Sivu 3/4
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 18 Helmi 2011 13:40
Kirjoittaja teme69
Pesami kirjoitti:
Kävi just ilmi että nuo anturit on kaksi vuotta sitten vaihdettu. Ja päästöt on kunnossa...
Itse anturithan saattavat olla aivan ehjät mutta eivät toimi oikein kun kontakti huono kuten tuossa linkin topicissa. Onko päästöjä mitatessakin tyhjäkäynti heitellyt... vaikea kuvitella että osuisi arvoihin ja tyhjäkäyntihän saa olla max 1000rpm katsatuksessa.
Pesami kirjoitti:
Otin tuosta liitos jutusta selvää googlettamalla ja vaikuttaisi siltä että voisi olla yksi selitys autoni nykimiselle. Onhan jo melkein kaikki muu tutkittu. Tuo vaikuttaisi LIIAN helpolta ratkaisulta että merkkikorjaamolla ei tajuttaisi. Voisitko antaa vähän vinkkiä miten voisin itse tutkia tätä???
En kyllä laskisi edelleenkään mitään sen varaan että "olisihan tuo pitänyt korjaamolla huomata". =) Apukäynnistyskaapelista saa oivan välineen maadoituksen testaukseen, toinen pää kiinni akun miinukseen ja toinen moottorin korvakkeeseen niin että saa kunnon kontaktin. Sitten vaan testilenkille.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 18 Helmi 2011 13:55
Kirjoittaja Pesami
Nuo päästöt on tutkittu ja mulla on jotain kaavakkeita yms. Ne on kunnossa.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 18 Helmi 2011 15:57
Kirjoittaja Pesami
En oo vielä tuota maadoitusta tutkinut. Pitää vähän enemmän saada asiasta selvää. Miten ja mistä tutkia??? Yms. Mites tuon imu puolen vuoto? Voisko se ilmetä VAIN kun kone on lämmin?
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 18 Helmi 2011 19:20
Kirjoittaja Pesami
Otetaanpa kertauksen vuoksi.
Auto toimii kuin unelma kylmänä. Mutta heti kun kone ALKAA lämpenee niin alkaa järjetön nykiminen. Tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa silloin 500-1500. Ikinä ei kuitenkaan ole moottori sammunut. Kaikki sähkö jutut ym. toimii moitteettomasti. Välillä moottori toimii jopa lämpimänäkin hyvin. Moottori lämpenee suhteellisen nopeasti, ei kuitenkaan hälyyttävästi. Talla pohjassa kiihtyy hyvin ilman mitään nykimistä. 2450e pistetty tähän vikaan ja edelleen nykii. Enää ei huvita ostaa uusia osia kokeilumielessä. Tai merkkihuoltoon maksaa 75e/h. Eikö kukaan hoksaisi yhdistävää tekijää tälle?????
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 18 Helmi 2011 20:06
Kirjoittaja GeeTee-
Seilaako tyhjäkäynti heti kylmänäkin? Mitä kaikkea on vaihdettu tähän mennessä? Oliko se ilmastoitu?
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 19 Helmi 2011 09:36
Kirjoittaja Pesami
GeeTee- kirjoitti:Seilaako tyhjäkäynti heti kylmänäkin? Mitä kaikkea on vaihdettu tähän mennessä? Oliko se ilmastoitu?
Tosiaan ei mitään vikakoodeja ole antanut. Paljon on vaihdettu. Esim. Bensasuodatin, tulpanjohdot, ECUn lämpötila-anturi, TPS-anturi, imusarja putsattu, EGR tukittu, tyhjäkäyntivena putsattu, uusi ilmansuodatin, päästöt tutkittu ja kaikki ok (kylmänä&lämpimänä), bensan virtaus kunnossa, laturi ja akku kunnossa, kaasuläppä putsattu, maffi putsattu (otettu irti ja ei mitään muutosta). Tyhjäkäynti on ihan kunnossa kun kone kylmä. Ongelmat alkaa vasta kun kone ALKAA lämpenee. Silloin alkaa seilaaminen ja nykiminen.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 19 Helmi 2011 23:07
Kirjoittaja GeeTee-
Kaasuläppä pitäis ainakin mitata että onko kunnossa vai ei, oikeastaan samanlainen kuin esim. vahvarin volumensäätö, joita joskus hajoaa juurikin niin että välillä pätkii ja rohisee ym. Jos maffissa langat ehjät niin kait se toimii..
