Sivu 3/6

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:11
Kirjoittaja TeRoK
Onko? Jaa no voihan se olla. No. Eipä se silti mitään muuta tossa aikasemmassa viestissäni väittämään asiaan, että se antaa varmasti tarpeeksi ilmaa läpi (puhtaana) vakio koneen tarvitseman määrän.
Plus sitten juurikin toi ilman lämpötila joka nousee yleensä kartioputsarin myötä. Sijoituspaikan johdosta.

Paitsi ,että mites nostat paneli suodattimen pinta-alaa jos se tulee sinne vakio koteloon???

Jaa sä puhutkin virtaus pinta-alasta. :D

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:13
Kirjoittaja Monteonisti
Eikös kylmä ilma laajene enemmän? :shock:

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:17
Kirjoittaja TeRoK
Jaa-a. Joissain yhteyksissä olen kuullu puhuttavan lämpölaajenemisesta. Miten lie sitte ilma käyttäytyy.
Vai liekö sitte reagoi paremmin bensan kanssa kylmempänä.
Noin ne ainakin ovat mittaillee, että jo muutaman asteen lämpötilan pudotus nostaa tehoja.

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:26
Kirjoittaja ZyaS
kylmempi -> enemmän kiloja/m3
samoin käy polttoaineelle

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:35
Kirjoittaja Monteonisti
Tuota tarkoitinkin, että kun johdetaan kylmää seosta kuuman mottiin, niin tehot kasvaa, eli paine-ero suurempi. Tietenkin jos motti on liian kylmä, tuo hyöty menetetään, teho jopa laskee! :?:

Lähetetty: 23 Touko 2005 23:03
Kirjoittaja Zetecci
mitä kylmempänä ilma saadaan moottoriin sitä enemmän tehoja, mutta mulla
ainaki tos 97 zetec-e koneessa on vakio imuilman paikkana syylerin päältä. joten kyllä vaparin myötä viileempää ilmaa saapi. ja paneelisuodattimessa en tiedä, mutta niin ne väittäävät että virtauspinta-alaa on enemmän.

Lähetetty: 23 Touko 2005 23:27
Kirjoittaja lalli69
Lainaus ffp:n sivuilta:

Ilmansuodatin
Moottori tarvitsee noin 10000 litraa (10 kuutiometriä) ilmaa yhden bensalitran polttamiseen. Asfalttitiellä ajettaessa ilma sisältää noin 0.001 grammaa pölyä jokaista ilmakuutiota kohden ja soratiellä noin 0.2 grammaa. Jos ajettaisiin tavallisella henkilöautolla vain 100 km ilman puhdistinta, moottoriin joutuisi noin 0.1 - 0.15 grammaa ja soratiellä noin 20 - 25 grammaa pölyä. Moottoriin jouduttuaan pöly muodostaisi öljyn kanssa tehokkaan "hiomatahnan", ja seuraukset on helppo arvata ...

... Suodatin on siis tärkeä, mutta se ei saa vastustaa liikaa ilman kulkua. Mikäli ilmansuodatin ahdistaa enemmän kuin imuputkisto, kaasuläppäkotelo ja kannen kanavat ja venttiilit, on sen vaihtaminen vapaavirtaussuodattimeen suositeltavaa. Silloin kun ilmansuodatin ei ahdista moottorin hengitystä, ei vapaavirtaussuodattimesta ole ollenkaan hyötyjä tehojen suhteen.

Turbomoottorin kanssa vapaavirtaussuodatin auttaa yleensä aina, varsinkin silloin kun ahtopaineita nostetaan. Ilmansuodatin on hyvä vaihtaa tai puhdistaa säännöllisin väliajoin. Ilmanvirtauksen lisäksi likainen suodatin rasittaa turboahtimen päittäislaakeria.

Lähetetty: 24 Touko 2005 00:30
Kirjoittaja grebe
Zetecci kirjoitti:oiskohan pojilla tietojen päivittämisen aika ts. käykää vaikka moottoriopin tunneilla,, ja tulkaa sit sanoo ettei vaparista ole mitään hyötyä.
Varmaan luennolla istumalla selviää, onko Topicin aloittaneen kaverin autoon tehojen nostamisen toivossa perusteltua aloittaa viritys suodattimesta.

Lähetetty: 24 Touko 2005 04:39
Kirjoittaja Nsa
Vapari, mikä mielenkiintoinen väittelyn aihe vuodesta toiseen :) Mikäli oikein ymmärsin niin viestiketjun perustaja haluaa hankkia vaparin oli siitä hyötyä tai ei. Toiset ostaa Pokemon keräilykortteja, toiset Cosworth Sierran esitteitä ja muutamat Escorttiin vaparia. Kämppis sai puoli-ilmaisen tarjouksen gti-lehdestä (tai niin se väittää :shock: ) ja mitä nyt vessassa istuessani sitä lueskellut niin jokaisessa autossa mainitaan tekniikka-kohdassa pelkkä kartiosuodatin. Se vaan on cool-homma ja mitä enemmän cool-juttuja, sitä suurempi cool-kerroin autolla, tuli tehoa tai ei.

Aiheeseen. Itse hankin jokus riesaan huvin ja muodon vuoksi K&N kartion kun sattu olee ilmastointiletkua ylimääräisenä ja hyvinhän tuo on pelittäny kun vähän jonnekkin missa viima käy sen asentaa. Talvella laitto vähän lämpimämpään paikkaan ja oli parempi kuin alkuperäinen tältä osin (esilämmitys katosi peltisarjan myötä). Kattoo vaan ettei pääse vettä hörppäsee kun lätäkköön ajaa ja jos siellä on joku esilämmitys niin kattelee ettei avaa aukkoa filtterin jälkeen, muuten tulee gramma kaupalla hiomapaperia koneeseen kuten joku jo asiallisesti kertoi. Vekkulin näköinen jos ei muuta. Imuääniä en ole edelleenkään erottanut 2,5" huminan seasta, mutta kai ne siellä on :wink:

Lähetetty: 24 Touko 2005 15:03
Kirjoittaja Zetecci
no, mulla on just isompi läppäkotelo, iso imurööri ja se on lyhyt, ja suora, ja vapari perässä, että joha on ihme jos ei vaikuta, eteenkin kun lukee tuon lallin jutun!!!

ja sitten: moottorin käynti tasottuu, ja jopa saastuttaa vähemmän kun ilmaa on saatavilla riittävästi, siis en tarkota nyt sitä ettei sitä tulisi myös vakio suodattimella, mutta mitä helpommin sen ilman saa sitä vähemmän koneen täytyy tehdä työtä saadakseen sitä ilmaa, ja kun ilman saanti helpottuu seuraa myös normaali ajossa bensan kulutuksen lasku, ite pääsin 5.9l/100km maantie ajossa, ku edellinen alhasin(vakio imuputkella ja suodattimella) oli 6.4l/100km... mutta sitten kun taas polkee niin sit taas seuraa bensan kulutuksen kasvu.. 8) mutta kuten edellä todettiin suodattimen tulee poistaa pölyt hyvin ettei käy köpelösti, mutta sitähän varten vaparin voi pestä! ei tarvi aina olla ostamassa uutta suodatinta, kun voi pestä, ja mielellään sitä pesasee sen vaikka 2-3 kertaa vuodessa!

Lähetetty: 24 Touko 2005 21:29
Kirjoittaja lalli69
Puhdistus teholtaan mikään vapaamminvirtaava suodatin ei pärjää vakiolle paperi suodattimelle.

Lähetetty: 25 Touko 2005 09:39
Kirjoittaja Zetecci
juu, mut enhä mä nii ole väittänytkään. mut kuinkas usein vapari pitäs pestä? riittääkö tuo 2-3 kertaa vuodessa? jos ajottaa oikein? talvella tuskin on sitä pölyä niinkään paljon nii sillo tuskin tarttee pestä.. että jos keväällä, kesällä, ja syksyllä... :roll:

Lähetetty: 25 Touko 2005 13:08
Kirjoittaja ZyaS
talvella varsinkin etelä-suomessa varmaan joutuu peseen ku teitä suolataan ja suolaloska peittää sen suodattimen

Lähetetty: 25 Touko 2005 19:53
Kirjoittaja TeRoK
Missäs sä sitä oikein pidät? :shock:

Lähetetty: 25 Touko 2005 20:27
Kirjoittaja ZyaS
TeRoK kirjoitti:Missäs sä sitä oikein pidät? :shock:
ai minäkö? kaupan hyllyllä :D

mutta aikamoinen sumu siellä kone huoneessa on märällä kelillä :wink:

Lähetetty: 25 Touko 2005 21:20
Kirjoittaja Zetecci
mä pidän keski suomessa... täällä ei ihan aina suolailla teitä, eikä tartteis suolatakkaan! :evil:

