Focus RS mk3
Re: Focus RS mk3
Ehkä kannattaisi kysyä Porin Hediniltä, jos tietäisivät jotain (EDIT: esim. huollon puolelta työnjohtaja Kaasman). Ainakin joskus ennen yrityskauppoja Auto Oy Vesa-Matti myi ja asensi Mountunen paketteja.
https://www.hedinautomotive.fi/uutinen/ ... aatokseen/
https://www.hedinautomotive.fi/uutinen/ ... aatokseen/
Re: Focus RS mk3
Oli vaikeuksia saada niille varmennettua että autoon ollut aikoinaan ostettu mountunen m400r paketti mutta nyt tuo onnistus mountunen kautta. Niillä oli 2017 vuodesta muuttunut siitä cobb accessportista tälläiseen puhelin käyttöseen mtune smartflashiin.
Re: Focus RS mk3
Onko kellään kokemusta rs takomoottorin osista mitä kannattaa käyttää ja miten tehdä että saa kestämään?
Re: Focus RS mk3
Kyseessä on varsin radikaali operaatio, joka tarvitaan vain jos lähdetään hakemaan todella suuria tehoja moottorista mitä ilmeisesti aiot.
Itse ostaisin valmiiksi kasatun paketin ja jättäisin toimivan alkuperäisen moottorin varalle, jos vaikka se uus motti paukahtaa. Näillä kilometreillä en enää itse moottoreita auki ruuvaa ellei ole pakko, mutta nuorempana noita tuli tehtyä.
Esim. PumaSpeed tarjoaa sekä moottorin, Turbot etc. ja softat. Takoveiveillä ja -männillä rakennettuja koneita näytti olevan useita ihan sen mukaan millaisille tehoille moottori altistuu.
Siellä on erikseen kohta Engines - RS Mk3, josta löytyy valmiit motit, halpaahan tuo ei ole, mutta halvempaa kuin opetella kantapään kautta.
https://pumaspeed.co.uk/car-Focus-RS-Mk3-23T_3_479.jsp
On tuolla myös veivit ja männät erikseen jos haluaa askarrella. Mutta ne noihin yleensä pitää vaihtaa Stage 3 softasta alkaen, vakiokilkkeet ei kestä suuria ahtoja. Aina kannattaa kysyä myös koneistamosta, että mitä ottavat jos vaihtavat osat siihen alkuperäiseen, tuleepahan kerralla kuntoon kun ammattilainen kasaa nm. kerran on väärän kokoset veivien laaleriliuskat koneeseen laitettu ja kolina oli sen mukanen, vikaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa.
Mulla muuten itellä on Fiestassa PumaSpeedin softa jonka myös pystyy itse asentamaan ja on todella hyvä, voin suositella. Noi osaa hommansa.
Re: Focus RS mk3
Näköjään jos haetaan +500 tehoja niin alakerta rakennetaan 2.0 lohkoon. https://pumaspeed.co.uk/product-Focus-R ... _21583.jsp
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus RS mk3
Mulla oli aikoinaan bemari, jossa oli 1.8 litranen isoventtiilinen ruiskukoneen moottori 2 litrasen kampuralla, ylikokoon porattuna se oli 2.1 litranen. Sama pätee varmaan tohonkin, siinä on se 2.3 litrasen kampura vaikka onkin 2 litrasen lohko.focst kirjoitti: ↑10 Huhti 2025 17:17 Näköjään jos haetaan +500 tehoja niin alakerta rakennetaan 2.0 lohkoon. https://pumaspeed.co.uk/product-Focus-R ... _21583.jsp
Re: Focus RS mk3
2.0 lohko closed deck ja paksummat seinämät Eli vahvempi lohko. Onko tossa sitten tarkoitus 2.3 kampuralla pitää tilavuus samana eri lohkolla. Oli noi syyt jossain kerrottu mutta en nyt löytänyt. Oli kuvat noiden lohkojen eroista ja mistä ne pettää kun otetaan enemmän tehoja ulos.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus RS mk3
Todennäköisesti pidempi-iskuinen kampura ja sillä isompi tilavuus. Se tossa mun Bemari moottorissa tehtiin, 2 litrasessa kaasarikoneessa olisi ollut pienemmät venttiilit niin päädyttiin 1.8 ruiskukoneeseen ja siihen 2. litrasen kampura, sylinterin halkaisija oli sama, joten siitä tuli 2 litranen.focst kirjoitti: ↑10 Huhti 2025 19:14 2.0 lohko closed deck ja paksummat seinämät Eli vahvempi lohko. Onko tossa sitten tarkoitus 2.3 kampuralla pitää tilavuus samana eri lohkolla. Oli noi syyt jossain kerrottu mutta en nyt löytänyt. Oli kuvat noiden lohkojen eroista ja mistä ne pettää kun otetaan enemmän tehoja ulos.
Eikö tossa Mk3 RS Focuksessa ollu aika isoja murheita moottorin kanssa, säästetty painoa kevyemmällä moottorilla tai jotain.
