Fordin öljyt?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Markku
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Marras 2006 10:34
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Markku »

Viimeisen 100 tkm olen ajanut Mobilin FE 5W30 öljyllä. Autolla kaikkiaan ajettu 280 tkm. Hyvin toimii tälläkin öljyllä.
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Markku kirjoitti:Viimeisen 100 tkm olen ajanut Mobilin FE 5W30 öljyllä. Autolla kaikkiaan ajettu 280 tkm. Hyvin toimii tälläkin öljyllä.
Kalkatusta odotellessa :wink:
En suosittele.
Mondeo Mk1
jja0160
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Marras 2006 10:26

ölleistä..

Viesti Kirjoittaja jja0160 »

en kaikkia juttuja lukenut mutta eikös tohon voorttiin ole tämä oma zetec öljy suunnattu.. ja eikös tämä ole fe luokitettua öljyä (fuel economy) tai kuinkase sit oikein kirjoitetaankaan.. eli löpöä säästävää tai jotain... selvisi myös ettei kyseinen öljysisällä peseviä aine osia kuten moni muu öljy tai valta osa öljyistä pitää sisällään.. ohje kirja meinaa että muitakin voit käyttää mutta bensan kulutus voi kasvaa kun saati käyttäsi tuota matala kitka öljyä.. tälläistä haastelee 2002 vuoden mondeon ohje kirja... mene ja tiedä.. ja jos selvää ottaa niin tuota fe luokitettua ölleä on muillakin fordilla ja motograftilla. löytyy mobililtakin.. mutta yhteista on edullisempi hinta.. ja harvoimpa ne halvempaa autoihin ehdottelee.. kun ei tuosta merkkilisääkään saa.. kukin tekee kuin parhaaksi kuvittelee, mutta ite ajelen fe luokitellulla oilonilla.. käynnistyminen käy vaivattomammin jne... toimivaksi todennut ja näillä eväilla jatketaan.. toki acea B1/B2 luokan öljyt soveltuu moottorin toiminnalle suunnitellulle tavalle.. myös acea B3/B4 luokitusta voi käyttää jos B1/B2 luokan öljyä ei saa hommattua.
jja0160
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Marras 2006 10:26

oiloneista vielä...

Viesti Kirjoittaja jja0160 »

.. niin nyt kun maltoin lukea aiemmat tekstit niin johan huomasin että noi asiat oli siella jo käsiteltyä.. että ottakaa vaan opitun kertausena aikaisempi tekstini. :mrgreen:
latku
Viestit: 71
Liittynyt: 29 Marras 2005 15:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Poude kirjoitti: Kalkatusta odotellessa :wink:
En suosittele.

Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri yllämainitut öljyt nykyiseen autooni (monttu 1.8 zetec) ja kalkatus on varma..kalattaa niin perkeleesti et ihan kipeetä käy. Mitkäs öljyt ne olis ihyvä vaihtaa että loppuisi tuo kalkatus? mobilin diamond täyssynteettiset?
Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13

Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

tuntuu varmaan v**un hyvältä kun pystyy ja onnistuu säästämään parikymppiä noin 15000 kilometrillä? Saat varmaan pyroililta vielä pari egeä hinnasta pois kun hehkutat sen loistavuutta täällä niin ahkerasti?
GeeTeelle tiedoksi että Pyroili on Valvolinen öljyä, samaa mömmöä mutta halvempi hinta! 8)
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

^Kyllä sitä on Hong Kongin tms. varastot täynnä, ei kai kukaan muu moista käytäkään kuin Monteonisti, joka on varmasti käynyt hamstraamassa ainetta vuosien tarpeiksi. Vai ? Vai olisiko Valvoline/Pyroil sponssannut ilmaiset litkut monivuotiselle mannekiinilleen...

