Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2798
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
joo öljyyn sekoittuva etanolipitoinen bensä pätkäajossa lyhentää merkittävästi remmin ikää.
Eli jos ajaa jotain alle 5km pätkää niin sitten remmin vaihtoväliä pitää entisestää lyhentää....
Eli jos ajaa jotain alle 5km pätkää niin sitten remmin vaihtoväliä pitää entisestää lyhentää....
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Juuri näin.
Tällä 70t ajetulla ajettiin aika usein tielläkin, pidempiäkin matkoja, mutta siltikään ei kestänyt.
Sanoisin kohtuu turvallisen vaihtovälin olevan luokkaa 40t km.
Tosin, sekään ei riitä kaikille.... Mutta edes valtaosa...
Tällä 70t ajetulla ajettiin aika usein tielläkin, pidempiäkin matkoja, mutta siltikään ei kestänyt.
Sanoisin kohtuu turvallisen vaihtovälin olevan luokkaa 40t km.
Tosin, sekään ei riitä kaikille.... Mutta edes valtaosa...
-
Hoppakuski
- Viestit: 2
- Liittynyt: 27 Huhti 2024 12:41
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Tänään sai 1.0 Ecobeast uuden jako- ja moniurahihnan sekä öljypumpun hihnan. Ainkaan ensimmäisen 101 000 kilometrin aikana ei ole ongelmia ollut. Hyvä pointti, että nurkka-ajossa kuluu nopeammin. Olis ehkä voinut aikaisemminkin vaihdattaa. Onneksi kesti. Toista kertaa en taida tosin ko. remppaa enää maksaa tähän autoon. Tuo hinta (1495 euroa) oli ainakin naapurikaupungin Ford-huoltoa selkeästi edullisempi, ja sisälsi kuitenkin nuo sihtien puhdistuksetkin.
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2798
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
se on tuo 1500-1800 eur sen verta että 15000eur autooon vielä ookoo mutta kun auton hinta ons iellä 3000 niin alkaa olemaan liikaa...
-
Voortikuski15
- Viestit: 1
- Liittynyt: 24 Joulu 2024 09:41
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Fordin merkkihuollosta sanoivat, että öljypumpun remmin murentumis riskiä pienentää huomattavasti, kun ajaa aina 98 bensalla, missä vähemmän alkoholia.
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Oho, joko foordikin tunnustaa hihna materiaalin sopimattomuuden?
Tähän asti ollut käyttäjä vika, vaikka olisi kaikki huollot tehty ajallaan. Foordilla.
Tähän asti ollut käyttäjä vika, vaikka olisi kaikki huollot tehty ajallaan. Foordilla.
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Tuskin on tunnustanut. Mutta ei kummoista asiantuntijaa vaadi että hihna kärsii lyhyistä matkoista ja bensasta öljyn joukossa.Viikus1 kirjoitti: 24 Joulu 2024 12:04 Oho, joko foordikin tunnustaa hihna materiaalin sopimattomuuden?
Tähän asti ollut käyttäjä vika, vaikka olisi kaikki huollot tehty ajallaan. Foordilla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Ja 2018 ST-Fiesta öljypumppu rattailla...yritäedes kirjoitti: 27 Helmi 2024 15:19Juuri tammikuusta 2019 alkaen on öljypumpun hihna öljyssä kylpevä. Jakopää on ketjulla.Anttilan top10 kirjoitti: 27 Helmi 2024 09:52 Kaipaisin vielä hieman tarkennusta:
Onko Focus 2019-> 1,5 Ecoboost -moottorissa öljyssä kylpevää hihnaa jakopäässä tai öljypumpulla?
Tämän olen täältä palstalta lukenut, korjatkaa, jos olen väärässä.
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2798
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Kyllä se öljypumpun hihna on niissä vanhemmissakin ekotykeissä ollut märkä, lutkuttanut öljyssä yhdessä jakoremmin kanssa.
Jos on jossain speciaali mallissa rattailla niin se on vähän kuin lottovoitto.
Sitten taas 2 märkää remmiä ja siihen powershift jatkoksi niin se on täyskäsi, varma taivaspaikka.

Mutta ei nuo ongelmat ole pelkästään woortin ongelma...muilla merkeillä on ihan samoja virheitä tehty. Niissä joissain tainnut remmien kesto olla vielä huonompi.
Jos on jossain speciaali mallissa rattailla niin se on vähän kuin lottovoitto.
Sitten taas 2 märkää remmiä ja siihen powershift jatkoksi niin se on täyskäsi, varma taivaspaikka.
Mutta ei nuo ongelmat ole pelkästään woortin ongelma...muilla merkeillä on ihan samoja virheitä tehty. Niissä joissain tainnut remmien kesto olla vielä huonompi.
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Eipä niin. Kun etsiskelin 2010-2020 vuosimallin autoa, päädyin 2.0 ketjukoneeseen juurikin sen takia että kaikilla valmistajilla on noita öljykylpy koneita tuossa ikäluokassa. Ja PSA:n THP osoittautui sudeksi tuossa ikäluokassa (sama kone minissä ja bemareilla) mondeo vaihtoehtona Ns. vähiten huono.Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Marras 2025 07:55 Mutta ei nuo ongelmat ole pelkästään woortin ongelma...muilla merkeillä on ihan samoja virheitä tehty. Niissä joissain tainnut remmien kesto olla vielä huonompi.
Powershiftiä en kyllä pelkää. PSA:n AL4 oli aikoinaan sen tehtaan ensimmäinen solenoideilla ohjattu automaatti. Nettipalstoilla se haukuttiin lyttyyn , mutta nykyään näkee että niillä on järjestään ajeltu yli puoli miljoonaa. Solenoidit on helposti kotitallissa vaihdettavissa ja venttiilipöydän saa irti ilman vaihteiston irroitusta. Näyttäisi että powershiftissä samoin. Aika näyttää että tarvitseeko kokeilla. powershiftissä on lisänä myös kytkinremontti joka on myös manuaalivaihteisissa. Kaikki kehitys tietenkin pelottaa nettipalstoilla.
Mondeo Mk4.5 Ecoboost 2.0 Powershift HB
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2798
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
Eikös se yks pääongelma mondeo luokan powersfitissä ole ollut kytkin systeemin pirstaloituvat jousien muovipitimet.
Mutta tarviihan se kytkin joskus ehkä manuaaliinkin vaihtaa, käyttäjästä riippuen.
Mutta aika paljon noita on näkynyt huukokaupat.com mainninnalla että vaihteisto vaatii korjauksen. Tai että jo korjattu.
AI näkemys mondeo powershiftistä...
Yhteenveto
"Ei täysin luotettava “ilman riskiä”, mutta ei myöskään täysin katastrofaalinen — riippuu paljon siitä, miten se on huollettu ja kuinka sitä on käytetty. Jos olet tarkka huoltohistoriasta ja valpas käytettyä autoa ostettaessa, Powershift-versio voi toimia, mutta riskit eivät ole olemattomat."
Vertailuna esim volvon 8v automaatin vastaava kysymys
Johtopäätös: onko luotettava?
Kyllä, 8-vaihteinen automaattivaihteisto XC60:ssa on yleisesti melko luotettava, erityisesti jos se on Aisin‑malli ja autoa on huollettu asianmukaisesti.
Ongelmia esiintyy, mutta ne eivät vaikuta olevan systemaattisia kaikissa autoissa — osa liittyy huoltokäytäntöihin (öljynvaihto, sopeutus) ja osa yksittäisiin komponentteihin (venttiililohko, tiivisteet).
Huolellinen koeajo, huoltohistoria ja mahdollinen asiantuntijan tarkistus auttavat minimoimaan riskit käytettyä ostettaessa.
Mutta tarviihan se kytkin joskus ehkä manuaaliinkin vaihtaa, käyttäjästä riippuen.
Mutta aika paljon noita on näkynyt huukokaupat.com mainninnalla että vaihteisto vaatii korjauksen. Tai että jo korjattu.
AI näkemys mondeo powershiftistä...
Yhteenveto
"Ei täysin luotettava “ilman riskiä”, mutta ei myöskään täysin katastrofaalinen — riippuu paljon siitä, miten se on huollettu ja kuinka sitä on käytetty. Jos olet tarkka huoltohistoriasta ja valpas käytettyä autoa ostettaessa, Powershift-versio voi toimia, mutta riskit eivät ole olemattomat."
Vertailuna esim volvon 8v automaatin vastaava kysymys
Johtopäätös: onko luotettava?
Kyllä, 8-vaihteinen automaattivaihteisto XC60:ssa on yleisesti melko luotettava, erityisesti jos se on Aisin‑malli ja autoa on huollettu asianmukaisesti.
Ongelmia esiintyy, mutta ne eivät vaikuta olevan systemaattisia kaikissa autoissa — osa liittyy huoltokäytäntöihin (öljynvaihto, sopeutus) ja osa yksittäisiin komponentteihin (venttiililohko, tiivisteet).
Huolellinen koeajo, huoltohistoria ja mahdollinen asiantuntijan tarkistus auttavat minimoimaan riskit käytettyä ostettaessa.
Re: Ecoboost 1.0L vs 1.5L jakopää
2016 powershiftiin tuli kaksoismassavauhtipyörä sen jousivaimentimen tilalle, mutta taisi käydä niin että sitten siitä tuli se "murheenkryyni".Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Marras 2025 09:51 Eikös se yks pääongelma mondeo luokan powersfitissä ole ollut kytkin systeemin pirstaloituvat jousien muovipitimet.
Mutta tarviihan se kytkin joskus ehkä manuaaliinkin vaihtaa, käyttäjästä riippuen.
Mutta aika paljon noita on näkynyt huukokaupat.com mainninnalla että vaihteisto vaatii korjauksen. Tai että jo korjattu.
AI näkemys mondeo powershiftistä...
Yhteenveto
"Ei täysin luotettava “ilman riskiä”, mutta ei myöskään täysin katastrofaalinen — riippuu paljon siitä, miten se on huollettu ja kuinka sitä on käytetty. Jos olet tarkka huoltohistoriasta ja valpas käytettyä autoa ostettaessa, Powershift-versio voi toimia, mutta riskit eivät ole olemattomat."
Vertailuna esim volvon 8v automaatin vastaava kysymys
Johtopäätös: onko luotettava?
Kyllä, 8-vaihteinen automaattivaihteisto XC60:ssa on yleisesti melko luotettava, erityisesti jos se on Aisin‑malli ja autoa on huollettu asianmukaisesti.
Ongelmia esiintyy, mutta ne eivät vaikuta olevan systemaattisia kaikissa autoissa — osa liittyy huoltokäytäntöihin (öljynvaihto, sopeutus) ja osa yksittäisiin komponentteihin (venttiililohko, tiivisteet).
Huolellinen koeajo, huoltohistoria ja mahdollinen asiantuntijan tarkistus auttavat minimoimaan riskit käytettyä ostettaessa.
Aika vähän powershiftistä näkee sitä puolta internetissä että porukka on vedellyt näillä asuntovaunua ja ajellut yli puoli miljoonaa ilman että vaihteisto on ollut irti.
Mulla oli aikanaan CD4E mun vanhassa mondeossa (harmittaa että se tuli myytyä). erinomainen vaihteisto vaikka silloinkin siitä peloteltiin.
tekoäly kuvaus CD4E:stä:
Toki lopulta itse kukin tekee valintansa oman maun mukaan. Itse en pelkää powershiftiä ja on mulle täysin korjattavissa oleva asia jos joskus tulee ongelmia. Ja jokainella tietenkin oma mielipide asiasta, kuten pitääkin. 90 luvulta asti vaihteistot on olleet elektronisesti ohjattuja (solenoidit) ja tällaisen tekniikan parissa on ihan normaalia että solenoidit saattavat kulua. Mun kohdalla ei ole paluuta pelkästään hydraulisiin vaihteistoihin (70-80 luvulle) tai manuaalivaihteistoihin.CD4E is a 4-speed automatic transaxle (a combination of transmission and axle) used in many Ford and Mazda front-wheel-drive and all-wheel-drive vehicles from 1994 to 2008, such as the Ford Escape, Contour, and Mazda 626. It is also known internally as the LA4A-EL by Mazda and 4F44E by Ford. The CD4E is known for some common issues, including wear in the valve body and, in some models, a weak band that can fail.
Mun autoilu/korjailu uralla vaihteisto on hajonnut vain kerran. Se oli Citroen Xsaran manuaalivaihteisto, jonka päälaakeri petti (nylon laakeri). Mutta ollut onnea CD4E:n, AL4:n ja parin muun automaatin kanssa ja ei ole ollut mitään ongelmaa, kuten ei powershiftinkään kanssa. toki vaihdan kytkimen, solenoidit ja sen jousipaketin jos tarvetta joskus tulee. Muistaakseni fokuksissa ja fiestoissa vaihteisto lähtee irti ilman apurungon irroittamista (tästä en ole varma). Mondeossahan pieni hidaste on se että apurunko täytyy irroittaa.
Mondeo Mk4.5 Ecoboost 2.0 Powershift HB
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976