OHC EFI juttuja ja bensalinjoista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Sitä vähän mietinkin että se säädin tulee siihen kiinni mutta kun joku on vähän murjonut sitä telinettä niin ei ihan saa mutteria siihen. Haittaakos muuten jos sen säätimen kyljessä on lommo, eli mitä se pitää sisällään, joku kalvo vai
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Sitä vähän mietinkin että se säädin tulee siihen kiinni mutta kun joku on vähän murjonut sitä telinettä niin ei ihan saa mutteria siihen. Haittaakos muuten jos sen säätimen kyljessä on lommo, eli mitä se pitää sisällään, joku kalvo vai
Käsittääkseni kalvo, ja voi olla kalvon liikkuminen hieman huonoa jos kyljessä lommo. En ole purkanut kyseistä säädintä koskaan. Eli älä ihmettele jos ei toimi sillä :wink:
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

VesQ kirjoitti:Juu mutta mistäs niitä sihtejä sinne saa. Ja sitten sekin ongelma että se sihti pitäsi olla niin iso että menee vaikka sen 12mm putken ympärille mutta sitten sen pitäisi olla niin pieni että se menee siitä "mutterista" joka tankinpohjassa on niin läpi.

Mitenkäs Eemelillä on tankilta tuleva letku sitten liitetty suodattimeen. Kun siinä suodattimessa on "sisällä" M12x1.5 ja M10x1.5 kierteet niin jos siihen jonkun kierrettävän letkuliittimen laittaa niin liittimen sisämitta on toisessa päässä enintään 10mm ja toisessa 8mm (pitäähän siihen liittimeen jäädä vähän seinämääkin). Eli riittääkö vai pitääkö ruveta tinaamaan siihen suodattimeen jotain putkenpätkää
Ne karat siihen suodattimeen kävin hakemassa paikallisesta hydrailiikka liikkeestä. toiseen päähän tais mennä 10mm hydrauli letkukara ja kun tankissa mulla ite tehty lähtö (taitaa olla 10mm karalla) niin teetin siihen välii suoraa prässiliitoksilla olevan letkun. Toisessa päässä on muistaakseni paineilma letkukara(koska se hydrauliikka kara olisi ollut vain sen 8mm) siitä siitten 12mm letkulla pumppuun. Hyvin on toiminut näin... vaikka periaatteessa on vain 10mm kanavat.

Ja siitä viellä et se IS suodatin kuuluu sinne tankin ja pumpu väliin eikä mitään muita tarvita... ja ei ahista, ku on sinne tehty.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Jaakko85 kirjoitti: Käsittääkseni kalvo, ja voi olla kalvon liikkuminen hieman huonoa jos kyljessä lommo. En ole purkanut kyseistä säädintä koskaan. Eli älä ihmettele jos ei toimi sillä :wink:
Jep... voi olla et nousee bensa paineet korkeammiksi tuon lommon takia, ku ei pääse se kalvo kunnolla liikkuu.

Mut hei... olenha mä joskus kuullut juttua et on vasitenki puristtu littiin sitä säädintä ruuvipenkis juurikin siksi että saadaan b.paineita nostettua.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Eemeli kirjoitti:
Mut hei... olenha mä joskus kuullut juttua et on vasitenki puristtu littiin sitä säädintä ruuvipenkis juurikin siksi että saadaan b.paineita nostettua.
Käsittääksen päältä / alta litistetään eikä kyljestä ?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu tuo paineensäädin on kyllä vahingossa/huolimattomasti murjottu, eli ei tarkoituksella. Putki ja jalkakin hieman vääntynyt, täytyy vaikka jossainvaiheessa napata kuva siitä ja etsiä vaikka toinen lainaan jos ei toimikkaan

Pystyykös tuota jakajaa mittaamaan mitenkään että toimiiko, 3 liitintä + 0 ja - yleismittari ei ainakaan antanut ohmialueella mitään

