Sivu 3/7

Lähetetty: 17 Elo 2005 17:14
Kirjoittaja janzamar
halpa tapa on ottaa kannesta kiinni kun auto on käynnissä..
jos on hiushalkeamaa niin antaa taas näpeille...

Lähetetty: 17 Elo 2005 20:11
Kirjoittaja Paco
Testasin tuota näpäyttelyhommelia. Aluksi tuntui sähköiseltä ja melkee riemuitsin, mutta sitten kun kokeilin useampaan otteeseen uudelleen, niin ei mitään tullu. :( Taisi olla staattista sähköä.

Osaako kukaan sanoa mitään tuohon äänihommeliin, jota aiemmin kyselin?

Missäs se bensapumppu Orionissa sijaitsee?

Missä lambda sijaitsee?

Lähetetty: 17 Elo 2005 20:47
Kirjoittaja Sine
Eihän siinä ole virranjakaja, vaan suorasytytys.

Jos ilmanputsarin loota on öljyssä, niin huohotin ilmeisesti tukossa. Veikkaan, että se venttiilikopan vasemmassa takalaidassa oleva musta muovipönttö voi olla tukossa. Se on huohotin. Minulla oli myös venttiilikopan huohotinreiät tukossa. Kaiken lisäksi nokka-akselista oli pari nokkaa kadonnut... Kaikesta huolimatta moottori toimi periaatteessa ok, vaikka raksuttikin pahasti. Ajoin sillä 450 km ongelmitta (Hellsingistä Joensuuhun) :?


Tässä kunnossa oli minulla ilmanputsarinkotelo. Siinä lootan alalaidassa on myös pieni superlonisuodatin. Motocraftin alkuperäisen ilmansuodattimen mukana tuli muistaakseni uusi. Eikä itse filtterikään mikään puhdas ollut :shock:

Lähetetty: 17 Elo 2005 20:51
Kirjoittaja Paco
Heheh! Tutun näkönen toi loota. Samanlaisessa kunnossa minullakin oli. :D Onko se huohotin se musta mötikkä, joka muistuttaa vetokoukun suojakorkkia?

Lähetetty: 17 Elo 2005 23:57
Kirjoittaja Sine
Juurikin se. Niitä pönttöjä on vaihdettu vanhemman mallisiksi (mallia Escort Mk4, jossa se on pienempi), koska Mk5:ssa oleva malli on jäätynyt talvella ja sitten se saattaa sylkeä öljyä pihalle jne ei niin kivaa pakkasella.

Tiedän tapauksen, jossa yhden huohotinputken sisältä on kaivettu ilmeisesti huohotin pöntön sisältä karannut superloni. Oli huohotin tukossa...

Lähetetty: 18 Elo 2005 00:11
Kirjoittaja Jaakko85
Paco kirjoitti:Vika on pienentynyt huomattavasti, mutta silti nykii ja sammuu. :( Alkaa pikkuhiljaa ketokukattamaan. Onko muuten ihan normaalia, että ilmansuodattaminen loota on ihan öljyssä? Seuraava askel on virranjakajan kansi irti ja tarkistus. Onko jotain varmaa keinoa, jolla huomaa virranjakajan kannen olevan viallinen? Jos virranjakajan kannessa ei ole vikaa, niin menen Fordille luettamaan vikakoodin, jos vika on halpa korjata, niin korjaan sen ja vien auton vaihtoon, jos taas kallis, vien auton vaihtoon. Mitä muuten veikkatte uudeksi viaksi. Kun autosta kuuluu "kuminpolttoääntä" eli kirkumista, kun päästää kytkimen ja kääntyy vasemmalle? Kumi ei kuitenkaan pala :D.
eikös siinä ollut suorasytkä eikä perinteinen puola->jakaja systeemi ??

sillon sitä kantta on vähän vaikea mennä vaihtamaan jos/kun siinä on tuo s-sytkä.

Lähetetty: 18 Elo 2005 09:25
Kirjoittaja janzamar
:oops:

Lähetetty: 18 Elo 2005 14:02
Kirjoittaja Megado
Tuossa vermeessa on EDIS-4 suorasytytys, ja se miksi auto sammuu moottorilla jarrutettaessa, niin voi johtua rikkinäisestä tyhjäkäyntiventtiilistä. Ja jos ei ole vielä selvinny missä pumppu sijaitsee niin tankissa.

Lähetetty: 18 Elo 2005 16:43
Kirjoittaja Paco
Aijaa, että suorasytkä? Joo monikin ihmetteli, miksi virranjakajan kansi näytti niin oudolta? Johtoja tulee tulpanjohtojen lisäksi 3. Auto ei siis sammu moottorilla jarruttaessa, vaan vapaalla/kytkin pohjassa jarrulla jarruttaessa. Nykiminen on vähentynyt entisestä silleen, että jos se ennen oli 10, niin nyt se on 2. Nykimisen vähentymisen syytä en oikeen tiedä, sillä se ei vähentynyt oitis tulpanjohtojen ja tulppien vaihdon jälkeen... Outo auto.

Osaatteko sanoa tuosta vinkumisesta mitään?

Lähetetty: 18 Elo 2005 21:18
Kirjoittaja Paco
Joo taas palasi sammuminen entiseen tapaan, eli lähes joka kerta kun jarruttaa, niin sammuu. Eli mitenkäs sen bensapumpun saisi irti? Olen havainnut takaistuinten alla sellaisen kumihommelin, eli pääseekö siitä käsiksi pumppuun? Kannattaako tankki olla tyhjä kun rupeaa pumppua räveltämään? Miten sen pumpun viallisuuden saisi helposti selville? Varmaankin akusta suoraan 12v ja käyttää tyhjänä? Lambdan vaihto varmaan olisi helpompi juttu, eli eikö se ole se hassun näkönen juttu sielä konehuoneessa? Jos vaikka joku Orioneihin perehtynyt kertoisi?

Tähän asti tehtyä:

Vaihdettu tulpat ja tulpanjohdot.
Käytetty huollossa, jossa putsattu bensajärjestelmä mömmöillä. (Epäilivät bensapumppua, mutta heillä ei ollut oikeita välineitä tarkastaakseen bensanpaineet, sanoivat, että käy todella rikkaalla ja välillä käy hyvin ja välillä huonosti)
Putsattu ilmansuodattimen kotelo.
Putsattu huohotin.
Tarkastettu sulakerasia, jossa ei ainakaan selviä kylmäjuotoksia.
Vemputettu liittimiä ja tarkastettu puhtaus (runkoon maadoitettuja liittimiä tarkistamatta, sillä siinä on urakkaa).
Kokeiltu ilman takaäänenvaienninta (tapahtui automaattisesti, sillä se putosi tielle)

Välillä toimii hyvin, välillä kuin paska.

Bensankulutuksen heittelystä sen verran, että sama matka 6 kertaan ja 5/6 vei bensaa 10l/100km ja 1/6 vei bensaa noin 6L/100km. Olosuhteet samat joka kerta. Matka oli 250km matka jatkuvaa ajoa 80km - 120km rajoitusalueilla, eli motarilla ja maanteillä.

Lähetetty: 19 Elo 2005 21:35
Kirjoittaja Paco
Dodih, putsasin liitoksetkin, ei vikaa, tai oikeastaan lopetin putsauksen sillä mielenkiintoni kohdistui lambdaan. Irroitan lambdan kohta kun kone on jäähtynyt. Eikös lambda sijaitsekkin pakoputken alussa? Ainakin siltä tuo näyttää. Kuinka yleisiä lambda-anturin viat ovat fordeissa? Voiko ko anturia yrittää putsata ja voiko siihen käyttää vettä?

Lähetetty: 20 Elo 2005 15:23
Kirjoittaja Sine
Kaveri on laittanut kaksi RS2000:sta itselleen ja kummassakin on ollut (muistaakseni) labdo(ja) rikki.

Lähetetty: 20 Elo 2005 15:34
Kirjoittaja Jaakko85
Paco kirjoitti:Dodih, putsasin liitoksetkin, ei vikaa, tai oikeastaan lopetin putsauksen sillä mielenkiintoni kohdistui lambdaan. Irroitan lambdan kohta kun kone on jäähtynyt. Eikös lambda sijaitsekkin pakoputken alussa? Ainakin siltä tuo näyttää. Kuinka yleisiä lambda-anturin viat ovat fordeissa? Voiko ko anturia yrittää putsata ja voiko siihen käyttää vettä?
Kyllä se on pakoputken alussa. Varmaan lambdavika on yhtäyleinen fordissa, kuin missä tahansa muussakin 15vuotta vanhassa autossa.

Lähetetty: 20 Elo 2005 16:05
Kirjoittaja Paco
Ok kiitoksia. Kävin tänään kattelemassa tarvike-lambdaa, mutta olivat päässet loppumaan. Oli niin kova hinku päästä tänään korjailemaan, mutta nyt on odottavan aika pitkä.

Lähetetty: 23 Elo 2005 18:55
Kirjoittaja Paco
No niin. Vaihdoin lambdan, ei mitään apua :(. Voi kettu. Mitäs sitten seuraavaksi yrittäisi? Siinä meni taas rahaa aivan hukkaan. Aluksi vaikutti, että ongelma olisi ratkennut, mutta niinhän se vaan sammu kotipihan viimeiseen mutkaan.

Vaihdoin lambdan siis päikseen vanhan kanssa. Olisiko akku pitänyt irroittaa tai jotain muuta, vai pitäisikö tuolla tavalla toimia? Mitäköhän yrittäisi seuraavaksi? :cry:

Bensansuodatin :cry: missä sijaaitsee?
Puolan johtojen takastus :cry:
Bansapumppu ja rele :cry:

Mahdollisuuksia on mijoona...

Lähetetty: 24 Elo 2005 20:35
Kirjoittaja Paco
Te alatte varmaan kyllästymään tähän threadiin, mutta. Kun auto sammuu liikenteessä (jarruttaessa), niin laturinvalo syttyy huomattavasti aiemmin kuin öljynpainevalo. Oisiko tässä mitään vinkkiä viasta, vai onko tuo aivan normaalia? Seuraavaksi vaihdan varmaan polttoaineen suodattimen ja bensapumpun releen. Alkaa nyppimään pikkuhiljaa. Muuten tuo uusi lambda hiljensi tyhjäkäyntiä ja paransi käyntiä muutenkin, mutta silti vielä nykii ja sammuu.

Olisiko kellään mitään viiemhetken vinkkejä, etten tuhlaa kaikkia rahoja ihan turhaan? Tosin olen tuhlannut vasta puolet siitä uusiin osiin, mitä korjaamo veloitti tyhjästä. Auttaisikohan polttoaineen ruiskutusjärjestelmän puhdistusmömmö?

Orion 1,6i -90

Lähetetty: 24 Elo 2005 21:10
Kirjoittaja MARKON ORION
Itellä oli samaa vikaa orionissa, korjaantunut kun oon vaihtanut autoon: bensapumppu(sijaitsee tankissa, vaatii tankin irrottamisen tai rälläkällä aukkoo isommaks penkin alla, varo jarruputkia ne menee siinä lähellä), bensansuodatin( koneen takana kiinni onko se nyt sitten tulipelti), lambda-anturi( teki suurimman parannuksen). Myös yksi takaiskuventtiili poistettiin alipaine letkusta joka meni imusarjan painetunnistimelle(ei tietoa miksi siinä sellainen oli), myös ruiskun bensan paineensäädin tuli vaihdettua kun vikoja etsittiin.

pitäisi varmaan vaihtaa venttiilin ohjurin kumit kun tuntuu että pölläyttelee sinistä putken päästä kun koneen käynnistää.

vaihdoin myös muuten venttiilikopan tiivisteen ja samalla puhdistin koko huohotin järjestelmän joka olikin paskainen, samalla myös tuli puhdistettua kaasuläppä kotelo yms. ja tyhjäkäyntimoottori sai siinä sivussa myös pesun.

muuten jos epäilet että lambda on rikki,(tyhjäkäynti seilaa, nykii kiihdytyksessä ja sammuilee) kokeile ottaa lambdan liitin irti, jos käynti/kiihdytys tasoittuu niin lmbda on paskana. ittellä testasin sen juuri noin.

Orion 1,6i -90

Lähetetty: 24 Elo 2005 21:14
Kirjoittaja MARKON ORION
Niin unohtui tuossa mainita myös se että purin kokonaan sulakeboxin pois paikoiltaan ja purin atomeiksi, kolvailin kaikki juotokset uusiksi kun oli muutamissa hieman päässyt tulemaan murtumia. :shock:

Lähetetty: 24 Elo 2005 21:14
Kirjoittaja Paco
Vaihdoin lambdan jo ja se paransi auton tyhjäkäyntiä. Varmaankin bensansuodatin, bensapumpun rele ja itse pumppu ovat seuraavaksi listassa. Putsasin jo huohottimen, ei ollu kovinkaan likainen.

Niin ja sulakerasian tarkastin. Ainoa onkelma oli jonkin releen liittimien hapettuminen. Olikohan se juuri tuo bensapumpun rele.

Orion 1,6i -90

Lähetetty: 24 Elo 2005 21:17
Kirjoittaja MARKON ORION
Asentelin muuten ajankuluksi tossa pari viikkoo sitten orkkuuni seossuhde mittarin, näkee nyt mitä menee koneeseen, ja jos nyt lambda mykistyy niin huomaa heti näytöstä.

Lähetetty: 26 Elo 2005 18:51
Kirjoittaja Paco
Noin, nyt on uusi polttoaineensuodatin. Pääsen vasta huomenna vaihtamaan, kun nyt sataa niin paljon vettä.

Lähetetty: 26 Elo 2005 19:34
Kirjoittaja Jaakko85
hmm, oothan tarkastanut bensapumpun johtimien liitokset (hapettumat, huonot, melkein poikkinaiset johdot ym). vaikuttas kyllä vahvasti siltä että bensapumpulta katkeais jännitteet välillä.

Lähetetty: 26 Elo 2005 20:09
Kirjoittaja Paco
Kun saan tämän suodattimen kiinni, niin tarkastan pumpun heti seuraavaksi. Kiitos vinkitä.

Lähetetty: 26 Elo 2005 20:11
Kirjoittaja WSE
Alipainevuoto eli jossain alipaineletkussa on vuoto jolloin jarrutettaessa kone saa tehostimelta vielä lisää ilmaa (mikä kuuluukin sen toimintaan) joka yhdessä ko. vuodon kanssa riittää sammuttamaan moottorin.

Lähetetty: 26 Elo 2005 20:12
Kirjoittaja Paco
Missä niitä alipaineletkuja menee? :oops: