APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Pesami kirjoitti: Kävi just ilmi että nuo anturit on kaksi vuotta sitten vaihdettu. Ja päästöt on kunnossa...
Itse anturithan saattavat olla aivan ehjät mutta eivät toimi oikein kun kontakti huono kuten tuossa linkin topicissa. Onko päästöjä mitatessakin tyhjäkäynti heitellyt... vaikea kuvitella että osuisi arvoihin ja tyhjäkäyntihän saa olla max 1000rpm katsatuksessa.
Pesami kirjoitti: Otin tuosta liitos jutusta selvää googlettamalla ja vaikuttaisi siltä että voisi olla yksi selitys autoni nykimiselle. Onhan jo melkein kaikki muu tutkittu. Tuo vaikuttaisi LIIAN helpolta ratkaisulta että merkkikorjaamolla ei tajuttaisi. Voisitko antaa vähän vinkkiä miten voisin itse tutkia tätä???
En kyllä laskisi edelleenkään mitään sen varaan että "olisihan tuo pitänyt korjaamolla huomata". =) Apukäynnistyskaapelista saa oivan välineen maadoituksen testaukseen, toinen pää kiinni akun miinukseen ja toinen moottorin korvakkeeseen niin että saa kunnon kontaktin. Sitten vaan testilenkille.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Nuo päästöt on tutkittu ja mulla on jotain kaavakkeita yms. Ne on kunnossa.
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

En oo vielä tuota maadoitusta tutkinut. Pitää vähän enemmän saada asiasta selvää. Miten ja mistä tutkia??? Yms. Mites tuon imu puolen vuoto? Voisko se ilmetä VAIN kun kone on lämmin?
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Otetaanpa kertauksen vuoksi. :?
Auto toimii kuin unelma kylmänä. Mutta heti kun kone ALKAA lämpenee niin alkaa järjetön nykiminen. Tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa silloin 500-1500. Ikinä ei kuitenkaan ole moottori sammunut. Kaikki sähkö jutut ym. toimii moitteettomasti. Välillä moottori toimii jopa lämpimänäkin hyvin. Moottori lämpenee suhteellisen nopeasti, ei kuitenkaan hälyyttävästi. Talla pohjassa kiihtyy hyvin ilman mitään nykimistä. 2450e pistetty tähän vikaan ja edelleen nykii. Enää ei huvita ostaa uusia osia kokeilumielessä. Tai merkkihuoltoon maksaa 75e/h. Eikö kukaan hoksaisi yhdistävää tekijää tälle?????
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Seilaako tyhjäkäynti heti kylmänäkin? Mitä kaikkea on vaihdettu tähän mennessä? Oliko se ilmastoitu?
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

GeeTee- kirjoitti:Seilaako tyhjäkäynti heti kylmänäkin? Mitä kaikkea on vaihdettu tähän mennessä? Oliko se ilmastoitu?
Tosiaan ei mitään vikakoodeja ole antanut. Paljon on vaihdettu. Esim. Bensasuodatin, tulpanjohdot, ECUn lämpötila-anturi, TPS-anturi, imusarja putsattu, EGR tukittu, tyhjäkäyntivena putsattu, uusi ilmansuodatin, päästöt tutkittu ja kaikki ok (kylmänä&lämpimänä), bensan virtaus kunnossa, laturi ja akku kunnossa, kaasuläppä putsattu, maffi putsattu (otettu irti ja ei mitään muutosta). Tyhjäkäynti on ihan kunnossa kun kone kylmä. Ongelmat alkaa vasta kun kone ALKAA lämpenee. Silloin alkaa seilaaminen ja nykiminen.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kaasuläppä pitäis ainakin mitata että onko kunnossa vai ei, oikeastaan samanlainen kuin esim. vahvarin volumensäätö, joita joskus hajoaa juurikin niin että välillä pätkii ja rohisee ym. Jos maffissa langat ehjät niin kait se toimii..
Eikö tossa katteen alla ollut joku imusarjasäädin, TCS:n lisäksi? Koita ottaa se kate pois ja kato tapahtuuko siellä mitään, kun käynti seilaa. En kyllä muista mitä kaikkea tuolla oli, ei ollut itellä kuin kerran irti.
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

