Jaahas. Päästöjen kanssa täälläkin painitaan.
Autona sierra 2.0i Dohc -90. Muuten moiteeton katsastus, mutta päästöt oli aika hurjat, joten leimaakaan ei herunut.
Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
CO% 4,5 3,29
CO2 11,7 12,8
HC 1570 534
O2 0,06 0,04
Lambda 0,89
Ei kuluta öljyä/nesteitä. Ei pölläytä sinistä kylmäkäynnistyksessä. Käynti todella siisti, paitsi pari kertaa lämpöisenä tyhjäkäynnillä alkanut heijaamaan kierroksia 450-1100rpm välillä. Asettuu kun antaa vähän kierroksia. Hajusta päätellen katit toimii, eikä ainakaan sisukset helise...
Konttorilla käynnin jälkeen ei ole tehty mitään muuta kuin vaihdettu ennen näkemättömän pas****** ilmansuodatin ja sen kotelo putsailtu. Tyjäkäynti nousi hieman, mutta tuskin vaikutti muuten.
Lambda vai katit.... vai kumpikaan?
ford sierra dohc ruiskun päästöt
Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt
Niinhän siinä sitten kävi, että Lambda oli mykkä ja katit pelkät tyhjät kuoret.
Vaihtolistalle meni lambda, öljyt+suodatin ja vaihdettiin uusien boschin tulppien tilalle Motocraftin vastaavat. Katalysaattoria ei vaihdettu. Huom. tulppien vaihdolla käynti tasottui huomattavasti, vaikkei noilla Bosch:n tulpilla oltu ajettu kuin 200km.
Joku viisas heittikin jossain aikasemmassa threadissa, että kunnossa oleva ruisku dohc pitäis mennä päästömittauksesta läpi ilman kattejakin ja pitää paikkansa. Leima tuli.
EDIT: Korjaus... tässäkin topicissa mainittu että, jos kunnossa niin pitäis mennä yhdellä katilla läpi.
No nyt oli onni mukana ja meni ilman katteja....
Lienee melko hyvä mittari kertomaan koneen kunnosta... vai?
Vaihtolistalle meni lambda, öljyt+suodatin ja vaihdettiin uusien boschin tulppien tilalle Motocraftin vastaavat. Katalysaattoria ei vaihdettu. Huom. tulppien vaihdolla käynti tasottui huomattavasti, vaikkei noilla Bosch:n tulpilla oltu ajettu kuin 200km.
Joku viisas heittikin jossain aikasemmassa threadissa, että kunnossa oleva ruisku dohc pitäis mennä päästömittauksesta läpi ilman kattejakin ja pitää paikkansa. Leima tuli.
EDIT: Korjaus... tässäkin topicissa mainittu että, jos kunnossa niin pitäis mennä yhdellä katilla läpi.
No nyt oli onni mukana ja meni ilman katteja....

Lienee melko hyvä mittari kertomaan koneen kunnosta... vai?
Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt
Päästöt kanssa ongelmana.
autona sierra vm90 dohc
Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
CO% 4,61 2.05
CO2 11.6 13.6
HC 342 177
O2 1.09 0.72
Lambda 0,96 0.90
Arvot mitattu ilman ilmansuodatinta.
välillä pölläyttää käynnistäessä sinistä.
autona sierra vm90 dohc
Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
CO% 4,61 2.05
CO2 11.6 13.6
HC 342 177
O2 1.09 0.72
Lambda 0,96 0.90
Arvot mitattu ilman ilmansuodatinta.
välillä pölläyttää käynnistäessä sinistä.
Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt
Olisko sitten se lambda tai putkessa vuoto joka sekottaa anturin?samza kirjoitti: Lambda 0,96 0.90
Arvot mitattu ilman ilmansuodatinta.
Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt
Näissä tän ikäisissä Sierroissa on yks heikko kohta, se jarru pääsylinterin ja jarrutehostan liitos. Pääsylinterin mutterit kun aukaisee tehostajasta ja vetää sitä hieman ulos päin näkyy kumiset o-renkaat jotka vanhuuttaan vuotavat. Helpoiten noita on korjattu pistämällä silikonia väliin ja mutterit takasin kiinni. Helppo kokeilla päästöjä mitattessa tukkimalla tuon tehostimen alipaineletku. Tainnut tään kyllä kirjoittaa johkin jo aiemminkin 8)
Nii ja tuo mun roiske pöllyttelee kans sinistä, mut ei sitä mitata
Nii ja tuo mun roiske pöllyttelee kans sinistä, mut ei sitä mitata

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt
Reippaasti kun pöllyttää sinistä menee lambda tukkoon ja se taas ruokkii liika ja tuhoaa katin,kokemusta on.
Ja jos luulee et tehostin vuotaa niin letkuirti ja kokeilee et muuttuuko mitenkää kun sen tukkii? letkuhan voi sitten vuotaa mistä vaan...
Ihmettelen kyll ä että mitkä? oo renkaat on pääsylinterin ja tehostajan välissä? ja mitenkä ne muka vaikuttavat? eihän siellä pitäs ees olla mitään muutakuin pääsylinterin kumit JA itse tehostaja mitä ei voi purkaa tai ainakaan osia ei saa,sillä välillä ei ole mitään merkitystä,ite en oo siitä mitään löytäny,no Sierraa en ole kyl purkanu??
Ja jos luulee et tehostin vuotaa niin letkuirti ja kokeilee et muuttuuko mitenkää kun sen tukkii? letkuhan voi sitten vuotaa mistä vaan...
Ihmettelen kyll ä että mitkä? oo renkaat on pääsylinterin ja tehostajan välissä? ja mitenkä ne muka vaikuttavat? eihän siellä pitäs ees olla mitään muutakuin pääsylinterin kumit JA itse tehostaja mitä ei voi purkaa tai ainakaan osia ei saa,sillä välillä ei ole mitään merkitystä,ite en oo siitä mitään löytäny,no Sierraa en ole kyl purkanu??
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 30 Maalis 2014 13:20
Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt
Itselläni oli päästöt päin seiniä. Painin antureiden ja putsarin ja imuvuotojen kanssa. Juuri oli tehty kansi remontti. Eräs tuttu kun oli ollut fordilla töissä aikoinaan niin sanoi että dokki sierran jakopää on vähän tulkinnan alainen merkeistään. Joten purin jakopään ja laitoin merkit toiseen suuntaan vinksalleen(taisi olla kumpanenkin vähän kannen tason alapuolella) löin läjään ja co oli edelleen korkea. Ruuvvasin sitä mapin alla olevaa ruuvvia ja silloin testerin näyttöön pamahti kattiauton päästöt 8) (oma rieska on siis 2.0 doch efi ilman kattia) dokin jakopää on siitä kusinen kun siinä on kiilat. Eli jos sen vihoviimeisen tempun tekee että madaltaa kantta niin jakopäätä ei enää välttämättä saa lähellekkään merkkejä. Jos rattaat olisi nokissa vaikka kartiolla niin merkit saisi aina tismalleen oikein.