Plus sitten juurikin toi ilman lämpötila joka nousee yleensä kartioputsarin myötä. Sijoituspaikan johdosta.
Paitsi ,että mites nostat paneli suodattimen pinta-alaa jos se tulee sinne vakio koteloon???
Jaa sä puhutkin virtaus pinta-alasta.

Moottori tarvitsee noin 10000 litraa (10 kuutiometriä) ilmaa yhden bensalitran polttamiseen. Asfalttitiellä ajettaessa ilma sisältää noin 0.001 grammaa pölyä jokaista ilmakuutiota kohden ja soratiellä noin 0.2 grammaa. Jos ajettaisiin tavallisella henkilöautolla vain 100 km ilman puhdistinta, moottoriin joutuisi noin 0.1 - 0.15 grammaa ja soratiellä noin 20 - 25 grammaa pölyä. Moottoriin jouduttuaan pöly muodostaisi öljyn kanssa tehokkaan "hiomatahnan", ja seuraukset on helppo arvata ...
... Suodatin on siis tärkeä, mutta se ei saa vastustaa liikaa ilman kulkua. Mikäli ilmansuodatin ahdistaa enemmän kuin imuputkisto, kaasuläppäkotelo ja kannen kanavat ja venttiilit, on sen vaihtaminen vapaavirtaussuodattimeen suositeltavaa. Silloin kun ilmansuodatin ei ahdista moottorin hengitystä, ei vapaavirtaussuodattimesta ole ollenkaan hyötyjä tehojen suhteen.
Turbomoottorin kanssa vapaavirtaussuodatin auttaa yleensä aina, varsinkin silloin kun ahtopaineita nostetaan. Ilmansuodatin on hyvä vaihtaa tai puhdistaa säännöllisin väliajoin. Ilmanvirtauksen lisäksi likainen suodatin rasittaa turboahtimen päittäislaakeria.
Varmaan luennolla istumalla selviää, onko Topicin aloittaneen kaverin autoon tehojen nostamisen toivossa perusteltua aloittaa viritys suodattimesta.Zetecci kirjoitti:oiskohan pojilla tietojen päivittämisen aika ts. käykää vaikka moottoriopin tunneilla,, ja tulkaa sit sanoo ettei vaparista ole mitään hyötyä.
Ite olen ollu sen verta viiteliäs et oon suodattimeni pessy aina öljynvaihdon yhteydessä (n.8000km välein) ja jokakerta on tuo pesuvesi tullut jokseenki paskaseksZetecci kirjoitti:juu, mut enhä mä nii ole väittänytkään. mut kuinkas usein vapari pitäs pestä? riittääkö tuo 2-3 kertaa vuodessa? jos ajottaa oikein? talvella tuskin on sitä pölyä niinkään paljon nii sillo tuskin tarttee pestä.. että jos keväällä, kesällä, ja syksyllä...
Jos jollekkin on nyt viellä tälläinen epäselvää: Mitä kylmenpää ilmaa saadaan moottoriin johdettua sitä enemmän siinä on happea, ja mikään aine ei pala ilman happea. kun moottorin teho riippuu hapen(ei siis ilman vaan hapen) ja bensiinin muodostaman seoksen määrästä. Eli mitä enemmän happea sitä enemmän voidaan bensaa siellä polttaa yhden työtahdin aikana ja sitä enemmän tehoa. Siksi imuilman tulisi olla viileää vrt. Intercooler ja vesiruiskutus jolla juurikin sitä ilmaa jäähdytetään.Zetecci kirjoitti:mitä kylmempänä ilma saadaan moottoriin sitä enemmän tehoja, mutta mulla
ainaki tos 97 zetec-e koneessa on vakio imuilman paikkana syylerin päältä. joten kyllä vaparin myötä viileempää ilmaa saapi. ja paneelisuodattimessa en tiedä, mutta niin ne väittäävät että virtauspinta-alaa on enemmän.