Tessu kirjoitti: ↑25 Joulu 2024 08:29
Kaikkea olen kuullu ja jopa nähny,joku voikin suuttua mutta on siellä tosiasioitakin mukana.
Itse olen kanssa törmänny vikojen vähättelyihin ja peitelyihin vaikka en ole edes korvauksiakaan hakenu,loppuun asti vaan väitetään että ei oo mitään ongelmaa,ei tietenkään ettei maine menis!
Öljyn kulutuksesta sen verran että -70 luvun Morrin Marinoissa oli liian karkealoppu hionta sylintereissä ja niissä ajamalla loppui öljyn kulutus,näin kävi veljeni uudessa autossa.
isäni
Sierran ohjekirjassa taas lukee 1991 että 1litra öljyn kulutusta 1000km on katalysaattoriautolle täysin normaalia josta ei pidä huolestua.
Sitä en sitten tiedä mikä on tilanne nyky moottorien kanssa?
Päteekö enää mikään vanha juttu uusiin?
Saivarrellaans vähän...eikä sit herneitä nenään näistä
Eli jos Sierran ohjekirjassa olisi 1991 lukenut, että 10 litraa / 1000 km on vielä normaalia öjynkulutusta koska kuulemma tuorevoitelu vaatii tuoretta Long Life öljyä niin se olisi ollut normaalia? Noin sokeasti ei todellakaan pidä uskoa autotehtaita, että heidän väitteensä on aina sama kuin totuus.
Mikäli -91 Sierran ohjekirjaa lukee kuin raamattua, niin jos omistaja ajaisi 20 000 km vuodessa omistajan pitäisi mukisematta lisätä jopa 20 litraa uutta öljyä vuodessa jo uudesta alkaen, 5 vuoden aikana about 100 litraa lisätäyttöä + öljynvaihtohuollot ettei takuu raukea, siis vaikka moottori olisi oikeasti viallinen ja remontin tarpeessa jo uutena, mutta käyntikuntoinen öljypoltin. Ja kun se moottoreiden öljytilavuus on n. 4 litraa, niin uutta öljyä lisäilemällä suoritettaisi käytännössä 5 öljynvaihtoa per vuosi käymättä huollossa ja sitten vielä huollon öljynvaihto siihen päälle.
Minä taas kokeneena autoilijana luen tuota Sierran ohjekirjaa siten, että omistajan tulee viipymättä suorittaa koneremontti, mikäli öljynkulutus kasvaa (yleensä vasta ajan kanssa) noin rajuksi ja mieluummin jo paljon aiemmin. Tuohan on jo öljypoltin tuollaisella kulutuksella ja jo uutena rikki jos uudesta alkaen noin paljon syö öljyä. 300 000 km ajettu moottori voi jo kuluttaa reippaasti öljyä mutta ei sekään yleensä noin paljon mikäli vain normaalia kulumaa. Mikäli öljyä tarvitsee takuuaikana lisäillä vakiotehoiseen moottoriin litroittain huoltovälillä, silloin on myyjän, maahantuojan tai valmistajan korjattava moottori takuuna.
Se miksi ohjekirja on mielestäni väärin laadittu, johtuu siitä, että siinä ei ole korostettu mikä ero on uudella ja kuluneella moottorilla. Jos ja kun tuollainen raju öljynsyönti alkaa jo ihan uutena, niin "Sierran" omistaja ei voi muka valittaa mistään koska moottori on muka terve ja kunnossa. Tiedätkö, että mikäli uusi moottori kuluttaa noin paljon öljyä, niin syy on todennäköisesti joku näistä neljästä vaihtoehdosta:
1. moottorissa on liikaa välystä sylintereissä, männänrenkaat ovat väärän kokoiset.
2. moottori on rikki, männänrenkaat on poikki tai venttiilinvarren tiivisteet brakannu jolloin öljyä pääsee liikaa palotilaan ja se palaa pois moottorin käydessä.
3. moottorin tiivisteet rikki / vuotaa öljyä maahan. Tämän huomaisi helposti, parkkipaikalla olisi aina öljylammikko.
4. uuteen autoon on vaihdettu ennen auton luovutusta erittäin kulunut moottori. Auton ohjekirjan öljynkulutuslukemat mahdollistaisi tämän helposti. Ja se uusi moottori myydään tehdasuutena firmassa jonka suurimpia asiakkaita on se sama maahantuoja jonka merkkiliikkeestä auto ostettu jne. piiri pieni pyörii.
5. valmistaja on tietoisesti rakentanut todella väljän moottorin, joka ei leikkaa kiinni edes todella kuumissa ääriolosuhteissa ja jossa öljyvalo syyttyy herkästi ja öljyä pitää olla reissussa mukana litroittain.
6. myös Turbo voi olla viallinen ja aiheuttaa runsasta öljynkulutusta.
Toi neljäs vaihtoehto on toki hurja, mutta tiedän erään "firman", jolta sekin onnistuisi ja taisi myös onnistua. Ja tietäkää, että ko. "firma" vaati aina käyttämään vain valmistajan suosittelemaa Long Life öljyä moottorissa, muu öljylaatu olisi aiheuttanut takuun raukeamisen vaikka uutta öljyä pitäisi lisätä jatkuvasti huoltojen välillä.
Jos tuo edellä kerrottu oli uskomatonta foliohuttua, niin
miten selität tämän. Olen nyt ajanut omalla 2020 Fiestalla lähes 5 vuotta eikä se ole vieläkään alkanut kuluttamaan öljyä niin että kulutusta huomaisi, varmaan sieltä jotain katoaa aina vuoden aikana, mutta huoltojen välillä öljyä ei tarvitse lisäillä yhtään. Moottori on 1,5 litranen Ecoboost, moottoria on myös viritetty ja Stage 2 tehot nyt 275 hv / 410 Nm. Ei edes virittäminen tai rata-ajokaan ole aiheuttanut tarvetta lisätä öljyä huoltovälillä. Moottori on siis terve ja kunnossa. Kilsoja ei toki ole vielä kauheasti mittarissa, mutta silti.
Tästä niinku lähetään uusien autojen kanssa, vanhat paljon ajetut on erikseen niistä vikoja varmasti löytyy, autot kuluu käytössä ja öljynkulutus kasvaa kun sylinterien välys kasvaa ja männänrenkaat kuluu ja katkeilee, tiivisteet kovettuu ja halkeilee ajan kanssa jne. Uuden auton on kuitenkin oltava virheetön ja huoleton ajokki pitkän aikaa. Jatkuva uuden öljyn lisäily ei kuulu huolettomaan autoiluun.
Ps. en ole ikinä omistanut uutta enkä vanhaa Sierraa, joten en tiedä paljonko Sierrat kulutti öljyä uutena, mutta lähtökohta on se, että moottoreita on osattu rakentaa ja koneistaa jo iät ja ajat eikä moottorin välykset voi minkään syyn takia uutena olla sellaisia, että oirehtii kuten loppuun ajettu kulunut moottori. Öljy on bensiinimoottorissa vain voiteluaine, ei polttoaine, öljyn runsas kuluminen on yleensä joko öljyvuoto tai sitten sitä öljyä pääse liikaa palotilaan ja palaa pois koska moottori ei ole tarpeeksi tiivis. Se väite, että öljynkulutus loppuisi ajan kanssa jos uutena on rajua niin se on kyllä mun mielestä täyttä hevonpaskaa, moottori kun ei käytössä eheydy ja vahvistu vaan kuluu ja heikkenee, voin toki olla väärässä.
Marmorilla toki monenlaisia satuja kertovat minkä ehtivät, huoltoneuvojille on saatettu laittaa sanat suuhun, tietyistä asioista kerrotaan ulos vain se mitä käsketty. Eräässä tapauksessa nousi talon sisällä hirvee haloo kun myyjä oli sähköpostikeskustelussa ihmetellyt kun osa uusista autoista ei kuluta lainkaan öljyä ja osa kuluttaa ihan älyttömästi, kyseessä siis täysin sama moottori valmistajan eri automalleissa...täysin erilainen öljynsyönti oli mahdotonta ymmärtää ja niitä todella paljon öljyä syöneitä autot hyvin tunteva myyjä piti automaattisesti viallisina, maahantuoja ei koska ohjekirja salli...