Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Jykä99 kirjoitti: Jenkeissä Sync 2 päivityksen voi tehdä itse USB:llä ja netistä ladattavalla softalla.Pitää katsoa viikonloppuna jos Fordin sivuille voi rekisteröityä myös täältä härmästä ja ladata se päivitys.
Tuo Sync-päivitys taitaa koskea Sync 1:stä. Ei siis koske tätä MyFord Touchia, joka on Ameriikan nimitys tuolle isolla kosketusnäytöllä varustetulle viihde yms. laitteelle. Ottaen huomioon Syncin alustan vaihtumisesta kertovat uutiset, onkin tosi mielenkiintoista nähdä tuleeko esim. Sync 2:een vielä päivityksiä.

Ameriikassa on moni muukin asia ihmeellisesti. Saa nähdä rantautuvatko koskaan näihin Euroopan Fus... eiku Mondeoihin.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

fordever kirjoitti: Tuo Sync-päivitys taitaa koskea Sync 1:stä. Ei siis koske tätä MyFord Touchia, joka on Ameriikan nimitys tuolle isolla kosketusnäytöllä varustetulle viihde yms. laitteelle. Ottaen huomioon Syncin alustan vaihtumisesta kertovat uutiset, onkin tosi mielenkiintoista nähdä tuleeko esim. Sync 2:een vielä päivityksiä.

Ameriikassa on moni muukin asia ihmeellisesti. Saa nähdä rantautuvatko koskaan näihin Euroopan Fus... eiku Mondeoihin.
Jep, näin se taitaa olla...
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

fordever kirjoitti: Minun suomenkielisessä ETIS:ssäni näkyy näin eli GPS-modulille ei ole tarjolla tuota 12-loppuista uudempaa softaa. Ja miksi ei, minä vaan kysyn!?!? Vaikka kaikki kilkkeet ja vitkuttimet on tilattu!
Muilla ei siis pahemmin näy GPS moduulille päivityksiä. Onko nyt niin, että minun GPS moduulini on joku rompe tehtaan varaston peränurkasta. No, sikäli kun tilanne pysyy samana niin GPS toimintoja tullaan tarkkailemaan. TJ odotus 3 vko.

EDIT: Katselin muutaman myynnissä olevan auton etis tiedot ja niissä kaikissa kerrottiin ohjelmistopäivityksestä GPS moduulissa, kuten minunkin autolleni. Mukana oli Titaniumeja, Titanium Business ja Trend versioita perusradiosta Sonyn soittimeen. Kaikki nuo oli valmistettu viime vuonna marraskuussa tai joulukuussa. Oman autoni valmistuspäivä oli pitkään 9.2. mutta muuttui viikko sitten 19.2. päiväksi ja on siinä nyt pysynyt.

Ehkä tuo numero 20150318-G1738167-12 viittaa softaan, jonka avulla päivityksen voi tehdä eikä välttämättä olisi uuden moduulisoftan versio. Minä en näistä mitään tiedä.
kk1970
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Maalis 2015 07:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kk1970 »

BigMike kirjoitti:Minä kun tuossa kelasin lähemmäs 3000 valmistenumeroa helmikuulta ETIS:n kautta, niin 99% oli diisseleitä.
Mistä näitä pääsee selaamaan? :?:
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

kk1970 kirjoitti: Mistä näitä pääsee selaamaan? :?:
Ihan vaan ns. Brute Force tekniikalla, yksi kerrallaan.
Eli otat tuolta muutama viesti sitten koodin alun ja kokeilet vaihtaa sitä viittä viimeistä numeroa.
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Tuupataan nyt paremman jutustelun puutteessa taas yksi aiheeseen liittyvä video.
http://www.youtube.com/watch?v=t8WP0C99uyc
Välillä video käy kyllä katsomassa myös bemaria ja miniä.
Mainitsemisen arvoisen videosta tekee mielestäni lähinnä ledivalotestit 1,5 min alkaen ja avaimettoman lukituksen toiminta noin 5 min kohdalla.

Ledivaloja on tällä foorimilla jo käytykin läpi. Kyseinen video antanee taas aikalailla vääristyneen kuvan valokeilasta ja sen sävyistä. Mutta itseäni videossa kiinnosti valojen käyttäytyminen mutkissa sekä automaattivalojen pitkät - lyhyet toiminta, kun autoja tulee vastaan.

Avaimettaoman lukituksen osuudessa näkee lukon avautuvan (peili kääntyy), kun käsi asetetaan kahvaan ja sulkeutuvan, kun sormea käytetään lukituskohdassa.

Videossa vaan on niin tiuhaan leikkauksia, että välillä on vaikea seurata mitä kuvassa tapahtuu. Esim. ajassa 2:56 on ihan mielenkiintoinen noin kahden sekunnin pätkä, kun pitkät muuttuvat lyhyiksi auton tullessa vastaan.

EDIT: Pistetään nyt samaan nippuun myös Kaaran suomikoeajo
http://www.youtube.com/watch?v=KUuMRbyQnn8
Ja vielä vaikka jokunen vanhempi ja täälläkin aikaisemmin linkattu video
Teknavi http://www.youtube.com/watch?v=PsHQr2ZRC7Q
Kaara Espanjassa 1/2 http://www.youtube.com/watch?v=xXGks_6_JEM
Kaara Espanjassa 2/2 http://www.youtube.com/watch?v=E2KpOwZAZss
MKV2015
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2015 22:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja MKV2015 »

fordever kirjoitti:Huomioikaapa miten konepellin sulkemisessa pitää olla tarkkana, jotta molemmat lukot menevät täysin kiinni. Voi vain arvailla mitä toiselta puolelta hieman irvistävä konepelti saa 120 km/h tunnissa vastaan puskevan ilman kanssa aikaiseksi?

Esimerkiksi oheisessa unkarilaisessa testissä n. minuutin kohdalla näkyy miten apukuskin puoli konepellistä irvistää. Veikkaan, että ei ole painettu kunnolla kiinni. Eikä tuo ole ensimmäinen eikä viimeinen 2015 Mondeo, jossa noin on käynyt ja tulee käymään.

https://www.youtube.com/watch?v=3r-2AxBb708
Kumma että tästä ei varoiteta. Mulla jää jostain syystä (5-ovisen) takaluukku todella usein vähän auki (eli ei lukkiudu) ja siitä varoitetaan. Itse asiassa epäilen, että tuossa lukkomekanismissa on joku vika tai sitten en vaan osaa iskeä sitä luukkua kunnolla kiinni.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Omissa mk3 ja mk4 farkuissa on ollut aina silloin tällöin sekalaisia haasteita takaluukun kanssa. Kaasujouset eivät palauta luukkua ylös ja/tai on tosiaan tarkka voimasta, jolla laitetaan kiinni. Näitten kokemusten pohjalta päädyinkin nyt sähkökäyttöiseen luukkuun. Ainakin on selkeä vika, jos se ei nouse tai lukitu kunnolla.
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

MKV2015 kirjoitti: Kumma että tästä ei varoiteta. Mulla jää jostain syystä (5-ovisen) takaluukku todella usein vähän auki (eli ei lukkiudu) ja siitä varoitetaan. Itse asiassa epäilen, että tuossa lukkomekanismissa on joku vika tai sitten en vaan osaa iskeä sitä luukkua kunnolla kiinni.
Vaatii tosiaan hieman enemmän voimaa kiinni mennäkseen. Sama juttu ovissakin. :roll:
Konepellin sulkemisessa on se kikka että se pitää painaa kiinni kahdella kädellä, niin että kummankin lukituksen kohdalla on painetta. Jos ei olisi tuossa pumppua, niin voisi tiputta vain hieman korkeammalta. :P
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Vielä yhteenveto polttoaineen kulutuksesta kun runsas 4 tkm on takana. Tämän jälkeen saa kulutuksen kyttääminen riittää ja keskitytään nauttimaan mukavasta Mondeo kyydistä :D

Todellinen kulutus on asettunut sinne 5.8 - 6.2 l/100 km haarukkaan, vähän kaasujalan raskaudesta ja kaupunkiajon määrästä riippuen. Kaiken kaikkiaan olen ollut oikein tyytyväinen kulutukseen ja elämän ensimmäinen diesel kone on ollut miellyttävä kokemus.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

janti kirjoitti: Vaatii tosiaan hieman enemmän voimaa kiinni mennäkseen. Sama juttu ovissakin. :roll:
Konepellin sulkemisessa on se kikka että se pitää painaa kiinni kahdella kädellä, niin että kummankin lukituksen kohdalla on painetta. Jos ei olisi tuossa pumppua, niin voisi tiputta vain hieman korkeammalta. :P
Samanlailla jää takaluukku auki myös farmarissa. Laadukas peli tämä Ford autona, mutta onneksi voimalla saa ovet kiinni
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Mondeo2015
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Maalis 2015 16:16

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Mondeo2015 »

Oletteko huomanneet häirisevää moottorin suutinten ääntä 2.0 TDCi versiossa, moottorista kuuluu sellainen kilinä kiihdyttäessä ja huollossa sanottiin että suuttimet huutaa?

