Mondeo 2016 vaeltaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2773
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo 2016 vaeltaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mimmoset taka-akselin pitkittäispuslat tuossa vuosimallissa on....?
Nehän ollut ainakin 4 sarjassa hoitoa vaativa kohde....
LevYashin
Viestit: 79
Liittynyt: 28 Syys 2012 08:45

Re: Mondeo 2016 vaeltaa

Viesti Kirjoittaja LevYashin »

Kulkukulmahan tuossa on todella hyvä. Takapyörien auraus myös.

Onko edessä apurunko siirtynyt? Väljät pallonivelet, apurungon puslat vai onko autolla ajettu kolari joskus? Caster kulmat ja niiden vaikutus vakauteen (löytää googlella hyvin). Mutta noista arvoista ei voi johtopäätöstä sanoa , kun ei oikeasti tiedä nivelten kuntoa ja mitä on etu apurungolle tapahtunut kun caster kulma on rajojen ulkopuolella. Tuloshan voi johtua ihan nivelistä myös. Kun auto seisoo ehjillä nivelillä, homma näyttää ihan erilaiselta. Apurungon kiinnitykseen on sellaiset ohjain tapit, jolla se saadaan suoraan kiinni, jos on apurunko ollut irti joskus .
Mondeo Mk4.5 Ecoboost 2.0 Powershift HB
Mustang 2012 3.7 automaatti

Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
duckworth
Viestit: 4268
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo 2016 vaeltaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

LevYashin kirjoitti: 05 Marras 2025 08:24 Kulkukulmahan tuossa on todella hyvä. Takapyörien auraus myös.
Taas se ajatus mukaan... :roll: Vasemmalla 00´13 ja oikeella 00´09, että ei tuo taka-akseli nyt ihan suoraan mene.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
LevYashin
Viestit: 79
Liittynyt: 28 Syys 2012 08:45

Re: Mondeo 2016 vaeltaa

Viesti Kirjoittaja LevYashin »

duckworth kirjoitti: 05 Marras 2025 09:24
LevYashin kirjoitti: 05 Marras 2025 08:24 Kulkukulmahan tuossa on todella hyvä. Takapyörien auraus myös.
Taas se ajatus mukaan... :roll: Vasemmalla 00´13 ja oikeella 00´09, että ei tuo taka-akseli nyt ihan suoraan mene.
siis eihän se suuntaaja voi alkaa sitä apurunkoa irroittelemaan ja kääntämään. selkeästi on kulukulmaa säätänyt ja kulkukulma on aika lähelle nollaa taka-akselin kokonaisaurauksen ollessa ihan hyvä. vai jättäisitkö taka-aurauksen siten että kulkukulma on vinossa? jos säätäisi puolittaisauraukset just samoiksi ja jättäisi set backin/raidevälin eron huomioimatta?

Kuva

mitä aiemmin (en jaksanut kommentoida, kun se nyt yleensä on ihan turhaa) kerroit mahdollisista kiinnityisheitoista tms. mittavirheistä, niin nykylaitteissa vanneheitto ja kiinnitysheitto saadaan kiinni, kun laite pyytää asentajaa työntämään autoa rampilla. Laite huomaa vanneheiton/kiinnitysheiton. Laitteiden tarkkuus tänä päivänä on about 0.1 astetta.

Ei noi mittaukset mielestäni selitä vaeltelua. toki tuota kulkukulmaa voi yrittää saada nollaan, mutta selvittäisin ekana ihan oikeasti nivelien ja puslien kunnon.

Alla mun kulmat. tiedän että mulla on takana huonoja puslia ja huonot jouset, jonka vuoksi perä laskenut about sentin (camber muuttuu, kun joskus vaihdan jouset). Kulkee kuitenkin viivasuoraan, eikä vaeltele . Eikä vaellellut tuolla aiemmalla kuuden minuutin kulkukulmallakaan.

Kuva
Mondeo Mk4.5 Ecoboost 2.0 Powershift HB
Mustang 2012 3.7 automaatti

Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
duckworth
Viestit: 4268
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo 2016 vaeltaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

LevYashin kirjoitti: 05 Marras 2025 10:35
duckworth kirjoitti: 05 Marras 2025 09:24

Taas se ajatus mukaan... :roll: Vasemmalla 00´13 ja oikeella 00´09, että ei tuo taka-akseli nyt ihan suoraan mene.
siis eihän se suuntaaja voi alkaa sitä apurunkoa irroittelemaan ja kääntämään. selkeästi on kulukulmaa säätänyt ja kulkukulma on aika lähelle nollaa taka-akselin kokonaisaurauksen ollessa ihan hyvä. vai jättäisitkö taka-aurauksen siten että kulkukulma on vinossa? jos säätäisi puolittaisauraukset just samoiksi ja jättäisi set backin/raidevälin eron huomioimatta?
Ei takapään aurausten korjaaminen symmetriseksi vaadi apurungon irroitusta... :roll: Sen takiahan takapää menee hieman vinossa kun auraukset ei oo symmetriset, taas palataan kohtaan että kandee pitää se ajatus mukana, vaikkei nää rakettitiedettä ookaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin