Sivu 239/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2020 23:27
Kirjoittaja 6007
Ishvan kirjoitti: 28 Helmi 2020 21:34
revote kirjoitti: 28 Helmi 2020 20:03

Näin se on, tästä ainakin itse taannoin tässä ketjussa mainitsin. Ja bemari oli mullakin. Bemu ei mene uinumaan jos ovet eivät ole lukossa.
Toinen yö vietetty tallissa ovet lukossa ja päivän päätteeksi webasto toimi taas ilman ongelmia illalla liikkeelle lähdettäessä. Täytynee alkaa pitämään ovia ilmeisesti varmuudeksi lukossa.
pitääkö ikkunat olla myös suljettuna jotta sammuttaa itsensä ?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2020 23:43
Kirjoittaja revote
6007 kirjoitti: 28 Helmi 2020 23:27pitääkö ikkunat olla myös suljettuna jotta sammuttaa itsensä ?
Jos tämä oli oikea kysymys niin täytyy tunnustaa, että en muista miten meni keskuslukon kanssa. Taisi olla, että ovet sai lukkoon vaikka ikkunat oli auki joten vastaus on että ei.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Helmi 2020 09:57
Kirjoittaja Freeze
Ford Sync -aiheinen kysymys päivityksestä > v3.4, käykääpä Syncciä "Teenpä itse" -metodilla räplänneet ihmiset vastaamassa kiitos kaunis?

viewtopic.php?f=6&t=57844

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Helmi 2020 13:22
Kirjoittaja Trukki1
Webasto keskusteluun liittyen. Itsellä ei ole ollut ongelmia tuohon lämmittimen toimintaan liittyen. Yöt auto on tallissa ovet auki. Pitkähköja matkoja ajelen ja kun on pakkasta käytän lisälämmitintä noin kerran päivässä. Voiko nuo nuo ongelmat johtua tuosta automattivaihteistosta? Vaikka ei siihenkään mitään järjellistä syytä kai olisi. Mutta ei Fordi niitä kai tatvitsekaan ;) . Ja autossani on 70 ah akku (VARTA) eli aika pieni. Ja noin 40 tkm olen ajellut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Helmi 2020 13:35
Kirjoittaja @rsk@
Trukki1 kirjoitti: 29 Helmi 2020 13:22 Webasto keskusteluun liittyen. Itsellä ei ole ollut ongelmia tuohon lämmittimen toimintaan liittyen. Yöt auto on tallissa ovet auki. Pitkähköja matkoja ajelen ja kun on pakkasta käytän lisälämmitintä noin kerran päivässä. Voiko nuo nuo ongelmat johtua tuosta automattivaihteistosta? Vaikka ei siihenkään mitään järjellistä syytä kai olisi. Mutta ei Fordi niitä kai tatvitsekaan ;) . Ja autossani on 70 ah akku (VARTA) eli aika pieni. Ja noin 40 tkm olen ajellut.
Eli webastollisissa 1.5 bensoissa on isompi akku mitä ilman. 70Ah - - > 60Ah. Järkeen käypää tietysti.
Onkos tosiaan kaikilla automaatti, joilla on ongelmia ollut virran riittävyyden kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Helmi 2020 17:35
Kirjoittaja AAR85
Mulla oli tossa litrasessa myös 70ah varta akku eikä siinä ollut webastoa. Sama akku tässä nykyisessä isolohkossa jossa webasto.

