Fordin öljyt?
ölleistä..
en kaikkia juttuja lukenut mutta eikös tohon voorttiin ole tämä oma zetec öljy suunnattu.. ja eikös tämä ole fe luokitettua öljyä (fuel economy) tai kuinkase sit oikein kirjoitetaankaan.. eli löpöä säästävää tai jotain... selvisi myös ettei kyseinen öljysisällä peseviä aine osia kuten moni muu öljy tai valta osa öljyistä pitää sisällään.. ohje kirja meinaa että muitakin voit käyttää mutta bensan kulutus voi kasvaa kun saati käyttäsi tuota matala kitka öljyä.. tälläistä haastelee 2002 vuoden mondeon ohje kirja... mene ja tiedä.. ja jos selvää ottaa niin tuota fe luokitettua ölleä on muillakin fordilla ja motograftilla. löytyy mobililtakin.. mutta yhteista on edullisempi hinta.. ja harvoimpa ne halvempaa autoihin ehdottelee.. kun ei tuosta merkkilisääkään saa.. kukin tekee kuin parhaaksi kuvittelee, mutta ite ajelen fe luokitellulla oilonilla.. käynnistyminen käy vaivattomammin jne... toimivaksi todennut ja näillä eväilla jatketaan.. toki acea B1/B2 luokan öljyt soveltuu moottorin toiminnalle suunnitellulle tavalle.. myös acea B3/B4 luokitusta voi käyttää jos B1/B2 luokan öljyä ei saa hommattua.
oiloneista vielä...
.. niin nyt kun maltoin lukea aiemmat tekstit niin johan huomasin että noi asiat oli siella jo käsiteltyä.. että ottakaa vaan opitun kertausena aikaisempi tekstini. 

Poude kirjoitti: Kalkatusta odotellessa![]()
En suosittele.
Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri yllämainitut öljyt nykyiseen autooni (monttu 1.8 zetec) ja kalkatus on varma..kalattaa niin perkeleesti et ihan kipeetä käy. Mitkäs öljyt ne olis ihyvä vaihtaa että loppuisi tuo kalkatus? mobilin diamond täyssynteettiset?
Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Eikö yks perussyy myös tähän kalkatukseen voi olla hydrauliset venttiilin nostimimet jotka ovat jumittuneet? GT escortissani oli tämä vika..lapazu kirjoitti: Täytyy muistaa että sen kalkatuksen perussyy ei ole käytössä olevissa öljyissä, vaan liian lyhyissä männän helmoissa jolloin ne pääsevät hieman heilumaan halkaisjiavälyksen myötävaikuttamana. Oirehan on lähempänä kosmeettista. Luulisi että 5w-30 on juuri hyvä tuohon vaivaan matalamman kuumaviskositeetin takia. Voip olla vähän paha öljyillä poistaa vaivaa kokonaan.
Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
Joo. No sittenhän se ei minuun ole vaikuttanut ku on sen verran vanhempi tuo mun zetecci joten siinä on nämä surkeat hydraulsiet nostimet
jos nyt oikein käsitin..

Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
Hmm... joko korvani on epäkunnossa vai mikä mutta en kovaa kalkatusta kuule. Tuo käyttämäni Mobilin öljy täyttää Fordin vaatimukset. Vastaavia öljyjä löytyy myös Teboilin ja Shellin valikoimasta, niiden saatavuus vain on huonompi. Ainakin täällä Kuopion lähellä. Ei ole Motonettiäkään.. Mobilia saa Maxi-Makasiinista 24e/kannu. Mitä lie Fordin oma öljy maksaisi Deltassa, en ole kysynyt.
Valvolinellähän on öljy jota suositellaan 'paljon' ajettuihin moottoreihin. Taisi olla yli 100000 km (paljon varmaan Amerikoissa). Mutta käykö se Zeteciin ?
Valvolinellähän on öljy jota suositellaan 'paljon' ajettuihin moottoreihin. Taisi olla yli 100000 km (paljon varmaan Amerikoissa). Mutta käykö se Zeteciin ?
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Mulla on auto täynnä Shellin tarroja, edellinen omistaja huoltanu ties missä pajalla.. ja kalkatus on kyllä kamala. tosin ajettu 293tkm
Varmaan ajettu shellin litkuilla viimiset 8 vuotta mitä se sillä edellisellä ownerilla on ollu, ja tulokset huomaa nyt. Jos haluaa pitää paikat kunnossa niin kannattaa noudattaa niitä valmistajan antamia ohjeita, esim just nää öljyt, tulpat, muut litkut jne, ettei sitten myöhemmin rupee paikat hajoomaan kun on käytetty vääriä merkkejä, vaikka "kyllä ne sillon toimi". Tarviihan se ruostuminenkin aikaa tehdä pahojaan, ellei sitä hoida ajallaan, ja oikein.
Varmaan ajettu shellin litkuilla viimiset 8 vuotta mitä se sillä edellisellä ownerilla on ollu, ja tulokset huomaa nyt. Jos haluaa pitää paikat kunnossa niin kannattaa noudattaa niitä valmistajan antamia ohjeita, esim just nää öljyt, tulpat, muut litkut jne, ettei sitten myöhemmin rupee paikat hajoomaan kun on käytetty vääriä merkkejä, vaikka "kyllä ne sillon toimi". Tarviihan se ruostuminenkin aikaa tehdä pahojaan, ellei sitä hoida ajallaan, ja oikein.

Mondeo Mk1
Eiks shellin litkut oo laadukkait? Kävin shellil vaihattaas öljyt jokusen aikaa sit.. ei kyl tullu kysyttyy mitä se heppu sinne laitto.
Ei itellää öljy tiedot kovin hääppöstä oo.. Tottu muinaises bmw:ssä siihen et laittaa halvinta mitä saa mikä muistuttaa öljyä kun ne pihalle sieltä tulee kuitenkin.
Ei itellää öljy tiedot kovin hääppöstä oo.. Tottu muinaises bmw:ssä siihen et laittaa halvinta mitä saa mikä muistuttaa öljyä kun ne pihalle sieltä tulee kuitenkin.
Sierra 2.0i DOHC -90
Se Fordin oma (Motorcraft) Zetec-öljy edelleen 27.9 e viiden litran kannu Motonetissa. Mielestäni edelleen aika kevyt hinta valmistajan suosittelemasta öljystä moottoriin ? Kannattaako säästää pari euroa ties mistä Shellin tms. litkusta. Samasta paikasta saa myös originaalin Fordin öljynsuodattimen 6 eurolla. Kerralla aina vuoden tarpeiksi ja seuraavana vuonna uudelleen.
No joo, kukin tyylillään.
No joo, kukin tyylillään.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Onko tosi että ton mobil fe:n kans ollu ongelmia?
ite nimittäin kaadoin kyseiset litkut montun zetec koneeseen voortimiesten suosituksesta..
5 tkm on kyllä mennyt ilman ongelmia, ei oo nakuttanu eikä kuluttanut. Tähän asti näyttäs että on käyny ihan liikkeessä huollossa, liekkö siis fordin omat öljyt tähän asti ollu.. Paikallista motonettiä ei ole ja wetteri on varmaan maustanut hinnat oman maun mukaan, joten mielellään tota mobilia käyttäis jatkossakin, jos vaan tohtii

ite nimittäin kaadoin kyseiset litkut montun zetec koneeseen voortimiesten suosituksesta..

Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986
^Vastaava öljy kuin tuo "oma" pitäisi Mobil Fe:n olla, ainakin täällä myyvät öljynvaihtoliikkeissä tuota, jos ei omaa ole. Täyttää Fordin speksit jne. Samaa meinasin laittaa itsekin, mutta tulin käyneeksi Motonetissä sopivasti. Nää öljyjutut on samoja joka foorumilla, jollain on ongelmia koneen kanssa ja tietyn öljyn syyksi menee ja sitä rataa.
lapazu kirjoitti: Niin, no, se on kokonaan toinen tarina. Liittynee niihin öljyihin sekin, mutta ko. ratkaisu osoittautui niin ongelmalliseksi muutenkin että Ford korvasi sen mekaanisilla nostimilla zetecin viimeiseen suurempaan mallimuutokseen vuonna -98. En ole ihan satavarma, mutta eskorteissa taisi olla loppuun asti hydrauliset nostimet.
Fordilla tuli uusi zetec vuonna 99 mustalla v-kopalla ja moottoriin muutettiin muutakin:)
Tämä on faktaa
Jani S
vähän aihetta sivuten: eikös tuo kalkatus oo hydraulisilla nostimilla varustetuissa zeteceissä ihan normaalia hetken käynnistyksen jälkeen, etenkin kylmänä? siis ku ensimmäisen ½-1 minuuttia vähän kalkattaa kun starttaa kylmän koneen... lämpimänä ei kyllä kalkata eikä kilise tms yhtään. siis näin ainakin meillä päin.
ja on noissa öljyissä tosiaan eroja, viimeks laitoin, silloin vielä tietämättömänä ad:n huoltomiehen suosituksesta jotkut elf:in öljyt -> kone kalkatti aina käynnistyksen jälkeen hetken ja kulutti jonkin verran öljyä. nyt sisässä fordin omat -> kalkattaa kylmänä kuten edellä kerroin eikä kuluta öljyä.
ja on noissa öljyissä tosiaan eroja, viimeks laitoin, silloin vielä tietämättömänä ad:n huoltomiehen suosituksesta jotkut elf:in öljyt -> kone kalkatti aina käynnistyksen jälkeen hetken ja kulutti jonkin verran öljyä. nyt sisässä fordin omat -> kalkattaa kylmänä kuten edellä kerroin eikä kuluta öljyä.
Mäntien välyksistähän kalkatus johtuu, alkupään 1.8 koneissa.
Toi '93 Mondeo 1.8 raksuttaa kylmänä niinku diisseli, Escortista peräisin oleva '97 1.8 ei raksuta eikä '00 Mondeosta peräisin oleva 2.0.
Mä olen ainakin omissani käyttänyt Fordin "omaa" öljyä (jota siis saa Motonetistä halvemmalla), lämpimänä Mondeokin käy jo kohtuu nätisti, eikä ole nostajat takerreleet.
Mustakoppanen zetec tuli 5/98 alkaen.
Toi '93 Mondeo 1.8 raksuttaa kylmänä niinku diisseli, Escortista peräisin oleva '97 1.8 ei raksuta eikä '00 Mondeosta peräisin oleva 2.0.
Mä olen ainakin omissani käyttänyt Fordin "omaa" öljyä (jota siis saa Motonetistä halvemmalla), lämpimänä Mondeokin käy jo kohtuu nätisti, eikä ole nostajat takerreleet.
Mustakoppanen zetec tuli 5/98 alkaen.
Aika vahvoilla on "Esson baari"-jutut tällä palstalla.lapazu kirjoitti: Mikä siitä tekee huonoa? En lähtisi allekirjoittamaan tuota noinkaan tukevilla perusteilla.
Tehkää niinkuin Alan Miehet lapazu ja Tinde sanoo ja tunkekaa niihin Zetecceihin ja Duratecceihin Fordin omaa öljyä, oli sitten Motonetista tai Automaasta tai Kivitilalta. Saattavat sitten foordhuollot käyttää castrolia tai mobilia tai valvolinea.
Sitten skulaa jaa fudaa. Jo kolmen nykyfoordin kokemuksella. Punkt och slut.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
- Paikkakunta: Espoo
Ite olen kokeillut myös niinkin tervaa kuin 15W30/40 ja ihan hyvin pysy ainaskin sisällä mut pakkasel oli aika nihkee mut pikkuhiljaa hyvä tulee
Nykyään talvella käytän 5W30 ja kesällä 0W40 tosin konerempan jälkeen muutenhan ne tulis ulos sam
antien 
Nykyään talvella käytän 5W30 ja kesällä 0W40 tosin konerempan jälkeen muutenhan ne tulis ulos sam


NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208