Sivu 192/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Marras 2019 20:27
Kirjoittaja BudFord
Olikos jollakulla muullakin ongelmaa noitten päivävalo Ledien kanssa? Onko korjaantunut? Ettei ihan haukkumiseksi mene niin on ihan soiva peli
kuitenkin ollut. Hyvät tilat, valot, hiljainenkin on, "suurinosa" varusteista kuitenkin toimii. Kolmas samanlainen jo menos ja toinen uutena hankittu...eli hyväksi havaittu. Eniten harmittavaan vaan tuo vikojen fixaus politiikka...Kädetöntä ja hidasta! Taidanpa vaihtaa vanhaan malliin :lol:
Yksilö siis on 1.5EB 150hv Titanium m6 farkku.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Marras 2019 20:39
Kirjoittaja Freeze
Led-päivävaloissa on todettu ongelmaa, jos luet keskustelua. Vaatinee joko valaisimen vaihdon tai ohjainpäivityksen, ei tiedetä vielä kumman.

Joskus harvoin adaptiiviset jättää valot vaihtamatta lyhyille tai pitkille, ehkä noin 5% vastaantulijoista. Ja kyllä osa niistä vilkuttelee ledien kirkkauden takia, vaikka lyhyet ovatkin jo päällä.

Tuskin täysin toimivaa valoautomatiikkaa on vielä keksittykään, jokainen valo taitaa oikutella joskus?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Marras 2019 20:54
Kirjoittaja @rsk@
focst kirjoitti: 24 Marras 2019 19:11

Joo isä joutuu vähän odottamaan. Mulla tuli noin 3kk tilaksesta luovutukseen..ja sekin tuntui pitkältä. :lol:
Ishvan kirjoitti: 24 Marras 2019 19:01 Hyhhyhh....aika hiton pitkä ventta. Johan tossa ajassa ehtii tinkamaan jo uudellekin uuden :D
Paria päivää vaille 6kk...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Marras 2019 21:01
Kirjoittaja @rsk@
Aina kun lähtee ajoon.. S/S pois päältä, istuinpaikka kuittaukset ja sportille, että ei mitkään lepuutukset ole päällä.. 🤔

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Marras 2019 21:24
Kirjoittaja toasti
Freeze kirjoitti: 24 Marras 2019 20:39
Joskus harvoin adaptiiviset jättää valot vaihtamatta lyhyille tai pitkille, ehkä noin 5% vastaantulijoista. Ja kyllä osa niistä vilkuttelee ledien kirkkauden takia, vaikka lyhyet ovatkin jo päällä.
Näissä keskusteluissa olisi syytä olla tarkkana puhuuko oikeasti adaptiivisista valoista vai vain kaukovaloautomatiikalla varustetuista valoista. Ensimmäinen siis mukauttaa valokuviota siten, että pitkät ovat jatkuvasti päällä, mutta valoa ei mene vastaantuleeviin tai edessä ajaviin autoihin. Jälkimmäinen taas vain kytkee samantien lyhyet, kun kamera näkee toisen tienkäyttäjän.

Nyt viestissäsi kirjoitat adaptiivisista valoista ja kuitenkin mainitset lyhyille vaihtamisesta vastaantulijoiden takia. Mitä valoja siis tarkoitat?