Niin ja pystyykö/kannattaako sitä ilmamäärämittaria purkamaan mitenkään (sen mustan kopan alle kurkistin jo uteliaisuuttani, täytyy jollain liimata takaisin). Saisi vähän paremmin putsattua kun ei sormet riitä niin syvälle. Joku kuusiokoloruuvi siinä kyljessä on eli ilmeisesti saa halkaistua koko paketin mutta saako enää toimimaan jos menee purkamaan

Niin ja kun eemeli sanoi että on tarkoitettu se putsari tankin ja pumpun väliin niin eikös sierrassa se putsari ole konehuoneessa ?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Juu tuo paineensäädin on kyllä vahingossa/huolimattomasti murjottu, eli ei tarkoituksella. Putki ja jalkakin hieman vääntynyt, täytyy vaikka jossainvaiheessa napata kuva siitä ja etsiä vaikka toinen lainaan jos ei toimikkaan

Pystyykös tuota jakajaa mittaamaan mitenkään että toimiiko, 3 liitintä + 0 ja - yleismittari ei ainakaan antanut ohmialueella mitään

Niin ja pystyykö/kannattaako sitä ilmamäärämittaria purkamaan mitenkään (sen mustan kopan alle kurkistin jo uteliaisuuttani, täytyy jollain liimata takaisin). Saisi vähän paremmin putsattua kun ei sormet riitä niin syvälle. Joku kuusiokoloruuvi siinä kyljessä on eli ilmeisesti saa halkaistua koko paketin mutta saako enää toimimaan jos menee purkamaan

Niin ja kun eemeli sanoi että on tarkoitettu se putsari tankin ja pumpun väliin niin eikös sierrassa se putsari ole konehuoneessa ?
Mulla on alkup is ja siinä on melko originaalin näköisesti konehuoneessa suodatin, banjoilla tehty liitokset ym. Veikkaisin että on alunperin konehuoneessa.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Putsari paine puolelle, niin ei tarvi miettiä niiden "isojen lähtöjen" kans.
(eikä ole suodatin estämässä pumpun imua, vaikkapa tukkeutuessaan) :wink:
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Bootsi kirjoitti:Putsari paine puolelle, niin ei tarvi miettiä niiden "isojen lähtöjen" kans.
(eikä ole suodatin estämässä pumpun imua, vaikkapa tukkeutuessaan) :wink:
No käyhän se niinkin mut... ei sitten kirjoitella uutta topicia et "Miksi pumppu ei pumppaa bensaa" ku pienikin päska määrä bensassa rikkoo sen alta aika yksikön.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Eemeli kirjoitti: No käyhän se niinkin mut... ei sitten kirjoitella uutta topicia et "Miksi pumppu ei pumppaa bensaa" ku pienikin päska määrä bensassa rikkoo sen alta aika yksikön.
Aa.. Mulla on ollut nyt 1.5v ilman mitään suodatinta tankin ja pumpun välissä ja vielä vörkkii..

Ja sitä ennen ties kuinka monta vuotta (ehkä 15v).
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Jaakko85 kirjoitti: Aa.. Mulla on ollut nyt 1.5v ilman mitään suodatinta tankin ja pumpun välissä ja vielä vörkkii..

Ja sitä ennen ties kuinka monta vuotta (ehkä 15v).
Original. :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu mutta orginaalinahan siellä sierrassakin on sihti tankin pohjassa :!: niin eihän sieltä mitään roskaa tulekkaan
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Juu mutta orginaalinahan siellä sierrassakin on sihti tankin pohjassa :!: niin eihän sieltä mitään roskaa tulekkaan
Jep ja sitten varsinainen pensansuodatin on konehuoneessa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu juu mutta tarkoitus olikin että sihti tankista pois ja se konehuoneeseen tarkoitettu putsari tankin ja pumpun väliin :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Juu juu mutta tarkoitus olikin että sihti tankista pois ja se konehuoneeseen tarkoitettu putsari tankin ja pumpun väliin :wink:
No mutta originaali putsariin vaikea saada iso tulo ja lähtö. Eli eli..
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Sehän tässä vähän ongelmana onkin, siihen saa maks sisämitalta 10mm ja 8mm lähdöt eli tuo 8mm vähän arveluttaa

Pystyykös noita ruiskuromppeita "testaamaa" tallin pöydällä, eli liittää kaikki laitteet kiinni johtosarjaan ja virtaa boksille. Eikös silloin pitäsi bensapumpun rele naksahtaa päälle ja kun pyörittelee virranjakajan akselia niin suuttimien pitäsi naksahdella järjestyksessään. Ilmamäärämittarien, lämpöanturin, kaasuläpän ja tyhjäkäynnin testaaminen ei taida onnistua mutta näkisi ainakin nouseeko savu vai toimiiko suuttimet, jakaja, boksi pumppu yms

entäs kuuluukos tuossa ruiskun johtosarjassa olla teipattuna akun ja startin välinen johto sekä solenoidin virtapiuha

edit:
Niin ja tarviikos tuo benspumpun rele olla jotekin erikoinen/alkuperäinen vai voiko olla mikä vaan. Tuli vaan mieleen että kun boksi ohjaa releen käämin maadoitusta niin jos on joku tavallinen rele niin jos vaatiikin niin paljon virtaa se käämi että boksi tykkää kyttyrää

Kun eikös se alkuperäinen rele ole sellainen pieni mitä löytyy sulakerasiasta (oisko ollu sininen tai ruskea)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin ja semmoinenkin tuli vielä mielee että eihän se boksi tarvi mitään jatkuvaa virtaa akulta esim jotain muistia varten yms
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Niin ja semmoinenkin tuli vielä mielee että eihän se boksi tarvi mitään jatkuvaa virtaa akulta esim jotain muistia varten yms
Kyllä sinne taitaa jatkuvasti mennä johonkin nastaan +12v, vai mihin muuten perustuisi se että "boxi" nollaantuu kun akunpiuhan irroittaa esim muutamaksi minuutiksi ?

Luulisi pystyvän testaamaan nuin pöydällä, savuahan ei pitäisi nousta jos kaikki laitteet ovat ehyitä ja kytkennät oikein (väärin vaikea saada jos alkup. liittimet tallella kaikissa johdoissa)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eli kaikki alkuperäiset liittimet on tallella lukuunottamatta auton omaan johtosarjaan liittyviä eli ne kaksi johon toiseen tulee enemmän piuhoja ja toiseen muutama. Mutta niistä pitäisi sitten tietää että mikä on mikäkin.

Kytkentäkaavion mukaan en löytänyt ilveelläkään kohtaa jossa johtosarjaan/boksille tulisi suora virta, ainot mikä löytyi oli musta (kaavion mukaan kaikki virtapiuhat jotka ovat releellä/muulla ohjattuja ovat mustia) ja se tulee engine managment relayn kautta eli koneen/ruiskun ohjauksen releeltä jota ohjaa ignition relay eli sytytysvirta

Löytyy pdf-muotoinen kytkentäkaavio (jossa myös kaikki mahdolliset sähköt efin lisäksi sekä autodatan kaavio ja kummassakaan ei suoraa virtaa tule, ainoastaan virtalukon ohjaaman releen kautta
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No testi kytkentöjä suoritettu... ja ei, ei noussut savua :D

Eli kun virrat "kääntää" päälle (tökkää piuhan akkuun) niin bensapumpun rele tekee sellaisen nopean napsautuksen ja jää sekunniksi pariksi päälle ja sitten sammuu, ilmeisesti normaalia vai. Samaten tyhjäkäyntiventtiilistä kuuluu heti alussa pieni äänti ja samaan aikaan pumpun kanssa sekin sammuu.

Sitten sellainen pieni mutta

Jos sytysboksin liittimen laittaa kiinni niin suuttimet ei napsahda kun virrat kytkee päälle, tai satunnaisesti joskus ja jouluna. Kun boksin liittimen irroittaa niin suuttimet naksahtaa joka kerta kun kytkee virrat päälle, sytkäboksissa vikaa vai jakajassako

Koitin myös jakajaa pyörittää porakoneella virtojen ollessa päällä eli kone käynnissä, eikös suuttimien pitäisi napsua vuorollaan. Ei napsu myöskään käsin pyöriteltäessä eikä boksi myöskään katko puolan miinusta ainakaan yleismittarin mukaan

Eli pystyykös sitä sytkäboksia/jakajaa testaamaan mitenkään onko ehjiä

Ja kuuluukos sen bensapumpun sammua muutaman sekan päästä kuin myös tyhjäkäyntiventtiilin

Kaasuläpän ja ilmamäärämittarin asentoja kokeillut, ei vaikutusta mutta eikai pitäisikään
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Bensapumpun kuuluu pyöriä muutaman sekunnin kun virrat käännetään päälle (kätevä esim jos bensa loppuu, ei tarvi sahata moottoria niin kauan että bensaa tulee koneelle asti, vaan voi avainta kääntelemällä (pumppua pyörittämällä) kerätä linjan täyteen bensaa. Ilmeisesti tyhjäkäyntiventtiilinkin pitää tuo muutamansekunnin toiminta pitää ? (ei ole koskaan tullu kuunneltua.)

Niin ja jos sytkämoduli rikki ei puolan miinukselle tule sitä pätkivää maata. eli voi karkeahkosti testata esim ledillä.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Säkökynäkin varmaan käy

Entäs jos jakajassa se anturi on sökö, sehän antaa kierrostiedon sille modulille, pystyykös sitä testaamaan
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu eipä katko puolan miinusta ollenkaan.

Ja lisää huomioita, jos jakaja ei ole kytketty niin suuttimet ei myöskään napsahta riippumatta onko sytkäboksi kiinni vai ei.

Kun jakaja on kiinni ja ja boksi irti niin napsahtaa jos taas boksi kiinni niin ei

Onkos tuo sytkä muuten hall anturilla vai induktiivinen, eikös induktiivinen ole esim 1.6 ochn kärjetön, eli se käämirulla siellä jakajan sisällä ja 2 piuhaa ulos. Ja hall anturilla sitten tuo ruiskun missä tulee 3 piuhaa
Huvikseni tuossa motonetistä katselin niin löytyy kahta erilaista eli kumpikos tuo sitten on

2,0i OHC 85--87 (6 liitintä päässä/3 sivulla). . . . . . . 10-8042 27.50 ???
1,6i/2,0i OHC 87--89 (6 liitintä päässä). . . . . . . . . . 10-8040 34.90 ???

Tuo ylempi lisätietojen perusteella hall anturilla ja alempi induktiivinen mutta jos minulla nyt on tuo hall malli niin mitä tuo meinaa että 6 liitintä päässä ja kolme sivulla ?. Yksi iso liitin siihen boksiin tulee ja siinä 6 liitintä

No täytyy ainakin alkuun kaverilta kysyä lainaan sytkäboksi ettei turhaan hommaa
Viimeksi muokannut VesQ, 09 Marras 2005 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Säkökynäkin varmaan käy

Entäs jos jakajassa se anturi on sökö, sehän antaa kierrostiedon sille modulille, pystyykös sitä testaamaan
Joo, olikohan se nyt induktiivianturi vai hall, sekin voi olla rikki, eiköhän sen voi jotenkin testata ? joku varmaan osaa kertoa tarkemmin.

Taitaapa vaikuttaa suuttimienkin toimintaan tuo hall/indukt. jos en ihan väärässä ole ?

edit: kai sulla on nyt ne kaikki johdot oikein jne. ettet turhaan eti olematonta vikaa ?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jaa kerkesitki siihen väliin, eli ongelma on että kumpi tuo jakaja on, sisällä ei ole kuin peltikiekko joka pyörii anturin välissä. Se 1.6 tavallinen kärjetön joka mulla on nyt kiinni niin siellä on sellainen käämikiekko sisällä

Ja neliö palikkaa on yllättävän vaikea laittaa pyöreään reikään :wink: :D eli pitäsi olla piuhat paikallaan

edit: niin ja siinä jakajassa ei ole minkäännäköisiä ennakko/keskipakovoima säätöjä/limppuja, eli vaan akseli ja se anturi ja se peltikiekko siinä akselissa, no tietenkin pyörijä ja kansi :)
Viimeksi muokannut VesQ, 09 Marras 2005 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin