Focus RS mk3

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
nemola
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Syys 2016 12:25

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja nemola »

Ehkä kannattaisi kysyä Porin Hediniltä, jos tietäisivät jotain (EDIT: esim. huollon puolelta työnjohtaja Kaasman). Ainakin joskus ennen yrityskauppoja Auto Oy Vesa-Matti myi ja asensi Mountunen paketteja.

https://www.hedinautomotive.fi/uutinen/ ... aatokseen/
Toja
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Tammi 2025 14:47

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja Toja »

Oli vaikeuksia saada niille varmennettua että autoon ollut aikoinaan ostettu mountunen m400r paketti mutta nyt tuo onnistus mountunen kautta. Niillä oli 2017 vuodesta muuttunut siitä cobb accessportista tälläiseen puhelin käyttöseen mtune smartflashiin.
Toja
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Tammi 2025 14:47

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja Toja »

Onko kellään kokemusta rs takomoottorin osista mitä kannattaa käyttää ja miten tehdä että saa kestämään?
Avatar
fasteST
Viestit: 265
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Toja kirjoitti: 10 Huhti 2025 07:22 Onko kellään kokemusta rs takomoottorin osista mitä kannattaa käyttää ja miten tehdä että saa kestämään?
Kyseessä on varsin radikaali operaatio, joka tarvitaan vain jos lähdetään hakemaan todella suuria tehoja moottorista mitä ilmeisesti aiot.

Itse ostaisin valmiiksi kasatun paketin ja jättäisin toimivan alkuperäisen moottorin varalle, jos vaikka se uus motti paukahtaa. Näillä kilometreillä en enää itse moottoreita auki ruuvaa ellei ole pakko, mutta nuorempana noita tuli tehtyä.

Esim. PumaSpeed tarjoaa sekä moottorin, Turbot etc. ja softat. Takoveiveillä ja -männillä rakennettuja koneita näytti olevan useita ihan sen mukaan millaisille tehoille moottori altistuu.

Siellä on erikseen kohta Engines - RS Mk3, josta löytyy valmiit motit, halpaahan tuo ei ole, mutta halvempaa kuin opetella kantapään kautta.

https://pumaspeed.co.uk/car-Focus-RS-Mk3-23T_3_479.jsp

On tuolla myös veivit ja männät erikseen jos haluaa askarrella. Mutta ne noihin yleensä pitää vaihtaa Stage 3 softasta alkaen, vakiokilkkeet ei kestä suuria ahtoja. Aina kannattaa kysyä myös koneistamosta, että mitä ottavat jos vaihtavat osat siihen alkuperäiseen, tuleepahan kerralla kuntoon kun ammattilainen kasaa nm. kerran on väärän kokoset veivien laaleriliuskat koneeseen laitettu ja kolina oli sen mukanen, vikaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa.

Mulla muuten itellä on Fiestassa PumaSpeedin softa jonka myös pystyy itse asentamaan ja on todella hyvä, voin suositella. Noi osaa hommansa.
focst
Viestit: 2565
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja focst »

Näköjään jos haetaan +500 tehoja niin alakerta rakennetaan 2.0 lohkoon. https://pumaspeed.co.uk/product-Focus-R ... _21583.jsp
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Avatar
fasteST
Viestit: 265
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja fasteST »

focst kirjoitti: 10 Huhti 2025 17:17 Näköjään jos haetaan +500 tehoja niin alakerta rakennetaan 2.0 lohkoon. https://pumaspeed.co.uk/product-Focus-R ... _21583.jsp
Mulla oli aikoinaan bemari, jossa oli 1.8 litranen isoventtiilinen ruiskukoneen moottori 2 litrasen kampuralla, ylikokoon porattuna se oli 2.1 litranen. Sama pätee varmaan tohonkin, siinä on se 2.3 litrasen kampura vaikka onkin 2 litrasen lohko.
focst
Viestit: 2565
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja focst »

2.0 lohko closed deck ja paksummat seinämät Eli vahvempi lohko. Onko tossa sitten tarkoitus 2.3 kampuralla pitää tilavuus samana eri lohkolla. Oli noi syyt jossain kerrottu mutta en nyt löytänyt. Oli kuvat noiden lohkojen eroista ja mistä ne pettää kun otetaan enemmän tehoja ulos.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Avatar
fasteST
Viestit: 265
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja fasteST »

focst kirjoitti: 10 Huhti 2025 19:14 2.0 lohko closed deck ja paksummat seinämät Eli vahvempi lohko. Onko tossa sitten tarkoitus 2.3 kampuralla pitää tilavuus samana eri lohkolla. Oli noi syyt jossain kerrottu mutta en nyt löytänyt. Oli kuvat noiden lohkojen eroista ja mistä ne pettää kun otetaan enemmän tehoja ulos.
Todennäköisesti pidempi-iskuinen kampura ja sillä isompi tilavuus. Se tossa mun Bemari moottorissa tehtiin, 2 litrasessa kaasarikoneessa olisi ollut pienemmät venttiilit niin päädyttiin 1.8 ruiskukoneeseen ja siihen 2. litrasen kampura, sylinterin halkaisija oli sama, joten siitä tuli 2 litranen.

Eikö tossa Mk3 RS Focuksessa ollu aika isoja murheita moottorin kanssa, säästetty painoa kevyemmällä moottorilla tai jotain.

Tossa yks esimerkki, 35 tuhatta ajettu motti oli porsinu
https://www.focusrs.org/threads/catastr ... or.125537/
nemola
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Syys 2016 12:25

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja nemola »

fasteST kirjoitti: 10 Huhti 2025 22:11 Eikö tossa Mk3 RS Focuksessa ollu aika isoja murheita moottorin kanssa, säästetty painoa kevyemmällä moottorilla tai jotain.
Ei kai siinä ainakaan vakiotehoilla ollut muuta ongelmaa kuin tuotannon alkuaikoina moottoriin asennettu Mustangin kannentiiviste, josta puuttui joku reikä vesikanavan kohdalta ja se saattoi saattaa esim. rata-ajossa sylinterinkannen vaihtokuntoon. Takuunahan ne vaihdettiin ja sen yhteydessä tehtiin jäähdytysjärjestelmään painetesti ja sen perusteella vaihtoon meni joko vain kannentiiviste tai lisäksi sylinterinkansi.

Se on tuttua myös ainakin Subarusta, että 2,5 litrainen open deck kestää vähemmän lisätehoja kuin 2 litrainen closed deck.
Toja
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Tammi 2025 14:47

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja Toja »

Mitä nyt netistä asiaa selvitelyt niin 2.3 ecoboostista on kahta versioo longblock ja shortblock. Mustangissa on ollut toi kyseinen shortblock ja rs taas longblock. Minun Rs nyt oli 3 kone mikä hajoo tällä koneella oli 20tkm ajettu ja kankilohkosta läpi. Autossa on mountunen m400r kitti.
Avatar
fasteST
Viestit: 265
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Toja kirjoitti: 11 Huhti 2025 07:12 Mitä nyt netistä asiaa selvitelyt niin 2.3 ecoboostista on kahta versioo longblock ja shortblock. Mustangissa on ollut toi kyseinen shortblock ja rs taas longblock. Minun Rs nyt oli 3 kone mikä hajoo tällä koneella oli 20tkm ajettu ja kankilohkosta läpi. Autossa on mountunen m400r kitti.
Ottaen huomioon kyseisen auton korkean ovh hinnan ja käyttötarkoituksen, niin on täysin anteeksiantamatonta jos moottori ei kestä riivaamista.

Kun ostat tehtaan valmistaman ja testaaman ratapäiville suunnatun auton, niin pitäähän sen kestää, viittaan tuohon aimmin mainittuun kansipahviongelmaan, miksei tehdas ole tuota huomannut jos vakiotkin paukkui. Samoin niin mitenköhän Mountune on softansa testannut jos ei ole saanut moottoria sillä itse rikottua. PumaSpeed testaa penkissä ja radalla, niillä on omat Demo autot joissa ne kokeilee kaikkea, ovat erikoistuneet Fordeihin.

Omassa Fiestassa on se launch control, jota en tosin käytä koskaan. Oletan, että rakenteet kestää asialliset tehonlisäykset jos sen pitää toi LC rääkkikin kestää. Sitähän ei ole rajoitettu, että kuinka monta kertaa sitä LC:tä saa käyttää, vaikka riivais joka päivä vuosien ajan niin pitää kestää koska semmonen on laitettu.

Tosta mun Fiestan 3 pyttysestä mainittakoon, että rakenne on parempi kuin esim. 4 pyttynen, jäähdytysnesteen matka viimeiselle sylinterille on lyhyempi, joten lämpöongelmia ei helposti synny. Edes radalla ei moottorin lämmöt nouse yli normaalin, ei edes 30 asteen helteessä virisoftalla.
yritäedes
Viestit: 2471
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

focst kirjoitti: 10 Huhti 2025 19:14 2.0 lohko closed deck ja paksummat seinämät Eli vahvempi lohko. Onko tossa sitten tarkoitus 2.3 kampuralla pitää tilavuus samana eri lohkolla. Oli noi syyt jossain kerrottu mutta en nyt löytänyt. Oli kuvat noiden lohkojen eroista ja mistä ne pettää kun otetaan enemmän tehoja ulos.
Linkitin tuohon kolme lohkoa. Alin on 2.0 tdci vertailun vuoksi

https://j-w-racing.co.uk/product.php/11 ... us_rs_mk3_
https://pumaspeed.co.uk/product-Genuine ... _18886.jsp
https://www.xdalys.lt/en/product/12868321320/
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
nemola
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Syys 2016 12:25

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja nemola »

Toja kirjoitti: 11 Huhti 2025 07:12 Mitä nyt netistä asiaa selvitelyt niin 2.3 ecoboostista on kahta versioo longblock ja shortblock. Mustangissa on ollut toi kyseinen shortblock ja rs taas longblock.
Tuossa nuo longblock ja shortblock on kyllä vähän hämäävät, jos tässä yhteydessä tarkoittavat eroja itse moottorilohkossa. Yleensähän longblockin ero shortblockiin on edellisessä itse lohkon lisäksi olevat sen yläpuoliset osat, mm. sylinterinkansi ja venttiilikoneisto ja itse lohkot ovat samat. (Subaruun on tullut aikoinaan vaihdatettua takuuseen shortblock.) Tietääkseni yläkerta eroaakin RS:n ja Mustangin välillä, kun RS:n suurempi teho on saatu ainakin erilaisella sylinterinkannella (ja sen johdosta erona Mustangin kannentiivisteestä puuttuu se joku vesikanavan reikä. Toki luulisi, että se reikä vaatii sen vesikanavan tiivisteen molemmin puolin.)
fasteST kirjoitti: 11 Huhti 2025 10:44 Ottaen huomioon kyseisen auton korkean ovh hinnan ja käyttötarkoituksen, niin on täysin anteeksiantamatonta jos moottori ei kestä riivaamista.
Sitä tehtaalla asennettua väärää kannentiivistettä kyllä ihmettelin, mutta ilmeisesti kaikki on mahdollista vielä robottien aikakaudellakin. Tai ehkä juuri siksi. Mutta pakkohan se on uskoa, kun tiivisteissä on ulospäin näkyvä ero myös sen ollessa paikallaan.
henkkad
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Joulu 2024 18:31

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja henkkad »

Onko kukaan suorittanut vuosihuoltoja Fordilla? Ajattelin jatkaa siellä huoltoja kun on tähänkin asti hoidettu. Soittelin juuri sinne ja haluavat 505 euroa mootoriöljyn, suodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihdosta, kun postiluukusta tuli Motorcraft servicen tarjous 199e. Tämä ei kuulemma päde RS ja "jenkki" autoihin aka Mustang.

Mielenkiintoista mistä tuo +300 euroa tulee muihin laitoksiin verrattuna, Keravan Car Service:llä sama operaatio 180e.
Pappacosworth
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Oon nyt jonkun verran pannut rahaa tuohon "loppuunajettuun" ST:en eikä siinä varsinaisesti oo mitään vikaa... Mutta kun vaimolla on Fiesta MK8 ST ja kun sillä ajaa niin, alkaa aina tulemaan autonvaihtoajatuksia, samanlaista en osta, mutta onko RS sellainen vaihtoehto jossa olisi sitä luonnetta ja pystyisi käyttämään ympäri vuoden kaikkiin ajoihin? ST:ssä on nyt 334tkm mittarissa, ja RS pakkaa olla sen 100tkm ajettuja.
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2019
https://texelectric.webnode.fi/
Focus_2.0
Viestit: 783
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Joka kolmas huolto on laajempi. On sen 500€ ja muuten 325€. Ei ole pakko Fordilla huollattaa. Määräaikaishuoltoon kuuluu myös koritarkastus jos koritakuulla on jotain merkitystä. Motorcraft-huolto taitaa olla suunnattu mopoille.

Onko jakohihna/vesipumppu vaihdettu?
henkkad kirjoitti: 03 Kesä 2025 17:14 Onko kukaan suorittanut vuosihuoltoja Fordilla? Ajattelin jatkaa siellä huoltoja kun on tähänkin asti hoidettu. Soittelin juuri sinne ja haluavat 505 euroa mootoriöljyn, suodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihdosta, kun postiluukusta tuli Motorcraft servicen tarjous 199e. Tämä ei kuulemma päde RS ja "jenkki" autoihin aka Mustang.

Mielenkiintoista mistä tuo +300 euroa tulee muihin laitoksiin verrattuna, Keravan Car Service:llä sama operaatio 180e.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
henkkad
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Joulu 2024 18:31

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja henkkad »

Focus_2.0 kirjoitti: 03 Kesä 2025 21:45 Joka kolmas huolto on laajempi. On sen 500€ ja muuten 325€. Ei ole pakko Fordilla huollattaa. Määräaikaishuoltoon kuuluu myös koritarkastus jos koritakuulla on jotain merkitystä. Motorcraft-huolto taitaa olla suunnattu mopoille.

Onko jakohihna/vesipumppu vaihdettu?
henkkad kirjoitti: 03 Kesä 2025 17:14 Onko kukaan suorittanut vuosihuoltoja Fordilla? Ajattelin jatkaa siellä huoltoja kun on tähänkin asti hoidettu. Soittelin juuri sinne ja haluavat 505 euroa mootoriöljyn, suodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihdosta, kun postiluukusta tuli Motorcraft servicen tarjous 199e. Tämä ei kuulemma päde RS ja "jenkki" autoihin aka Mustang.

Mielenkiintoista mistä tuo +300 euroa tulee muihin laitoksiin verrattuna, Keravan Car Service:llä sama operaatio 180e.

Motorcraft Service on mainoslehtisen mukaan ihan autoille tarkoitettu. Asiakaspalvelijan mukaan perusautoihin, eli fiestat yms. kolmepyttyset kauppakassit. Ja ei näissä RS-autoissa ole hihnaa vaan ketju.

Kiva kun tällaisia mainoslehtisiä osaavat lähettää merkin perusteella, mutta mikään tarjouksista ei päde malliin :D. Pelkkää ajantuhlausta soitella ja jonotella 30 min puhelimessa.
Focus_2.0
Viestit: 783
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Etelässä reilut lisät jos 500€ pyysivät perus määräaikaishuollosta. Täällä maalla (=Pirkanmaalla) kun on parisataa halvempi.

Vertauskuva mopo=kauppakassi

Ok jos on ketju niin sitten vaan kovaa ajoa. RS-huollon hinnaston mukaan Mk3 RS:lle on ilmoitettu hinta hihnanvaihdolle mutta Mk4 ilmoittavat että ketju.
henkkad kirjoitti: 03 Kesä 2025 22:05
Focus_2.0 kirjoitti: 03 Kesä 2025 21:45 Joka kolmas huolto on laajempi. On sen 500€ ja muuten 325€. Ei ole pakko Fordilla huollattaa. Määräaikaishuoltoon kuuluu myös koritarkastus jos koritakuulla on jotain merkitystä. Motorcraft-huolto taitaa olla suunnattu mopoille.

Onko jakohihna/vesipumppu vaihdettu?


Motorcraft Service on mainoslehtisen mukaan ihan autoille tarkoitettu. Asiakaspalvelijan mukaan perusautoihin, eli fiestat yms. kolmepyttyset kauppakassit. Kilsoja on vasta 67k, joten jakohihna/pumppu ei ole aiheellinen. Kuten kirjoitin, hän listasi nuo öljyt ja suodattimet huollon toimenpiteiksi ja niistä veloitus sen 500e.

Kiva kun tällaisia mainoslehtisiä osaavat lähettää merkin perusteella, mutta mikään tarjouksista ei päde malliin :D. Pelkkää ajantuhlausta soitella ja jonotella 30 min puhelimessa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
nemola
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Syys 2016 12:25

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja nemola »

henkkad kirjoitti: 03 Kesä 2025 17:14 Onko kukaan suorittanut vuosihuoltoja Fordilla? Ajattelin jatkaa siellä huoltoja kun on tähänkin asti hoidettu. Soittelin juuri sinne ja haluavat 505 euroa mootoriöljyn, suodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihdosta, kun postiluukusta tuli Motorcraft servicen tarjous 199e. Tämä ei kuulemma päde RS ja "jenkki" autoihin aka Mustang.
Järvenpäässä Mäkelän Autolla olen huollattanut jo useamman vuoden vuosittain (kilsoja vähemmän). Muistaakseni isommista huolloista (esim. jarrunesteet, tulpat) ovat ottaneet tuon puolisen tonnia eli hinnat tuota luokkaa kuin Focus_2.0 tuossa kirjoittikin. Kohtuuhintaisina olen pitänyt, enkä ole halvemmista merkkihuolloista arvannut uneksia.

Minullahan oli tuossa 5 vuoden takuu ostettuna autoon jo uutena (Ford Protect), joten siksikin on tullut huollatettua merkkiliikkeessä ja siellä sitten jatkettu paremman puutteessa.
nemola
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Syys 2016 12:25

Re: Focus RS mk3

Viesti Kirjoittaja nemola »

Pappacosworth kirjoitti: 03 Kesä 2025 17:50 onko RS sellainen vaihtoehto jossa olisi sitä luonnetta ja pystyisi käyttämään ympäri vuoden kaikkiin ajoihin?
Nuohan voivat olla vähän joko tai, luonne ja käyttäminen kaikkiin ajoihin. Ja siten riippuen siitä millaiseen kyytiin on tottunut ja paljonko kilometrejä kertyy. Vaikea siten suositella, kun ei tiedä onko muilla millainen rautap*rse tms.
Vastaa Viestiin