Kommentteja liittyen viimeistelyyn:

Ainakin farkun takaluukku ja valot istuu huonosti. Kauheat tolerassit (yli 7mm) luukun molemmin puolin ja valot hammastaa.

Parkkitutkat erityisesti etupuolella ja sivulla reagoivat viiveellä

Keskikonsoli ja kattoverhoilu natisee

Espanjan tehtaalla vielä vissiin viimeistelylaatu hakusessa
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Mondeo2015 kirjoitti:Oletteko huomanneet häirisevää moottorin suutinten ääntä 2.0 TDCi versiossa, moottorista kuuluu sellainen kilinä kiihdyttäessä ja huollossa sanottiin että suuttimet huutaa?

Kommentteja liittyen viimeistelyyn:

Ainakin farkun takaluukku ja valot istuu huonosti. Kauheat tolerassit (yli 7mm) luukun molemmin puolin ja valot hammastaa.

Parkkitutkat erityisesti etupuolella ja sivulla reagoivat viiveellä

Keskikonsoli ja kattoverhoilu natisee

Espanjan tehtaalla vielä vissiin viimeistelylaatu hakusessa
Kyllä sieltä myös itselläni jotain erikoista kuuluu kiihdytettäessä, mutta en ole vaivautunut huoltoon asti...

Mutta onhan tämä viimeistely kokonaisuudessaan jotain surullisen ja huvittavan välillä, jos vertaa esim. kilpailijoihin. Omassani häiritsee:
- ovet. kuskin ovi menee kiinni ok, mutta kaikki muut ovet vaativat voimaa
- radio kohisee ja rätisee, kun auto liikkuu... Paikallaan ollessa ääni ok
- penkit natisee
- sähköinen käsijarru jumittaa, toisinaan lähtee pois kun painaa kaasua, toisinaan ei.
- sisävalot jäävät päälle, jos ovet/luukut eivät ole kunnolla kiinni, eli aika usein koska omalla jälkikasvulla ei ole riittävästi voimaa sulkea ovia autosta poistuessaan.

Jos jotain positiivista, niin 10 000 km kasassa ja nuo ovat olleet alusta lähtien vaivana eikä uusia ole tullut.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
MKV2015
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2015 22:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja MKV2015 »

Takaluukusta vielä: minulla enemmänkin niin, että liikaa vikaa käytettäessä tuntuu jäävän auki tai siis raolleen ja lukko kuitenkin aukeaa vain painamalla avaimen kytkimestä kahdesti.
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Täytyy varmaan olla tyytyväinen kun auto ei kilise eikä natise millään tavalla...

Kone vetää täysin ilman kilinöitä sekä tavallisessa että sporttiasennossa. Penkit eivät natise ja takaluukkukin on mennyt kiinni joka kerta. Jos jotain pitäisi valittaa niin takaluukku on aika raskas avata. Toisaalta eipä sitä tule avattua kuin kerran pari päivässä. Kuskin puolen takaovi jää helposti raolleen jos sen heittää hyvin kevyesti kiinni. Toisaalta kun sen tietää, niin aina voi käyttää hieman enemmän voimaa tai sitten saattaa oven kevyesti kädellä kiinni.

Konepellin kiinnitysmekanismi on idiottimaisesti suunniteltu, mutta kun senkin tietää niin pellin voi aivan hyvin painaa kevyesti kiinni molemmilla käsillä. Käsijarru ei ole hirttänyt kiinni kertaakaan, joskaan en sitä kovin usein käytä. Start-stop on toiminut moitteettomasti ja on helkkarin paljon miellyttävämpi kuin monessa muussa automallissa. Radio ei maailman paras, mutta ei huonokaan. Häiriötä joskus, mutta siinäkin saattaa olla osasyyllisenä paikallisasemat. Kun kanavaa vaihtaa niin häiriötä ei toisella kanavalla ole. Joten tiedä näistä.

Heitin juuri pienen lenkin kesärenkailla ensimmäistä kertaa ja ei voi muuta kuin olla tyytyväinen. Mondeo oli mukava ja hiljainen auto ajaa talvirenkailla (nastat) ja kesärenkailla meno vain parani. Auto on jopa hieman äänettömämpi ja meno jämäkämpää.

Joten jos tämä tällaisena jatkuu, niin pakko olla tosi tyytyväinen :D
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Hapero79 kirjoitti: Kyllä sieltä myös itselläni jotain erikoista kuuluu kiihdytettäessä, mutta en ole vaivautunut huoltoon asti...

Mutta onhan tämä viimeistely kokonaisuudessaan jotain surullisen ja huvittavan välillä, jos vertaa esim. kilpailijoihin. Omassani häiritsee:
- ovet. kuskin ovi menee kiinni ok, mutta kaikki muut ovet vaativat voimaa
- radio kohisee ja rätisee, kun auto liikkuu... Paikallaan ollessa ääni ok
- penkit natisee
- sähköinen käsijarru jumittaa, toisinaan lähtee pois kun painaa kaasua, toisinaan ei.
- sisävalot jäävät päälle, jos ovet/luukut eivät ole kunnolla kiinni, eli aika usein koska omalla jälkikasvulla ei ole riittävästi voimaa sulkea ovia autosta poistuessaan.

Jos jotain positiivista, niin 10 000 km kasassa ja nuo ovat olleet alusta lähtien vaivana eikä uusia ole tullut.
Kannattaa antaa huollolle mahdollisuus edes yrittää korjata. Jos vaikka jokin noista korjaantuisi softapäivityksellä. Ja joistakin voisi vaikka valua infoa valmistajalle päin ja sitä kautta sitten aikanaan me muutkin saisimme hyötyä huoltojen korjausohjeista. Mukana kun saattaa olla tyyppiviankin oloisia. Jokainen toki lähestyy vikoja ja ominaisuuksia omalla tavallaan. Itse mielellään huollon kauhistukseksi yrittää selvittää kaikki mieltä painavat viat ja ominaisuudet juurta jaksaen.

Tarkastelin ETIS:stä kahden Mondeon softatietoja ajoneuvo/auton ohjelmisto/yhteenveto -kohdasta, joka on siis eri kuin se mistä näkee onko moduleihin päivityksiä. Toki niillä on yhteys, mutta tuosta näki jotenkin enemmän. Valmistuspäivien väli oli n. 3 viikkoa helmikuun aikana ja jo sinä aikana softassa oli tapahtunut selvää muutosta eli kyllä softa ainakin elää voimakkaasti ja siksikin kannattaa yrittää päivityksiä saada omaan autoonsa tasaisin väliajoin. Tällaista se vaan taitaa olla uuden mallin kanssa alkuvaiheessa.

Alitajuntaan oli manuaalista jäänyt sisäänajo-kohdasta tällainen moottorin ääneen liittyvä huomautus. Voi liittyä tai olla liittymättä asiaan:

Ajoneuvot, joissa on dieselmoottori
Ensimmäisen 2 000 mailin (3 000
kilometrin) aikana saatatte kuulla
tikittävää ääntä auton nopeutta
hidastettaessa. Tämä johtuu uuden
dieselmoottorinne säätymisestä ja on
normaalia.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
MKV2015
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2015 22:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja MKV2015 »

MKV2015 kirjoitti:Takaluukusta vielä: minulla enemmänkin niin, että liikaa vikaa käytettäessä tuntuu jäävän auki tai siis raolleen ja lukko kuitenkin aukeaa vain painamalla avaimen kytkimestä kahdesti.
Oho mikä painovirhepaholainen.

Siis liikaa voimaa käytettäessä piti tietysti kirjoittaa.
focst
Viestit: 2439
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja focst »

fordever kirjoitti: Kannattaa antaa huollolle mahdollisuus edes yrittää korjata. Jos vaikka jokin noista korjaantuisi softapäivityksellä. Ja joistakin voisi vaikka valua infoa valmistajalle päin ja sitä kautta sitten aikanaan me muutkin saisimme hyötyä huoltojen korjausohjeista. Mukana kun saattaa olla tyyppiviankin oloisia. Jokainen toki lähestyy vikoja ja ominaisuuksia omalla tavallaan. Itse mielellään huollon kauhistukseksi yrittää selvittää kaikki mieltä painavat viat ja ominaisuudet juurta jaksaen.