Eikö tossa katteen alla ollut joku imusarjasäädin, TCS:n lisäksi? Koita ottaa se kate pois ja kato tapahtuuko siellä mitään, kun käynti seilaa. En kyllä muista mitä kaikkea tuolla oli, ei ollut itellä kuin kerran irti.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 20 Helmi 2011 09:39
Kirjoittaja Pesami
GeeTee- kirjoitti:Kaasuläppä pitäis ainakin mitata että onko kunnossa vai ei, oikeastaan samanlainen kuin esim. vahvarin volumensäätö, joita joskus hajoaa juurikin niin että välillä pätkii ja rohisee ym. Jos maffissa langat ehjät niin kait se toimii..
Eikö tossa katteen alla ollut joku imusarjasäädin, TCS:n lisäksi? Koita ottaa se kate pois ja kato tapahtuuko siellä mitään, kun käynti seilaa. En kyllä muista mitä kaikkea tuolla oli, ei ollut itellä kuin kerran irti.
Pakko myöntää että nyt en oikein tajunnut
Katteen alla imusarjasäädin?? TCS?
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 20 Helmi 2011 09:42
Kirjoittaja Pesami
Ja pakko vielä toistaa. Tuohon Contouriin vaihdettiin vakionopeudensäätimen vaijeri viime kesänä (joskus silloin), amatöörit vaihtoi. Siitä 697km:ä myöhemmin alkoi nykiminen.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 20 Helmi 2011 11:57
Kirjoittaja teme69
Pesami kirjoitti:
Pakko myöntää että nyt en oikein tajunnut
Katteen alla imusarjasäädin?? TCS?
Mulle ei kyllä tule tuosta muuta mieleen kuin se imusarjan läppiä ohjaava systeemi... eihän tuo imusarja muuten mihinkään "säädy". Ne suuttimille, puolalle jne. menevät johdot saattavat olla myös aika mielenkiintoisessa kunnossa sieltä suojusten ja eristeiden alta. Kannattaa niitäkin hiukan tarkastella.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 20 Helmi 2011 13:29
Kirjoittaja GeeTee-
Eikun joo kyllä se oli höpinää tuo säädin, se mihinkään vaikuta ja TCS tais olla siellä vasemmas kulmas. Mutta ite selvittelisin tuon tyhjäkäynnin seilaamisen syyn ensiksi, starttispräytä ilmavuotojen paljastamiseen ja kunnolla joka paikkaan, vaikka se katekin siitä tieltä pois jolla tarkoitan sitä vesipumpun hihnankin peittävää muovia.
EDIT: Tossa jotain mittausarvoja, joita löysin..
-Tyhjäkäyntiventtiilin vastus 6-14Ω
-Tyhjäkäynnin kohotussolenoidin vastus 50-120Ω (jos on ilmastointi)
-Kaasuläpän asennontunnistin 400-6000Ω (tasainen vaihtelu läppää käännellen)
-Imuilman lämpötunnistin -40ast 860-900kΩ, +20ast 35-40kΩ +100ast 1,9-2,5kΩ (samat arvot moottorin lämpöanturille!)
-Toisioilmasolenoidi 50-120Ω
-Suuttimet 13,7-15,2Ω
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 20 Helmi 2011 15:03
Kirjoittaja Pesami
Kiitos erittäin paljon. Mä rupeen tutkimaan... Kävin tuossa taas yhdellä korjaamolla mikä pitäisi olla erikoistunut tämän tyyppisiin autoihin. Selitin nämä kaikki, ja hän oli 100% varma että jossain on imu vuoto koska vain lämpimänä nykii jne. Siis tämä voi olla taas NIITÄ tietoja. Enää en hirveästi halua maksaa kenellekkään mistään ns. tutkimisesta, joten taidanpa tosiaan taas kerran ostaa sitä sprayta ja vähän etsiä. On tää kyllä uskomatonta!! Onneksi tämän kaltaiselta foorumilta saa apua.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 20 Helmi 2011 16:19
Kirjoittaja Pesami
Ihan jo pelkästään mielenkiinnosta haluaisin tietää että miten tuo imu vuoto voisi vaikuttaa vain kun kone lämmin? Eli voisiko jo tämä kertoa missä vuoto on? Merkillistä....
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 20 Helmi 2011 17:55
Kirjoittaja teme69
Pesami kirjoitti:Ihan jo pelkästään mielenkiinnosta haluaisin tietää että miten tuo imu vuoto voisi vaikuttaa vain kun kone lämmin? Eli voisiko jo tämä kertoa missä vuoto on? Merkillistä....
