Jos noin on tosiaan ton Foccerin kanssaniin tarttee kyllä oikeen kokeilla, äijällä kun on tommonen mk2 focus, ESP:llä varustettu... tulispa vaan vähän lunta maahan.Makeesi kirjoitti:no joo ollaanhan täs "vähän" offtopikissa mutta eiköhän asiat oo jo selviä eli ainakin kakkos focuksessa jää vielä absi luistonesto päälle kun ottaa esp:n pois ja mondeossa taas ei. ja tosiaan en ole koskan monteoo kokeillu joten jos asia on näin niin se on sit niin.
ja itseltänikin löytyy tuo samainen esco -98 GT
Luistonesto-Mondeo -06 wagon 125hv
Palaan nyt vielä tähän aiheeseen, kun tuli tossa selailtua vanhoja Ford esitteitä (Mondeo mk2+mk3/Focus mk1/cougar). Siellä sanottiin näin "TCS-luistonesto rajoittaa moottorin tehoa yli 50km/h nopeudessa." Tätä pienemmissä nopeuksissa siis mennää absien avulla. Ja sama systeemi on myös ESP:llä varustetuissa autoissa.
Vähän samaa kuin uuskoppasessa scorpparissa... käytetään jarruja ja tehonlaskua hillitäkseen sutimista.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Juu, tuo mondeon TCS on ihan jostain syvältä, eli vaikuttaa tehoihin ja saa auton melkein sammumaan kunnon liukkaasta mäestä lähtiessä. Onneksi sen saa pois päältä kokonaan. Toinen ärsyttävä piirre on TCS:n "päälläpito" aika on aina tietyin sykäyksin. (muutama sekunti) Eli jos rengas vain hieman ruopaisee niin valo vilkuttaa vielä pari sekuntia päälle ja sen jälkeen lähtee vasta peltilehmä kiihtymään. (hitaasti mutta varmasti)
Mielestäni jopa vaarallinen, jos kesken kiihytyksen esim. rampilta keskenkaiken sutasee ja meno hyytyy just kun pitäsi mennä letkan väliin. Noh omaa avautumista tää vaan on, aika usein se on pois päältä.
Annoin kaverin kokeilla luiston estoa kun väitti että TCS:n mukaan tuloa ei huomaa (tiedä mistä oli kuullu), no oli väärässä ja ilme olis pitäny ikuistaa.
Tässäpä omia kokemuksia TCS:stä ja autohan on tuo sigun 2.0L -99 Mondeo GT

Mielestäni jopa vaarallinen, jos kesken kiihytyksen esim. rampilta keskenkaiken sutasee ja meno hyytyy just kun pitäsi mennä letkan väliin. Noh omaa avautumista tää vaan on, aika usein se on pois päältä.
Annoin kaverin kokeilla luiston estoa kun väitti että TCS:n mukaan tuloa ei huomaa (tiedä mistä oli kuullu), no oli väärässä ja ilme olis pitäny ikuistaa.

Tässäpä omia kokemuksia TCS:stä ja autohan on tuo sigun 2.0L -99 Mondeo GT
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Syys 2007 21:15
Mielestäni TCS ei ole luistonesto vaan sutimisenesto eli estää tai vähentää vetävien pyörien sutimasta kun kiihdytetään. ESP on taasen luistonesto joka vähentää tai estää auton luistoa sivusuunnassa tai jotain sinnepäin. ESP käyttää jarruja erillisesti estääkseen luisumisen, sekä tiputtaa vetoa vetäviltä pyöriltä tarpeen mukaan. Kaksi eri asiaa minun mielestäni. vai nussinko pilkkua ,,,,, aaH! 

no joo eli siis niinkun st220 omistaja tossa sano niin esp ja luistonesto on aaaaivaan eriasia ja puitu jo moneen kertaan, harvemmin hintalapussa lukee varusteissa et sutimisenesto vaan se on luistonesto nimellä.
mutta niinkun siinä 2 focuksessa jää absit kun ottaa esp:n pois päältä ja sillon kun se on päällä siellä on kummatkin päällä eli katkoo polttoaineensyöttöä ja avustaa abseilla reilussa sutimistilanteessa jo paikoiltaan lähdössä eli siis pienessä nopeudessa näin ainakin fockkerissa
Hyvät uudetvuodet!!
mutta niinkun siinä 2 focuksessa jää absit kun ottaa esp:n pois päältä ja sillon kun se on päällä siellä on kummatkin päällä eli katkoo polttoaineensyöttöä ja avustaa abseilla reilussa sutimistilanteessa jo paikoiltaan lähdössä eli siis pienessä nopeudessa näin ainakin fockkerissa

Hyvät uudetvuodet!!
Re: Luistonesto-Mondeo -06 wagon 125hv
Fordin tekninen palvelu kirjoitti 22.1.2008:
"ESP:hen sisältyvän TCS:n eli luistonestojärjestelmän tarkoituksena on vähentää
vetävien pyörien luistaminen esim. liikkeellelähtötilanteessa.
Tähän käytetään sekä jarrujärjestelmää että moottorin tehon alentamista.
Kyseinen järjestelmä on ollut käytössä jo edellisen mallin Ford Mondeossa kuin
muissakin malleissa. "
"ESP:hen sisältyvän TCS:n eli luistonestojärjestelmän tarkoituksena on vähentää
vetävien pyörien luistaminen esim. liikkeellelähtötilanteessa.
Tähän käytetään sekä jarrujärjestelmää että moottorin tehon alentamista.
Kyseinen järjestelmä on ollut käytössä jo edellisen mallin Ford Mondeossa kuin
muissakin malleissa. "
Re: Luistonesto-Mondeo -06 wagon 125hv
Mä kyllä kuvittelin jostain lukeneeni, että ton st200:n sutimisen esto on ihan moottoritehoa rajoittava vekotin.
Transitissa mullakin on vissiin tommonen sähkönen vetopyörästön lukko(tai vetoluiston esto). Sutiessa valo vilkkuu katkasijassa pirusti, mutta ei tunnu vaikuttavan mihinkään.
Joo tuli sitten mondeon ohjekirjastakin luettua niin Tässähän on nimenomaan tuo SFTC ( spark fuel traction control) joika rajoittaa tehoa sytkän ja polttoaineen syötön muutoksilla. Pitää hyvinkin tehokkaasti pidon pyörillä kun taas toi transitin laite ei tunnu tietävän mitään.
Olen myös samalla laitteella varustettua vanhemman korimallin transittia ajanut eikä siinäkään ollut mitään tietoa.
Transitissa mullakin on vissiin tommonen sähkönen vetopyörästön lukko(tai vetoluiston esto). Sutiessa valo vilkkuu katkasijassa pirusti, mutta ei tunnu vaikuttavan mihinkään.
Joo tuli sitten mondeon ohjekirjastakin luettua niin Tässähän on nimenomaan tuo SFTC ( spark fuel traction control) joika rajoittaa tehoa sytkän ja polttoaineen syötön muutoksilla. Pitää hyvinkin tehokkaasti pidon pyörillä kun taas toi transitin laite ei tunnu tietävän mitään.
Olen myös samalla laitteella varustettua vanhemman korimallin transittia ajanut eikä siinäkään ollut mitään tietoa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Luistonesto-Mondeo -06 wagon 125hv
Tulipa kerrankin käytettyä ajonhallintaa aamulla pidempään (20cm märkää loskaa tiellä, tuli hiki). Muuten hyvä värkki mutta tasauspyörästön lukko olisi ehdoton, sitten systeemi olisi toimiva; nykysysteemi hyytyy täysin mäissä. Eilen vastaava pätkä pääosin kuivalla lumella, ajoin pääosin poiskytkettynä, oli muuten mahtava ajaa.
Taitaapa vain olla niin että lukoissa paremmatkin merkit ovat siirtyneet jarrusysteemeihin (ei esim. Torsenia).
Taitaapa vain olla niin että lukoissa paremmatkin merkit ovat siirtyneet jarrusysteemeihin (ei esim. Torsenia).