V6 Mondeo o/d valo vilkkuu
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Joo, liikenteessä ollaan. Venttiilikoneisto oli korjaamolla pidempään kun piti.
Mikään ei ole muuttunut, joten venttiilikoneistossa ei ollut vikaa. Mitään sen kummempaa selostusta en (vielä) ole jaksanut tuosta hommasta tehdä, kun mikään ei kerran korjaantunut. Rahaa paloi kuitenkin useita satoja euroja.
Kun kaikkien venttiilien nyt kerran pitäisi toimia niinkuin niiden kuuluu, tulee seuraavaksi mieleen antureiden ja johdotuksien tarkistaminen. Lähempään tarkasteluun joutuvat CKP (Crankshaft Position Sensor) ja TSS (Turbine Speed Sensor). TSS:n ajattelin uusia joka tapauksessa, vaikka siinä tuskin mitää vikaa on.
Sähköt kannattaa kuitenkin mielestäni tarkistaa, koska lukko ei edes yritä kytkeytyä. Jos kierrokset heittelisivät sen 200-300 rpm, mitä joillakin on tapahtunut, olisi se selvä merkki siitä että lukko on kytkeytyneenä mutta kitkapinnat luistavat.
Todennäköistä se silti on, että vika on momentinmuuntimessa. Lukko ei vaan yksinkertaisesti taida toimia. Mikään hirveän kallis korjattava tuo ei olisi (Nätkinillä noin 300 euroa), mutta kun laatikon joutuu irrottamaan jotta momentinmuuntimen saa työn alle. Ja itselläni ei ole aikaa/hermoja/välineitä enää tuon kokoluokan operaatioon. Muutama viikkokin ilman autoa on talvella vähän ikävää kun työmatkaa on melkein 20km suuntaansa. Niinpä laitoin ilmoituksen nettiautoon jos jotakuta muuta kiinnostaisi. Aion toistaiseksi jatkaa ajelua ihan normaalisti, lukon toimimattomuus kun ei periaatteessa haittaa mitään, ainoastaan vikasietotila päällä ajaminen saattaa välillä tuntua epämukavalta. Kunpa pääsisi käsiksi PCM:n softaan niin ottaisin sen vikasietotilan pois käytöstä siinä tapauksessa että momentinmuunnin ei lukitu
Mikään ei ole muuttunut, joten venttiilikoneistossa ei ollut vikaa. Mitään sen kummempaa selostusta en (vielä) ole jaksanut tuosta hommasta tehdä, kun mikään ei kerran korjaantunut. Rahaa paloi kuitenkin useita satoja euroja.
Kun kaikkien venttiilien nyt kerran pitäisi toimia niinkuin niiden kuuluu, tulee seuraavaksi mieleen antureiden ja johdotuksien tarkistaminen. Lähempään tarkasteluun joutuvat CKP (Crankshaft Position Sensor) ja TSS (Turbine Speed Sensor). TSS:n ajattelin uusia joka tapauksessa, vaikka siinä tuskin mitää vikaa on.
Sähköt kannattaa kuitenkin mielestäni tarkistaa, koska lukko ei edes yritä kytkeytyä. Jos kierrokset heittelisivät sen 200-300 rpm, mitä joillakin on tapahtunut, olisi se selvä merkki siitä että lukko on kytkeytyneenä mutta kitkapinnat luistavat.
Todennäköistä se silti on, että vika on momentinmuuntimessa. Lukko ei vaan yksinkertaisesti taida toimia. Mikään hirveän kallis korjattava tuo ei olisi (Nätkinillä noin 300 euroa), mutta kun laatikon joutuu irrottamaan jotta momentinmuuntimen saa työn alle. Ja itselläni ei ole aikaa/hermoja/välineitä enää tuon kokoluokan operaatioon. Muutama viikkokin ilman autoa on talvella vähän ikävää kun työmatkaa on melkein 20km suuntaansa. Niinpä laitoin ilmoituksen nettiautoon jos jotakuta muuta kiinnostaisi. Aion toistaiseksi jatkaa ajelua ihan normaalisti, lukon toimimattomuus kun ei periaatteessa haittaa mitään, ainoastaan vikasietotila päällä ajaminen saattaa välillä tuntua epämukavalta. Kunpa pääsisi käsiksi PCM:n softaan niin ottaisin sen vikasietotilan pois käytöstä siinä tapauksessa että momentinmuunnin ei lukitu

-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Tietääkseni moottorinohjaus on sama molemmissa. Se ei ohjaa vaihdelaatikon toimintaa. Vaihdelaatikolla on oma ohjausboksinsa (PCM, Powertrain Control Module), joka käyttää laatikon ohjaukseen ainakin seuraavia antureita yhdessä moottorinohjauksen kanssa:
MAF (Mass Air Flow)
ECT (Engine Coolant Temperature)
TP (Throttle Position)
BPP (Brake Pedal Position)
CKP (Crankshaft Position)
Sekä vaihdelaatikon antureita:
TR (Transmission Range)
TFT (Transmission Fluid Temperature)
TSS (Turbine Shaft Speed)
OSS (Output Shaft Speed)
Yhteiskäytössä on vielä muitakin antureita, mutta edellämainitut vaikuttavat turbiinilukon toimintaan, joten niistä on tullut otettua enemmän selvää.
