Sivu 2/2

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 07 Kesä 2025 12:19
Kirjoittaja RENNIE
Mk3Mondeo kirjoitti: 07 Kesä 2025 11:59 Eikös se kytkinakselin stefa tule siinä työsylinterin/painelaakerin mukana? Ainakin TDDI 1,8 ja Duratec HE:n laatikossa eli MTX75:ssä tuli?

https://aeromotors.fi/kataloog/ford/foc ... 640;s10337

Kuva

Toinen juttu, jos sahaat kytkimen putken poikki niin ajattelitko jatkossa olla käyttämättä kytkintä? Vai aiotko laittaa uuden putken? Jolloin se vanha pitää kuitenkin irroittaa?
Joten jos vaan irroittaisi sen vanhan?
Se putki on kuitenkin pakko uusia, joten toki vielä painitaan irrottaaksemme sen kokonaisena, mutta jos se ei onnistu, silloin on pakko katkaista se. Uusi siihen joka tapauksessa tulee.

Kytkinakselin stefalla tarkoitan siis toki sitä akseli, jolle kytkin vaihteiston päähän tulee. Kuvien perusteella stefa on "väärällä" puolella, jos oikein ymmärrän. Joten sitä ei voi vaihtaa purkamatta vaihteistoa puoliksi.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 07 Kesä 2025 13:27
Kirjoittaja duckworth
Mun muistikuvan mukaan IB5-lootassa ei tullu stefa työsylkän mukana, mutta voin vielä varmistaa asian jos/kun löydän vanhan osan romukuormasta kun käyn kohta tallilla sutimassa epoksia kutos-Omegan runkopalkkeihin :roll:

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 07 Kesä 2025 15:07
Kirjoittaja duckworth
Juuri kävin mulkasemassa, sattui olla romukasan edessä mun vanha työsylkkä, ei ollu tosiaan siinä stefaa, eli mäkin muistan myös jotain hyödyllistä :lol: Tuohon kytkinakselinstefan vaihtoon en osaa sitten sanoa juuta enkä jaata, koska mulla ei vuotanu, enkä sitä lähteny vaihtamaan.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 07 Kesä 2025 17:01
Kirjoittaja RENNIE
duckworth kirjoitti: 07 Kesä 2025 15:07 Juuri kävin mulkasemassa, sattui olla romukasan edessä mun vanha työsylkkä, ei ollu tosiaan siinä stefaa, eli mäkin muistan myös jotain hyödyllistä :lol: Tuohon kytkinakselinstefan vaihtoon en osaa sitten sanoa juuta enkä jaata, koska mulla ei vuotanu, enkä sitä lähteny vaihtamaan.
Kiitos tiedosta! Niin. Kylläpä kai se on pakko luottaa noihin räjäytyskuviin ja uskoa, ettei se tiiviste ole siellä "järkevällä" puolella vaan jättää vaille huolta ko. suhteen.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 07 Kesä 2025 20:17
Kirjoittaja yritäedes
Räjäytyskuviin ei kannata sokeasti luottaa. Tuollainen ulkokehältään tasainen stefa voidaan asentaa kummalta puolen tahansa, ja sen paikka kuvassa on vain viitteellinen.
En väitä mitään. mutta aika outoa olisi, jos sitä ei voi kytkinkopan puolelta vaihtaa.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 07 Kesä 2025 20:47
Kirjoittaja RENNIE
yritäedes kirjoitti: 07 Kesä 2025 20:17 Räjäytyskuviin ei kannata sokeasti luottaa. Tuollainen ulkokehältään tasainen stefa voidaan asentaa kummalta puolen tahansa, ja sen paikka kuvassa on vain viitteellinen.
En väitä mitään. mutta aika outoa olisi, jos sitä ei voi kytkinkopan puolelta vaihtaa.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Panin sen tiivisteen kuitenkin tilauksen mukaan, kun ei maksa kuin kympin.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 08 Kesä 2025 14:33
Kirjoittaja RENNIE
Aivan mahdoton tuo on irrottaa tuolta kytkimen päästä.

Tärkeää olisi tietää, onko kytkimen paineputken päissä samanlainen liitin? Jos on, ei ole niin hätää saada tuota irti, vaan mahdollista tilata siihen oma letku valmistettuna noin 50-90 euroon. Ei paha.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 13:44
Kirjoittaja RENNIE
Itte se piti irrottaa, kun ei näköjään kukaan tiennyt. Eli toinen pää on erilainen. Kytkimen päässä ohuin kohta on 9 mm kun taas polkimen päässä 8 mm. Aikamoista vittuilua Fordilta.