Tossa yks esimerkki, 35 tuhatta ajettu motti oli porsinu
https://www.focusrs.org/threads/catastr ... or.125537/
Re: Focus RS mk3
Ei kai siinä ainakaan vakiotehoilla ollut muuta ongelmaa kuin tuotannon alkuaikoina moottoriin asennettu Mustangin kannentiiviste, josta puuttui joku reikä vesikanavan kohdalta ja se saattoi saattaa esim. rata-ajossa sylinterinkannen vaihtokuntoon. Takuunahan ne vaihdettiin ja sen yhteydessä tehtiin jäähdytysjärjestelmään painetesti ja sen perusteella vaihtoon meni joko vain kannentiiviste tai lisäksi sylinterinkansi.
Se on tuttua myös ainakin Subarusta, että 2,5 litrainen open deck kestää vähemmän lisätehoja kuin 2 litrainen closed deck.
Re: Focus RS mk3
Mitä nyt netistä asiaa selvitelyt niin 2.3 ecoboostista on kahta versioo longblock ja shortblock. Mustangissa on ollut toi kyseinen shortblock ja rs taas longblock. Minun Rs nyt oli 3 kone mikä hajoo tällä koneella oli 20tkm ajettu ja kankilohkosta läpi. Autossa on mountunen m400r kitti.
Re: Focus RS mk3
Ottaen huomioon kyseisen auton korkean ovh hinnan ja käyttötarkoituksen, niin on täysin anteeksiantamatonta jos moottori ei kestä riivaamista.Toja kirjoitti: ↑11 Huhti 2025 07:12 Mitä nyt netistä asiaa selvitelyt niin 2.3 ecoboostista on kahta versioo longblock ja shortblock. Mustangissa on ollut toi kyseinen shortblock ja rs taas longblock. Minun Rs nyt oli 3 kone mikä hajoo tällä koneella oli 20tkm ajettu ja kankilohkosta läpi. Autossa on mountunen m400r kitti.
Kun ostat tehtaan valmistaman ja testaaman ratapäiville suunnatun auton, niin pitäähän sen kestää, viittaan tuohon aimmin mainittuun kansipahviongelmaan, miksei tehdas ole tuota huomannut jos vakiotkin paukkui. Samoin niin mitenköhän Mountune on softansa testannut jos ei ole saanut moottoria sillä itse rikottua. PumaSpeed testaa penkissä ja radalla, niillä on omat Demo autot joissa ne kokeilee kaikkea, ovat erikoistuneet Fordeihin.
Omassa Fiestassa on se launch control, jota en tosin käytä koskaan. Oletan, että rakenteet kestää asialliset tehonlisäykset jos sen pitää toi LC rääkkikin kestää. Sitähän ei ole rajoitettu, että kuinka monta kertaa sitä LC:tä saa käyttää, vaikka riivais joka päivä vuosien ajan niin pitää kestää koska semmonen on laitettu.
Tosta mun Fiestan 3 pyttysestä mainittakoon, että rakenne on parempi kuin esim. 4 pyttynen, jäähdytysnesteen matka viimeiselle sylinterille on lyhyempi, joten lämpöongelmia ei helposti synny. Edes radalla ei moottorin lämmöt nouse yli normaalin, ei edes 30 asteen helteessä virisoftalla.
Re: Focus RS mk3
Linkitin tuohon kolme lohkoa. Alin on 2.0 tdci vertailun vuoksifocst kirjoitti: ↑10 Huhti 2025 19:14 2.0 lohko closed deck ja paksummat seinämät Eli vahvempi lohko. Onko tossa sitten tarkoitus 2.3 kampuralla pitää tilavuus samana eri lohkolla. Oli noi syyt jossain kerrottu mutta en nyt löytänyt. Oli kuvat noiden lohkojen eroista ja mistä ne pettää kun otetaan enemmän tehoja ulos.
https://j-w-racing.co.uk/product.php/11 ... us_rs_mk3_
https://pumaspeed.co.uk/product-Genuine ... _18886.jsp
https://www.xdalys.lt/en/product/12868321320/
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus RS mk3
Tuossa nuo longblock ja shortblock on kyllä vähän hämäävät, jos tässä yhteydessä tarkoittavat eroja itse moottorilohkossa. Yleensähän longblockin ero shortblockiin on edellisessä itse lohkon lisäksi olevat sen yläpuoliset osat, mm. sylinterinkansi ja venttiilikoneisto ja itse lohkot ovat samat. (Subaruun on tullut aikoinaan vaihdatettua takuuseen shortblock.) Tietääkseni yläkerta eroaakin RS:n ja Mustangin välillä, kun RS:n suurempi teho on saatu ainakin erilaisella sylinterinkannella (ja sen johdosta erona Mustangin kannentiivisteestä puuttuu se joku vesikanavan reikä. Toki luulisi, että se reikä vaatii sen vesikanavan tiivisteen molemmin puolin.)
Sitä tehtaalla asennettua väärää kannentiivistettä kyllä ihmettelin, mutta ilmeisesti kaikki on mahdollista vielä robottien aikakaudellakin. Tai ehkä juuri siksi. Mutta pakkohan se on uskoa, kun tiivisteissä on ulospäin näkyvä ero myös sen ollessa paikallaan.