GeeTee- kirjoitti:Kaasuläppä pitäis ainakin mitata että onko kunnossa vai ei, oikeastaan samanlainen kuin esim. vahvarin volumensäätö, joita joskus hajoaa juurikin niin että välillä pätkii ja rohisee ym. Jos maffissa langat ehjät niin kait se toimii..
Eikö tossa katteen alla ollut joku imusarjasäädin, TCS:n lisäksi? Koita ottaa se kate pois ja kato tapahtuuko siellä mitään, kun käynti seilaa. En kyllä muista mitä kaikkea tuolla oli, ei ollut itellä kuin kerran irti.
Pakko myöntää että nyt en oikein tajunnut :oops:
Katteen alla imusarjasäädin?? TCS?
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Ja pakko vielä toistaa. Tuohon Contouriin vaihdettiin vakionopeudensäätimen vaijeri viime kesänä (joskus silloin), amatöörit vaihtoi. Siitä 697km:ä myöhemmin alkoi nykiminen.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Pesami kirjoitti: Pakko myöntää että nyt en oikein tajunnut :oops:
Katteen alla imusarjasäädin?? TCS?
Mulle ei kyllä tule tuosta muuta mieleen kuin se imusarjan läppiä ohjaava systeemi... eihän tuo imusarja muuten mihinkään "säädy". Ne suuttimille, puolalle jne. menevät johdot saattavat olla myös aika mielenkiintoisessa kunnossa sieltä suojusten ja eristeiden alta. Kannattaa niitäkin hiukan tarkastella.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eikun joo kyllä se oli höpinää tuo säädin, se mihinkään vaikuta ja TCS tais olla siellä vasemmas kulmas. Mutta ite selvittelisin tuon tyhjäkäynnin seilaamisen syyn ensiksi, starttispräytä ilmavuotojen paljastamiseen ja kunnolla joka paikkaan, vaikka se katekin siitä tieltä pois jolla tarkoitan sitä vesipumpun hihnankin peittävää muovia.

EDIT: Tossa jotain mittausarvoja, joita löysin..
-Tyhjäkäyntiventtiilin vastus 6-14Ω
-Tyhjäkäynnin kohotussolenoidin vastus 50-120Ω (jos on ilmastointi)
-Kaasuläpän asennontunnistin 400-6000Ω (tasainen vaihtelu läppää käännellen)
-Imuilman lämpötunnistin -40ast 860-900kΩ, +20ast 35-40kΩ +100ast 1,9-2,5kΩ (samat arvot moottorin lämpöanturille!)
-Toisioilmasolenoidi 50-120Ω
-Suuttimet 13,7-15,2Ω
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Kiitos erittäin paljon. Mä rupeen tutkimaan... Kävin tuossa taas yhdellä korjaamolla mikä pitäisi olla erikoistunut tämän tyyppisiin autoihin. Selitin nämä kaikki, ja hän oli 100% varma että jossain on imu vuoto koska vain lämpimänä nykii jne. Siis tämä voi olla taas NIITÄ tietoja. Enää en hirveästi halua maksaa kenellekkään mistään ns. tutkimisesta, joten taidanpa tosiaan taas kerran ostaa sitä sprayta ja vähän etsiä. On tää kyllä uskomatonta!! Onneksi tämän kaltaiselta foorumilta saa apua.
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Ihan jo pelkästään mielenkiinnosta haluaisin tietää että miten tuo imu vuoto voisi vaikuttaa vain kun kone lämmin? Eli voisiko jo tämä kertoa missä vuoto on? Merkillistä....
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Pesami kirjoitti:Ihan jo pelkästään mielenkiinnosta haluaisin tietää että miten tuo imu vuoto voisi vaikuttaa vain kun kone lämmin? Eli voisiko jo tämä kertoa missä vuoto on? Merkillistä....
Itse itseäni lainaten =)
teme69 kirjoitti:Toisaalta kun tyhjäkäynti heittelee noin rajusti niin mieleen tulee väistämättä myös imuvuodon mahdollisuus. Tuliko sinne imusarjaan uudet tiivisteet kun se käytettiin irti ja putsattiin? Jää helposti vuotamaan jostain välistä vanhalla tiivisteellä ja tietysti saattanut vuotaa jo ennen irroitustakin. Kylmällä koneella rikkaampi seos saattaa kompensoida imuvuodon vaikutusta käyntiin... ja se etteivät kaikki anturit ole pelissä ennen kuin saavutetaan tietty lämpötila yms.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Jess jess jess :D :D :D
Tänään auto on ollut täydellisessä kunnossa!!! Toivottavasti vielä jatkossakin...
Sen startti sprayn avulla yritin etsiä vuotoa imu puolelta. Ei löytynyt. Sitten kaadoin tankkiin jotain näitä puhdistus/voitelu ainetta, ja annoin auton vaan käydä. Siinä samassa otin sitten vielä EGR:n päältä sen solenoidin kokonaan veks (oli jo entuudestaan poikki). Ennen näitä kaikkia oli akusta kaapeli irti muutaman tunnin. Siinä kun auto kävi tyhjäkäyntiä n.5 minuuttia ja kierrokset seilas 500-1500, niin yht´äkkiä käynti tasaantui. Ajelin heti tunnin verran eikä nykinyt kertaakaan. Annoin moottorin hieman jäähtyä ja ajelin taas. Eikä nykinyt. Aika uskomatonta. Toivottavasti huomenna tämä jatkuu....
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Voi olla erittäin typerä kysymys, mut typerä mä olenkin :roll:
Eli, mitä bensaa tankata tähän mun Ford Contour svt duratec 2.5 v6 vm.98. Joka paikasta tullut eri infoa. 95,98,99. Sitten vielä näitä lisäaine suosituksia.... Saisiko jotain varmaa tietoa???
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Ilmeisesti on muuten toiminut nyt kunnolla? Ihan valinta kysymys mitä bensaa noista haluaa tankkiin laittaa ja tietysti ihan kokeilemalla selviää millä toimii parhaiten.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

teme69 kirjoitti:Ilmeisesti on muuten toiminut nyt kunnolla? Ihan valinta kysymys mitä bensaa noista haluaa tankkiin laittaa ja tietysti ihan kokeilemalla selviää millä toimii parhaiten.
Ei ole auto kunnossa. Välillä on päiviä jolloin nykii hemmetisti, välillä ei taas yhtään. Pidin vähän etäisyyttä tuohon autoon kun ei pelannut. Nyt pitäisi taas ruveta arvuuttelemaan... Itse tyhjäkäynti palautuu nykyään normaaleihin kierroksiin suh´ nopeasti. Mutta tuota voimakasta nykimistä en ole saanut pois.
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Nyt on tällaista tullut kokeiltua. Eli kun olen nyt viikon aikana ottanut kolme kertaa akun kaapelit irti ja antanut auton olla muutaman tunnin ilman virtaa, niin auto on sen jälkeen käynyt täydellisesti. Hieman tyhjäkäyntinä antanut olla takaisin kytkemisen jälkeen. Näiden ns. operaatioiden jälkeen on tosiaan kaikki ollut kunnossa n. 20km:n asti. Tyhjäkäynti normaalia, ei nykimistä... Mitäs tästä voisi päätellä?? Ei viittis joka aamu ottaa kaapeleita irti ennen töihin lähtöä :lol:
Eli, mistäs kannattais tutkia??????
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

#¤&/()=?`?^Å*##"¤%##¤%¤#
Ei selviä vika millään keinolla. Autoa en vie korjaamolle enää. Rahat ja luottamus mennyt joka paikkaan. Mut edelleen tuota imuvuotoa epäilee kaikki. Mut enpä oo löytänyt. Miten muuten sen imuvuodon voisi löytää kuin suihkuttamalla tota starttispraytä?? Olisko vinkkejä. Ja pakkohan sen on myöntää että kaikki ns. oireet viittaa tuohon vuotoon... Nyt kun alkanut lämpimät kelit niin auto nykii niin saat#¤%¤"#
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Periaatteessa jos tuon virrattomana pitämisen jälkeen auto toimii normaalisti 20km, ja tämä on todella toistettavissa monta kertaa peräkkäin (eli ei ole säkää, placeboa tms) niin voisi olla vikaa jo jossain moottorinohjausboxissakin.

Koita pitää virrat pois ja aja lenkki, jos se toimii sen 20km ja alkaa nykimään niin takasin kotiin ja piuha irti n. tunniksi, taas lenkki ja jos taas ensin toimii 20km ja alkaa nykimään niin ei muutakun takasin kotiin ja tällä kertaa annat vaan jäähtyä tunnin-kaks. Jos nyt nykii edelleen, niin itse (maallikkona) voisin epäillä jotain vammaa moottorinohjauksessa.
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Olisko apua tähän imuvuotoon???!??
Glengari

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Glengari »

Itellähän ois nyt sataselle käyttöä kun meni Ford Escort 1.4i hattupäkki -98:sta kytkin.. Tässä googletellessa huomasin jotta joku sellasta lupaili.. Ja auttamis vimmassani ihan jopa rekisteröidyin tänne :D

Minähän en autoista oikeastaan mitään tiedä.. Mutta kun tämän ekkerin ensi autokseni ostin amistoverilta, niin siitähän paljastui kaikenlaisia jesariliitoksia. Eräänä päivänä vetelin vähän kaikkia johtoja katsoakseni, jotta mitkä kaikki tulee johtosuojastaan ulos, kun jesarit irtoaa. Niin siinä sitten vetasin ilmanputsarin päällä sijaitsevan - jonkin sortin ilman määrä -anturin johtoja ja sieltähän tuli sitten kynsisaksilla poikki leikatut johton päät suojakumistaan ulos.

Noh.. minä aattelin, jotta "saamarin amistoveri minkä teit!" Noh.. Pistinpä sitten kuorien sitä johtosuojaa ja löysin sieltä ne pari-kolme johtoa ja yhistin ne sitten paikoilleen. Noh.. Siitähän sitten seurasi JUURIKIN samanlaista auton häiriökäyttäytymistä kuin tämän threadin aiheessakin.

Noh.. aattelinpa sitten että "eipä se amistoveri mikään tyhmä jätkä ookkaan kun oli pistäny johdot poikki" Noh.. Otin sitten ne johdot takasin irti ja piilotin suojamuoviin, jotteivät huollossa mee ja yhistä niitä. Ja auto toimii taas.

Noh.. siinä sitten päättelin jotta kyseinen anturi(tai mikä lie onkaaan) on mennyt joskus rikki ja amistoverini oli päättänyt säästää ja vetässy vain johdot poikki ja jättänyt mötikän paikoilleen. Tai sitten se oli muutenvain todettu turhaksi osaksi - kun autoa korjaillessa yleensä jääkin aina joku mutteri taskun pohjalle, ja auto toimii kuitenkin korjauksen jälkeen paremmin kuin ennen.

Niin sitä tässä vain lähinnä aattelin, että jos ois samanlainen ánturi-jutska siinä saman vuojen ja saman merkin "ihme" autossas, niin ei muutakun johtoa poikki. :wink:
Pesami
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Tammi 2011 15:14

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pesami »

Tuosta EGR:stä vielä kysymys. Sen mä oon ns. tulpannut jo. Eli laitoin sen sokean tiivisteen sen ja imusarjan väliin. Mitään vaikutusta ei ollut suuntaan tai toiseen. Nyt eilen kun otin sähköliittimen irti ilmeisesti tuosta EGR solenoidi vehkeestä (http://www.newcougar.org/forums/problem ... 99-v6.html) niin tyhjäkäynti muuttus tasaiseksi kun kone oli lämmin tai kylmä. Edelleen nyki. Tosin huomattavasti harvemmin, mutta kuitenkin häiritsevästi. Ja vikavalo palaa.Tuohon EGR vacuum solenoid:iin menee siis sähköliitin ja kaksoisletku liitin (taimikälie). Eli, voisiko olla mahdollista että tuo pelkkä sokea tiiviste ei riitä poistamaan EGR:n vaikutusta moottorin käyntiin jne.? Voiko tuo koko systeemi vuotaa?
progedo
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Marras 2010 17:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: APUA. Ford Contourin ikuinen(ko) ongelma?

Viesti Kirjoittaja progedo »

Onko puola alkuperäinen vai onko joskus vaihdettu? Mittaile ja kerro toki tulokset.
Vastaa Viestiin