Itse itseäni lainaten =)
teme69 kirjoitti:Toisaalta kun tyhjäkäynti heittelee noin rajusti niin mieleen tulee väistämättä myös imuvuodon mahdollisuus. Tuliko sinne imusarjaan uudet tiivisteet kun se käytettiin irti ja putsattiin? Jää helposti vuotamaan jostain välistä vanhalla tiivisteellä ja tietysti saattanut vuotaa jo ennen irroitustakin. Kylmällä koneella rikkaampi seos saattaa kompensoida imuvuodon vaikutusta käyntiin... ja se etteivät kaikki anturit ole pelissä ennen kuin saavutetaan tietty lämpötila yms.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 22 Helmi 2011 17:35
Kirjoittaja Pesami
Jess jess jess
Tänään auto on ollut täydellisessä kunnossa!!! Toivottavasti vielä jatkossakin...
Sen startti sprayn avulla yritin etsiä vuotoa imu puolelta. Ei löytynyt. Sitten kaadoin tankkiin jotain näitä puhdistus/voitelu ainetta, ja annoin auton vaan käydä. Siinä samassa otin sitten vielä EGR:n päältä sen solenoidin kokonaan veks (oli jo entuudestaan poikki). Ennen näitä kaikkia oli akusta kaapeli irti muutaman tunnin. Siinä kun auto kävi tyhjäkäyntiä n.5 minuuttia ja kierrokset seilas 500-1500, niin yht´äkkiä käynti tasaantui. Ajelin heti tunnin verran eikä nykinyt kertaakaan. Annoin moottorin hieman jäähtyä ja ajelin taas. Eikä nykinyt. Aika uskomatonta. Toivottavasti huomenna tämä jatkuu....
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 28 Helmi 2011 15:40
Kirjoittaja Pesami
Voi olla erittäin typerä kysymys, mut typerä mä olenkin
Eli, mitä bensaa tankata tähän mun Ford Contour svt duratec 2.5 v6 vm.98. Joka paikasta tullut eri infoa. 95,98,99. Sitten vielä näitä lisäaine suosituksia.... Saisiko jotain varmaa tietoa???
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 28 Helmi 2011 19:18
Kirjoittaja teme69
Ilmeisesti on muuten toiminut nyt kunnolla? Ihan valinta kysymys mitä bensaa noista haluaa tankkiin laittaa ja tietysti ihan kokeilemalla selviää millä toimii parhaiten.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 07 Maalis 2011 15:22
Kirjoittaja Pesami
teme69 kirjoitti:Ilmeisesti on muuten toiminut nyt kunnolla? Ihan valinta kysymys mitä bensaa noista haluaa tankkiin laittaa ja tietysti ihan kokeilemalla selviää millä toimii parhaiten.
Ei ole auto kunnossa. Välillä on päiviä jolloin nykii hemmetisti, välillä ei taas yhtään. Pidin vähän etäisyyttä tuohon autoon kun ei pelannut. Nyt pitäisi taas ruveta arvuuttelemaan... Itse tyhjäkäynti palautuu nykyään normaaleihin kierroksiin suh´ nopeasti. Mutta tuota voimakasta nykimistä en ole saanut pois.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 08 Maalis 2011 17:40
Kirjoittaja Pesami
Nyt on tällaista tullut kokeiltua. Eli kun olen nyt viikon aikana ottanut kolme kertaa akun kaapelit irti ja antanut auton olla muutaman tunnin ilman virtaa, niin auto on sen jälkeen käynyt täydellisesti. Hieman tyhjäkäyntinä antanut olla takaisin kytkemisen jälkeen. Näiden ns. operaatioiden jälkeen on tosiaan kaikki ollut kunnossa n. 20km:n asti. Tyhjäkäynti normaalia, ei nykimistä... Mitäs tästä voisi päätellä?? Ei viittis joka aamu ottaa kaapeleita irti ennen töihin lähtöä
Eli, mistäs kannattais tutkia??????
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 10 Maalis 2011 17:09
Kirjoittaja Pesami
#¤&/()=?`?^Å*##"¤%##¤%¤#
Ei selviä vika millään keinolla. Autoa en vie korjaamolle enää. Rahat ja luottamus mennyt joka paikkaan. Mut edelleen tuota imuvuotoa epäilee kaikki. Mut enpä oo löytänyt. Miten muuten sen imuvuodon voisi löytää kuin suihkuttamalla tota starttispraytä?? Olisko vinkkejä. Ja pakkohan sen on myöntää että kaikki ns. oireet viittaa tuohon vuotoon... Nyt kun alkanut lämpimät kelit niin auto nykii niin saat#¤%¤"#
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 10 Maalis 2011 18:07
Kirjoittaja GeeTee-
Periaatteessa jos tuon virrattomana pitämisen jälkeen auto toimii normaalisti 20km, ja tämä on todella toistettavissa monta kertaa peräkkäin (eli ei ole säkää, placeboa tms) niin voisi olla vikaa jo jossain moottorinohjausboxissakin.