Tarkastelin ETIS:stä kahden Mondeon softatietoja ajoneuvo/auton ohjelmisto/yhteenveto -kohdasta, joka on siis eri kuin se mistä näkee onko moduleihin päivityksiä. Toki niillä on yhteys, mutta tuosta näki jotenkin enemmän. Valmistuspäivien väli oli n. 3 viikkoa helmikuun aikana ja jo sinä aikana softassa oli tapahtunut selvää muutosta eli kyllä softa ainakin elää voimakkaasti ja siksikin kannattaa yrittää päivityksiä saada omaan autoonsa tasaisin väliajoin. Tällaista se vaan taitaa olla uuden mallin kanssa alkuvaiheessa.

Alitajuntaan oli manuaalista jäänyt sisäänajo-kohdasta tällainen moottorin ääneen liittyvä huomautus. Voi liittyä tai olla liittymättä asiaan:

Ajoneuvot, joissa on dieselmoottori
Ensimmäisen 2 000 mailin (3 000
kilometrin) aikana saatatte kuulla
tikittävää ääntä auton nopeutta
hidastettaessa. Tämä johtuu uuden
dieselmoottorinne säätymisestä ja on
normaalia.
Ihmeen paljon näissä tuntuu olevan vikaa vaikka on jo ollut 2vuotta myynnissä..diesel tosin tuskin ollut kovin suosittu jenkeissä...
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

fordever kirjoitti: Tarkastelin ETIS:stä kahden Mondeon softatietoja ajoneuvo/auton ohjelmisto/yhteenveto -kohdasta, joka on siis eri kuin se mistä näkee onko moduleihin päivityksiä. Toki niillä on yhteys, mutta tuosta näki jotenkin enemmän. Valmistuspäivien väli oli n. 3 viikkoa helmikuun aikana ja jo sinä aikana softassa oli tapahtunut selvää muutosta eli kyllä softa ainakin elää voimakkaasti ja siksikin kannattaa yrittää päivityksiä saada omaan autoonsa tasaisin väliajoin. Tällaista se vaan taitaa olla uuden mallin kanssa alkuvaiheessa.
Tuolta varmaankin näkee tosiaan millaista rautaa ja softaa autossa on. Jos sinulla ei ole päivitystarjontaa GPS moduulille niin millaiset tiedot sinun autollasi siinä on? Omat tietoni tässä:

Acronym --------------Description---------------------Assembly Part No.----Software Part No.---Last Checked
GPSM------Global Positioning System Module (GPSM)------DE8T-19H463-AD------DE8T-14F055-AD------09-02-15 07:52

Ja tälle setille siis ilmeisti olisi päivitysmahdollisuus. Huollosta muuten kommentoivat, että tarjottu softapäivitys ei aina välttämättä tarkoita pelkkää softapäivitystä vaan ainakin joidenkin moduulien osalta tuo saattaa vaatia (joskus?) myös itse moduulin vaihtamista.

Itselleni on ilmestynyt jo neljäs päivitystieto, uusimpana
Side Obstacle Detection Control Module LH (SODL)
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Landor kirjoitti: Tuolta varmaankin näkee tosiaan millaista rautaa ja softaa autossa on. Jos sinulla ei ole päivitystarjontaa GPS moduulille niin millaiset tiedot sinun autollasi siinä on? Omat tietoni tässä:

Acronym --------------Description---------------------Assembly Part No.----Software Part No.---Last Checked
GPSM------Global Positioning System Module (GPSM)------DE8T-19H463-AD------DE8T-14F055-AD------09-02-15 07:52

Ja tälle setille siis ilmeisti olisi päivitysmahdollisuus. Huollosta muuten kommentoivat, että tarjottu softapäivitys ei aina välttämättä tarkoita pelkkää softapäivitystä vaan ainakin joidenkin moduulien osalta tuo saattaa vaatia (joskus?) myös itse moduulin vaihtamista.

Itselleni on ilmestynyt jo neljäs päivitystieto, uusimpana
Side Obstacle Detection Control Module LH (SODL)
Oman auton GPSM: DE8T-19H463-EA DE8T-14F055-DC 23-02-15. Maalaisjärjellä ajatellen minulla on siis uudemmat, jos versioissa aakkosten mukaan mennään.

Vasen sivuesteiden tunnistuksen ohjausmoduli (SODL) on minullekin ilmestynyt päivitettäväksi.

Sitten vaan toivotaan että huollot ovat ajan tasalla ja osaavat kaikki tarvittavat kilkkeet päivittää. :shock:
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Monreo -15
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2015 13:33

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Monreo -15 »

Paljonko tuo etis:n käyttö maksaa? Olis kiva ittekki katella päivityksiä etc. Mutta vaatinee kirjautumiset yms. Voiko tuota ihan tavallinen pullero käyttää vai pitääkö olla autokorjaamo tjs?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Farmari, Magnetic vm. 2015
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Monreo -15 kirjoitti:Paljonko tuo etis:n käyttö maksaa? Olis kiva ittekki katella päivityksiä etc. Mutta vaatinee kirjautumiset yms. Voiko tuota ihan tavallinen pullero käyttää vai pitääkö olla autokorjaamo tjs?
Sinne pääsee osoitteella http://www.etis.ford.com. Paljonhan siellä on vain huolloille tarkoitettua, johon ei pääse ilman tunnuksia, mutta jotain sentään näkee VIN-koodilla. Kohdasta Ajoneuvo (tai Vehicle, riippuu minkä kielen on valinnut) kun lähtee VIN-koodin syöttämällä, niin pääsee näkemään mm. noita päivityksiä.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Juu, eli se mistä tässä ollaan rupateltu niin ei vaadi tunnuksia, ei tarvitse rekisteröityä eikä maksa mitään. Tuolta vaan rekkaria tain VIN koodia kehiin niin näitä löytyy...
http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Tulipa sitten tankattua vihdoin tuo ajoneuvo tuon Porin reissun jälkeen. Tulipa siihen vielä muutaman päivän verran pendelöintiä Hyvinkää-Espoo väliä. Eli tankkaus oli 47,81 litraa ja trip-mittarin lukema oli 1147,5 km. => kulutus tankkausvälillä siis 4,166 l/100km (keskinopeus tankkausvälillä 74 km/h ja auton oma mittari näytti keskikulutukseksi 4,2 l/100km) :thumbup:

Kuva

Hieman vajaa 3400 km nyt mittarissa ja kulutuslukemat näyttävät tältä http://vanha.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=506167
Katsotaan muuttuuko mihinkään kun laitetaan kesärenkaat alle ja nopeudet nousevat kesänopeuksiin.
Viimeksi muokannut janti, 27 Maalis 2015 17:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

janti kirjoitti: Tulipa sitten tankattua vihdoin tuo ajoneuvo tuon Porin reissun jälkeen. Tulipa siihen vielä muutaman päivän verran pendelöintiä Hyvinkää-Espoo väliä. Eli tankkaus oli 47,81 litraa ja trip-mittari n lukema oli 1147,5 km. => kulutus tankkausvälillä siis 4,166 l/100km (keskinopeus tankkausvälillä 74 km/h ja auton oma mittari näytti keskikulutukseksi 4,2 l/100km) :thumbup:

Hieman vajaa 3400 km nyt mittarissa ja kulutuslukemat näyttävät tältä http://vanha.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=506167
Katsotaan muuttuuko mihinkään kun laitetaan kesärenkaat alle ja nopeudet nousevat kesänopeuksiin.
Erinomaisia kulutuslukemia, mutta tuskin ero näiden kahden moottorin välillä on käytännössä aivan niin suuri kuin mitä yritetään todistella. Itse en ole pyrkinyt optimoimaan kulutusta ajamalla sukat jalassa tasaisella optiminopeudella vaan lukemat kuvaavat ihan normaalia ajoa johon sisältyy myös kiihdytyksiä, moottoritietä ja kaupunkiajoa. Tasaisella kehä III nopeudella kulutus olisi selvästi pienempi ;)

Ensimmäiset havainnot leveämmistä kesärenkaista ovat vähän ristiriitaiset ...kulutus näyttäisi nousevan, mutta en osaa vielä sanoa kuinka paljon. Pitää varmaan seurata sitäkin jonkin aikaan.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Vastaa Viestiin