Edit. Ei liity lainattuun viestiin, mutta olen huomannut, että edelleen moni kirjoittaa moottorimallin "1.5 EB". Nykyisellään kun bensamoottorit ovat EcoBoost ja dieselmoottorit ovat EcoBlue, niin ei tiedä kummasta puhutaan, kun moottorikokokin voi olla sama.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Marras 2019 21:58
Kirjoittaja Freeze
Ihan adaptiivisista puhuin koko ajan, ja lähinnä tarkoitin niiden lyhyitä vastaavaa valokuviota. Olet oikeassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Marras 2019 22:07
Kirjoittaja BudFord
Niin tarkennuksena tuohon valoasiaan siis kyseessä mukautuvat ajovalot...pitkät päällä koko ajan pimeällä ajettaessa, valokeila vaan muuttuu ettei häikäise vastaantulijaa. Katuvalaistus alueella toimii normisti ja vaihtaa pitkät pois. Toimi viime talven hyvin ei moittimista.
Jostain syystä vaan nyt pimeälla on tiputtanut pitkät kokonaan pois
aivan vastaantulijan kohdalla. Ei ole ennemmin näin tehnyt, tähän asiaan kyselin vertaistukea. Pahoitteluni jos olen artikuloinut epäselvästi, en ole tietotekniikaan yms.somemaailman/keskustelufoorumeiden suurlähettiläs :oops:
Yritän tätäkin opetella.
EcoBoost bensiinikäyttöinen kulkuneuvo.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 10:29
Kirjoittaja TDdi 03
Renee kirjoitti: 24 Marras 2019 12:47 Tuota AGM kehuvat näihin autoihin joissa on webaa ja muuta sälää.. Vai onko markkinamiesten höpinää. Jos jokin vika systeemissä niin akunvaihto kerran vuodessa varmaakin pitkän päälle ei ole oikea ratkaisu. Ettei noita uusia Talvivaaroja tarvitse avata akkuteoliisuuden raakaaine pulaan.
Akulla ainakin jossain välissä oli 2v takuu ja tietenkään takuuseen vaihdettu akku ei takuun kestoa jatka.

Oma epäilykseni on, että akun tappaa tuo ”smart” chargen vajaanapito, start-stop ja mahdollinen webasto.
Ihmettelen samaa miksi näihin ei ole edes laitettu AGM akkua ja mielummin vielä ylikokoisena, kun niitä kerran halutaan pitää 60-80% latauksessa. :x

Suomesta voisi joku alkaa puskemaan jonkinlaista talviautodirektiiviä ettei normiautotkin olisi latausta vailla joka yö.
Millä tämmöinen auto toimii esim Helsingin kantakaupungissa missä sitä ei saa ikinä laturiin???

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 10:51
Kirjoittaja Renee
Eikös webasto toiminta kehitetty justiinsa sitä varten että jos ns kylmä parkkipaikka on ainoastaan käytössä. Joku 100A akkua pellin alle jos 80%pitää tehot jää muutama ampeeri webastolle myös. Kyllä noi artic varustetaso autoihin pitäsi saada. Asiakas päätyä mitä sieltä tuotantolinjalta tulee. Kysynnän ja tarjonnan laki kun näissä hommissa on pop.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 14:45
Kirjoittaja Arski54
TDdi 03 kirjoitti: 25 Marras 2019 10:29 Akulla ainakin jossain välissä oli 2v takuu ja tietenkään takuuseen vaihdettu akku ei takuun kestoa jatka.

Oma epäilykseni on, että akun tappaa tuo ”smart” chargen vajaanapito, start-stop ja mahdollinen webasto.
Ihmettelen samaa miksi näihin ei ole edes laitettu AGM akkua ja mielummin vielä ylikokoisena, kun niitä kerran halutaan pitää 60-80% latauksessa. :x

Suomesta voisi joku alkaa puskemaan jonkinlaista talviautodirektiiviä ettei normiautotkin olisi latausta vailla joka yö.
Millä tämmöinen auto toimii esim Helsingin kantakaupungissa missä sitä ei saa ikinä laturiin???
Ei akku kuole, se on aivan ehjä vaikkei enää Fordissa toimi. Sama, siis Fordissa ollut, akku autossa ilman SC:tä ja toimii loistavasti. Myös akkuliikkeen akku testi kertoo akun olevan täysin ehjä mutta lataukseltaan vajaa.
Sanoohan sen jo järkikin että yhtälö on mahdoton. Ladataan max. 80 % ja vaaditaan min. 80 % latausta. Toimii kuten kusi housussa, lämmittää vain hetken. Eli akku toimii vain hetken uutena.
Se on aivan sama onko akku 50 Ah tai 250 Ah. Vajaa lataus tiputtaa kummassakin jännitteen yhtä alas ja SS sekä Webasto lakkaa toimimasta.
Ei tähän ole muuta pysyvää ratkaisua kuin SC:n poistaminen, mutta se on Fordin insinööreille liian vaikea tajuta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 14:53
Kirjoittaja Freeze
Minä näppään SS:n aina pois toiminnasta heti startissa talvisin. Yksi napinpainallus, oppii selkärangalla tekemään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 15:17
Kirjoittaja Renee
Onko tuolla stat/stop pakkasrajaa jolloin ei toimi. Eli ei ole aktiivisena. Minun mondeo on kesäautona tuosta ei havaintoa. Väittäävät että ihminen on käynnyt kuussa joten jonkun ohjelmiston poiskytkentä varmaakin onnistuu jos sinne se on asenettu. Kumma että autossa on lisälämmitin vakiona sillä on samat arvot kuin ilman. Jos noita arvojen takia tuota s/s ei voi poistaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 15:33
Kirjoittaja PiuhaPoikki
PiuhaPoikki kirjoitti: 24 Marras 2019 08:43 Ogelmat pysyneet poissa.
Mutta on se smartcharge kyllä tosi smart, ja ovela.
Toi mun ylläpitolaturi on asennettu ohjeen mukaan, eli maadoitettu runkoon.
Jos latailen aamuisin 2h niin kaikki toimii hienosti. Käynnistyksen jälkeen järjestelmä lataa akkua muutaman minuutin täysillä ja sen jälkeen jännite on ja pysyy 13,4V:ssa.
Ei pitäisi mennä kiittelemään. sepä kostaa heti.

Aamulla liikkeelle kun auto oli ollut 1,5h lämmityksessä ja latauksessa.
Ihmettelin kun jännitemittari ei alkulatauksen jälkeen pudonnutkaan siitä 14,9V täyslatauksen jännitteestä vaan pysyi siinä koko 30km moottoritieajon.
Ensimmäisissä liikennevaloissa sitten s/s ei toimi vaan herjaa akun latausa. Ja mittari nököttää edelleen lukemassa 14,9V

Eli kirjanpito taas sekaisin. Näyttääpä olevan yksi lysti käyttääkö ylläpitolatausta tai ei, kirjanpito sekoaa jossain vaiheessa.

Täytyy vissiin vaatia että asentavat takuuseen päävirtakytkimen akun viereen, että järjestelmään saa edes buutattua, kun kerran eivät saa toimivaa softaa tehtyä. :lol:
Kauankohan tämä jaksaa naurattaa...?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 15:35
Kirjoittaja revote
Miksihän ajotietokone laskee weban käytön mukaan auton keskikulutukseen? Ei mulla kiinnosta tietää webasta mitään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 15:50
Kirjoittaja Renee
Samasta tankista menee soppaa molemille aika vaikea olisi erotella. Paljon jäljellä olevalla polttoaineella pääsee ja mikä sen hetkinen kulutus on. Kaikki lisäjutut pois käytöstä myös ilmastointi niim sitten tietää normi kulutuksen .

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 15:58
Kirjoittaja Arski54
Renee kirjoitti: 25 Marras 2019 15:17 Onko tuolla stat/stop pakkasrajaa jolloin ei toimi. Eli ei ole aktiivisena. Minun mondeo on kesäautona tuosta ei havaintoa. Väittäävät että ihminen on käynnyt kuussa joten jonkun ohjelmiston poiskytkentä varmaakin onnistuu jos sinne se on asenettu. Kumma että autossa on lisälämmitin vakiona sillä on samat arvot kuin ilman. Jos noita arvojen takia tuota s/s ei voi poistaa.
Start/Stop ja Smart Charge, kumpikin on ns. päästöhuijaus vekotin eli niillä saadaan päästöjä alas jotta auto on halvempi. Siksi merkkihuolto ei niitä poista vaikka pystyisi sen tekemään.
Lisälämmitin taas lisää kulutusta. Siksi sitä ei pakoteta päälle eikä lasketa kulutukseen. Ei tietenkään, sitä ei ole pakko käyttää.
Insinöörien aivopierujen takia kansa kärsii. Eniten minua ihmetyttää se, että lähes jokainen kärsii mutta kukaan ei aikuisten oikeasti vaadi korjaamista. Annetaan vaan olla, laitellaan ulkoisia latureita, ja Ford jatkaa samaa kusetusta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 16:02
Kirjoittaja Arski54
revote kirjoitti: 25 Marras 2019 15:35 Miksihän ajotietokone laskee weban käytön mukaan auton keskikulutukseen? Ei mulla kiinnosta tietää webasta mitään.
Eikös se Webaston käyttämä polttoaine myös kulu?
Pitäähän se silloin tietysti laskea mukaan. Toinen vaihtoehto on olla käyttämättä Webastoa. Silloin taas moottori kuluttaa enemmän koska Webasto ei auta lämmittämisessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 16:18
Kirjoittaja TDdi 03
Arski54 kirjoitti: 25 Marras 2019 15:58 Start/Stop ja Smart Charge, kumpikin on ns. päästöhuijaus vekotin eli niillä saadaan päästöjä alas jotta auto on halvempi. Siksi merkkihuolto ei niitä poista vaikka pystyisi sen tekemään.
Lisälämmitin taas lisää kulutusta. Siksi sitä ei pakoteta päälle eikä lasketa kulutukseen. Ei tietenkään, sitä ei ole pakko käyttää.
Insinöörien aivopierujen takia kansa kärsii. Eniten minua ihmetyttää se, että lähes jokainen kärsii mutta kukaan ei aikuisten oikeasti vaadi korjaamista. Annetaan vaan olla, laitellaan ulkoisia latureita, ja Ford jatkaa samaa kusetusta.
Jos joku keksii minkä määräyksen tai lain vastainen tuo lataussysteemi on, niin sitten voi vaatia kunnolla korjaamista.
Nythän Ford on vaan paska talviauto ja ainoa väliaikainen korjaus on epävirallinen häkki takuun vaarantaen.
Ainoa pysyvä korjaus on vaihtaa automerkkiä...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 17:41
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Marras 2019 15:33 Ei pitäisi mennä kiittelemään. sepä kostaa heti.

Aamulla liikkeelle kun auto oli ollut 1,5h lämmityksessä ja latauksessa.
Ihmettelin kun jännitemittari ei alkulatauksen jälkeen pudonnutkaan siitä 14,9V täyslatauksen jännitteestä vaan pysyi siinä koko 30km moottoritieajon.
Ensimmäisissä liikennevaloissa sitten s/s ei toimi vaan herjaa akun latausa. Ja mittari nököttää edelleen lukemassa 14,9V

Eli kirjanpito taas sekaisin. Näyttääpä olevan yksi lysti käyttääkö ylläpitolatausta tai ei, kirjanpito sekoaa jossain vaiheessa.

Täytyy vissiin vaatia että asentavat takuuseen päävirtakytkimen akun viereen, että järjestelmään saa edes buutattua, kun kerran eivät saa toimivaa softaa tehtyä. :lol:
Kauankohan tämä jaksaa naurattaa...?
Taitaa olla myös auto kohtaisia eroja. Mulla S&S pelaa kokoajan ja webastoa pakkasen mukaan yleensä ainakin aamulla. Ei ole 3 viikkoon ollut laturissa eikä mitään herjoja. Yleensä herjat mulla tulee vasta kovilla pakkasilla ja silloin olen laittanut ylläpitolaturiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 17:57
Kirjoittaja Ishvan
Olis kiva tietää millaista ajosuoritetta porukka ajelee päivittäin ja kuinka usein webasto huutaa ? Itsellä ollut neljässä autossa webasto. Ei toki Fordeissa mutta kuitenkin. Kaikenlaista narinaa kuullut tutuilta lähtien miten akut zippaa ja webasto ei pelitä jänniteiden takia, ihan autosta riippumatta. En tiedä, itsellä ei ole koskaan ollut ainuttakaan ongelmaa webaston kanssa ja koskaan ei ole ollut ylläpitolaturia eikä tule nytkään. Kilometrejä tulee aika reilusti 35-40tkm vuosi joten ulkoiluakin auto saa päivittäin mukavasti. Mä olen kyllä useimmiten laittanut "käyttäjän" piikiin nämä ongelmat, varsinkin jos harrastelee lähinnä muutaman kilometrin nurkka-ajoa. Toki Ford voi muuttaa käsityksen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 18:09
Kirjoittaja toasti
Ishvan kirjoitti: 25 Marras 2019 17:57 Olis kiva tietää millaista ajosuoritetta porukka ajelee päivittäin ja kuinka usein webasto huutaa ?
37 tkm / vuosi ja webastoa käytetään 2 krt päivässä ennen työmatkaa ja ennen kotimatkaa. Lämmitysaika riippuu kelistä yms. mutta Fordillahan on tuo maksimi 30 min lämmitystä joka tapauksessa. Ongelmia on silti ollut, että ei se nyt ihan käyttäjän syyksi mene mun mielestä. Kyllä minäkin ymmärrän sen, että pätkäajolla tarvii varmasti ylläpitolaturia.

Akku mulla vaihdetiin takuuna ja sen jälkeen on nyt toiminut. Tästä ei tiedetä varmasti, että ei tiedä oliko akku oikeasti rikki (akkutesteri näyttää useamman kerran olevan kunnossa) vai oliko BMS vain sekaisin.

Aiempi Focus mk 3 facelift oli kyllä kaikinpuolin laadukkaamaan oloinen kapistus. Ainut ongelma oli siinäkin webaston suhteen se, että heat now -toiminto ei aina käynnistänyt webastoa akkujänniteen takia. Fordilla kun on tyhmästi ajotietokoneeseen piilotettu webaston käynnistys, eikä erillistä nappulaa ole kuten monilla muilla valmistajilla. Kaukosäädintä ei tullu viime autoon, niin sen takia joutui tuota heat now -toimintoa välillä käyttämään, jos tuli ennakoimaton lähtö. Ajastimella toimi kuitenkin aina.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 18:13
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ishvan kirjoitti: 25 Marras 2019 17:57 Mä olen kyllä useimmiten laittanut "käyttäjän" piikiin nämä ongelmat, varsinkin jos harrastelee lähinnä muutaman kilometrin nurkka-ajoa. Toki Ford voi muuttaa käsityksen
Vaikea on käyttäjän virheeksi kääntää sitä, että akku on oikeasti täynnä mutta auto väittää sen olevan niin tyhjä ettei webastoa voi käynnistää.
Ja että tilanne siten korjaantuu käyttämällä akunkenkää irti ja ajamalla kilometrin lenkki.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 18:23
Kirjoittaja revote
Arski54 kirjoitti: 25 Marras 2019 16:02 Eikös se Webaston käyttämä polttoaine myös kulu?
Pitäähän se silloin tietysti laskea mukaan. Toinen vaihtoehto on olla käyttämättä Webastoa. Silloin taas moottori kuluttaa enemmän koska Webasto ei auta lämmittämisessä.
No enpä olisi tiennyt, että löpöä säästyisi jos ei käytä webastoa.

En vain ymmärrä miksi webaston kulutus pitää laskea mukaan, näin ei ole kuulemma esimerkiksi BMW:llä (en ole tästä varma). Jos haluaa seurata oman kaasujalan vaikutusta polttoaineen kulutukseen niin tähän ei ole keinoa. Tyhmää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 19:12
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Olisi mielenkiintoista tietää miten muiden akku-ongelmaisten todellinen lataustilanne käyttäytyy.
Tommosella motonetin tupakinsytytinmittarilla sitä on helppo seurata: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501622 ... rinaytolla

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Marras 2019 19:53
Kirjoittaja revote
Akkuongelmaan, mistä johtuu että osalla on ongelmia mutta ei kaikilla? Mulla on SS ja webasto toiminut koko ajan, auto on kolme viikkoa vanha. Kaverin auto on viikon vanha ja hänellä alkoi juuri ongelmat. Molemmilla sama moottori ja voimalinja sekä webasto.