Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen
Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen
Itsellä ei ole kys moottorilla varustettua autoa, mutta hoksin artikkelin lehdessä:
https://www.is.fi/autot/art-2000010859323.html
Purkaa moottorin ja kaikenlaista hassua löytyy..
https://www.is.fi/autot/art-2000010859323.html
Purkaa moottorin ja kaikenlaista hassua löytyy..
Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen
Kylläpä käy tunteet kuuminaduckworth kirjoitti: ↑27 Marras 2024 11:30AivanfasteST kirjoitti: ↑27 Marras 2024 10:58
Eikun just se että Fiesta ST ei kuluta öljyä kertoo sen faktan, että kunnossa oleva moottori ei kuluta öljyä, aina jos joutuu jatkuvasti eli litratolkulla lisäämään uutta öljyä lähes uuteen autoon on merkki siitä, että moottorissa on isosti vikaa. Varsinkin jos huoltovälillä pitää lisätä koko öljymäärä moneen kertaan. Loppuunajetut raadot on asia erikseen.
Öljy on bensamoottorin voiteluaine, ei polttoaine.Mutta jos nyt vakavissaan puhutaan vielä hetki, niin mäkin kirjotin öljynsyönti ongelmasta, en ominaisuudesta, vai sanoinko jossain kohtaa että esimerkkinä käyttämäni öljyä kuluttavat moottorit olisivat täydessä tikissä?
Ja mitä Fordeihin tulee, niin ydinsyy on niissäkin ylipitkä vaihtoväli tai väärä öljy, jolloin pikeää m-renkaat ja sitten alkaa tapahtua.
Varmaan moottoriguruna tiesitki jo, että esim. N52B25-koneessa on öljynreiät hölmösti sijotettu männissä, joka taas saa aikaan tutun ongelman, tätäkin voidaan tietty pahentaa long life- taktiikalla. Omani haukkaa sen 5 desiä tonnilla, ja ajettu alta 200tkm, auto muutoin spot on.
Toki itsellä ollut hyvin huollettuja (huollan itse) moottoreita, jotka vielä 300tkm jälkeen vaatii vaan sen 5-7desiä 10tkm, eli periaatteessa vaihtövälillä ei laske edes alle minimin. Tälläisia esimerkiksi Zetec SE (330tkm) ja Ecotec Z22XE (303tkm).
Aika rohkeita geneerisiä oletuksia joka tapauksessa teet, yksittäisen uudehkon ST Fiestan perusteella, kautta linjan.

Kunnossa oleva bensiinimoottori ei kuluta litratolkulla öljyä. Ainoastaan maahantuojien edustajat voi väittää muuta koska paskalaatu takaa töitä korjaamoille. Siitähän tässä koko keskustelussa on kyse, virhevastuusta.
VW konsernin öljynkulutusrajat on oikeasti niinkin rajut kuin 0,5 litraa per 1000 kilometriä. Siis myös uusille autoille. Itse ymmärän, että todella kulunut moottori voi tuon verran syödä öljyä ja alkaa olla remontin tarpeessa.
Tämä seuraava koskee uutena ostettua autoa jossa raju öljynsyönti havaittiin öljyvalon syttyessä kun mittarissa kilometrejä oli vain 2000 ja maahantuojan mukaan mitään vikaa autossa ei ollut.
Mikäli moottorin öljytilavuus on 4 litraa, niin 0,5 litran kulutuksella per 1 tkm koko öljymäärä vaihtuu 8000 km matkalla pelkästään lisätäytöllä ja poltat siis öljyä bensan joukossa. Mikäli ajat vuodessa 16 000 km, lisäät uutta öljyä 8 litraa vuodessa, joka tekee 16 litraa kahdessa vuodessa.
"Konserni alkaa huolestua" vasta mikäli moottori kuluttaa yli litran / 1000 km, jolloin uutena ostettu auto saa kuluttaa öljyä vaikka 30 litraa jo ekalla huoltovälillä mikäli huoltoväli 30 tkm tai 2 vuotta. Kyseinen auto siis oli 2 vuotta vanha ja syönyt sen 15 litraa öljyä, mutta vieläkään ei mitään vikaa löytynyt.
Kun uutena ostettu auto on kuluttanut 15- 30 litraa öljyä huoltovälillä, niin luuletko, että moottorin öljynkulutus vähenee ja että se tulee itekseen kuntoon, ei, se vaan pahenee ja 80 tkm kohdalla kulutus olikin jo 2 litraa / 1000 km eli 60 litraa huoltovälillä. Huoltoneuvojat väitti, että kulutus vänenee kun saadaan kilometrejä alle. Tämä tarina on tosi.
Olenki joskus naureskellu, että kun ostaa volkkarin bensakoneella, pitäisi kaupan päälle saada 200 litran tynnyri öljyä.
Tunteet kuumina, sullako? Kun muut osapuolet on suht. asiallisesti lähinnä keskustelleet aiheesta, siinä missä tunnut toitottavan vastaavasti asioista joista käsittääkseni en ole edes eri mieltä. Vai missä kohtaa olen sanonut että on normaalia moottorin kuluttaa öljyä tollasia 0.5-1l/1000km määriä tai että tulee itsekseen kuntoon? En ainakaan ole tarkoittanut niin sanoa. Kirjoitin itsekin öljynsyönti ongelmasta, en ominaisuudesta.fasteST kirjoitti: ↑27 Marras 2024 16:32 Kylläpä käy tunteet kuumina![]()
Kunnossa oleva bensiinimoottori ei kuluta litratolkulla öljyä. Ainoastaan maahantuojien edustajat voi väittää muuta koska paskalaatu takaa töitä korjaamoille. Siitähän tässä koko keskustelussa on kyse, virhevastuusta.