:wink:
latku
Viestit: 71
Liittynyt: 29 Marras 2005 15:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

lapazu kirjoitti: Täytyy muistaa että sen kalkatuksen perussyy ei ole käytössä olevissa öljyissä, vaan liian lyhyissä männän helmoissa jolloin ne pääsevät hieman heilumaan halkaisjiavälyksen myötävaikuttamana. Oirehan on lähempänä kosmeettista. Luulisi että 5w-30 on juuri hyvä tuohon vaivaan matalamman kuumaviskositeetin takia. Voip olla vähän paha öljyillä poistaa vaivaa kokonaan.
Eikö yks perussyy myös tähän kalkatukseen voi olla hydrauliset venttiilin nostimimet jotka ovat jumittuneet? GT escortissani oli tämä vika..
Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13

Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
latku
Viestit: 71
Liittynyt: 29 Marras 2005 15:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Joo. No sittenhän se ei minuun ole vaikuttanut ku on sen verran vanhempi tuo mun zetecci joten siinä on nämä surkeat hydraulsiet nostimet :( jos nyt oikein käsitin..
Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13

Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
Markku
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Marras 2006 10:34
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Markku »

Hmm... joko korvani on epäkunnossa vai mikä mutta en kovaa kalkatusta kuule. Tuo käyttämäni Mobilin öljy täyttää Fordin vaatimukset. Vastaavia öljyjä löytyy myös Teboilin ja Shellin valikoimasta, niiden saatavuus vain on huonompi. Ainakin täällä Kuopion lähellä. Ei ole Motonettiäkään.. Mobilia saa Maxi-Makasiinista 24e/kannu. Mitä lie Fordin oma öljy maksaisi Deltassa, en ole kysynyt.
Valvolinellähän on öljy jota suositellaan 'paljon' ajettuihin moottoreihin. Taisi olla yli 100000 km (paljon varmaan Amerikoissa). Mutta käykö se Zeteciin ?
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Mulla on auto täynnä Shellin tarroja, edellinen omistaja huoltanu ties missä pajalla.. ja kalkatus on kyllä kamala. tosin ajettu 293tkm

Varmaan ajettu shellin litkuilla viimiset 8 vuotta mitä se sillä edellisellä ownerilla on ollu, ja tulokset huomaa nyt. Jos haluaa pitää paikat kunnossa niin kannattaa noudattaa niitä valmistajan antamia ohjeita, esim just nää öljyt, tulpat, muut litkut jne, ettei sitten myöhemmin rupee paikat hajoomaan kun on käytetty vääriä merkkejä, vaikka "kyllä ne sillon toimi". Tarviihan se ruostuminenkin aikaa tehdä pahojaan, ellei sitä hoida ajallaan, ja oikein. :wink:
Mondeo Mk1
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Eiks shellin litkut oo laadukkait? Kävin shellil vaihattaas öljyt jokusen aikaa sit.. ei kyl tullu kysyttyy mitä se heppu sinne laitto.
Ei itellää öljy tiedot kovin hääppöstä oo.. Tottu muinaises bmw:ssä siihen et laittaa halvinta mitä saa mikä muistuttaa öljyä kun ne pihalle sieltä tulee kuitenkin.
Sierra 2.0i DOHC -90
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Se Fordin oma (Motorcraft) Zetec-öljy edelleen 27.9 e viiden litran kannu Motonetissa. Mielestäni edelleen aika kevyt hinta valmistajan suosittelemasta öljystä moottoriin ? Kannattaako säästää pari euroa ties mistä Shellin tms. litkusta. Samasta paikasta saa myös originaalin Fordin öljynsuodattimen 6 eurolla. Kerralla aina vuoden tarpeiksi ja seuraavana vuonna uudelleen.

No joo, kukin tyylillään.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

En ole koskaan Aasiasta öljyjä ostanut, ostan aina lähikaupasta, hyvin ainakin 3 Zetecciä nuilla litkuilla on pelittänyt! :D
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Onko tosi että ton mobil fe:n kans ollu ongelmia? :shock:
ite nimittäin kaadoin kyseiset litkut montun zetec koneeseen voortimiesten suosituksesta.. :? 5 tkm on kyllä mennyt ilman ongelmia, ei oo nakuttanu eikä kuluttanut. Tähän asti näyttäs että on käyny ihan liikkeessä huollossa, liekkö siis fordin omat öljyt tähän asti ollu.. Paikallista motonettiä ei ole ja wetteri on varmaan maustanut hinnat oman maun mukaan, joten mielellään tota mobilia käyttäis jatkossakin, jos vaan tohtii
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

^Vastaava öljy kuin tuo "oma" pitäisi Mobil Fe:n olla, ainakin täällä myyvät öljynvaihtoliikkeissä tuota, jos ei omaa ole. Täyttää Fordin speksit jne. Samaa meinasin laittaa itsekin, mutta tulin käyneeksi Motonetissä sopivasti. Nää öljyjutut on samoja joka foorumilla, jollain on ongelmia koneen kanssa ja tietyn öljyn syyksi menee ja sitä rataa.
maxsimus
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Joulu 2006 23:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja maxsimus »

Fordin oma öljy on huonoa.

Ford suosittelee 5W-30 castrol
Jani S
maxsimus
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Joulu 2006 23:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja maxsimus »

lapazu kirjoitti: Niin, no, se on kokonaan toinen tarina. Liittynee niihin öljyihin sekin, mutta ko. ratkaisu osoittautui niin ongelmalliseksi muutenkin että Ford korvasi sen mekaanisilla nostimilla zetecin viimeiseen suurempaan mallimuutokseen vuonna -98. En ole ihan satavarma, mutta eskorteissa taisi olla loppuun asti hydrauliset nostimet.

Fordilla tuli uusi zetec vuonna 99 mustalla v-kopalla ja moottoriin muutettiin muutakin:)

Tämä on faktaa
Jani S
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

vähän aihetta sivuten: eikös tuo kalkatus oo hydraulisilla nostimilla varustetuissa zeteceissä ihan normaalia hetken käynnistyksen jälkeen, etenkin kylmänä? siis ku ensimmäisen ½-1 minuuttia vähän kalkattaa kun starttaa kylmän koneen... lämpimänä ei kyllä kalkata eikä kilise tms yhtään. siis näin ainakin meillä päin.

ja on noissa öljyissä tosiaan eroja, viimeks laitoin, silloin vielä tietämättömänä ad:n huoltomiehen suosituksesta jotkut elf:in öljyt -> kone kalkatti aina käynnistyksen jälkeen hetken ja kulutti jonkin verran öljyä. nyt sisässä fordin omat -> kalkattaa kylmänä kuten edellä kerroin eikä kuluta öljyä.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Focus_2.0
Viestit: 771
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Ainakin Fordin merkkihuollossa laittavat Castrolin 5W-30:stä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Mäntien välyksistähän kalkatus johtuu, alkupään 1.8 koneissa.
Toi '93 Mondeo 1.8 raksuttaa kylmänä niinku diisseli, Escortista peräisin oleva '97 1.8 ei raksuta eikä '00 Mondeosta peräisin oleva 2.0.
Mä olen ainakin omissani käyttänyt Fordin "omaa" öljyä (jota siis saa Motonetistä halvemmalla), lämpimänä Mondeokin käy jo kohtuu nätisti, eikä ole nostajat takerreleet.

Mustakoppanen zetec tuli 5/98 alkaen.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Focus_2.0 kirjoitti:Ainakin Fordin merkkihuollossa laittavat Castrolin 5W-30:stä.
ei jokapaikassa
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

lapazu kirjoitti: Mikä siitä tekee huonoa? En lähtisi allekirjoittamaan tuota noinkaan tukevilla perusteilla.
Aika vahvoilla on "Esson baari"-jutut tällä palstalla.

Tehkää niinkuin Alan Miehet lapazu ja Tinde sanoo ja tunkekaa niihin Zetecceihin ja Duratecceihin Fordin omaa öljyä, oli sitten Motonetista tai Automaasta tai Kivitilalta. Saattavat sitten foordhuollot käyttää castrolia tai mobilia tai valvolinea.

Sitten skulaa jaa fudaa. Jo kolmen nykyfoordin kokemuksella. Punkt och slut.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Kyllä minä ainakin käyttäisin foordin omaa öljyä. on varmasti sopivaa ja halvempaakin kuin muut. 8)
2.9i
Feel The Difference.
Rotta-Racing
Viestit: 214
Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rotta-Racing »

Ite olen kokeillut myös niinkin tervaa kuin 15W30/40 ja ihan hyvin pysy ainaskin sisällä mut pakkasel oli aika nihkee mut pikkuhiljaa hyvä tulee
Nykyään talvella käytän 5W30 ja kesällä 0W40 tosin konerempan jälkeen muutenhan ne tulis ulos sam :twisted: antien :-)
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
Vastaa Viestiin