janti kirjoitti: ↑10 Touko 2021 10:06
9,8 snt/kWh, oliko nuo sähkön kustannukset miten laskettu? Vain muuttuvat sähkön kustannukset ja lataukset kotona yöllä?
Kotona sähkö maksaa siirtomaksu + itse sähkö 10,6 snt/kWh, lisäksi tuossa on muutama ilmainen lataus mukana. Sähkönkulutukseen en jyvitä perusmaksuja, koska nehän joutuu joka tapauksessa maksamaan, sähköliitttymä on talossa oltava.
Sen sijaan dieselvero tulee laskea kulutukseen, koska dieselvero on myös käyttövoimasta johtuva valinta, eikä se tule kaikille ajoneuvoille automaattisesti. Edellinen autoni Insignia B söi dieseliä 6,3 l/100 km ja tästä laskien dieselin hinnalla 1,5 €/l, ajaminen maksoi 9,5 € /100 km. Dieselveron ja käyttömaksun erotus kun jaetaan vuotuisille ajokilometreille, Kugan tapauksessa on 500 euroa vuotuinen käyttömaksu vähemmän (Opelissa oli reilun 600 euroa, Kugassa vain satasen) ja ajan vuodessa n. 30000 km = 1,7 € /100 km. Eli Insignialla maksoi 100 km 11,2 euroa.
Säästö Kugalla näin ollen 5,35 €/100 km. Vuodessa 30000 km:n ajomäärällä 1600 euroa. Toki on todennäköistä, että kulutus tulee nousemaan tuolta 2,4 l/100 km lukemasta, kun syksyllä tulee työreissuja ja kesällä mahdollisesti pidempiä lomareissuja ym. Mutta uskoisin, että tuolla jossain 3,5 litran pinnassa keskimäärin pysyy siltikin.
Taunusautomaatti kirjoitti:
Miten muuten laskette tuon sähkön keskikulutuksen? Auton ilmoittaman perusteella vai sen mitä on töpselistä elektroneja vilissyt akkuun päin?
Eli onko hyötysuhteet huomioitu?
Lasken kulutuksen CTEK Njord GO latausaseman loggausten perusteella, sieltä saa suoraan exceliin logitiedot. Lisäksi käytän schuko-latauksissa energiamittaria välissä. Eli mitatun energian mukaan, jossa on mukana myös lataushäviöt ja mahdolliset sähkölämmitykset (kesällä viilennykset).
Auto ei ilmoita ladatun sähkön määrää, muuta kuin prosentteina. Kuitenkin kun tiedän, että n. 12 kWh menee akkuun häviöineen tyhjästä täyteen, saa prosenttiluvuista laskettua suhtkoht tarkat luvut, jos ei ole tullut logattua muutoin.
Sähköllä ajamisen mukavuudelle ja vaivattomuudelle ei voi laskea hintaa. Se on vaan alle 60 km/h nopeuksissa niin miellyttävää, sen yli sitten toki muu melu jo peittää polttomoottorin äänen, eikä Kugassakaan polttiksen toimintaa havaitse kuin mittaristoa tuijottamalla tai oikein kovissa kiihdytyksissä. Tämän muutaman viikon kokemuksella jo uskallan sanoa, että seuraava auto on täyssähköinen. Latausasemiakin tulee lähivuosina kovaa vauhtia mm. ABC-asemille ja sitten pidemmätkin matkat onnistuvat nopein latauksin.
Focus_2.0 kirjoitti:
Suomessa kun eletään niin toivokaamme, että edullisuus säilyy. Täällä kun tuppaa monesti valtiovalta laittamaan veron liian edulliselle ajamiselle.
Se on aivan varma asia, että verottaja ottaa omansa tavalla tai toisella. Kun sähköautoilusta tulee valtavirtaa ja vaikka se olisi miten puhdasta tahansa, on olemassa miljoona muuta syytä vastustaa yksityisautoilua ja verottaa sitä. Akkujen tuotanto ja käytetyt akut on ympäristöriski jne. Joku kilometripohjainen verotussysteemi tai kamerapohjainen valvonta (moottoritiemaksut) varmasti tulee jossain kohtaa. Valtio alkaa jo tällä ladattavien määrällä olla liemessä verotulojen tippuessa, liikenne kun tuottaa moninkertaisesti tuloja kuin mitä siihen investoidaan. Vaikka maksan vaikka palkkatuloistani ihan mielellään veroja, kieltämättä plugaria ostaessa myös tuo alhainen verotusaste oli yksi miellyttävä tekijä.