Manuaalivaihteiston antureista tai ohjauksesta mulla ei ole hajuakaan. Luulisin ettei siinä ko. vempaimia ole kytkettynä. Jotain sähkötöitä homma kuitenkin sisältää. CEG foorumilla on ainakin pari kirjoittajaa, jotka ovat kyseisen vaihteistonvaihto-operaation suorittaneet. Kannattaa sieltä kysellä jos hommaan ryhtyminen oikeasti kiinnostaa. Muistan joskus tuolta ohjeita etsineeni ja jotain myös löytäneeni ja krääsää taisi mennä vaihtoon melkoisen paljon. Helpoin melkein siten jos on käytössä toinen auto, joka toimii elintenluovuttajana.
MAF (Mass Air Flow)
ECT (Engine Coolant Temperature)
TP (Throttle Position)
BPP (Brake Pedal Position)
CKP (Crankshaft Position)
Sekä vaihdelaatikon antureita:
TR (Transmission Range)
TFT (Transmission Fluid Temperature)
TSS (Turbine Shaft Speed)
OSS (Output Shaft Speed)
Yhteiskäytössä on vielä muitakin antureita, mutta edellämainitut vaikuttavat turbiinilukon toimintaan, joten niistä on tullut otettua enemmän selvää.
Manuaalivaihteiston antureista tai ohjauksesta mulla ei ole hajuakaan. Luulisin ettei siinä ko. vempaimia ole kytkettynä. Jotain sähkötöitä homma kuitenkin sisältää. CEG foorumilla on ainakin pari kirjoittajaa, jotka ovat kyseisen vaihteistonvaihto-operaation suorittaneet. Kannattaa sieltä kysellä jos hommaan ryhtyminen oikeasti kiinnostaa. Muistan joskus tuolta ohjeita etsineeni ja jotain myös löytäneeni ja krääsää taisi mennä vaihtoon melkoisen paljon. Helpoin melkein siten jos on käytössä toinen auto, joka toimii elintenluovuttajana.
joo taitaa olla viisainta korjauttaa toi laatikko ja pistää auto myyntiin! auto ollu mulla vasta 5kk ja rahaa palanu jo erinäkösiin remontteihin n.800euroa. kilometrejäkään ei ole mittarissa kuin 140000.tkm,niin aika kohtuuttoman paljon on ollu vikoja. muutenhan auto on tosi hyvä pirssi päästellä menemään!
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Ei ole viimeaikoina edistynyt ollenkaan. Kovasti oon koittanu etsiä lisätietoja netistä mutta siitäkään vähästä mitä on löytynyt ei ole ollut apua.
Ens viikolla pitäis mittailla painemittarilla laatikon öljynpaineita. Katsotaan jos vaikka siten sais viitteitä edes siitä missä vika on.
Tällä hetkellä oma veikkaus on (edelleen) joku anturi sökö, tai sitten momentinmuuntimen sisällä oleva turbiinilukon toimintaa ohjaava mäntä on vioittunut.
Mahtaako missään päin suomea olla sellaisia diagnostiikkalaitteita, joilla vois esimerkiksi katsella että kuinka paljon TSS:n ja OSS:n arvot eroavat toisistaan (luisto), saako laatikko ylipäätään käskyä kytkeä turbiinilukko ja että onko turbiinilukko jossain vaiheessa edes pienen aikaa kytkeytyneenä. Mielestäni se ei ole.
Ens viikolla pitäis mittailla painemittarilla laatikon öljynpaineita. Katsotaan jos vaikka siten sais viitteitä edes siitä missä vika on.
Tällä hetkellä oma veikkaus on (edelleen) joku anturi sökö, tai sitten momentinmuuntimen sisällä oleva turbiinilukon toimintaa ohjaava mäntä on vioittunut.
Mahtaako missään päin suomea olla sellaisia diagnostiikkalaitteita, joilla vois esimerkiksi katsella että kuinka paljon TSS:n ja OSS:n arvot eroavat toisistaan (luisto), saako laatikko ylipäätään käskyä kytkeä turbiinilukko ja että onko turbiinilukko jossain vaiheessa edes pienen aikaa kytkeytyneenä. Mielestäni se ei ole.
Re: V6 Mondeo o/d valo vilkkuu
Pohjanpoika, kerroit aiemmin että syynä oli viallinen pumppu? Mikä pumppu, mistä saa korvaavan? Itsellä -97 vuosimallin Ford Mondeo 2.5I V6 Ghia, ja tekee juurikin tuota O/D off valon vilkuttelua kun ajanut n.10km tasaista 2000rpm ja sammuu sitten itsellään ajan myötä. Jos ajaa ilman ylivaihdetta en ole saanut ongelmaa aktivoitua, myöskään keskustassa ei tapahdu pahoja. Valon vilkkuessa ryskää vaihteita aika innokkaasti tupaan. Kerran jopa jätti jollekkin pakko kakkoselle n.150km matkan ajaksi. Öljyt olen vaihtanut ja ajotietokonetta rääkkäämällä olen saanut VSS anturin lukeman esiin, ja ainakin silmämääräisesti se ei jätä "tickejä" väliin, eli vikaa ei pitäisi siinä olla. Öljyt ovat oikeenkin puhtaan näköiset, olivat jo ennen vaihtoakin, mutta kuultuani että on herkkä öljyn tyypille, päätin vaihtaa oikeen Ford liikkeen mömmöt.
Re: V6 Mondeo o/d valo vilkkuu
Mitkä olisi oikeat mittaus arvot joihin voisi verrata tuon vaihteen valitsimen Ohm arvoja?