V6 Mondeo o/d valo vilkkuu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
V6MONDEO
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Syys 2007 20:10

Viesti Kirjoittaja V6MONDEO »

joko oot pohjanpoika saanu mondeon liikenteeseen?
Pohjanpoika
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pohjanpoika »

Joo, liikenteessä ollaan. Venttiilikoneisto oli korjaamolla pidempään kun piti.

Mikään ei ole muuttunut, joten venttiilikoneistossa ei ollut vikaa. Mitään sen kummempaa selostusta en (vielä) ole jaksanut tuosta hommasta tehdä, kun mikään ei kerran korjaantunut. Rahaa paloi kuitenkin useita satoja euroja.

Kun kaikkien venttiilien nyt kerran pitäisi toimia niinkuin niiden kuuluu, tulee seuraavaksi mieleen antureiden ja johdotuksien tarkistaminen. Lähempään tarkasteluun joutuvat CKP (Crankshaft Position Sensor) ja TSS (Turbine Speed Sensor). TSS:n ajattelin uusia joka tapauksessa, vaikka siinä tuskin mitää vikaa on.

Sähköt kannattaa kuitenkin mielestäni tarkistaa, koska lukko ei edes yritä kytkeytyä. Jos kierrokset heittelisivät sen 200-300 rpm, mitä joillakin on tapahtunut, olisi se selvä merkki siitä että lukko on kytkeytyneenä mutta kitkapinnat luistavat.

Todennäköistä se silti on, että vika on momentinmuuntimessa. Lukko ei vaan yksinkertaisesti taida toimia. Mikään hirveän kallis korjattava tuo ei olisi (Nätkinillä noin 300 euroa), mutta kun laatikon joutuu irrottamaan jotta momentinmuuntimen saa työn alle. Ja itselläni ei ole aikaa/hermoja/välineitä enää tuon kokoluokan operaatioon. Muutama viikkokin ilman autoa on talvella vähän ikävää kun työmatkaa on melkein 20km suuntaansa. Niinpä laitoin ilmoituksen nettiautoon jos jotakuta muuta kiinnostaisi. Aion toistaiseksi jatkaa ajelua ihan normaalisti, lukon toimimattomuus kun ei periaatteessa haittaa mitään, ainoastaan vikasietotila päällä ajaminen saattaa välillä tuntua epämukavalta. Kunpa pääsisi käsiksi PCM:n softaan niin ottaisin sen vikasietotilan pois käytöstä siinä tapauksessa että momentinmuunnin ei lukitu :)
V6MONDEO
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Syys 2007 20:10

Viesti Kirjoittaja V6MONDEO »

oisko kellään kokemusta/kautta tietoa,et oisko kova homma vaihtaa manuaali laatikko automaatin tilalle,vai onko aivan liian kallis projekti?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kyllä se näissä uudemmissa varmaan on aika vaikea homma kun kone on sähköisesti yhteistyössä automaatin kanssa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Pohjanpoika
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pohjanpoika »

Kyllä mullakin toi vaihto manuaaliksi on mielessä käynyt, mutta mieluummin korjautan sitten vaikka koko laatikon, myyn auton pois ja ostan manuaalivaihteisen. Säästää ainakin hermoja.

Mutta vastauksena kysymykseen, kyllä se mahdollista on. Paljon siinä kuitenkin on hommaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Onhan kaikki juu mahdollista, mutta taitaa vaatia ainakin moottorinohjausyksikön vaihdon, että saa pelaamaan kunnolla.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Pohjanpoika
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pohjanpoika »

Tietääkseni moottorinohjaus on sama molemmissa. Se ei ohjaa vaihdelaatikon toimintaa. Vaihdelaatikolla on oma ohjausboksinsa (PCM, Powertrain Control Module), joka käyttää laatikon ohjaukseen ainakin seuraavia antureita yhdessä moottorinohjauksen kanssa:

MAF (Mass Air Flow)
ECT (Engine Coolant Temperature)
TP (Throttle Position)
BPP (Brake Pedal Position)
CKP (Crankshaft Position)

Sekä vaihdelaatikon antureita:

TR (Transmission Range)
TFT (Transmission Fluid Temperature)
TSS (Turbine Shaft Speed)
OSS (Output Shaft Speed)

Yhteiskäytössä on vielä muitakin antureita, mutta edellämainitut vaikuttavat turbiinilukon toimintaan, joten niistä on tullut otettua enemmän selvää.

Manuaalivaihteiston antureista tai ohjauksesta mulla ei ole hajuakaan. Luulisin ettei siinä ko. vempaimia ole kytkettynä. Jotain sähkötöitä homma kuitenkin sisältää. CEG foorumilla on ainakin pari kirjoittajaa, jotka ovat kyseisen vaihteistonvaihto-operaation suorittaneet. Kannattaa sieltä kysellä jos hommaan ryhtyminen oikeasti kiinnostaa. Muistan joskus tuolta ohjeita etsineeni ja jotain myös löytäneeni ja krääsää taisi mennä vaihtoon melkoisen paljon. Helpoin melkein siten jos on käytössä toinen auto, joka toimii elintenluovuttajana.
V6MONDEO
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Syys 2007 20:10

Viesti Kirjoittaja V6MONDEO »

joo taitaa olla viisainta korjauttaa toi laatikko ja pistää auto myyntiin! auto ollu mulla vasta 5kk ja rahaa palanu jo erinäkösiin remontteihin n.800euroa. kilometrejäkään ei ole mittarissa kuin 140000.tkm,niin aika kohtuuttoman paljon on ollu vikoja. muutenhan auto on tosi hyvä pirssi päästellä menemään!
Tomaatti

Viesti Kirjoittaja Tomaatti »

Ootko pohjanpoika saanut hommaa edistymään? kiinnostaa kun on omassa autossa täsmälleen samat oireet.
Pohjanpoika
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pohjanpoika »

Ei ole viimeaikoina edistynyt ollenkaan. Kovasti oon koittanu etsiä lisätietoja netistä mutta siitäkään vähästä mitä on löytynyt ei ole ollut apua.

Ens viikolla pitäis mittailla painemittarilla laatikon öljynpaineita. Katsotaan jos vaikka siten sais viitteitä edes siitä missä vika on.

Tällä hetkellä oma veikkaus on (edelleen) joku anturi sökö, tai sitten momentinmuuntimen sisällä oleva turbiinilukon toimintaa ohjaava mäntä on vioittunut.

Mahtaako missään päin suomea olla sellaisia diagnostiikkalaitteita, joilla vois esimerkiksi katsella että kuinka paljon TSS:n ja OSS:n arvot eroavat toisistaan (luisto), saako laatikko ylipäätään käskyä kytkeä turbiinilukko ja että onko turbiinilukko jossain vaiheessa edes pienen aikaa kytkeytyneenä. Mielestäni se ei ole.
Avatar
Maniacki
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Huhti 2009 07:01

Re: V6 Mondeo o/d valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Maniacki »

Pohjanpoika, kerroit aiemmin että syynä oli viallinen pumppu? Mikä pumppu, mistä saa korvaavan? Itsellä -97 vuosimallin Ford Mondeo 2.5I V6 Ghia, ja tekee juurikin tuota O/D off valon vilkuttelua kun ajanut n.10km tasaista 2000rpm ja sammuu sitten itsellään ajan myötä. Jos ajaa ilman ylivaihdetta en ole saanut ongelmaa aktivoitua, myöskään keskustassa ei tapahdu pahoja. Valon vilkkuessa ryskää vaihteita aika innokkaasti tupaan. Kerran jopa jätti jollekkin pakko kakkoselle n.150km matkan ajaksi. Öljyt olen vaihtanut ja ajotietokonetta rääkkäämällä olen saanut VSS anturin lukeman esiin, ja ainakin silmämääräisesti se ei jätä "tickejä" väliin, eli vikaa ei pitäisi siinä olla. Öljyt ovat oikeenkin puhtaan näköiset, olivat jo ennen vaihtoakin, mutta kuultuani että on herkkä öljyn tyypille, päätin vaihtaa oikeen Ford liikkeen mömmöt.
atteyl
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:08
Paikkakunta: Iitti

Re: V6 Mondeo o/d valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja atteyl »

Mitkä olisi oikeat mittaus arvot joihin voisi verrata tuon vaihteen valitsimen Ohm arvoja?
Vastaa Viestiin