Sivu 199/399
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 10:48
Kirjoittaja onik
Freeze kirjoitti:Käsittääkseni kaikissa Mk4 Foccareissa on F7-kartat, kunnes ohjelmallinen yhteensopivuusongelma saadaan ratkaistua ja voidaan alkaa käyttää F8-karttoja. Päivityksen pitäisi olla tulossa tammikuussa.
Jostain foorumilta luin kuukausia sitten, että tehtaalla tuo yhteensopivuusongelma on saatu korjattua muuttamalla moduulin osiointia takaisin entiseen malliin, ja uudet autot tulee F8-kartoilla. Tammikuussa tuleva päivitys on F9-karttoihin, ja todennäköisesti pyörii Sync 3.4-versiolla, joka on jo beta-vaiheessa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 11:08
Kirjoittaja revote
Frnz kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 10:06
Totta, auton navi on välillä liian hidas neuvomaan kaupungissa risteyksiä. Lisäksi Apple tosiaan osaa ottaa huomioon myös ruuhkat. Oletko kokeillut Wazea? Se on minusta paras yhdessä Carplayn kanssa.
En ole vielä. Veikkaan että en edes kokeile koska haluan, että navin opastus näkyy myös HUD:ssa.
Frnz kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 10:06
Jos Stenbäckinkadun kirjoitusasu oli mitä tuossa yllä luki, niin ei ihme, että auto ei osannut löytää sitä.

Olisi toki hienoa (ja näin pitäisi olla), että auto tunnistaisi lastensairaalan ja HUS:n nimeltä.
Heh, joo. Tuohon kirjoitin tuon g:n liikaa, pitääpä tsekata kirjoitinko sen myös naviin
Applen kartat kuitenkin tunnisti haun "Uusi lastensairaala".
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 11:10
Kirjoittaja revote
onik kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 10:16
Osaatko sanoa onko käytössä F7- vai F8-kartat? Taitaa tässä vaiheessa olla kaksi vuotta vanhat kartat nuo edelliset, joten tuskin löytää ”uusi” mitään
Mielelläni kuulisin F8-kartoista palautetta jos jollain ne sattuu jo olemaan, niiden on luvattu korjaavan monta ongelmaa auton navin ja vakkarin kanssa.
En tiedä mitkä tässä on, mistä sen näkee?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 11:26
Kirjoittaja onik
revote kirjoitti:
En tiedä mitkä tässä on, mistä sen näkee?
Oisko ollut Asetukset - tietoja Syncistä, jos en väärin muista.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 11:48
Kirjoittaja Rusakko_
Mulla on joskus 4/2019 valmistettu Ford ja siinä alusta asti F8-kartat. Karttaversio löytyy juurikin tuolta Asetuksista ja Tietoja SYNCistä.
Navin määränpään hakeminen hakusanalla on kyllä hankalaa, kun tuntuu että mitään ei löydy. Välillä ei löydy yhtään Kirkkotietä mistään pitäjästä ja toisaalta navi ehdottaa väkisin Kirkkokatua, eikä anna edes kirjoittaa Kirkkotietä Kirkko-sanaa pidemmälle. Olen jotenkin ajatellut, että naviin voisi kirjoittaa (tai jopa sanoa äänikomennolla) "Kirkkotie Helsinki" tai "Kirkkotie Kajaani" jne...
Usein kun tiedän minne menen, mutta haluan syötetyn määränpään myötä tulevaa lisädataa näkyviin, haen kohteen karttaa selaamalla ja asetan kursorin määrän päähän ja eikun ajamaan. Arvioitu jäljellä oleva aika esim. kiinnostaa.
Mutta pelkästään tiestön ja siten osoitteistonkin päivitysten vuoksi odotan karttapäivitystä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 11:51
Kirjoittaja toasti
revote kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 09:22
Lisäksi Applen navi ottaa käsittääkseni ruuhkan huomioon ja ehdottaa nopeampaa reittiä kesken matkan, näin se ainakin eilen teki kun ajeltiin.
Auton oma navi tekee saman jos Live Traffic on aktivoitu. Juuri viime viikonloppuna Helsingissä ajaessa auto ilmoitti "reittiä lasketaan uudelleen liikenteen takia".
Harmi että tuo live traffic on vain kaksi vuotta ilmainen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 12:29
Kirjoittaja revote
toasti kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 11:51
Auton oma navi tekee saman jos Live Traffic on aktivoitu. Juuri viime viikonloppuna Helsingissä ajaessa auto ilmoitti "reittiä lasketaan uudelleen liikenteen takia".
Harmi että tuo live traffic on vain kaksi vuotta ilmainen.
Äh, no niinpä tietenkin. Mulla on LT aktivoitu mutta ei ole tullut vielä navia juuri käytettyä niin en ole huomannut.
Applen navi on siitäkin hyvä, että se näyttää kaistavalinnat/suositukset myös visuaalisesti. Miinus Applen kartoista tulee mielestäni itse karttojen visuaalisuudesta, auton oma on visuaalisempi. Toinen miinus Applen naville tosiaan se yhteensopimattomuus HUD:n kanssa.
Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 13:19
Kirjoittaja onik
revote kirjoitti: Toinen miinus Applen naville tosiaan se yhteensopimattomuus HUD:n kanssa.
Osoita miinuksesi Fordille, nimittäin CarPlayssa tuki on, mutta Ford ei sitä käytä.
Edit: hävitti sit lainatun tekstin jostain syystä, ei pitänyt laittaa sanoja toisten suuhun.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 14:18
Kirjoittaja revote
onik kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 11:26
Oisko ollut Asetukset - tietoja Syncistä, jos en väärin muista.
Oikea polku oli Asetukset - Automaattiset päivitykset - Katso nykyinen ohjelmistoversio
Mulla on tässä syyskuun 25. päivän tuotannon autossa F8-kartat.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 15:20
Kirjoittaja Freeze
Elikkäs bugi on uudemmissa korjattu, sillä lailla. Itselläni on tuotannon alkupään auto, jossa on F7-kartat.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 06 Joulu 2019 16:11
Kirjoittaja revote
onik kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 13:19
Upeasti lainattu, noin en ole kirjoittanut.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Joulu 2019 10:01
Kirjoittaja HMS77
F7 kartat löytyy itelläkin ja onhan noi jeesuksen vanhat.
Tampereellahan esim Kekkosentie katkaistiin liikenteeltä Rantatunnelin takia jo 2 vuotta sitten mutta silti navi opastaa ajamaan sitä kautta jos lähdet esim Särkänniemestä Lahden suuntaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Joulu 2019 10:15
Kirjoittaja Renee
Taisi olla lehdessä juttua että ongelmaa tuottaa Tampereella liikkuminen jos turisti navilla ajelee.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Joulu 2019 10:40
Kirjoittaja Freeze
HMS77 kirjoitti: ↑07 Joulu 2019 10:01
F7 kartat löytyy itelläkin ja onhan noi jeesuksen vanhat.
Tampereellahan esim Kekkosentie katkaistiin liikenteeltä Rantatunnelin takia jo 2 vuotta sitten mutta silti navi opastaa ajamaan sitä kautta jos lähdet esim Särkänniemestä Lahden suuntaan.
Ei täällä ole ajettu Fordin navilla navigointia tarvitsevia reissuja juuri koskaan, en ole tykännyt tuon navin toimivuudesta saatika karttojen iästä. TomTom Go Mobile magneetilla kiinni keskikonsoliin ja menoksi.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 07 Joulu 2019 10:58
Kirjoittaja xflex
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑06 Joulu 2019 10:44
Mulla on nyt mittarissa 1600km ja kolmen tankkauksen jälkeen sekä tietokoneen, että taskulaskimen ilmoittama keskikulutus on 5,4l/100km
Kunhan talvi tulee kunnolla ja webastoa käytetään enemmän niin jännä nähdä mihin kulutus nousee
Mutta on bensalla ja dieselillä kuitenkin aika paljon kulutuseroa nykyäänkin.
Ei se tuosta paljoa nouse. Viime talvena en saanut nurkkapainotteisella ja jatkuvalla Webaston käytöllä menemään kuin vähän päälle 6l satasella. Diesel on siitä mukava kun kulutus ei pahemmin nouse vaikka olisi kuormaa miten paljon kyydissä. Edes halkokuorma kärryillä ei paljon tunnu. Webasto ja pakkaset tietysti aina vaikuttaa. Itselle tosin kulutus ei ole koskaan ollut se varsinainen syy ostaa dieseliä vaan tuo julmetun alaväännön tuoma rentous liikkumisessa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 12:47
Kirjoittaja HMS77
Jaaha, se olis ensimmäinen vuosi täynnä Focuksen kanssa. Laitetaas vähän mietteitä vuoden ja 21tkm jälkeen..
+ Sisätilat. Nelihenkinen perhe on mahtunu viisioviseen oikein mainiosti, vaikka alkuun hirvitti miten pärjätään jumalattoman kokoisen farkku-Mondeon jälkeen.
+ Adaptiivinen vakkari on kyllä jees, ei ole paluuta tavalliseen enää koskaan.
+ Kauko-ohjattava Webasto, todella parhautta talvella. Normi lohkaria ei tähän talouteen enää tule, helvettiin moiset piuhat.
+ Avaimeton kulku. En aluksi tajunnut miten todella hyvä feature tuo on, tämä vuosi on näyttänyt että näinhän ovien pitäisi toimia kaikissa autoissa.
+ Adaptiiviset/automaattiset kaukovalot. Pääasiassa ovat toimineet mainiosti, pientä hieromisen varaa olisi mutta ei tästäkään ole paluuta enää "vanhanaikaiseen" systeemiin.
+ Etäkäynnistys. Ihan parasta ja toimii kuin unelma.
+/- Kulutus. Tämän saa kulkemaan aika pienelläkin, mutta toisinaan kulutus on kyllä yllättävän korkea ollakseen ns "pikkudiesel". Vuoden keskikulutus tankkauksista mitattuna 5,6l/100km, ajotietokoneen mukaan 5,4l/100km.
+/- Automaatti. Pääasiassa todella mukavasti toimii, mutta toisinaan aika kulmikas käytökseltään. Joskus tulee ihmeellisiä nykäyksiä.
+/- Valot. Mun mielestä esim pitkät ei ole mitenkään ihmeelliset tehoiltaan, lyhyet valot on hyvät.
+/- Lämmitys. Sisätilat lämpiää imo riittävän nopeasti, mutta moottori ei meinaa lämmitä kelien viilettyä kirveelläkään, ei edes maskisuojan avulla.
- Sync. On se perkele kumma että Wifi pitäs olla mutta yhtään ainutta päivitystä en ole tuohon OTAna saanu vaikka olen yhdistäny kännykän hotspotin kautta tuon Wifiin, kartat on vuodelta nakki ja miksei tuohon näyttöön saa automaattista kirkkauden säätöä??
- Pakotettu S/S jota ei voi kytkeä kokonaan pois. Jep, se ärsyttää edelleen enkä meinaa tottua siihen millään.
- Pakotettu turvavöiden kuittaus joka helvetin kerta.
- Laatu varauksin. Itse ollaan päästy suht pienillä vaivoilla, mutta pitää ihmetellä silti että mitä siellä Fordilla on touhuttu laadunvalvonnassa?
- Kovahkot penkit.
- Takalasinpyyhkimen katkaisija. Kukahan ääliö tuonkin on oikein suunnitellu?
Jatketaan seuraavaan vuoteen..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 14:08
Kirjoittaja PiuhaPoikki
HMS77 kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 12:47
+/- Kulutus. Tämän saa kulkemaan aika pienelläkin, mutta toisinaan kulutus on kyllä yllättävän korkea ollakseen ns "pikkudiesel". Vuoden keskikulutus tankkauksista mitattuna 5,6l/100km, ajotietokoneen mukaan 5,4l/100km.
No on tuo kyllä melko maltillinen kulutus kun kuitenkin kyseessä on automaatti ja esilämmitys pelkällä webastolla.
HMS77 kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 12:47
- Takalasinpyyhkimen katkaisija. Kukahan ääliö tuonkin on oikein suunnitellu?
Uskomaton himpula on kyllä. Menee yhtenään vahingossa päälle kun käsi käy radiolla ja kosketysnäytöllä.
