetty: 16 Marras 2007 08:06
Kirjoittaja Krisse
Zetecin alkuaikoina kärkivälisuositus oli 1.3, mutta sittemmin Voordilla huomattiin että tulee liikaa probleem - tästä ilmeisesti johtu se alkuaikojen tulpanjohtojenvaihtosuositus - jonka johdosta suositusta muutettiin pienemmäksi. Vaikka sen vasta eilen kuulin niin en muista oliko se suositus nyt sitten 1.2 vai vielä pienempi.
Lähetetty: 16 Marras 2007 08:22
Kirjoittaja Teknokekko
sulla on vettä tankissa!!! muutaman tankin ajat niin kyllä se siitä! mulla oli preludessa kerran sillai että laitoin kanisterista "vanhaa" bensaa niin kun yritti kiihdyttää niin nykky ihan v****** mut tankkasin muutaman kerran tankin täyteen niin loppu siihen!
Lähetetty: 18 Marras 2007 01:04
Kirjoittaja Monteonisti
ara kirjoitti:Vielä ois sellanen tapaus kun toisinaan käynnistäessä,oli sitten kylmä tai lämmin moottori, startti pyöräyttää tyhjää..Tekee sen yleensä kerran ja sen jälkeen taas käynnistyy ihan muitta mutkitta.Onko se vaan sitä että moottori ei "ehdi" mukaan starttiin vai mikäköhän sen vois aiheuttaa?
Tuota esiintyi joskus meillä yhdessä Eskossa, hydraulinen venansäätö jumitti ja motti pyöri "tyhjää"!

Lähetetty: 23 Marras 2007 10:00
Kirjoittaja kmo
Minulla oli ongelma Mondeon -97 1.8 zetek ajettu 182tkm, seuraavanlainen
kylmänä sammuu ensimäisessä risteyksessä kun pysähtyy, kierrokset putoaa tyhjäkäynnillä niin alasa, että tukehtuu.
Vaihdettu:
- tyhjäkäyntisäädin
- imuilman lämpätila-anturi
- moottorinlämpötila-anturi
- Mitattu kaasuläpän asentoanturi ok
Näillä ei vaikutusta toimintaan, eli olivat kunnossa.
Eilen tein Stp Motor Flust huuhtelun koneelle (käytin 35min 1500rpm/min ja muutaman kerran käytin 3000rpm/min kierroksilla )
uudet öljyt 5W-30, sekä vaihdoin uuden bensansuodattimen, ja ONGELMA POISTUI !
Lähetetty: 23 Marras 2007 21:44
Kirjoittaja tommo
kmo kirjoitti:
kylmänä sammuu ensimäisessä risteyksessä kun pysähtyy, kierrokset putoaa tyhjäkäynnillä niin alasa, että tukehtuu.
!
Poistuiko tuo tyhjäkäyntiongelma kun moottori lämpesi normaaliin käyntilämpotilaan?
Lähetetty: 26 Marras 2007 09:00
Kirjoittaja kmo
Tyhjäkäynnissä ei ole ollut ongelmia jos kone on lämmin (eikä jos auto on ollut lohkolämmityksessä), muuten on välillä seilannnut 1000rpm moilemmin puolin. Sammuminen, kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä on tapahtunut 1 km aikana kun pysähdytään risteykseen.
Sain tuon kierrosten seilaamisen rajattua ohjaustehostimen paineanturiin viimme perjantaina (kierrokset rupesi seilaamaan parkkipaikalla aina kun käänsi ohjausta) vaihdoin ohjaustehostimen paineanturin.
Aiemmin vaihtamani tyhjäkäyntiventtiili ei näköjään poistanut tyhjäkäynnin seilaamis ongelmaa.
Lähetetty: 27 Marras 2007 20:42
Kirjoittaja tommo
Kerrotko tarkemmin, minkä näköinen osa se ohjaustehostimen paineanturi on? Onko se siinä imusarjan ja ohjaustehostimen välisessä letkussa oleva muovimen mötikkä?
Lähetetty: 28 Marras 2007 12:30
Kirjoittaja kmo
Lähetetty: 28 Marras 2007 18:59
Kirjoittaja ara
Monteonisti kirjoitti:
Tuota esiintyi joskus meillä yhdessä Eskossa, hydraulinen venansäätö jumitti ja motti pyöri "tyhjää"!

Mahtaako sille mitään vai onko se vaan hydraulisen venansäädön "hienouksia"?
