Sivu 231/399

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Helmi 2020 22:58
Kirjoittaja mjasa
PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Helmi 2020 22:50 Mielenkiinnosta: Koska autosi on valmistettu/otettu käyttöön?
Oli oikein tai väärin niin otin kokeeksi irti tuon miinus kaapelissa olevan anturin liittimen kun alkoi **tuttamaan webaston toimimattomuus. Jos liitin on kiinni, webasto ei lähde tulille, koska herjaa alhaista varaustasoa, liitin irti, webasto toimii ongelmitta. Tästä siis päätellen en laita tuota perkelettä kiinni kuin korkeintaan ennen vuosihuoltoon vientiä. Tätä on jo kerran tutkittu huollossa ja kerran eivät sitä saa siellä fixattua niin mennään sitten näin. En jaksa rampata moisen takia huollossa enää ketaakaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Helmi 2020 23:07
Kirjoittaja mjasa
onik kirjoitti: 03 Helmi 2020 06:26 Mutta lopuksi myös sanotaan: ”Jos auton turvajärjestelmän viat ovat laajoja, kuluttaja voi vaatia hyvitystä autokaupasta.

– Jos tällaiset avustavat turvajärjestelmät laajamittaisesti tai pääsääntöisesti näyttävät vääriä tuloksia, tällöin ehdottomasti niissä on virhekynnyksen ylittävä puute, sanoo Ståhlberg.”

Täälläpäin ainakin 50% ajasta auto näyttää vääriä nopeuksia, joten on aika laajamittaista.
Tässä ehkä tullaan taas kysymykseen, mikä nyt sitten katsotaan turvajärjestelmäksi? Mun mielestä nopeusmerkkien tunnistus ei ole turvajärjestelmä,vaan kuljettajan elämää helpottava. Puoliso nykäisi juuri sakot luotettuaan ko. järjestelmään vaikka olen monen monta kertaa sanonut, että älä aja sen mukaan. Itse olisin kaupan purun kannalla siinä vaiheessa jos muut systeemit sekoilee eli auto alkaa hätäjarruttelemaan tai muuta vastaavaa ilman syytä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Helmi 2020 23:51
Kirjoittaja TDdi 03
mjasa kirjoitti: 10 Helmi 2020 22:58 Oli oikein tai väärin niin otin kokeeksi irti tuon miinus kaapelissa olevan anturin liittimen kun alkoi **tuttamaan webaston toimimattomuus. Jos liitin on kiinni, webasto ei lähde tulille, koska herjaa alhaista varaustasoa, liitin irti, webasto toimii ongelmitta. Tästä siis päätellen en laita tuota perkelettä kiinni kuin korkeintaan ennen vuosihuoltoon vientiä. Tätä on jo kerran tutkittu huollossa ja kerran eivät sitä saa siellä fixattua niin mennään sitten näin. En jaksa rampata moisen takia huollossa enää ketaakaan.
Ei kai se muuta tee, kuin lataa akun täyteen, lisää jonkin verran kulutusta, polttaa vikavaloa kojelaudassa ja kirjaa vikakoodin...
Ymmärrän kyllä, että paskasti suunnitellut sähköt sylettää. :x

Bonuksena tietysti auto lähtee talvella myös käyntiin pakkasesta riippumatta. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 02:22
Kirjoittaja AAR85
mjasa kirjoitti: 10 Helmi 2020 22:58 Oli oikein tai väärin niin otin kokeeksi irti tuon miinus kaapelissa olevan anturin liittimen kun alkoi **tuttamaan webaston toimimattomuus. Jos liitin on kiinni, webasto ei lähde tulille, koska herjaa alhaista varaustasoa, liitin irti, webasto toimii ongelmitta. Tästä siis päätellen en laita tuota perkelettä kiinni kuin korkeintaan ennen vuosihuoltoon vientiä. Tätä on jo kerran tutkittu huollossa ja kerran eivät sitä saa siellä fixattua niin mennään sitten näin. En jaksa rampata moisen takia huollossa enää ketaakaan.
Ei mitään vikavaloja / ilmoja tullut tauluun tästä? Tässähän olis helppo ratkaisu sitten tuohon virtaongelmaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 07:10
Kirjoittaja PiuhaPoikki
mjasa kirjoitti: 10 Helmi 2020 22:58 Oli oikein tai väärin niin otin kokeeksi irti tuon miinus kaapelissa olevan anturin liittimen kun alkoi **tuttamaan webaston toimimattomuus. Jos liitin on kiinni, webasto ei lähde tulille, koska herjaa alhaista varaustasoa, liitin irti, webasto toimii ongelmitta. Tästä siis päätellen en laita tuota perkelettä kiinni kuin korkeintaan ennen vuosihuoltoon vientiä. Tätä on jo kerran tutkittu huollossa ja kerran eivät sitä saa siellä fixattua niin mennään sitten näin. En jaksa rampata moisen takia huollossa enää ketaakaan.
Mielenkiinnolla odotellaan kokemuksia tästä ratkaisusta.
Tämä on niin yksinkertainen ja helppo konsti, ettei ole tullut edes mieleen.
Latausjännitettä kuitenkin seuraisin ainakin alkuun ettei se vaan lataa ylijännitteellä ja keitä akkua pilalle.

Jos latausjännite pysyy aisoissa ja mitään vikaherjoja ei ilmaannu pariin viikkoon niin tuossa voisi olla ratkaisu koko ongelmaan.
Ainakin itselläni lataussysteemi pysyy resetoinnin jälkeen tolkuissaan viikon verran, jonka jälkeen alkaa herjaamaan varaustilasta.
SmartChargen prosyyrissä mainitaan juuri tämä 7 vuorokautta akun kalibrointivälin maksimipituutena.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 07:37
Kirjoittaja s_herra
Pari kertaa mennyt ajossa jarrupoljin jäykäksi ja tämän takia sitten jarrutus pitkäksi. Sitten taas palautunut tuntuma normaaliksi. Automaattivehkeissähän tähän on ilmeisesti jotain fiksausta mutta onko manuaalista vastaavia havaintoja?

Ensi viikolla auto menossa pajalle vesipumpun vaihtoon (ääntää) ja etuovien räminöiden poistoon (jonkin sortin vaahtoa/massaa laittavat). Pähkäilkööt jarruja samalla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 11:12
Kirjoittaja Renee
Anteeksi olen utelias paljon mittarissa kun vesipumppu hajosi. Katso että vaihtaa jakohihnan samalla kun huoltokaavion mukaan ne kulkee käsikädessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 11:49
Kirjoittaja fordever
s_herra kirjoitti: 11 Helmi 2020 07:37 Pari kertaa mennyt ajossa jarrupoljin jäykäksi ja tämän takia sitten jarrutus pitkäksi. Sitten taas palautunut tuntuma normaaliksi. Automaattivehkeissähän tähän on ilmeisesti jotain fiksausta mutta onko manuaalista vastaavia havaintoja?

Ensi viikolla auto menossa pajalle vesipumpun vaihtoon (ääntää) ja etuovien räminöiden poistoon (jonkin sortin vaahtoa/massaa laittavat). Pähkäilkööt jarruja samalla.
Milloin auto on valmistunut, onko tietoa?

Onko auto käynyt tätä ennen pajalla minkään syyn takia eli onko tehty päivityksiä tms.?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 12:04
Kirjoittaja @rsk@
Renee kirjoitti: 11 Helmi 2020 11:12 Anteeksi olen utelias paljon mittarissa kun vesipumppu hajosi. Katso että vaihtaa jakohihnan samalla kun huoltokaavion mukaan ne kulkee käsikädessä.
Taitaa ketjulla olla tuo uus 1.0ecoboostikin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 12:11
Kirjoittaja Renee
@rsk@ kirjoitti: 11 Helmi 2020 12:04 Taitaa ketjulla olla tuo uus 1.0ecoboostikin.
Totta on katsonut allekirjoitusta luulin normi 1.5. Mutta kyllä sen vesipumpun pitäsi kestää siitä huolimatta vähintäin 160tkm.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 12:32
Kirjoittaja s_herra
fordever kirjoitti: 11 Helmi 2020 11:49 Milloin auto on valmistunut, onko tietoa?

Onko auto käynyt tätä ennen pajalla minkään syyn takia eli onko tehty päivityksiä tms.?
Mittarissa 13500 km. Oisko valmistunut 5/2019. On käynyt pajalla, lähinnä tuon sivuäänen selvittelyssä. Epäilivät vesipumppua, katsotaan auttaako vaihto. Lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä tuon tarkalla korvalla kuulee kabiiniin kun laittaa puhaltimen ja radion seis, sellainen nouseva/laskeva ääni. Hankala selittää.

Varapyörän/subbarin mutteri/kiristin oli jumissa uutuuttaan, liekö tämä homma kyseessä: 18P14 - FOCUS MINI SPARE WHEEL / SUBWOOFER RETAINER
Päivityksiä ei ole tietääkseni tehty.

Kaikkinensa mahtava kulkupeli muuten :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 13:22
Kirjoittaja fordever
s_herra kirjoitti: 11 Helmi 2020 12:32 Mittarissa 13500 km. Oisko valmistunut 5/2019. On käynyt pajalla, lähinnä tuon sivuäänen selvittelyssä. Epäilivät vesipumppua, katsotaan auttaako vaihto. Lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä tuon tarkalla korvalla kuulee kabiiniin kun laittaa puhaltimen ja radion seis, sellainen nouseva/laskeva ääni. Hankala selittää.

Varapyörän/subbarin mutteri/kiristin oli jumissa uutuuttaan, liekö tämä homma kyseessä: 18P14 - FOCUS MINI SPARE WHEEL / SUBWOOFER RETAINER
Päivityksiä ei ole tietääkseni tehty.

Kaikkinensa mahtava kulkupeli muuten :thumbup:
Jarruongelmat ovat aina vakava juttu. Nopealla haulla tästäkin ketjusta löytyy viitteitä siihen suuntaan että jopa jarrujärjestelmän osia olisi jouduttu vaihtamaan. Liittyyköhän samaan asiaan myös jokin ABS:n päivitys? Mutta ovatko jarruongelmat ilmenneet hiljattain vai onko alusta asti ollut oireita?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 13:31
Kirjoittaja s_herra
fordever kirjoitti: 11 Helmi 2020 13:22 Jarruongelmat ovat aina vakava juttu. Nopealla haulla tästäkin ketjusta löytyy viitteitä siihen suuntaan että jopa jarrujärjestelmän osia olisi jouduttu vaihtamaan. Liittyyköhän samaan asiaan myös jokin ABS:n päivitys? Mutta ovatko jarruongelmat ilmenneet hiljattain vai onko alusta asti ollut oireita?
Nämä jarruhavainnot ilmeni vasta äskeittäin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 15:04
Kirjoittaja fordever
s_herra kirjoitti: 11 Helmi 2020 13:31 Nämä jarruhavainnot ilmeni vasta äskeittäin.
Nopeasti ja amatöörimäisesti pääteltynä voisi olettaa että kyseessä on sitten ihan mekaaninen vika. Ja mistä se sitten johtuu, jostain huonolaatuisesta osasta vai mistä? Kerrothan mitä huollossa saivat selville.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 17:15
Kirjoittaja Rusakko_
Mulla ei ole edelleenkään ollut virtaongelmia webaston tai SS:n käytön myötä. Koitin testi mielessä uhrata oman kiesini aiheeseen, kun täällä siitä niin hanakasti kirjoitetaan. Varmasti syystäkin.

Vuoden lopulla ajelin kuukauden päivittäistä 20-25 km suuntaansa työajoa ja päälle lyhyempiä (1 -5 km) pyrähdyksiä taajamassa ladaten Defalla akkua napoihin käytännössä 1 krt/vrk 2h. Ulkolämpötilat pyörineet pääosin pikkuplussalla, välillä pikkupakkasta. Webastoa käyttänyt esilämmittämiseen vähintään aamuisin. Oletinkin, että virtaongelmia ei tällä tavoin tule, eikä siis tullutkaan.

Vuoden vaihteessa auto seisoi viikon lomareissun ajan runsaan pätkäajon ja SS:n käytön päätteeksi (lopussa SS ei enää toiminut). Ajot lähinnä 1-3 km pätkiä lukuisia kertoja parina päivänä. Viikon jälkeen webasto tulille ja auto normaalisti käyntiin. Suunnilleen nollakelejä edelleen. Ei siis havaittavissa akun purkautumista, mutta vajaa akku oli aivan varmasti.

Viimeisen kuukauden ajan olen jättänyt akun ulkoisen latauksen pois, käyttänyt webastoa aamuin illoin ja SS toimii helposti 10 krt kunnes lepäilee 5-20 km ja taas toimii. Kuukauden aikana on ollut jopa joitain pakkasjaksoja täällä pk-seudulla. Ei siis vieläkään ongelmia akun tai webaston kanssa.