Olisi edes kunnolliset pykälät asentojen välillä mutta valitsin on kuin heiluva maitohammas.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 15:54
Kirjoittaja revote
HMS77 kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 12:47
+/- Lämmitys. Sisätilat lämpiää imo riittävän nopeasti, mutta moottori ei meinaa lämmitä kelien viilettyä kirveelläkään, ei edes maskisuojan avulla.
Ei ole Focus mielestäni hyvä talviauto kun näinkin alkutalvesta (Etelä-Suomessa) pitää olla weba päällä myös ajon aikana että on oikeasti lämmintä.
HMS77 kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 12:47
- Pakotettu S/S jota ei voi kytkeä kokonaan pois. Jep, se ärsyttää edelleen enkä meinaa tottua siihen millään.
Missä nykyautossa tuon saa pysyvästi pois, ilman mitään puukottamista?
HMS77 kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 12:47
- Pakotettu turvavöiden kuittaus joka helvetin kerta.
Tämä on kyllä yks aivopieru.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 16:02
Kirjoittaja HMS77
Ei me olla Webastoa tarttettu koskaan viime talvena ajon aikana, ihan auton oma puhallin on piisannu. Kuten sanoin, lämpö on piisannu mutta moottori ei vaan ainakaan mittarin mukaan tahdo lämmetä kunnolla oikein koskaan. Kertonee omaa kieltään siitä miten vähän hukkalämpöä nykydieselit tuottaa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 16:39
Kirjoittaja PiuhaPoikki
HMS77 kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 16:02
Ei me olla Webastoa tarttettu koskaan viime talvena ajon aikana, ihan auton oma puhallin on piisannu. Kuten sanoin, lämpö on piisannu mutta moottori ei vaan ainakaan mittarin mukaan tahdo lämmetä kunnolla oikein koskaan. Kertonee omaa kieltään siitä miten vähän hukkalämpöä nykydieselit tuottaa.
Saatan olla vanhanaikainen mutta mielestäni alilämpöisellä koneella ajaminen ei pitkänpäälle ole hyvä asia.
Ensinnäkin sylinterien ohipuhallus on suurempaa, koska normaaleja käyntivälyksiä ei saavuteta.
Toisekseen ohipuhalluksen seurauksena kampikammioon päätyy enemmän palokaasuja, polttoainetta ja vesihöyryä.
Nämä kaikki sotkevat öljyä ja pahinta lienee se, että oljyn sekaan päätynyt vesi ei haihdu pois kun kone ei koskaan saavuta normaalia käyntilämpötilaa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 16:51
Kirjoittaja Freeze
Näin se on, kyllä minäkin annan weban pauhata ihan vapaasti.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 19:56
Kirjoittaja Sanpool
Omasta focuksesta S/S on nyt ollut mykkänä yli 2 viikkoa niinpä päätin varata huoltoajan, mittailkoon siellä vaikka eipä siitä taida hyötyä olla.
Päivitys korjannee asian JOS sellainen joskus tulee.
Latailut on puolestani latailtu,kyllä S/S pitää toimia kun sellainen autossa on.Ei ole käyttäjän tehtävä viritellä latausjohtoja yms.
Samalla käynnillä saa huolto tsekata josko takajarruille on jotain tehtävissä,tuntuvat jäävän jumiin toisinaan.
Lähtiessä parkkipaikalta kuuluu hankaava ääni takajarruista kun lähtee liikkeelle.
Aivan kuin käsijarru jäisi jumittamaan. Ääntää peruutettaessa. Tämä siis silloin jos auto on ollut vesi/räntäsateessa parkissa useita tunteja
,kuivallakelillä ääntelyä ei esiinny.
Onko kenelläkään ollut ongelmia takalasin lämmittimen kanssa?
Tänään havaitsin että lämmitin ei toimi, kahteenkin otteeseen kokeilin mutta ei niin ei. Aiemmin toiminut kyllä ongelmitta.
Liittyisikö tämä jotenkin virranhallintaan, akkujännite liian alhaalla ja takalasin lämppäri ei toimi?
Tuskinpa.Kunhan arvailen. Täytyy mainita huollolle tästäkin.
Oma auto on alkupään tuotannosta, ollut minulla pari kuukautta... ei tietoa olisiko jotain softapäivitystä saatavilla joka korjaisi "kaiken"
Huomenna sitä on ehkä viisaampi...kiva pelihän Focus on mutta pikku harmeja siitä kyllä löytyy.

Laadunvalvonta ollut lomalla kenties.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 20:25
Kirjoittaja Pajari
Sanpool kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 19:56
Samalla käynnillä saa huolto tsekata josko takajarruille on jotain tehtävissä,tuntuvat jäävän jumiin toisinaan.
Lähtiessä parkkipaikalta kuuluu hankaava ääni takajarruista kun lähtee liikkeelle.
Aivan kuin käsijarru jäisi jumittamaan. Ääntää peruutettaessa. Tämä siis silloin jos auto on ollut vesi/räntäsateessa parkissa useita tunteja
,kuivallakelillä ääntelyä ei esiinny.
Onko kenelläkään ollut ongelmia takalasin lämmittimen kanssa?
Tänään havaitsin että lämmitin ei toimi, kahteenkin otteeseen kokeilin mutta ei niin ei. Aiemmin toiminut kyllä ongelmitta.
Liittyisikö tämä jotenkin virranhallintaan, akkujännite liian alhaalla ja takalasin lämppäri ei toimi?
Samat on viat, vai "ominaisuuksiko" noita pitäisi kutsua. Ei lämpene takalasi, vaikka penkit ja ratti lämpenee. Se toimii satunnaisen epäsäännöllisesti. tainnut kaksi kertaa lämmetä tämän syksyn aikana. Luulisi muidenkin sähkösyöppöjen olevan pimeänä jos sähkö on kerran kortilla. Sinällään ihme juttu, kun auto on jo käynnissä ja luulisi laturissa tehojen piisaavan. Tuulilasin lämmitystä ei ole päässyt testaamaan, ei ole ollut huurussa ajoon lähtiessä. Tuskinpa sekään toimii? Kertoilehan mitä huolto nyt keksii selitykseksi.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 20:32
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Sanpool kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 19:56
Lähtiessä parkkipaikalta kuuluu hankaava ääni takajarruista kun lähtee liikkeelle.
Aivan kuin käsijarru jäisi jumittamaan. Ääntää peruutettaessa. Tämä siis silloin jos auto on ollut vesi/räntäsateessa parkissa useita tunteja
,kuivallakelillä ääntelyä ei esiinny.
Sama havainto. Saateessa ruudusta peruuttaessa kuuluu omituisia ääntä takajarruista. Eivät mielestäni kuitenkaan laahaa.
Naukukoot mun puolesta.
Sanpool kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 19:56
Onko kenelläkään ollut ongelmia takalasin lämmittimen kanssa?
Tänään havaitsin että lämmitin ei toimi, kahteenkin otteeseen kokeilin mutta ei niin ei. Aiemmin toiminut kyllä ongelmitta.
Liittyisikö tämä jotenkin virranhallintaan, akkujännite liian alhaalla ja takalasin lämppäri ei toimi?
Takalasin lämmitin on toiminut normaalisti mutta tuulilasin lämmitin menee mielestäni itsekseen päälle ilman, että merkkivalo edes syttyy.
Ainakin huurre alkaa sulaa epäilyttävän nopeasti ja pystysuuntaisin raidoin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 08 Joulu 2019 22:47
Kirjoittaja HMS77
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑08 Joulu 2019 16:39
Saatan olla vanhanaikainen mutta mielestäni alilämpöisellä koneella ajaminen ei pitkänpäälle ole hyvä asia.
Ensinnäkin sylinterien ohipuhallus on suurempaa, koska normaaleja käyntivälyksiä ei saavuteta.
Toisekseen ohipuhalluksen seurauksena kampikammioon päätyy enemmän palokaasuja, polttoainetta ja vesihöyryä.
Nämä kaikki sotkevat öljyä ja pahinta lienee se, että oljyn sekaan päätynyt vesi ei haihdu pois kun kone ei koskaan saavuta normaalia käyntilämpötilaa.
Tätä en ihan purematta niele. Suomen oloissa on ajettu dieseleillä vuosikymmenet, joskus jopa täysin ilman mitään esilämmityksiä, enkä ole koskaan kuullu että dieselmoottori olis sen takia hajonnut kun se on käyny liian viileänä.