VW konsernin öljynkulutusrajat on oikeasti niinkin rajut kuin 0,5 litraa per 1000 kilometriä. Siis myös uusille autoille. Itse ymmärän, että todella kulunut moottori voi tuon verran syödä öljyä ja alkaa olla remontin tarpeessa.
Tämä seuraava koskee uutena ostettua autoa jossa raju öljynsyönti havaittiin öljyvalon syttyessä kun mittarissa kilometrejä oli vain 2000 ja maahantuojan mukaan mitään vikaa autossa ei ollut.
Mikäli moottorin öljytilavuus on 4 litraa, niin 0,5 litran kulutuksella per 1 tkm koko öljymäärä vaihtuu 8000 km matkalla pelkästään lisätäytöllä ja poltat siis öljyä bensan joukossa. Mikäli ajat vuodessa 16 000 km, lisäät uutta öljyä 8 litraa vuodessa, joka tekee 16 litraa kahdessa vuodessa.
"Konserni alkaa huolestua" vasta mikäli moottori kuluttaa yli litran / 1000 km, jolloin uutena ostettu auto saa kuluttaa öljyä vaikka 30 litraa jo ekalla huoltovälillä mikäli huoltoväli 30 tkm tai 2 vuotta. Kyseinen auto siis oli 2 vuotta vanha ja syönyt sen 15 litraa öljyä, mutta vieläkään ei mitään vikaa löytynyt.
Kun uutena ostettu auto on kuluttanut 15- 30 litraa öljyä huoltovälillä, niin luuletko, että moottorin öljynkulutus vähenee ja että se tulee itekseen kuntoon, ei, se vaan pahenee ja 80 tkm kohdalla kulutus olikin jo 2 litraa / 1000 km eli 60 litraa huoltovälillä. Huoltoneuvojat väitti, että kulutus vänenee kun saadaan kilometrejä alle. Tämä tarina on tosi.
Olenki joskus naureskellu, että kun ostaa volkkarin bensakoneella, pitäisi kaupan päälle saada 200 litran tynnyri öljyä.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
BOREHAMMER
Tiedän montakin muuta esimerkkiä VW konsernin virhevastuusta, mutta ehkä yksi härkeimpiä oli tämä:
Asiakas meni noutamaan uutta autoaan eli auto oli tuotu maahan "suoraan" tehtaalta, siihen oli tehty lisävarusteiden asennukset ja luovutushuolto.
Asiakas istui autoon, laittoi moottorin käyntiin ja yritti laittaa vaihdetta silmään ja lähteä liikkeelle, vaan eipä lähteny.
Vaihteisto (manuaali) oli rikki. Asiakkaalle ehdotettiin, että viallinen vaihteisto korvataan tehdaskunnostetulla vaihteistolla, siis vaikka asiakas ei ollut ajanut uudella autolla metriäkään. Takuuehdoista käy ilmi, että takuunalaisen auton korjaamiseen saa käyttää kunnostettuja osia. Asiakas perui kaupan.
Minulla on omat epäilykseni tuosta kuviosta ja myös uusien autojen moottoreissa oleviin vikoihin, mutta ei niistä sen enempää, joku suuttuu kuitenkin siitäkin.
t. salaliittoteoriitikko
Asiakas meni noutamaan uutta autoaan eli auto oli tuotu maahan "suoraan" tehtaalta, siihen oli tehty lisävarusteiden asennukset ja luovutushuolto.
Asiakas istui autoon, laittoi moottorin käyntiin ja yritti laittaa vaihdetta silmään ja lähteä liikkeelle, vaan eipä lähteny.
Vaihteisto (manuaali) oli rikki. Asiakkaalle ehdotettiin, että viallinen vaihteisto korvataan tehdaskunnostetulla vaihteistolla, siis vaikka asiakas ei ollut ajanut uudella autolla metriäkään. Takuuehdoista käy ilmi, että takuunalaisen auton korjaamiseen saa käyttää kunnostettuja osia. Asiakas perui kaupan.
Minulla on omat epäilykseni tuosta kuviosta ja myös uusien autojen moottoreissa oleviin vikoihin, mutta ei niistä sen enempää, joku suuttuu kuitenkin siitäkin.
t. salaliittoteoriitikko
Kaikkea olen kuullu ja jopa nähny,joku voikin suuttua mutta on siellä tosiasioitakin mukana.
Itse olen kanssa törmänny vikojen vähättelyihin ja peitelyihin vaikka en ole edes korvauksiakaan hakenu,loppuun asti vaan väitetään että ei oo mitään ongelmaa,ei tietenkään ettei maine menis!
Öljyn kulutuksesta sen verran että -70 luvun Morrin Marinoissa oli liian karkealoppu hionta sylintereissä ja niissä ajamalla loppui öljyn kulutus,näin kävi veljeni uudessa autossa.
isäni Sierran ohjekirjassa taas lukee 1991 että 1litra öljyn kulutusta 1000km on katalysaattoriautolle täysin normaalia josta ei pidä huolestua.
Sitä en sitten tiedä mikä on tilanne nyky moottorien kanssa?
Päteekö enää mikään vanha juttu uusiin?
Itse olen kanssa törmänny vikojen vähättelyihin ja peitelyihin vaikka en ole edes korvauksiakaan hakenu,loppuun asti vaan väitetään että ei oo mitään ongelmaa,ei tietenkään ettei maine menis!
Öljyn kulutuksesta sen verran että -70 luvun Morrin Marinoissa oli liian karkealoppu hionta sylintereissä ja niissä ajamalla loppui öljyn kulutus,näin kävi veljeni uudessa autossa.
isäni Sierran ohjekirjassa taas lukee 1991 että 1litra öljyn kulutusta 1000km on katalysaattoriautolle täysin normaalia josta ei pidä huolestua.
Aika hurjalta kuulostaisi nykyään normaali kulutus 1 litra /1000km. Meillä 2018 1.0 öljynvaihtoväli 2v/30 000 sinne saisi sitten heittää 30 litraa vaihdon välillä. Öljyt vaihdettu kerta vuoteen ja aina on ollut ennen vaihtoa pintä ylärajassa. Itellä on ollut 1970 luvun autoja 2, 1980 7, 1990 5, 2000 3 ja 2010 3. Ainoastaan yhteen autoon oon joutunut lisäämään öljyä vaihdon välillä. Ostin ekan uuden autoni keväällä 1984, BMW 316. Olin ihan järkyttynyt kun jouduin lisäämään siihen öljyä omistusaikanani. Myin auton kun sillä oli ajettu 5 000. Muihin ei ole joutunut lisäämään. Parilla autolla oli ajettu reilusti yli 100 000 kun myin ja muutamalla yli 90 000. Nykyisillä 44 000 ja 77 000 ja aina tikku ylärajassa.Tessu kirjoitti: ↑25 Joulu 2024 08:29 Kaikkea olen kuullu ja jopa nähny,joku voikin suuttua mutta on siellä tosiasioitakin mukana.
Pitää olla kyllä kohtalaisen kujalla jos uskaltaa vielä 2024 mennä 30tkm long life- vaihtoväleillä tai sillä 2 vuoden service intervallilla, vaikka siitä on varotettu aika lailla joka kanavalla. Tietysti se on monesti tai todennäkösesti jo seuraavan omistajan huoli, mutta en ainakaan itse pilaisi omia m-renkaita ylipitkällä öljynvaihtovälillä, vaan suosiolla 10tkm tai vuoden välein vaihto. Ei taida olla korjaamollakaan ihan luokattoman kallista, jos ei mahdollisuutta avata tyhjennysproppua/irrottaa pohjapanssaria
Mutta toi litra tonnilla kyllä kuullostaa pahalta käytetyssäki autossa, kun sellanen 1-2 desiä on tervettä/normaalia, valmistajatki sallii sen 7desiä tai se ei edellytä heidän mielestään toimenpiteitä, mutta sen yli kun mennään, niin ainaki katit ottaa kipeetä, ja jossain kohtaa se karsta kyllä tekee muutakin. Aika monta tapausta tiedän joissa pakovena ei oo enää sulkeutunu kunnolla ja palanen lähteny irti, jonka seurauksena alkanu käymään kolmella/yksi pytty poissa pelistä

Mutta toi litra tonnilla kyllä kuullostaa pahalta käytetyssäki autossa, kun sellanen 1-2 desiä on tervettä/normaalia, valmistajatki sallii sen 7desiä tai se ei edellytä heidän mielestään toimenpiteitä, mutta sen yli kun mennään, niin ainaki katit ottaa kipeetä, ja jossain kohtaa se karsta kyllä tekee muutakin. Aika monta tapausta tiedän joissa pakovena ei oo enää sulkeutunu kunnolla ja palanen lähteny irti, jonka seurauksena alkanu käymään kolmella/yksi pytty poissa pelistä

BOREHAMMER
BOREHAMMER
Joo ei tulis kyllä mieleenkään ajaa samoilla öljyillä edes kahta vuotta. Toisaalta jos ajaa uusilla takuunalaisilla vehkeillä ja vaihtoväli on 2v/30 000 niin mikäs siinä, mutta jos aikoo pitää itse autoa pidempään niin voi tulla pitemmän päälle pieni säästö kalliiksi.
Meillä käy muuten Fiesta aina kolmella.

Meillä käy muuten Fiesta aina kolmella.