Kunnon pakkasjaksoa ei näytä tulevan etelään, joten se jäänee nyt testaamatta. Auto valmistettu keväällä 2019.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 17:43
Kirjoittaja AAR85
Nyt nyt jätti tuo omakin kosla käyttämättä S/S ja syy oli Akun latautuminen. Lepojännite 12,25 eli öbaut 55-60% varaus. 1990km meni, että tää tuli ekan kerran.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 17:44
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Rusakko_ kirjoitti: 11 Helmi 2020 17:15 Viimeisen kuukauden ajan olen jättänyt akun ulkoisen latauksen pois, käyttänyt webastoa aamuin illoin ja SS toimii helposti 10 krt kunnes lepäilee 5-20 km ja taas toimii. Kuukauden aikana on ollut jopa joitain pakkasjaksoja täällä pk-seudulla. Ei siis vieläkään ongelmia akun tai webaston kanssa.
Kateudesta vihreänä luetaan :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 20:32
Kirjoittaja Trukki1
Renee kirjoitti: 11 Helmi 2020 12:11 Totta on katsonut allekirjoitusta luulin normi 1.5. Mutta kyllä sen vesipumpun pitäsi kestää siitä huolimatta vähintäin 160tkm.
Siis 1.5 Ecoboost on nokkaketjulla. Mikä on sitten normi 1.5?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 20:39
Kirjoittaja Renee
Mondeosaa sama moottori on normi jakohihnalla. Sielläkin paukkuu vesipumput samaan tahtiin kuin Focuksissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Helmi 2020 20:43
Kirjoittaja Focus_2.0
Mondeossa ja Focus mk3.5:ssa nelimukinen nokkahihnallinen 1.5. Tässä uudessa mk4:ssa kolmemukinen ketjullinen 1.5. Eri koneet kyseessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2020 05:17
Kirjoittaja @rsk@
Renee kirjoitti: 11 Helmi 2020 20:39 Mondeosaa sama moottori on normi jakohihnalla. Sielläkin paukkuu vesipumput samaan tahtiin kuin Focuksissa.
Joo, en tiedä onko tavallaan sama paska tuo uus 1.5ecoboost, mutta pakattuna vaan kolmeen sylinteriin.
Mutta eiköhän tässä muutaman vuoden sisään ala selviämään miten Ford on onnistunut "säästämään" tavallisen kuluttajan kustannuksella.. 😁

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2020 06:34
Kirjoittaja Renee
Monelle varmaakin sotkee toi ecoboost merkintä moottorissa. Vaikea sisäistää toisessa ketju ja 3 sylinteriä ja toisesa jakohihna ja 4 sylinteriä. Voisi vähän selvemmin laittaa vaikka 3 numeron tuonne loppuun vaikka Focuksen moottoreihin.. Ettei ihan juntiksi itseään tunne.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2020 08:28
Kirjoittaja Ishvan
Eipä ole tullut Webastoa käytettyä kuin pari kertaa erikseen. Itse tulee käytettyä oikeastaan vallan tuota moottorin kaukokäynnistystä kuten Volvoissakin tuli. Saa ratin ja penkinkin valmiiksi lämpimäksi. Toki se webastokin huutaa kun on automaatilla. On kyllä taas loisto ominaisuus. Ihme ettei tuota ole jo kaikilla merkeillä(Amerikoissa ollut arkipäivää jos ties mistä asti). Volvoihin taisi tulla Euroopassa 2013 jos en väärin muista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2020 09:24
Kirjoittaja kurjo
Eihän Volvoa saanut etäkäynnistettyä puhelimella.Vebaston sai käymään,

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2020 11:09
Kirjoittaja Ishvan
kurjo kirjoitti: 12 Helmi 2020 09:24 Eihän Volvoa saanut etäkäynnistettyä puhelimella.Vebaston sai käymään,
Kyllä sai. Uudet VEA-koneiset siis. 2013 vuonna tuli mallivuoden 2014 autot myyntiin uudella VEA-tekniikalla jolloin kaukokäynnistys tuli myös niihin. Itse hankein tuolloin V60 D4:n disukalla. S/V60 tuo ominaisuus ainakin löytyi.