Koita pitää virrat pois ja aja lenkki, jos se toimii sen 20km ja alkaa nykimään niin takasin kotiin ja piuha irti n. tunniksi, taas lenkki ja jos taas ensin toimii 20km ja alkaa nykimään niin ei muutakun takasin kotiin ja tällä kertaa annat vaan jäähtyä tunnin-kaks. Jos nyt nykii edelleen, niin itse (maallikkona) voisin epäillä jotain vammaa moottorinohjauksessa.
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 12 Maalis 2011 08:07
Kirjoittaja Pesami
Olisko apua tähän imuvuotoon???!??
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 18 Maalis 2011 14:45
Kirjoittaja Glengari
Itellähän ois nyt sataselle käyttöä kun meni Ford Escort 1.4i hattupäkki -98:sta kytkin.. Tässä googletellessa huomasin jotta joku sellasta lupaili.. Ja auttamis vimmassani ihan jopa rekisteröidyin tänne
Minähän en autoista oikeastaan mitään tiedä.. Mutta kun tämän ekkerin ensi autokseni ostin amistoverilta, niin siitähän paljastui kaikenlaisia jesariliitoksia. Eräänä päivänä vetelin vähän kaikkia johtoja katsoakseni, jotta mitkä kaikki tulee johtosuojastaan ulos, kun jesarit irtoaa. Niin siinä sitten vetasin ilmanputsarin päällä sijaitsevan - jonkin sortin ilman määrä -anturin johtoja ja sieltähän tuli sitten kynsisaksilla poikki leikatut johton päät suojakumistaan ulos.
Noh.. minä aattelin, jotta "saamarin amistoveri minkä teit!" Noh.. Pistinpä sitten kuorien sitä johtosuojaa ja löysin sieltä ne pari-kolme johtoa ja yhistin ne sitten paikoilleen. Noh.. Siitähän sitten seurasi
JUURIKIN samanlaista auton häiriökäyttäytymistä kuin tämän threadin aiheessakin.
Noh.. aattelinpa sitten että "eipä se amistoveri mikään tyhmä jätkä ookkaan kun oli pistäny johdot poikki" Noh.. Otin sitten ne johdot takasin irti ja piilotin suojamuoviin, jotteivät huollossa mee ja yhistä niitä. Ja auto toimii taas.
Noh.. siinä sitten päättelin jotta kyseinen anturi(tai mikä lie onkaaan) on mennyt joskus rikki ja amistoverini oli päättänyt säästää ja vetässy vain johdot poikki ja jättänyt mötikän paikoilleen. Tai sitten se oli muutenvain todettu turhaksi osaksi - kun autoa korjaillessa yleensä jääkin aina joku mutteri taskun pohjalle, ja auto toimii kuitenkin korjauksen jälkeen paremmin kuin ennen.
Niin sitä tässä vain lähinnä aattelin, että jos ois samanlainen ánturi-jutska siinä saman vuojen ja saman merkin "ihme" autossas, niin ei muutakun johtoa poikki.

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 19 Maalis 2011 09:30
Kirjoittaja Pesami
Tuosta EGR:stä vielä kysymys. Sen mä oon ns. tulpannut jo. Eli laitoin sen sokean tiivisteen sen ja imusarjan väliin. Mitään vaikutusta ei ollut suuntaan tai toiseen. Nyt eilen kun otin sähköliittimen irti ilmeisesti tuosta EGR solenoidi vehkeestä (
http://www.newcougar.org/forums/problem ... 99-v6.html) niin tyhjäkäynti muuttus tasaiseksi kun kone oli lämmin tai kylmä. Edelleen nyki. Tosin huomattavasti harvemmin, mutta kuitenkin häiritsevästi. Ja vikavalo palaa.Tuohon EGR vacuum solenoid:iin menee siis sähköliitin ja kaksoisletku liitin (taimikälie). Eli, voisiko olla mahdollista että tuo pelkkä sokea tiiviste ei riitä poistamaan EGR:n vaikutusta moottorin käyntiin jne.? Voiko tuo koko systeemi vuotaa?
Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?
Lähetetty: 21 Maalis 2011 21:57
Kirjoittaja progedo
Onko puola alkuperäinen vai onko joskus vaihdettu? Mittaile ja kerro toki tulokset.