Kyllä se on pojat niin, ettei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada tuota paineputkea irti leikkaamatta. Einhellin "dremelin" "hammaslääkärin" pora kesti niukin naukin sen verran, että pääsin yli puolenvälin, jonka jälkeen meisselin ja lekan avulla murjoin tuon liittimen poikki. Onneksi enin osa tuosta pistikkeestä säästyi, niin voidaan käydä hydrauliikkaliikkeessä kyselemässä, jos löytyy sopiva. Ei tietenkään löydy, sitten on pakko saada jostain käytetty kunnossa oleva!!!

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 15:10
Kirjoittaja RENNIE
Tämmöisiä on olemassa, mutta ongelmana ehkä, kun toinen pää on erilainen:

https://laukkanenmotorsport.fi/p154313/ ... ng-ford-gm

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 15:14
Kirjoittaja duckworth
Jos et vielä oo(?), tutkinu eBaysta alkuperäsellä osanumerolla, niin kannattaa sieltä vielä katsella.

Toinen villikortti, että mahtaisko Mk2 Focuksesta samalla koneella ja laatikolla löytyä sopiva letku...?

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 15:28
Kirjoittaja yritäedes
https://ebay.us/m/dN0NBr
Fiestan letkussa päät ainakin näyttää samanlaisilta. Kestääköhän tuo putki taivuttamista?

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 15:35
Kirjoittaja janti
duckworth kirjoitti: 09 Kesä 2025 15:14 Jos et vielä oo(?), tutkinu eBaysta alkuperäsellä osanumerolla, niin kannattaa sieltä vielä katsella.
Varaosanumero taitaa olla Fiestassa (ja Focuksessa) 1255406 (RHD) (Sopiikohan tämä sittenkään? Kannattaa Italiasta kysellä lisää.)
https://www.ebay.com/itm/294813057714
https://www.fitinpart.sg/de-DE/index.ph ... id=6896202

ja 1255407 (LHD) :lol:
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw= ... m570.l1313
https://www.fitinpart.sg/de-DE/index.ph ... id=1453541

Aiempaa juttua
viewtopic.php?t=58297

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 16:02
Kirjoittaja MrHakukone
Mahtaako purkaamoilta löytyä?

Meillä kun on sorvi ja laitteet, niin tuon liittimen saisi "helposti" korjattua /
korvattua, eikä kytkinpuolella paineetkaan ole kovia, niin ei turvallisuus vaarantuisi.
Muuten koneistamalla hinta on varmasti tähtitieteellinen

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 16:14
Kirjoittaja duckworth
Saattaahan noita purkaamoilta löytyä, mutta eri asia missä kunnossa, lähtevätkö irroittamaan ja saavatko vielä ehjänä irti.

Sitä jäin tossa hämmästeleen, että miten tuo tieto sorvista ja laitteista tallilla lämmittää ketjunaloittajaa tai ketään joka tätä lukee ja painii saman ongelman kanssa...? Vai siis tarkotitko että oot valmis sorvaamaan foorumilaisille liittimiä pientä korvausta vastaan? Tossa jälkimmäisessä tapauksessa ymmärtäisin pointin.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 20:56
Kirjoittaja RENNIE
Joo, mielellään otan vastaan kohtuuhinnalla työstettynä nuo päät jotka sopisi perus AN4 -valmisletkuun! ;)

Näyttää siltä, että ainoa järkevä keino, ellei käytettyä löydy, on laittaa nuo Ford kytkinadapterit ja niihin tuo AN4 -letku.

Meilläkin löytyy (surkea) kellonosasorvi, jolla saa tuskaillen kyllä tuommoisen kärjen veistettyä ja siihen voisi sitten hopeajuottaa kiinni tuollaisen AN4 -uroksen. Nimittäin näyttää siltä, että tuossa tosiaan on nuo päät eri halkaisijalla, joten tuo kytkinadapteri sopinee vain toiseen päähän.

En nyt enää tarkkaan muista, mutta ohjaustehostimen paineputkeakaan ei aikanaan saanut mistään järkevällä hinnalla, niin siihen löytyi sitten käytetty letku, josta hiekkapuhalsin ruosteet v*ttuuun, maalasin epoksimaalilla ja marmorilta saatiin siihen se päätyliitin, johon liittyi jotain hopeajuottamista. Hyvin se siellä edelleen pelittää, vaikka ohjaustehostimessa on painetta varmaan yli 70 baaria!

Mielellään toki yrittää päästä mahdollisimman vähällä, nuo putken päät on vasta nopeesti mitattu, pitää tarkemmin vielä mitata, onko muka totta, että erilaiset päät olisi.

Tässä se nyt muuten nähdään, kun joku väittää, että kytkimen vaihtaa päivässä, ei pidä paikkaansa. Nyt on mennyt jo noin 2-3 kokonaista työpäivää, eikä ole saatu kun pääsylinteri ja letku vasta irti. Rikkoen. :D

Kuva

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 09 Kesä 2025 23:32
Kirjoittaja Larppanen
Kyllähän kytkimen päivässä vaihtaa. Letkut ja muut sitten erikseen ;)

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 10 Kesä 2025 02:52
Kirjoittaja Tessu
Jos ei mikään jarrujen korjausliike tee putkia niin ainakin Lahdessa CMA huoltokorjaamo tekee putken kuin putken,en tiedä onko samanmoisia palveluja muissa kaupungeissa mutta kannattaa kysyä,itsekkin sain tuosta tiedon kun satuin tuhoamaan pari vanhaa dieselsuutinputkea.
Sen jälkeen olen ohjannu porukkaa sinne kysymään apua,jos lähellä asuu.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 10 Kesä 2025 15:32
Kirjoittaja RENNIE
Kyllä se on niin, että toisessa päässä on erilainen liitin! Mitä ihmettä, Ford!!! :evil: :evil: :evil: :ford:

Liitin on toisessa paksumpi ja lyhyempi kuin toinen on taas pidempi ja ohuempi. Tai toisinpäin, tajuat varmaan, mitä tarkoitan.

Eli tahallisen tuntuista vaikeuttamista huoltoa ajatellen. Minä en varmasti maksa 400 euroa yhdestä puolen metrin putkesta, se on varma.

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 10 Kesä 2025 17:55
Kirjoittaja duckworth
Yritin itsekin tutkia tuota letkuasiaa, oikee orkkisosan numero tosiaan on tuo 1324224 (kuten ykkössivulla linkkasitki jo), eikä nuo mitä esim. janti linkitti, koska ne eivät käy -04->... Tämä siis 7zapista tulkittavissa. Kuitenkin että ton löytäisi tarvikkeena tai saisi selvitettyä käykö jostain muusta Fordista tms, auttaisi jos tietäisi mikä kyseisen osan ns. yleinen varaosanumero on? Tarkoitan siis numeroa jota vaikkapa LUK tai Sachs käyttävät kataloogeissaan, en Fordin OE-numeroa. Pystyiskö mahdollisesti joku varaosaliike kuten Fixus kaivelemaan nuo(?) ja niiden avulla sitten etsintää, mikäli varaosaliikkeesta ei itse osaa löytyiskään. Joskushan noitaki on tarvikkeena saanu, joten tuskin osavalmistajien numerotkaan on tuhka tuuleen voineet kadota...?

Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1

Lähetetty: 10 Kesä 2025 18:26
Kirjoittaja RENNIE
duckworth kirjoitti: 10 Kesä 2025 17:55 Yritin itsekin tutkia tuota letkuasiaa, oikee orkkisosan numero tosiaan on tuo 1324224 (kuten ykkössivulla linkkasitki jo), eikä nuo mitä esim. janti linkitti, koska ne eivät käy -04->... Tämä siis 7zapista tulkittavissa. Kuitenkin että ton löytäisi tarvikkeena tai saisi selvitettyä käykö jostain muusta Fordista tms, auttaisi jos tietäisi mikä kyseisen osan ns. yleinen varaosanumero on? Tarkoitan siis numeroa jota vaikkapa LUK tai Sachs käyttävät kataloogeissaan, en Fordin OE-numeroa. Pystyiskö mahdollisesti joku varaosaliike kuten Fixus kaivelemaan nuo(?) ja niiden avulla sitten etsintää, mikäli varaosaliikkeesta ei itse osaa löytyiskään. Joskushan noitaki on tarvikkeena saanu, joten tuskin osavalmistajien numerotkaan on tuhka tuuleen voineet kadota...?
Joo! Vähän pelkään, ettei edes kannata kysyä, jos ei löydy edes ulkomaisista kaupoista. Noita voi selailla, eikä mikään oikein näytä samalta.

Tällä hetkellä uusin idea on uusiokäyttää hyväkuntoinen kytkimen pään liitin, pätkä putkea ja toiseen päähän sorvata uusi pistoliitin. Nämä kaksi päätä sitten yhdistetään jarruletkulla. Tadaa, ei tarvi tilata mitään. Messinkiä vaan metsästämään! (Kytkimessä on varmaan sen verran pienet paineet, että pysyy klemmareilla, varmuuden vuoksi voi laittaa pari-kolme klemmaria!)

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Lähetetty: 15 Kesä 2025 15:46
Kirjoittaja RENNIE
No niin, kyllä tuo kytkinletku saadaan osista ränkättyä tavalla tai toisella, mutta varmaan tässä välissä sähläillään tuon vaihelaatikon irroituksen kanssa.

Mitä pitää irrottaa? Tarviiko pakosarja irrottaa putkesta, entä puola? Kyselen, niin on joutuisempaa ehkä sitten auton alla könytessä! :thumbup:

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Lähetetty: 15 Kesä 2025 16:41
Kirjoittaja duckworth
RENNIE kirjoitti: 15 Kesä 2025 15:46 No niin, kyllä tuo kytkinletku saadaan osista ränkättyä tavalla tai toisella, mutta varmaan tässä välissä sähläillään tuon vaihelaatikon irroituksen kanssa.

Mitä pitää irrottaa? Tarviiko pakosarja irrottaa putkesta, entä puola? Kyselen, niin on joutuisempaa ehkä sitten auton alla könytessä! :thumbup:
Tähän en pysty antaan lyhyttä vastausta, mutta... :lol:

Lootan irrotus Mk1 1.6 Focuksessa etenee seuraavasti:

-Löysää kumpikin napamutteri edestä, jonka jälkeen keula pukeille.

-Alapallot irti olkatuista ja RT-päät irti myös

-Vetarit pois, huom. irrota apparin vetari ensin, koska siinä ei ole lukkorengasta lootan sisällä. Tässä kohtaa kurkkaa lampulla tasauspyörästöön vetarin aukosta, kun näet tapin takaa kuskin vetarin sisäpään, aseta sitä vastan pitkä keskisuuri tasapäämeisseli ja lyö meisselin päähän vasaralla. Tällöin kuskin vetari pomppaa pois.

Muutoin joudut taistelemaan liukuvasaralla x ajan sitä kuskin vetaria pois, koska kampeemalla ei lähde.

-Yläpuolelta akku pois ja samoin startti, pakosarjaa tai putkee ei tarvii irroittaa.

-Irroita jo johtoja ja siirtovaijerit lootasta, VSS-anturi lootan takana (tulipellin puolella)

-Irrota kytkisylkänletku (tämä oli osin kai jo tehty :D )

-Ruuva pois se koneen/lootan pitkittäistuki.

-Tue/ripusta kone jo puomiin

-Kiilaa koko pakettia vähän eteen vaikka puukalikoita koneen taakse laittamalla ja irroita laatikon yläkannake

-Irroita kytkinkopan pultit ja tunkki lootan alle

-Pientä kitkuttelua ja koppaat loodan pois autosta... :)


Siinä noin pähkinän kuoressa toi lootan pois ruuvailu, kirjoitusvirheineen :thumbup: :roll:

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Lähetetty: 15 Kesä 2025 18:23
Kirjoittaja RENNIE
duckworth kirjoitti: 15 Kesä 2025 16:41
RENNIE kirjoitti: 15 Kesä 2025 15:46 No niin, kyllä tuo kytkinletku saadaan osista ränkättyä tavalla tai toisella, mutta varmaan tässä välissä sähläillään tuon vaihelaatikon irroituksen kanssa.

Mitä pitää irrottaa? Tarviiko pakosarja irrottaa putkesta, entä puola? Kyselen, niin on joutuisempaa ehkä sitten auton alla könytessä! :thumbup:
Tähän en pysty antaan lyhyttä vastausta, mutta... :lol:

Lootan irrotus Mk1 1.6 Focuksessa etenee seuraavasti:

-Löysää kumpikin napamutteri edestä, jonka jälkeen keula pukeille.

-Alapallot irti olkatuista ja RT-päät irti myös

-Vetarit pois, huom. irrota apparin vetari ensin, koska siinä ei ole lukkorengasta lootan sisällä. Tässä kohtaa kurkkaa lampulla tasauspyörästöön vetarin aukosta, kun näet tapin takaa kuskin vetarin sisäpään, aseta sitä vastan pitkä keskisuuri tasapäämeisseli ja lyö meisselin päähän vasaralla. Tällöin kuskin vetari pomppaa pois.

Muutoin joudut taistelemaan liukuvasaralla x ajan sitä kuskin vetaria pois, koska kampeemalla ei lähde.

-Yläpuolelta akku pois ja samoin startti, pakosarjaa tai putkee ei tarvii irroittaa.

-Irroita jo johtoja ja siirtovaijerit lootasta, VSS-anturi lootan takana (tulipellin puolella)

-Irrota kytkisylkänletku (tämä oli osin kai jo tehty :D )

-Ruuva pois se koneen/lootan pitkittäistuki.

-Tue/ripusta kone jo puomiin

-Kiilaa koko pakettia vähän eteen vaikka puukalikoita koneen taakse laittamalla ja irroita laatikon yläkannake

-Irroita kytkinkopan pultit ja tunkki lootan alle

-Pientä kitkuttelua ja koppaat loodan pois autosta... :)


Siinä noin pähkinän kuoressa toi lootan pois ruuvailu, kirjoitusvirheineen :thumbup: :roll:
Joo vähän huijasin, könysin jo tänään auton alla ja öljyt on tyhjennettynä jo. Akku ja akkutelinekin ovat olleet poissa jo viikon verran. 8-) Tosi hyviä vinkejä nuo, tietää, mitä on tulossa.