Tuossa itsekseni miettisinkin, että jos tätä smartchargen ongelmia saisi kompensoitua isommalla patterilla, mutta ei sinne isompaa tahdo mahtua. Meidän Volvoon kävin marmorilta hakemassa korkeamman kannen akkukoteloon jotta sinne sai isomman akun mahtumaan. Se oli kätevää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 09:41
Kirjoittaja Vootrson
Onko kukaan etsinyt ja löytänyt jotain hyvin hillittyä ”splitteriä” ST-lineen? Verrattuna edellisen MK 3.5 ST-linen keulaan, toi nykyinen näyttää omaan silmään olevan jotenki hölmön korkealla. Jos saisi ilman uusia jousia näyttämään keulan edes vähän matalammalta ilman että rakentaa autostaan lumiauraa... Onko esim. kokemuksia tuolta Maxtonilta tilaamisesta? https://www.maxtondesign.co.uk/ford-focus-mk4-stline

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 09:48
Kirjoittaja pajatso
Moro,

Ostaessa autoa harkitsin kyllä vakavasti lisälämmitintä, koska se oli aika halpa. Mutta meidän ajoilla se ei vaan toimisi, turhaa painolastia. Myyjänkin kanssa asiaa pohdittiin, ja näin se vaan on. Isokaan akku ei paljon auta jos ajot on lyhyitä. Valtaosa on varmaan ottanut täällä Suomessa sen lämmittimen.

Mikä siellä sitä akkua eniten vie lämmityksen aikana? Se itse lämmitin (ilmeisesti jotain 60W luokkaa), vai jotkut ihan muut systeemit, mitkä heräilee näissä uusissa hienoissa autoissa?


Asiasta toiseen. Farmarin takimmaisen sivuikkunan tiivistekumit on alalaidasta ulkopuolelta oudosti ruvella, niinkun joku olisi osunut siihen monta kertaa. Olikos tästä jo keskustelua? Onko muilla?

P

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 10:27
Kirjoittaja Fixu
pajatso kirjoitti: 01 Maalis 2020 09:48 Asiasta toiseen. Farmarin takimmaisen sivuikkunan tiivistekumit on alalaidasta ulkopuolelta oudosti ruvella, niinkun joku olisi osunut siihen monta kertaa. Olikos tästä jo keskustelua? Onko muilla?
Jeps, alkoi repsottaa ja huollossa liimasivat.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 10:51
Kirjoittaja Freeze
pajatso kirjoitti: 01 Maalis 2020 09:48 Mikä siellä sitä akkua eniten vie lämmityksen aikana? Se itse lämmitin (ilmeisesti jotain 60W luokkaa), vai jotkut ihan muut systeemit, mitkä heräilee näissä uusissa hienoissa autoissa?
Tekniikan Maailma 2007:
Polttoaineenkulutuksen lisäksi mittasimme myös sähkönkulutusta. Lämmittimet kuluttavat käydessään noin 50 watin sähkötehon, mutta käynnistykseen liittyvä hehkutus vie tehoa hetkellisesti yli 100 W. Niinpä mittaamamme keskimääräiset sähkönkulutukset eli Eberspächerin 53 W ja Webaston 59 W ovat luontevia arvoja (...) Itse lämmitin ei akkua juurikaan tyhjennä, mutta lämmön siirtämisessä auton sisätilaan käytetään hyväksi auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka on usein yllättävän virtasyöppö.
Eberille mitattiin 50W jatkuva sähkönkulutus, Webastolle 59W. Tämä siis itse lämmittimille. Puhaltimen moottorin pyöritys tulee sitten vielä tähän päälle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 11:41
Kirjoittaja pajatso
Moro,

Mutta että esim se puhallin pyörii, niin siellä pitää varmaan jauhaa myös kaiken maailman elektroniikkaa.

P

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 11:42
Kirjoittaja @rsk@
Oli tuossa juttua miten FordPass päivittää auton tilaa.
Eilen ajon jälkeen pikkupakkasella rengaspaineista viimeisin tieto oli jäänyt FordPassiin 2.7bar joka nurkkaan. Ja saman näyttää nyt kun hakee auton tiedot. Ja kun painaa päivitä, saa sen hetkisen tiedon, eli nyt on 2.8bar joka nurkassa lämpimässä tallissa n. +20°C.
Täytyy joka tapauksessa vähän lisätä, kun tuli liikaa otettua pois pakkaskeleissä ajelun jälkeen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 13:01
Kirjoittaja Tuksu
Vootrson kirjoitti: 01 Maalis 2020 09:41 Onko kukaan etsinyt ja löytänyt jotain hyvin hillittyä ”splitteriä” ST-lineen? Verrattuna edellisen MK 3.5 ST-linen keulaan, toi nykyinen näyttää omaan silmään olevan jotenki hölmön korkealla. Jos saisi ilman uusia jousia näyttämään keulan edes vähän matalammalta ilman että rakentaa autostaan lumiauraa... Onko esim. kokemuksia tuolta Maxtonilta tilaamisesta? https://www.maxtondesign.co.uk/ford-focus-mk4-stline
Eilen kanssa selailin ja maxtoniin päädyin. Lipan malli vielä mietinnässä. Olen tilannut aiemminkin sieltä eikä ole mitään ongelmia ollut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 13:52
Kirjoittaja Rusakko_
Jos polttoainelämppäri kuluttaa alun 100 W tehon jälkeen 50-60 W, niin auton sisätilan puhallinmoottori taitaa napata helposti 200-300 w. Sulakekokokin (25 A ? ) sen paljastaa.

Muistelisin joskus jonkun kertoneen, että pyörintänopeudesta riippumatta tuuletinmoottori ottaa aina täydentehon ja vastuksella vaan rauhotetaan (ja lämmitetään vastusta) pyörimistä. Liekö enää tänäpäivänä asia noin, mutta edelleen se puhallin akkua eniten kuluttaa.

Eräästäkin Eberidieselistäni poistettiin sisätilapuhallus pois akun sääsätämiseksi ja vaikka puhallin ei ollutkaan esilämmityksessä päällä, konsolin sisällä vaihtimella kiersi lämmin vesi ja se riitti tuulilasin sulatukseen kohtuudella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 14:45
Kirjoittaja revote
revote kirjoitti: 22 Helmi 2020 14:23
revote kirjoitti: 31 Tammi 2020 21:01

Hain eilen auton pois huollosta. Sille ei oltu tehty mitään, kaikki oli kuulemma kunnossa.

Ajettavuudesta, autolla oli kuulemma käyty ajamassa ja oli todettu, että ihan normaali ajettavuus. Kysyin, että mittasivatko he pyöränkulmat. Eivät kuulemma eivätkä tätä kommentoineet mitenkään. Eivät ottaneet kantaa siihen, että miksi vastaava sijaisauto ei vetele urissa mutta minun kyllä. Puhuivat, että onko rengastus sellainen eli teräväolkainen joka voisi tuon aiheuttaa. Ja koska auto on liisari ja siihen kuuluu talveksi tarvikevanteet niin eivät ala niiden kanssa millekään.
Tarina jatkuu. Käytin tosiaan auton Euromasterilla pyöränkulmien mittauksessa ja säätivätkin sieltä jotain mutta ei sillä ollut ohjaukseen mitään vaikutusta. Vanteiden ET oli oikea, leveys ilmeisesti myös.

Tämän jälkeen olen lähtenyt kokeilemaan alhaisempia rengaspaineita. Aikaisemmin ne olivat 2.6 - 2.7, nostin ne noihin lukemiin kun auton sain koska renkaat tuntuivat turhan löysiltä, ja meno sen mukaista. Noston myötä myös rengasmelu laski. Mutta nyt sitten palasin normaaleihin paineisiin, 2.1 - 2.2.

En ole vielä paljoa ajanut mutta ensifiilikset ovat, että rengasmelu nousi yllättävän paljon. Suurin levottomuus on myös hävinnyt ohjauksesta, auto menee vakaammin. Uraherkkyyttä on kuitenkin edelleen mutta uskon, että se johtunee nastarenkaista ja niiden jyrkkäreunaisesta lamellista ja paljaasta sulasta asfaltista.

Summaten, rengaspaineilla on ainakin Focuksen kanssa iso merkitys ajettavuuteen/ohjaukseen sekä rengasmeluun. Tämä vinkiksi kanssa-autoilijoille. Yleensä on tapana käyttää autovalmistajan rengaspainesuosituksia kovempia paineita, mutta ainakaan Michelin X-Ice North 4 & mk4 Focus & paljas sula asfaltti -combolla on parempi käyttää valmistajan suosituspaineita. Vaikka rengasmelu on kovempi ja alusta vähän lullamainen.
Nyt on tullut ajettua jo 2-300 kilometriä, niin kaupunki- kuin moottoritieajoakin. Kyllä se tuo paineiden lasku vaan oikeasti rauhoitti ohjausta ja auto ei enää niin hae koko ajan, autoa ei tarvitse olla koko aikaa ohjaamassa. Urissa toki muljuaa edelleen mutta taitanee johtua terävälamellisista nastarenkaista.

Käytiin eilen Helsingissä, moottoritietä sen noin 200 kilometriä yhteensä. Nyt täytyy sanoa että oli mukava ajaa aktiivicruisella ja kaistallapitoavustimen kanssa. Rentoa menoa ja kaikki toimi hyvin koska merkinnät hyvin koko ajan näkyvissä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 17:36
Kirjoittaja @rsk@
Sulakerasia moottoritilassa.
Kerran nopeasti vilkasin ja näyttää vähän erillaiselle avata. Täytys melkein ottaa valonpesimien sulake pois, niin ei tartteis jatkuvasti olla säiliöö täyttämässä. Yhtä tyhjän kanssa on pesuteho, mutta pesunestettä kyllä menee.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 19:46
Kirjoittaja Hot hatch
AAR85 kirjoitti: 29 Helmi 2020 17:35 Mulla oli tossa litrasessa myös 70ah varta akku eikä siinä ollut webastoa. Sama akku tässä nykyisessä isolohkossa jossa webasto.

Tuossa itsekseni miettisinkin, että jos tätä smartchargen ongelmia saisi kompensoitua isommalla patterilla, mutta ei sinne isompaa tahdo mahtua. Meidän Volvoon kävin marmorilta hakemassa korkeamman kannen akkukoteloon jotta sinne sai isomman akun mahtumaan. Se oli kätevää.
Onko kukaan vaihtanut AGM akkua? Olisko siitä apua?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2020 22:55
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: 01 Maalis 2020 17:36 Sulakerasia moottoritilassa.
Kerran nopeasti vilkasin ja näyttää vähän erillaiselle avata. Täytys melkein ottaa valonpesimien sulake pois, niin ei tartteis jatkuvasti olla säiliöö täyttämässä. Yhtä tyhjän kanssa on pesuteho, mutta pesunestettä kyllä menee.

Tein saman homman mutta meinasi usko loppua kesken sen sulakeboxin kanssa.

Sulakkeet on siellä rasian alapuolella eli rasia pitää avata ja sitten irrottaa se "välitaso" jonka kääntämällä sulakkeet saa näkyviin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 08:03
Kirjoittaja @rsk@
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Maalis 2020 22:55
@rsk@ kirjoitti: 01 Maalis 2020 17:36 Sulakerasia moottoritilassa.
Kerran nopeasti vilkasin ja näyttää vähän erillaiselle avata. Täytys melkein ottaa valonpesimien sulake pois, niin ei tartteis jatkuvasti olla säiliöö täyttämässä. Yhtä tyhjän kanssa on pesuteho, mutta pesunestettä kyllä menee.

Tein saman homman mutta meinasi usko loppua kesken sen sulakeboxin kanssa.

Sulakkeet on siellä rasian alapuolella eli rasia pitää avata ja sitten irrottaa se "välitaso" jonka kääntämällä sulakkeet saa näkyviin.
Yks aamu töihin lähtiessä ajattelin, että nappasen sulakkeen pois, mutta nopeella vilkaisulla alko näyttämään sille että ei heti aukee... 😁
Ei muuta kaapelit ja liittimet takasin kiinni ja liikenteeseen..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 09:00
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: 02 Maalis 2020 08:03
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Maalis 2020 22:55


Tein saman homman mutta meinasi usko loppua kesken sen sulakeboxin kanssa.

Sulakkeet on siellä rasian alapuolella eli rasia pitää avata ja sitten irrottaa se "välitaso" jonka kääntämällä sulakkeet saa näkyviin.
Yks aamu töihin lähtiessä ajattelin, että nappasen sulakkeen pois, mutta nopeella vilkaisulla alko näyttämään sille että ei heti aukee... 😁
Ei muuta kaapelit ja liittimet takasin kiinni ja liikenteeseen..
Se aukeaa itseasissa ihan helposti kun vaan oivaltaa mistä klipusta pitää vääntää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 14:47
Kirjoittaja Ishvan
Webasto toiminut nyt normaalisti. Tänään vaihdettiin öljyt vajaan kolmen tonnin jälkeen, kun liike tarjosi vaihdon öljyjen / suodattimen hinnalla. Lisäksi säädettiin pyöränkulmat, kun tuntui aavistuksen tykkäävän kaartaa oikealle. Löytyihän sieltä säädettävää ja homma meni maahantuojan piikkiin. Asiallinen ensimmäinen kokemus Ford huolloista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 15:15
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Auto seisoi viikon työpaikan pihassa työmatkan takia.
Akku oli ylläpitolaturilla ladattu täyteen edellisenä yönä ennen matkalle lähtöä.

Tänään autolle kävellessä kokeilin kaukosäätimellä josko webasto lähtisi tulille.
Hämmästys oli suuri kun se jostain syystä käynnistyikin.

Ilo oli tosin ennenaikainen: Avasin oven ja silloin webasto alkoi sammutella itseään.
Oven aukaisu herätti auton järjestelmät jolloin akkujännite notkahti ja webasto sammutettiin alhaisen varaustilan takia.
Jännitemittari näytti 11,8V
Auto kyllä käynnistyi mukisematta mutta 25km ajomatkan jälkeen s/s ei toiminut.
Lepovirta on edelleen niin suuri, että akku purkautuu auton seistessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 15:33
Kirjoittaja Ishvan
"tupla"

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 16:28
Kirjoittaja Ishvan
Ishvan kirjoitti: 02 Maalis 2020 14:47 Webasto toiminut nyt normaalisti. Tänään vaihdettiin öljyt vajaan kolmen tonnin jälkeen, kun liike tarjosi vaihdon öljyjen / suodattimen hinnalla. Lisäksi säädettiin pyöränkulmat, kun tuntui aavistuksen tykkäävän kaartaa oikealle. Löytyihän sieltä säädettävää ja homma meni maahantuojan piikkiin. Asiallinen ensimmäinen kokemus Ford huolloista.
Nyt on tullut jonkilainen lenkki kurvailtua säädön jälkeen ja eroa kyllä on. Nyt menee kyllä hienosti suoraan tien kallistuksista välittämättä, kun ennen alkoi helposti lievästi kaartamaan. Samalla olivat muuten huollossa nostaneet vielä hieman rengaspaineita josta mainittiinkin, nyt 2.8 kaikissa nurkissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Maalis 2020 17:13
Kirjoittaja @rsk@
PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Maalis 2020 09:00
@rsk@ kirjoitti: 02 Maalis 2020 08:03

Yks aamu töihin lähtiessä ajattelin, että nappasen sulakkeen pois, mutta nopeella vilkaisulla alko näyttämään sille että ei heti aukee... 😁
Ei muuta kaapelit ja liittimet takasin kiinni ja liikenteeseen..
Se aukeaa itseasissa ihan helposti kun vaan oivaltaa mistä klipusta pitää vääntää.
Jep. Se olikin ihan simppeli avata. Mutta tulee mieleen, että miksi on pitänyt suunnitella tuommonen noinkin monimutkanen rakenne. Toisaalta tietysti helppo irrottaa sulakkeet kun koko boxi lähtee irti.