Lähetetty: 25 Touko 2005 22:15
Kirjoittaja Kessi
Zetecci kirjoitti:juu, mut enhä mä nii ole väittänytkään. mut kuinkas usein vapari pitäs pestä? riittääkö tuo 2-3 kertaa vuodessa? jos ajottaa oikein? talvella tuskin on sitä pölyä niinkään paljon nii sillo tuskin tarttee pestä.. että jos keväällä, kesällä, ja syksyllä... :roll:
Ite olen ollu sen verta viiteliäs et oon suodattimeni pessy aina öljynvaihdon yhteydessä (n.8000km välein) ja jokakerta on tuo pesuvesi tullut jokseenki paskaseks :lol: :wink: .. Ja tuo pesukertojen tarpeellisuus/vuosi riippuu tietenkin täysin ajetuista kilometreistä!! :wink: :wink:

Lähetetty: 28 Touko 2005 15:59
Kirjoittaja TuningUkkeli
Yleensä kun ostaa suodattimen niin siin kerrotaan millon on hyvä pestä, yleensä 6000-12000km välein. Mutta järellä ajattelemalla tietää millon olis hyvä pesasta.

Lähetetty: 28 Touko 2005 19:48
Kirjoittaja Eemeli
Zetecci kirjoitti:mitä kylmempänä ilma saadaan moottoriin sitä enemmän tehoja, mutta mulla
ainaki tos 97 zetec-e koneessa on vakio imuilman paikkana syylerin päältä. joten kyllä vaparin myötä viileempää ilmaa saapi. ja paneelisuodattimessa en tiedä, mutta niin ne väittäävät että virtauspinta-alaa on enemmän.
Jos jollekkin on nyt viellä tälläinen epäselvää: Mitä kylmenpää ilmaa saadaan moottoriin johdettua sitä enemmän siinä on happea, ja mikään aine ei pala ilman happea. kun moottorin teho riippuu hapen(ei siis ilman vaan hapen) ja bensiinin muodostaman seoksen määrästä. Eli mitä enemmän happea sitä enemmän voidaan bensaa siellä polttaa yhden työtahdin aikana ja sitä enemmän tehoa. Siksi imuilman tulisi olla viileää vrt. Intercooler ja vesiruiskutus jolla juurikin sitä ilmaa jäähdytetään.

Lähetetty: 28 Touko 2005 22:04
Kirjoittaja Fiesu
Nus nus,mutta ilmassa on 21% happea oli se kuumaa tai kylmää...Kylmä ilma vain on tiheämpää joten sitä ilmaa saadaan menemään moottoriin enemmän,mutta tätähän tarkoitit.Vesi jäädyttää,mutta taitaapi olla suurempi hyöty siittä,että se höyrystyessään sylinterissä nostaa painetta.Jos halutaa jäähdyttää kunnolla ahdetaan moottori ilokaasulla...

Lähetetty: 28 Touko 2005 23:53
Kirjoittaja Monteonisti
Sopiva "vesiannos" voi tosiaan jopa lisätä tehoja, ainakin vähentää pensan kulutusta, Suomessa kylläkin yleensä vain kesällä! :oops:

Lähetetty: 30 Touko 2005 19:43
Kirjoittaja Zetecci
VESI ei todellakaan polttoaineen seassa aiheuta mitään muuta kuin ongelmia, nykimistä, huonoa käynnistymistä... yms.!

Lähetetty: 30 Touko 2005 20:02
Kirjoittaja Fiesu
Juu polttoaineen kyllä!Mutta sotketaan sitä ilman joukkoon.

Lähetetty: 30 Touko 2005 21:24
Kirjoittaja Zetecci
sekotatteko te nyt sateen jälkeen ajamiseen? kostealla ilmalla? jos kyse on tästä niin se ei johdu vedestä vaan alailmakehään muodostuneesta hapesta(otsoonista O3 molekyylistä, ja silloin moottori on hivenen tehokkaampi) vai olenko aivan ulapalla ko. asiasta?

mutta, fiesu. ilmassa on 21% happea, mutta jos sitä 21% happipitoista ilmaa on litran tilavuudessa, niin sitä on silloin enemmän kuin puolen litran tilavuudessa... viilataan nyt vielä 8)

Lähetetty: 30 Touko 2005 21:41
Kirjoittaja TuningUkkeli
Puhumme vesiruutasta. Käytetään yleensä turboissa.