Oma marmori aina mainitsee tuon välihuollon 15000/1v, vaikka määräaikaishuolto onkin 30000/2v, eli kai ne siitäduckworth kirjoitti: ↑25 Joulu 2024 17:06 Pitää olla kyllä kohtalaisen kujalla jos uskaltaa vielä 2024 mennä 30tkm long life- vaihtoväleillä tai sillä 2 vuoden service intervallilla, vaikka siitä on varotettu aika lailla joka kanavalla. Tietysti se on monesti tai todennäkösesti jo seuraavan omistajan huoli, mutta en ainakaan itse pilaisi omia m-renkaita ylipitkällä öljynvaihtovälillä, vaan suosiolla 10tkm tai vuoden välein vaihto. Ei taida olla korjaamollakaan ihan luokattoman kallista, jos ei mahdollisuutta avata tyhjennysproppua/irrottaa pohjapanssaria![]()
Mutta toi litra tonnilla kyllä kuullostaa pahalta käytetyssäki autossa, kun sellanen 1-2 desiä on tervettä/normaalia, valmistajatki sallii sen 7desiä tai se ei edellytä heidän mielestään toimenpiteitä, mutta sen yli kun mennään, niin ainaki katit ottaa kipeetä, ja jossain kohtaa se karsta kyllä tekee muutakin. Aika monta tapausta tiedän joissa pakovena ei oo enää sulkeutunu kunnolla ja palanen lähteny irti, jonka seurauksena alkanu käymään kolmella/yksi pytty poissa pelistä![]()
mainitsee myös sellasille asiakkaille jotka eivät ole ajan tasalla auto asioissa, (esim vanhemmat rouvas henkilöt yms)
Kyllä se on kuule dandalon niin, että ei niistä vanhemmista herrashenkilöistä, nuorista miehista tai naisista juuri kukaan enää ymmärrä autoasioista mitään. Ei pidä yleistää. Muistan kun äitin,i rouva hänkin ja tuoloin ikää 86 oli keskuseltlut jonkun miehen kanssa huoltoasemalla öljyistä. Mies oli sanonut ettei ole koskaan tavannut naista joka ymmärtää noin paljon öljyistä. Äitini lataili itse aina akutkin autoihin ja isän traktoreihin vaikka ei ollut minkäänlaista koulutusta autoasioihin.Dandalon kirjoitti: ↑26 Joulu 2024 09:39Oma marmori aina mainitsee tuon välihuollon 15000/1v, vaikka määräaikaishuolto onkin 30000/2v, eli kai ne siitäduckworth kirjoitti: ↑25 Joulu 2024 17:06 Pitää olla kyllä kohtalaisen kujalla jos uskaltaa vielä 2024 mennä 30tkm long life- vaihtoväleillä tai sillä 2 vuoden service intervallilla, vaikka siitä on varotettu aika lailla joka kanavalla. Tietysti se on monesti tai todennäkösesti jo seuraavan omistajan huoli, mutta en ainakaan itse pilaisi omia m-renkaita ylipitkällä öljynvaihtovälillä, vaan suosiolla 10tkm tai vuoden välein vaihto. Ei taida olla korjaamollakaan ihan luokattoman kallista, jos ei mahdollisuutta avata tyhjennysproppua/irrottaa pohjapanssaria![]()
Mutta toi litra tonnilla kyllä kuullostaa pahalta käytetyssäki autossa, kun sellanen 1-2 desiä on tervettä/normaalia, valmistajatki sallii sen 7desiä tai se ei edellytä heidän mielestään toimenpiteitä, mutta sen yli kun mennään, niin ainaki katit ottaa kipeetä, ja jossain kohtaa se karsta kyllä tekee muutakin. Aika monta tapausta tiedän joissa pakovena ei oo enää sulkeutunu kunnolla ja palanen lähteny irti, jonka seurauksena alkanu käymään kolmella/yksi pytty poissa pelistä![]()
mainitsee myös sellasille asiakkaille jotka eivät ole ajan tasalla auto asioissa, (esim vanhemmat rouvas henkilöt yms)
Saivarrellaans vähän...eikä sit herneitä nenään näistäTessu kirjoitti: ↑25 Joulu 2024 08:29 Kaikkea olen kuullu ja jopa nähny,joku voikin suuttua mutta on siellä tosiasioitakin mukana.
Eli jos Sierran ohjekirjassa olisi 1991 lukenut, että 10 litraa / 1000 km on vielä normaalia öjynkulutusta koska kuulemma tuorevoitelu vaatii tuoretta Long Life öljyä niin se olisi ollut normaalia? Noin sokeasti ei todellakaan pidä uskoa autotehtaita, että heidän väitteensä on aina sama kuin totuus.
Mikäli -91 Sierran ohjekirjaa lukee kuin raamattua, niin jos omistaja ajaisi 20 000 km vuodessa omistajan pitäisi mukisematta lisätä jopa 20 litraa uutta öljyä vuodessa jo uudesta alkaen, 5 vuoden aikana about 100 litraa lisätäyttöä + öljynvaihtohuollot ettei takuu raukea, siis vaikka moottori olisi oikeasti viallinen ja remontin tarpeessa jo uutena, mutta käyntikuntoinen öljypoltin. Ja kun se moottoreiden öljytilavuus on n. 4 litraa, niin uutta öljyä lisäilemällä suoritettaisi käytännössä 5 öljynvaihtoa per vuosi käymättä huollossa ja sitten vielä huollon öljynvaihto siihen päälle.
Minä taas kokeneena autoilijana luen tuota Sierran ohjekirjaa siten, että omistajan tulee viipymättä suorittaa koneremontti, mikäli öljynkulutus kasvaa (yleensä vasta ajan kanssa) noin rajuksi ja mieluummin jo paljon aiemmin. Tuohan on jo öljypoltin tuollaisella kulutuksella ja jo uutena rikki jos uudesta alkaen noin paljon syö öljyä. 300 000 km ajettu moottori voi jo kuluttaa reippaasti öljyä mutta ei sekään yleensä noin paljon mikäli vain normaalia kulumaa. Mikäli öljyä tarvitsee takuuaikana lisäillä vakiotehoiseen moottoriin litroittain huoltovälillä, silloin on myyjän, maahantuojan tai valmistajan korjattava moottori takuuna.
Se miksi ohjekirja on mielestäni väärin laadittu, johtuu siitä, että siinä ei ole korostettu mikä ero on uudella ja kuluneella moottorilla. Jos ja kun tuollainen raju öljynsyönti alkaa jo ihan uutena, niin "Sierran" omistaja ei voi muka valittaa mistään koska moottori on muka terve ja kunnossa. Tiedätkö, että mikäli uusi moottori kuluttaa noin paljon öljyä, niin syy on todennäköisesti joku näistä neljästä vaihtoehdosta:
1. moottorissa on liikaa välystä sylintereissä, männänrenkaat ovat väärän kokoiset.
2. moottori on rikki, männänrenkaat on poikki tai venttiilinvarren tiivisteet brakannu jolloin öljyä pääsee liikaa palotilaan ja se palaa pois moottorin käydessä.
3. moottorin tiivisteet rikki / vuotaa öljyä maahan. Tämän huomaisi helposti, parkkipaikalla olisi aina öljylammikko.
4. uuteen autoon on vaihdettu ennen auton luovutusta erittäin kulunut moottori. Auton ohjekirjan öljynkulutuslukemat mahdollistaisi tämän helposti. Ja se uusi moottori myydään tehdasuutena firmassa jonka suurimpia asiakkaita on se sama maahantuoja jonka merkkiliikkeestä auto ostettu jne. piiri pieni pyörii.
5. valmistaja on tietoisesti rakentanut todella väljän moottorin, joka ei leikkaa kiinni edes todella kuumissa ääriolosuhteissa ja jossa öljyvalo syyttyy herkästi ja öljyä pitää olla reissussa mukana litroittain.
6. myös Turbo voi olla viallinen ja aiheuttaa runsasta öljynkulutusta.
Toi neljäs vaihtoehto on toki hurja, mutta tiedän erään "firman", jolta sekin onnistuisi ja taisi myös onnistua. Ja tietäkää, että ko. "firma" vaati aina käyttämään vain valmistajan suosittelemaa Long Life öljyä moottorissa, muu öljylaatu olisi aiheuttanut takuun raukeamisen vaikka uutta öljyä pitäisi lisätä jatkuvasti huoltojen välillä.
Jos tuo edellä kerrottu oli uskomatonta foliohuttua, niin
miten selität tämän. Olen nyt ajanut omalla 2020 Fiestalla lähes 5 vuotta eikä se ole vieläkään alkanut kuluttamaan öljyä niin että kulutusta huomaisi, varmaan sieltä jotain katoaa aina vuoden aikana, mutta huoltojen välillä öljyä ei tarvitse lisäillä yhtään. Moottori on 1,5 litranen Ecoboost, moottoria on myös viritetty ja Stage 2 tehot nyt 275 hv / 410 Nm. Ei edes virittäminen tai rata-ajokaan ole aiheuttanut tarvetta lisätä öljyä huoltovälillä. Moottori on siis terve ja kunnossa. Kilsoja ei toki ole vielä kauheasti mittarissa, mutta silti.
Tästä niinku lähetään uusien autojen kanssa, vanhat paljon ajetut on erikseen niistä vikoja varmasti löytyy, autot kuluu käytössä ja öljynkulutus kasvaa kun sylinterien välys kasvaa ja männänrenkaat kuluu ja katkeilee, tiivisteet kovettuu ja halkeilee ajan kanssa jne. Uuden auton on kuitenkin oltava virheetön ja huoleton ajokki pitkän aikaa. Jatkuva uuden öljyn lisäily ei kuulu huolettomaan autoiluun.
Ps. en ole ikinä omistanut uutta enkä vanhaa Sierraa, joten en tiedä paljonko Sierrat kulutti öljyä uutena, mutta lähtökohta on se, että moottoreita on osattu rakentaa ja koneistaa jo iät ja ajat eikä moottorin välykset voi minkään syyn takia uutena olla sellaisia, että oirehtii kuten loppuun ajettu kulunut moottori. Öljy on bensiinimoottorissa vain voiteluaine, ei polttoaine, öljyn runsas kuluminen on yleensä joko öljyvuoto tai sitten sitä öljyä pääse liikaa palotilaan ja palaa pois koska moottori ei ole tarpeeksi tiivis. Se väite, että öljynkulutus loppuisi ajan kanssa jos uutena on rajua niin se on kyllä mun mielestä täyttä hevonpaskaa, moottori kun ei käytössä eheydy ja vahvistu vaan kuluu ja heikkenee, voin toki olla väärässä.
Marmorilla toki monenlaisia satuja kertovat minkä ehtivät, huoltoneuvojille on saatettu laittaa sanat suuhun, tietyistä asioista kerrotaan ulos vain se mitä käsketty. Eräässä tapauksessa nousi talon sisällä hirvee haloo kun myyjä oli sähköpostikeskustelussa ihmetellyt kun osa uusista autoista ei kuluta lainkaan öljyä ja osa kuluttaa ihan älyttömästi, kyseessä siis täysin sama moottori valmistajan eri automalleissa...täysin erilainen öljynsyönti oli mahdotonta ymmärtää ja niitä todella paljon öljyä syöneitä autot hyvin tunteva myyjä piti automaattisesti viallisina, maahantuoja ei koska ohjekirja salli...
Tästä näkee aika tehokkaasti miten hyvin oot perillä, kun sekoitat long life vaihtovälin ja long life öljyt keskenään, mitä noi jälkimmäiset sitä ikinä onkaanfasteST kirjoitti: ↑28 Joulu 2024 10:01 Eli jos Sierran ohjekirjassa olisi 1991 lukenut, että 10 litraa / 1000 km on vielä normaalia öjynkulutusta koska kuulemma tuorevoitelu vaatii tuoretta Long Life öljyä niin se olisi ollut normaalia? Noin sokeasti ei todellakaan pidä uskoa autotehtaita, että heidän väitteensä on aina sama kuin totuus.

(ei niitä herneitä kiitosh)
BOREHAMMER
BOREHAMMER
Moro
Mun Fiesta ST:n öljyn kulutus on myös minimaallista,öljy tulee vaihdettua aina n.10.000:n jälkeen...ST:llä ajettu nyt 95t.
Offtopic...oi niitä aikoja kun mulla oli Datsuneita L moottorilla,Oilon oli ammattipiireissä lempinimi moottorille.Ne VEI öljyä mutta se ei ollut vika vaan ominaisuus
Datsun 1600
,nyt ne maksaa paljon jos sellaisen löytää(510)
P.S. ai niin,joku sanoi että ST Fiestan öljypumppu rattailla,onko koneeseen tullut jossain vaiheessa päivitys
2019<?
Mun Fiesta ST:n öljyn kulutus on myös minimaallista,öljy tulee vaihdettua aina n.10.000:n jälkeen...ST:llä ajettu nyt 95t.
Offtopic...oi niitä aikoja kun mulla oli Datsuneita L moottorilla,Oilon oli ammattipiireissä lempinimi moottorille.Ne VEI öljyä mutta se ei ollut vika vaan ominaisuus

Datsun 1600
P.S. ai niin,joku sanoi että ST Fiestan öljypumppu rattailla,onko koneeseen tullut jossain vaiheessa päivitys
2019<?
Viimeksi muokannut hapelo, 28 Joulu 2024 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Perusjapseja

BOREHAMMER
BOREHAMMER
Joo,kyllähän noita siellä rengastettiin...

se älähtää jolle herne nenään sujahtaa ... oli tosiaan ihan liikaa toistettu "öljy on voiteluaine, öljy on voiteluaine, öljy on voiteluaine" -hokemaa. Yritän muistaa ensi kerralla vältää toistoja. Vaan ei yleensä öljyä tartte lisätä jos puolivälissä asteikkoa, kaikki se mikä on min ja max välissä on ok. Ei siis ole pakko olla maksimissa. Kaikissa autoissa on öljyvalo, se ilmoittaa milloin on liian vähän öljyä. Saa toki lisäillä jos huvittaa.duckworth kirjoitti: ↑28 Joulu 2024 10:20Tästä näkee aika tehokkaasti miten hyvin oot perillä, kun sekoitat long life vaihtovälin ja long life öljyt keskenään, mitä noi jälkimmäiset sitä ikinä onkaanfasteST kirjoitti: ↑28 Joulu 2024 10:01 Eli jos Sierran ohjekirjassa olisi 1991 lukenut, että 10 litraa / 1000 km on vielä normaalia öjynkulutusta koska kuulemma tuorevoitelu vaatii tuoretta Long Life öljyä niin se olisi ollut normaalia? Noin sokeasti ei todellakaan pidä uskoa autotehtaita, että heidän väitteensä on aina sama kuin totuus.Lisäksi huvittavaa että hoet kokoajan tota "öljy on bensamoottorin voiteluaine, ei polttoaine", vaikkei kukaan edes oo väittänykään toisin, et ilmesesti taida muuta moottoreista tietää? Omasta koneremontista on toki jo vierähtäny aikaa tovi, mut oppi siinä jotaki ns. ruohon juuri tasolla, enneku siirty uudempia moottoreita huoltamaan ja korjaamaan. Mun Mk1 Focukseen joutu muuten lisäämään 5 desiä 10 000km öljyä eli tipahti peiaatteessa vaihtovälillä max-merkistä puoleen väliin, 330 tkm ajettuna, mitä mieltä fasteST, onko vika sillon m-renkaat väärän kokoset...?
(ei niitä herneitä kiitosh)
Terveisin Guru
Se öljyvalo on öljynpaineen varoitusvalo. Kun se syttyy, on vahinkoa jo saattanut tapahtua. Öljyn määrä tarkistetaan öljytikusta.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Ei tietenkään pidä ajaa metriäkään jos varoitusvalot syttyy, mutta öljyä ei tarvitse lisätä jos öljyä on yli alarajan.
Öljyvalon syttyminen voi olla erittäin vakavaa, jos moottoriöljyn paine on liian matala. Öljyvalo voi myös merkitä, että öljyä on liian vähän.
Öljyvalon syttyminen on yksi vakavimmista varoituksista autossa. Öljyn paine syntyy tarpeellisesta öljyn määrästä ja kun öljypumppu ylläpitää moottoriöljyn virtausta moottorissa. Vuoto, viallinen pumppu tai liian vähän (tai myös liikaa) moottoriöljyä voi aiheuttaa tuhansien eurojen moottorivian.
Ota siis tämä merkkivalo vakavasti ja pysäytä auto heti ja varmista seuraavat askeleet. Yksinkertainen moottoriöljyn täyttäminen voi ratkaista asian, jos valo ei kuitenkaan sillä sammu, voi kyseessä olla paljon vakavampi vika, joka tarvitsee selvittämistä.
Niin ja jotta ei tule väärinkäsityksiä niin tarkennetaan vielä mikä on minun ja automyyjien mielestä epänormaalia uudelle autolle.
Ostin siis aikoinaan uuden auton tuosta mainitusta "firmasta", kyseeessä oli tehdastilaus. Tarkistin jo heti uutena öljymäärän ja varmistin että luovutushuolto oli tehty oikein, toki ihmettelin Turbon suojakuoren ruostunutta pulttia mutta en siinä vaiheessa osannut vielä epäillä mitään vilunkia kun eihän "suuren ja mahtavan" tarvitse huijata asiakkaitaan.
Kun olin ehtinyt ajaa autolla n. 2000 km eli n. 2 kk ajot, syttyi moottorin öljyvalo, joka oli tosi outoa noin uudessa autossa. Autossa oli bensiinimoottori ja sen pakoputken päät oli jo tuossa vaiheessa paksun noen peitossa mikä myös oli täysin epänormaalia. Maahantuojan merkkihuollon mukaan moottori oli täysin ok, myyjän mukaan ko. auto oli viallinen eikä ollut ainoa. Öljynkulutuksen luvattiin loppuvan ajan kanssa.
Öljynkulutus ei lakannut vaan jatkui melko samanlaisena niin kauan kuin auto oli minulla, siitä tehtiin useita reklamaatioita jotka eivät johtaneet haluttuun lopputulokseen eli moottorin korjaamiseen, laitoin paskan kiertoon. Vuosia myöhemmin tavoitin auton silloisen omistajan, joka kertoi kulutuksen pahentuneen entisestään, en muista enää ulkoa tarkkoja lukuja, mutta 80 tuhatta ajettuna kulutus oli about 60 litraa 2 vuoden huoltovälillä Long Life öljyä. Joutui kuulemma viikottain lisäämään öljyä ja merkkihuolto vaan edelleen vähätteli.
Ko. moottoriin liittyy yksi polttoaine fakta, tehdas suositteli 95 bensaa ohjekirjaa myöten, koska se oli muotia tuohon aikaan koska halvempaa, moottori oli tehtaan virittämä ja oikeasti siinä olisi pitänyt käyttää vain 98 tai 99 bensaa, oliko myyjäliikkeen tankkaama väärä bensa sitten aiheuttanut nakutusta ja se rikkonut esim. männänrenkaita mene tiedä, niitäkin on raportoitu, autoa ei tutkittu kunnolla pyynnöistä huolimatta. Itse tankkasin vain 98 ja 99 bensaa, mutta luovutuksessa "firma" tankkasi tankin täyteen oletettavasti sitä halvempaa 95 bensaa koska se oli yleisempi laatu muissa malleissa.
Ostin siis aikoinaan uuden auton tuosta mainitusta "firmasta", kyseeessä oli tehdastilaus. Tarkistin jo heti uutena öljymäärän ja varmistin että luovutushuolto oli tehty oikein, toki ihmettelin Turbon suojakuoren ruostunutta pulttia mutta en siinä vaiheessa osannut vielä epäillä mitään vilunkia kun eihän "suuren ja mahtavan" tarvitse huijata asiakkaitaan.
Kun olin ehtinyt ajaa autolla n. 2000 km eli n. 2 kk ajot, syttyi moottorin öljyvalo, joka oli tosi outoa noin uudessa autossa. Autossa oli bensiinimoottori ja sen pakoputken päät oli jo tuossa vaiheessa paksun noen peitossa mikä myös oli täysin epänormaalia. Maahantuojan merkkihuollon mukaan moottori oli täysin ok, myyjän mukaan ko. auto oli viallinen eikä ollut ainoa. Öljynkulutuksen luvattiin loppuvan ajan kanssa.
Öljynkulutus ei lakannut vaan jatkui melko samanlaisena niin kauan kuin auto oli minulla, siitä tehtiin useita reklamaatioita jotka eivät johtaneet haluttuun lopputulokseen eli moottorin korjaamiseen, laitoin paskan kiertoon. Vuosia myöhemmin tavoitin auton silloisen omistajan, joka kertoi kulutuksen pahentuneen entisestään, en muista enää ulkoa tarkkoja lukuja, mutta 80 tuhatta ajettuna kulutus oli about 60 litraa 2 vuoden huoltovälillä Long Life öljyä. Joutui kuulemma viikottain lisäämään öljyä ja merkkihuolto vaan edelleen vähätteli.
Ko. moottoriin liittyy yksi polttoaine fakta, tehdas suositteli 95 bensaa ohjekirjaa myöten, koska se oli muotia tuohon aikaan koska halvempaa, moottori oli tehtaan virittämä ja oikeasti siinä olisi pitänyt käyttää vain 98 tai 99 bensaa, oliko myyjäliikkeen tankkaama väärä bensa sitten aiheuttanut nakutusta ja se rikkonut esim. männänrenkaita mene tiedä, niitäkin on raportoitu, autoa ei tutkittu kunnolla pyynnöistä huolimatta. Itse tankkasin vain 98 ja 99 bensaa, mutta luovutuksessa "firma" tankkasi tankin täyteen oletettavasti sitä halvempaa 95 bensaa koska se oli yleisempi laatu muissa malleissa.
Don MC tässä yritti asiallisesti sanoa/selittää eroa öljyntason ja öljynpaineen välillä, kun tuo "öljyvalo" voi tässä tapauksessa tarkottaa jompa kumpaa, muttei molempiafasteST kirjoitti: ↑31 Joulu 2024 15:01Ei tietenkään pidä ajaa metriäkään jos varoitusvalot syttyy, mutta öljyä ei tarvitse lisätä jos öljyä on yli alarajan.
Öljyvalon syttyminen voi olla erittäin vakavaa, jos moottoriöljyn paine on liian matala. Öljyvalo voi myös merkitä, että öljyä on liian vähän.
Öljyvalon syttyminen on yksi vakavimmista varoituksista autossa. Öljyn paine syntyy tarpeellisesta öljyn määrästä ja kun öljypumppu ylläpitää moottoriöljyn virtausta moottorissa. Vuoto, viallinen pumppu tai liian vähän (tai myös liikaa) moottoriöljyä voi aiheuttaa tuhansien eurojen moottorivian.
Ota siis tämä merkkivalo vakavasti ja pysäytä auto heti ja varmista seuraavat askeleet. Yksinkertainen moottoriöljyn täyttäminen voi ratkaista asian, jos valo ei kuitenkaan sillä sammu, voi kyseessä olla paljon vakavampi vika, joka tarvitsee selvittämistä.

En lähde tässä, ainakaan vielä, avaamaan syitä öljynpaineen muutoksille ja mahdolliselle alenemalle, mutta sanottakoon että asia ei oo ihan niin yksinkertaista kuin Guru antaa olettaa, tämä siis jo ihan maamoottori-buildin kokemuksella. Vielä kun lisätään solenoidi ohjatut osuudet ö-kiertoon, niin alkaa olla vian etsimisessä ihan hommaa jo, pitää osata tutkia muutaki kun sitä öljypumppua.
Onkohan muuten pikkasen menny OT:lle tää keskustelu jo...

BOREHAMMER
BOREHAMMER
Mulla oli kolmos autona vuodet 1997 - 2010 vw jetta 1.6 vm 1985. Jos öljynvaihtoväli venyi niin öljy oli usein niin vähissä että en nyt muista kuinka päin oli mutta ylämäessä öljynpainevalo syttyi. Sitten taas tasaisella sammui. Enpä tuosta sen suurempaa ongelmaa ottanut ajoin vain. Autolla oli ajettu 232 000 kun tuli vaihdossa ja 362 00 kun haettiin paaliin. Hyvin pelitti.
Kyllähän tästä saa vaikeeta kun tekemällä tehdään vaikeaksi.duckworth kirjoitti: ↑31 Joulu 2024 15:48
Don MC tässä yritti asiallisesti sanoa/selittää eroa öljyntason ja öljynpaineen välillä, kun tuo "öljyvalo" voi tässä tapauksessa tarkottaa jompa kumpaa, muttei molempiaBemarissa kun on öljynpaineenvalo ja myös öljyntasovalvonnan varoitusvalo, jotka syttyvät eri syistä.
En lähde tässä, ainakaan vielä, avaamaan syitä öljynpaineen muutoksille ja mahdolliselle alenemalle, mutta sanottakoon että asia ei oo ihan niin yksinkertaista kuin Guru antaa olettaa, tämä siis jo ihan maamoottori-buildin kokemuksella. Vielä kun lisätään solenoidi ohjatut osuudet ö-kiertoon, niin alkaa olla vian etsimisessä ihan hommaa jo, pitää osata tutkia muutaki kun sitä öljypumppua.
Onkohan muuten pikkasen menny OT:lle tää keskustelu jo...![]()
On päivänselvää, että auton öljytikusta pitää aika ajoin tarkistaa öljymäärä, varsinkin ennen pidempiä reissuja, mutta öljyä moottorissa ei tarvitse olla enempää kuin se mitä min ja max merkkien välillä on. Jos siis öljypinta tarkistaessa on noiden merkkien välissä eikä öljyvalo pala niin auto on ajokunnossa.
Itse en aja metriäkään mikäli moottorin öljyvalo tai muu vikavalo syttyy, jos öljyvalo syttyy, niin ensin lisätään vähän öljyä, jos valo sammuu ja pysyy sammuneena, niin ongelma poistui, jos ei sammu niin auto hinurin lavetilla korjaamolle ei ajaen.
Kuten kerroin, Fiestalle tulee 5 vuotta täyteen ihan pian, ei ole öljyvalot vilkkuneet enkä ole kertaakaan itse öljyä lisännyt, huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti. Eli tämä bensamoottori ei ainakaan öljyä kuluta muista en tiedä mutta ei pitäisi litroittain kuluttaa kuten "firman" moottorit.
"Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei"
https://moottori.fi/uutinen/fordin-ecob ... omessa-ei/
https://moottori.fi/uutinen/fordin-ecob ... omessa-ei/
Sellainenkin asia kuin että automaateissa öljypumpun hihna käyttäisi myös tasapainoakseleita, niin tämä seikka koskee vain momentinmuunninautomaatteja. Niissä kun ei ole perinteistä vauhtipyörää. Kaksoiskytkinautomaateista vauhtipyörä sen sijaan löytyy, ekä siten ole tarvetta tasapainoakseleille, eikä hihnan kiristimelle. Eli kaksoikytkinautomaatit ovat samalla rakenteella kuin manuaalitkin.
Eli riskivyöhykkeellä näin ollen olisivat hihnavetoisella jakopäällä olevat moottorit, sekä momentinmuunninautomaatilla varustetut hihna- tai ketjuvetoiset.
Eli riskivyöhykkeellä näin ollen olisivat hihnavetoisella jakopäällä olevat moottorit, sekä momentinmuunninautomaatilla varustetut hihna- tai ketjuvetoiset.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
Onko tähän tekeillä joukkokannetta jolla saataisiin fordi vastuuseen näistä 1.0 ecoboostien moottori rikoista?