ford sierra dohc ruiskun päästöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Simisays

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt

Viesti Kirjoittaja Simisays »

Jaahas. Päästöjen kanssa täälläkin painitaan.
Autona sierra 2.0i Dohc -90. Muuten moiteeton katsastus, mutta päästöt oli aika hurjat, joten leimaakaan ei herunut.

Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
CO% 4,5 3,29
CO2 11,7 12,8
HC 1570 534
O2 0,06 0,04

Lambda 0,89

Ei kuluta öljyä/nesteitä. Ei pölläytä sinistä kylmäkäynnistyksessä. Käynti todella siisti, paitsi pari kertaa lämpöisenä tyhjäkäynnillä alkanut heijaamaan kierroksia 450-1100rpm välillä. Asettuu kun antaa vähän kierroksia. Hajusta päätellen katit toimii, eikä ainakaan sisukset helise...

Konttorilla käynnin jälkeen ei ole tehty mitään muuta kuin vaihdettu ennen näkemättömän pas****** ilmansuodatin ja sen kotelo putsailtu. Tyjäkäynti nousi hieman, mutta tuskin vaikutti muuten.

Lambda vai katit.... vai kumpikaan?
Simisays

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt

Viesti Kirjoittaja Simisays »

Niinhän siinä sitten kävi, että Lambda oli mykkä ja katit pelkät tyhjät kuoret.
Vaihtolistalle meni lambda, öljyt+suodatin ja vaihdettiin uusien boschin tulppien tilalle Motocraftin vastaavat. Katalysaattoria ei vaihdettu. Huom. tulppien vaihdolla käynti tasottui huomattavasti, vaikkei noilla Bosch:n tulpilla oltu ajettu kuin 200km.

Joku viisas heittikin jossain aikasemmassa threadissa, että kunnossa oleva ruisku dohc pitäis mennä päästömittauksesta läpi ilman kattejakin ja pitää paikkansa. Leima tuli.

EDIT: Korjaus... tässäkin topicissa mainittu että, jos kunnossa niin pitäis mennä yhdellä katilla läpi.
No nyt oli onni mukana ja meni ilman katteja....:)

Lienee melko hyvä mittari kertomaan koneen kunnosta... vai?
samza
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Huhti 2014 20:27

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt

Viesti Kirjoittaja samza »

Päästöt kanssa ongelmana.
autona sierra vm90 dohc

Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
CO% 4,61 2.05
CO2 11.6 13.6
HC 342 177
O2 1.09 0.72

Lambda 0,96 0.90
Arvot mitattu ilman ilmansuodatinta.

välillä pölläyttää käynnistäessä sinistä.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

samza kirjoitti: Lambda 0,96 0.90
Arvot mitattu ilman ilmansuodatinta.
Olisko sitten se lambda tai putkessa vuoto joka sekottaa anturin?
kipi70
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:51

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt

Viesti Kirjoittaja kipi70 »

Näissä tän ikäisissä Sierroissa on yks heikko kohta, se jarru pääsylinterin ja jarrutehostan liitos. Pääsylinterin mutterit kun aukaisee tehostajasta ja vetää sitä hieman ulos päin näkyy kumiset o-renkaat jotka vanhuuttaan vuotavat. Helpoiten noita on korjattu pistämällä silikonia väliin ja mutterit takasin kiinni. Helppo kokeilla päästöjä mitattessa tukkimalla tuon tehostimen alipaineletku. Tainnut tään kyllä kirjoittaa johkin jo aiemminkin 8)

Nii ja tuo mun roiske pöllyttelee kans sinistä, mut ei sitä mitata :D
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Reippaasti kun pöllyttää sinistä menee lambda tukkoon ja se taas ruokkii liika ja tuhoaa katin,kokemusta on.
Ja jos luulee et tehostin vuotaa niin letkuirti ja kokeilee et muuttuuko mitenkää kun sen tukkii? letkuhan voi sitten vuotaa mistä vaan...
Ihmettelen kyll ä että mitkä? oo renkaat on pääsylinterin ja tehostajan välissä? ja mitenkä ne muka vaikuttavat? eihän siellä pitäs ees olla mitään muutakuin pääsylinterin kumit JA itse tehostaja mitä ei voi purkaa tai ainakaan osia ei saa,sillä välillä ei ole mitään merkitystä,ite en oo siitä mitään löytäny,no Sierraa en ole kyl purkanu??
NikkeDeHutt
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Maalis 2014 13:20

Re: ford sierra dohc ruiskun päästöt

Viesti Kirjoittaja NikkeDeHutt »

Itselläni oli päästöt päin seiniä. Painin antureiden ja putsarin ja imuvuotojen kanssa. Juuri oli tehty kansi remontti. Eräs tuttu kun oli ollut fordilla töissä aikoinaan niin sanoi että dokki sierran jakopää on vähän tulkinnan alainen merkeistään. Joten purin jakopään ja laitoin merkit toiseen suuntaan vinksalleen(taisi olla kumpanenkin vähän kannen tason alapuolella) löin läjään ja co oli edelleen korkea. Ruuvvasin sitä mapin alla olevaa ruuvvia ja silloin testerin näyttöön pamahti kattiauton päästöt 8) (oma rieska on siis 2.0 doch efi ilman kattia) dokin jakopää on siitä kusinen kun siinä on kiilat. Eli jos sen vihoviimeisen tempun tekee että madaltaa kantta niin jakopäätä ei enää välttämättä saa lähellekkään merkkejä. Jos rattaat olisi nokissa vaikka kartiolla niin merkit saisi aina tismalleen oikein.
Vastaa Viestiin