Sivu 3/3

Lähetetty: 28 Kesä 2005 20:07
Kirjoittaja j0zze
eli uudet madallasjouset olis suositeltavaa hankkia?

Lähetetty: 28 Kesä 2005 20:16
Kirjoittaja janzamar
se oli ovelasti tehty se madallus mikä mulla oli mielessä..
eli iskarin alapäässä oli ylipitkät pultit joissa oli jotkut holkit välissä..
ja iskarit oli sillä holkkien verran alempana kiinni.
saatto olla että jouset oli rälläköity,mutta niinhän saa tehdä,kunhan pysyvät paikoillaan kun auton nostaa niin että renkaat on ilmassa..
jotkut on lukinnu ne jollain vaijereillakin yläpäästään,pieni silmukka vaan sinne.

Lähetetty: 31 Heinä 2005 09:25
Kirjoittaja Lep-1
Sierraa madallettu hieman lisää. Edestä ja takaa -1 kierros pois MAD sportiven -40mm madaltavista jousista. Nyt on sopivalla korkeudella. Kaaren reunasta renkaan keskiöön 320mm. Jousissa oli toisessa päässä 3 kierrosta ihan kiinni toisissaa, niin siitä oli helppo ottaa pois. Eikä tarvinnut alkaa taivuttelemaan että saa paikoilleen. Samalla vaihdettu saksasta tilatut lyhennetyt(2cm) ja jäykemmät iskarit, jotka riittää
-60mm madallukseen. Iskarit oli ihan merkittömät, ostettu Ebay:sta, mutta kyllä ne hyviltä tuntuu. Maavara muuten 11,5cm Katista. Kommenteja saa laittaa

KUVA
KUVA2
KUVA3

Lähetetty: 11 Elo 2005 11:56
Kirjoittaja voicecoil
tuollanen madallus sierrassa näyttää hyvältä..

Lähetetty: 14 Elo 2005 22:26
Kirjoittaja sjii
Tyhmä kysymys mutta,
Voiko mittaamalla jousen korkeuden päätellä paljonko se madaltaa?

Lähetetty: 14 Elo 2005 23:54
Kirjoittaja grebe
Ei voi, jos ei tiedä jousen jousivakiota yms.

Lähetetty: 15 Elo 2005 00:08
Kirjoittaja sjii
Niin vähä arvelinki.

Lähetetty: 11 Marras 2005 16:14
Kirjoittaja janzamar
se tais olla että yläpäästä piti katkaista,progressiivisesti se jäykkyys.
eikä saa pudota paikaltaan kun autoa nostaa,jos tahtoo leimankin saada vanhoihin tuommoisilla..
kerran oon tehny vanhaan takatuuppari-mazdaan tuon laikka-madalluksen,ja
iskareiden käyttöikä lyheni kyllä,kun jätin vakiot paikalleen.
en tee toista kertaa jos on auto jota aion pitää vähän pidempään..

Lähetetty: 10 Joulu 2006 18:56
Kirjoittaja teknium
en tiedä oonko pöliä vai enkö osaa lukea lehteä, mut onko laikkajouset "lailliset" jos ne ei putoo autoa nostettaessa ilmaan? :shock:

ja mitä iskareita tollasten laikkajousien kans kannattas käyttää? :roll:

Lähetetty: 24 Joulu 2006 18:34
Kirjoittaja Tomba
teknium kirjoitti:en tiedä oonko pöliä vai enkö osaa lukea lehteä, mut onko laikkajouset "lailliset" jos ne ei putoo autoa nostettaessa ilmaan? :shock:

ja mitä iskareita tollasten laikkajousien kans kannattas käyttää? :roll:
Eihän ne koskaan lailliset oo, mutta jos saat sen katkastun pään käsiteltyä niin ettei katastussetä huomaa, nin sithän ne on tarpeeks lailliset 8) Sen sijaan mukavuus, ajo-ominaisuudet ja alustan toiminta muuttuu yleensä aivan päin p**settä eli jos haluat muutakin ku ulkonäköä niin osta mieluummin oikea setti...

Lähetetty: 25 Joulu 2006 08:41
Kirjoittaja janzamar
Kyllä ne saa ihan laillisesti katkasta, http://www.ake.fi -sivuilta tais löytyä ihan faktaakin jos en väärin muista.
En nyt jaksa penkoa..

Lähetetty: 26 Joulu 2006 00:00
Kirjoittaja teknium
no mistähän tommoseen scorppariin löytyy madallusjousia? oon yrittäny katella netistä mut tuntuu ettei oikee oo.. käytetyt ostasin mielellään mut ku ei tunnu niitäkää olevan...!? :cry:

EDIT: mitä eroa niillä scorpion ja sierran jousilla on? täällä oli kyllä juttua niistä vaan en löytäny ku hakua käytin ja äkikseltään lukasin kaikki 151 osumaa... :lol:

Lähetetty: 26 Joulu 2006 01:05
Kirjoittaja lalli69
janzamar kirjoitti:Kyllä ne saa ihan laillisesti katkasta, http://www.ake.fi -sivuilta tais löytyä ihan faktaakin jos en väärin muista.
En nyt jaksa penkoa..
viewtopic.php?t=1972

Tuoltahan tuo löytyy.
1.1.96 ja sitä vanhemmat saa madaltaa vaikka rälläkällä kunhan jouset pysyy tiloissaan kun pyörät on ilmassa.

Lähetetty: 10 Tammi 2007 23:43
Kirjoittaja Timo_R
teknium kirjoitti:no mistähän tommoseen scorppariin löytyy madallusjousia? oon yrittäny katella netistä mut tuntuu ettei oikee oo.. käytetyt ostasin mielellään mut ku ei tunnu niitäkää olevan...!? :cry:
Joskus etsiskelin myöskin Scorppioon jousia, ja ainakin Cobralta löytyy. http://www.f40team.fi lupasi sellaset toimittaa tarvittaessa. Tästä tosin aikaa ainakin vuosi.

Lähetetty: 12 Tammi 2007 08:34
Kirjoittaja teknium
vaan eikö ne cobran jousetki oo aika arvokkaita :shock:
ei taida opiskelijalla olla varaa :wink: no, eihän ne jouset oo ensimmäisten joukossa mitä pitää ostaa, ja onhan tässä vielä aikaa... :D

Lähetetty: 13 Tammi 2007 22:01
Kirjoittaja Jeba
Mitenkäs kun tossa Escortissa on jouset ja iskarit erillään niin jos ostaa madallus jouset 40mm-60mm niin miten iskarit kestää? vai pitääkö ostaa erikseen jotkin madallus iskarit? :oops:

Lähetetty: 15 Tammi 2007 22:18
Kirjoittaja Raikali
Kertokaapa nyt tyhmällä että onko farkku escortin ja sedanin madallussarjoissa mitään eroa? Kantavuus tms?

Eikä ole tarkoitus vetää mitään painavia kärryjä tms, vetokoukku lähtee todennäköisesti tutustumaan telkkään kunhan saan korimuutokset valmiiksi

Lähetetty: 19 Tammi 2007 12:21
Kirjoittaja Jeba
Jeba kirjoitti:Mitenkäs kun tossa Escortissa on jouset ja iskarit erillään niin jos ostaa madallus jouset 40mm-60mm niin miten iskarit kestää? vai pitääkö ostaa erikseen jotkin madallus iskarit? :oops:
Tälle tiedolle ois ktarvetta! Keväällä pitää madallu satsi hankkia.

madallus

Lähetetty: 20 Tammi 2007 00:02
Kirjoittaja Mondi
Suosittelen todella lämpimästi, että laitat uudet iskarit alle. Ne vakiot ei oo tarkotettu madallus satsiin. Sulla menee noi iskarit ainakin vuodessa parissa kelvottomiks noilla madalluksilla. Alusta ei pääse toimimaan kunnolla, eli kunnon iskarit samalla siihen alle, jotka on jämäkämmät ja vaimentaa sitä heilahdusta paremmin. Vakio iskareilla se heilahduksen vaimennus ei ole oikein parasmahollinen madalletun alustan kanssa. Voi olla että ajo-ominaisuus huononee, vaikka auto madaltuu.

Kannattaa myös huomioida, että 97vm alkaen on uudet ety määräykset. Tyyppihyväksyntä kyseiseen malliin ja luokkaan pitää löytyä kun menee katastuskonttorille. Samalla kannattaa ottaa enemmän kukkaroon varaa, kun ovat nostaneet hintoja 140€ paikkeille +++

Re: madallus

Lähetetty: 20 Tammi 2007 09:23
Kirjoittaja Jeba
Mondi kirjoitti:Suosittelen todella lämpimästi, että laitat uudet iskarit alle. Ne vakiot ei oo tarkotettu madallus satsiin. Sulla menee noi iskarit ainakin vuodessa parissa kelvottomiks noilla madalluksilla. Alusta ei pääse toimimaan kunnolla, eli kunnon iskarit samalla siihen alle, jotka on jämäkämmät ja vaimentaa sitä heilahdusta paremmin. Vakio iskareilla se heilahduksen vaimennus ei ole oikein parasmahollinen madalletun alustan kanssa. Voi olla että ajo-ominaisuus huononee, vaikka auto madaltuu.

Kannattaa myös huomioida, että 97vm alkaen on uudet ety määräykset. Tyyppihyväksyntä kyseiseen malliin ja luokkaan pitää löytyä kun menee katastuskonttorille. Samalla kannattaa ottaa enemmän kukkaroon varaa, kun ovat nostaneet hintoja 140€ paikkeille +++
Ne on tulossa tohon escorttiin ja se on vm -89. osaatko suositella joitain hyviä iskareita?

Lähetetty: 20 Tammi 2007 09:52
Kirjoittaja Mondi
http://www.rallyracefin.fi/ford-alustat ... 205ja6.pdf

tota spaxia käytetään rata-autoissa, samoin kuin Bilsteinia ja Eibachia. Konilla on hyviä jäykkyys säädettäviä, mutta en ainakaan huomannut 89vm escoon sivuilla sopivia. Tosin tarkistus maahantuojalle voisi auttaa.

Lähetetty: 20 Tammi 2007 10:04
Kirjoittaja Jeba
Mondi kirjoitti:http://www.rallyracefin.fi/ford-alustat ... 205ja6.pdf

tota spaxia käytetään rata-autoissa, samoin kuin Bilsteinia ja Eibachia. Konilla on hyviä jäykkyys säädettäviä, mutta en ainakaan huomannut 89vm escoon sivuilla sopivia. Tosin tarkistus maahantuojalle voisi auttaa.
ei ainakaan tuolla ollut kun mk5/6 ja mulla on MK4.

Re: Madallusjouset

Lähetetty: 30 Maalis 2010 23:34
Kirjoittaja zozua
mikähä madallusjouset olis tuoho -86 kolmioviseen siekkuun hyvät kun vanteet on 16'' 7,5'' leveet ja et 20 ja kumit päällä 195/45. on ajallu 40mm kummastakii päästä mutta mikä merkki ois hyvä ja halpa? tekeekö noilla motonetin jousilla mitään? weitec? ehottakaa...

Re: Madallusjouset

Lähetetty: 31 Maalis 2010 21:47
Kirjoittaja JyriN
Pikkuisen uinuvan ketjun löysit. :lol: Tossa samalla sivulla oli vasta juttua.

Jos noista vaihtoehdoista (motonet tai weitec) meinaat saada jotain kunnollista, niin valitettavasti joudut pettymään. Ei siinä, kyllä nuokin nypyttää ja pompottaa ihan asiallisesti, mutta kummatkin ovat melkoisia komprommisseja mukavuuden ja joustovarojen suhteen. Ts. lyhyempi jousi tarkoittaa lyhentynyttä joustovaraa vakioiskarilla, jota on jouduttu kompensoimaan jäykistämällä jousta.

Parempi vaihtoehto olisi ostaa koko sarja säädettävillä iskareilla tai vielä parempi olisi korkeus- ja jäykkyyssäädettävä setti.

Perusongelma tuossa on kuitenkin takapään pyöränkulmien muutos huonompaan, mistä syystä tuo on vähän all-show, no-go ratkaisu. Enemmän tästä toisessa ketjussa.

Eikä sitten mitään herneitä - mulla on itellä konin Wanha ja Wäsynyt säädettävä sarja, jotkut laikatut takajouset ja vakiota vastaavat etuset. Ihan karsee setti, auto keulii ja säädöstä ei oikein ole mitään tietoa, mutta köyhällä ei ole varaa huonoihin jousiin ja täysin säädettävä sarja on vielä RallyRacen hyllyssä. :mrgreen: