Sivu 2/3

Lähetetty: 06 Touko 2006 23:32
Kirjoittaja atkeppu
Bilteman lambda paikallaan ja hyvin tuntuu pelittävän löytyi myös kadoksissa ollutta alavääntöäkin lisää.

Mittailin lambdaa tyhjäkäynnillä niin mittari näytti 0.1 - 0.73 väliltä arvoja. Vikamuististakaan ei löytynyt enää ylimääräisiä vikoja.

Eli päästömittaukseen ensi viikolla.

Edellinen lambda näytti olevan puoliksi himmeän valkoinen/harmaa mistähän toi mahtais olla oire?

Lähetetty: 07 Touko 2006 09:23
Kirjoittaja tsetec
Jos vanhakin lamda on antanut arvoja, mutta luokkaa 0,03, niin kannattaa ehdottomasti tarkastaa imuvuodot.

Ja samassa tarkastaa että moottori ei ole valmiiksi perusasetuksilla, esim moottorinohjaus lämpöanturin poikimisen johdosta. Toimiihan lämpömittari?

Käytä jossain autosähkö liikkeessä, jossa diagnosoivat ja korjaavat, jos on pikkuvika, niin muutamalla kympillä. Ja laittavat kuitin mukaan päästöistä samaten.

Kannattaa, ennenkuin itse alkaa enemmälti vaihtamaan osia.


Nimim. kokemusta löytyy ("turhaan" mm. vaihdettua: tyhjäkäyntiventtiili, puola, piuhat , tulpat, huohotinventtiili, lamda) = helvetinkallista, ja ei turhaan : imusarjan tiiviste(25 egee) ja käynti autosähköliikkeessä (lämpömittarin anturi + jotain muuta työtä jolla päästöt kohdallen 100 egee)

Lähetetty: 07 Touko 2006 12:10
Kirjoittaja Japi
atkeppu kirjoitti:Bilteman lambda paikallaan ja hyvin tuntuu pelittävän löytyi myös kadoksissa ollutta alavääntöäkin lisää.

Mittailin lambdaa tyhjäkäynnillä niin mittari näytti 0.1 - 0.73 väliltä arvoja. Vikamuististakaan ei löytynyt enää ylimääräisiä vikoja.

Eli päästömittaukseen ensi viikolla.

Edellinen lambda näytti olevan puoliksi himmeän valkoinen/harmaa mistähän toi mahtais olla oire?
Jes, tuo jännitealue kuulostaa normaalilta, eli ainakin 1 vika vähemmän.
Vaalea väri vanhassa lambdassa viittaa laihaan seokseen, jota tukevat myös ne päästöarvot, joita ekassa viestissä kirjoittelitkin.
Toisaalta, siitä on aika turha tehdä mitään johtopäätöksiä.
Arvotaan mahdollisia vikoja taas lisää, kunhan olet mitannut päästöt uudella anturilla. Toivottavasti olisivat nyt kunnossa...

Lähetetty: 07 Touko 2006 12:15
Kirjoittaja Japi
tsetec kirjoitti: Ja samassa tarkastaa että moottori ei ole valmiiksi perusasetuksilla, esim moottorinohjaus lämpöanturin poikimisen johdosta. Toimiihan lämpömittari?

Käytä jossain autosähkö liikkeessä, jossa diagnosoivat ja korjaavat, jos on pikkuvika, niin muutamalla kympillä. Ja laittavat kuitin mukaan päästöistä samaten.
Moottorinohjaus käyttää eri anturia kuin lämpömittari, eli tästä ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä.

Mistä päin löytyy noin halpa autosähköpaja?
:lol:

Lähetetty: 07 Touko 2006 12:56
Kirjoittaja atkeppu
Japi kirjoitti: Moottorinohjaus käyttää eri anturia kuin lämpömittari, eli tästä ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä.

Mistä päin löytyy noin halpa autosähköpaja?
:lol:
Minäkin haluaisin tietää, sillä mitä kyselin niin pelkkä katin kunnon tarkastus 40 tai sitten perusteellinen tarkastus n.60 euroa.

Lähetetty: 07 Touko 2006 23:50
Kirjoittaja atkeppu
Näköjään toinen takajarru vähän jumittaa, pyörii about puoli kiekkaa ok ja sitten ottaa vähän kiinni, vähän koitin säätää tota niin pyörii hiukka paremmin vaikka ottaakin kiinni vielä.
Ilmeisesti on takarumpu soikeena? Tossahan on ilmeisesti ne kaikki laakerit yms siinä muualla kuin itse rummussa, eli uusi rumpu vain ja paikalleen?

Toi jarrun laahaaminen luultavastikin nosti kulutus ton lambdan ohella.

Lähetetty: 08 Touko 2006 00:01
Kirjoittaja suklaa-auto
senhä pitää vähän raapia jos ilmassa pyöräyttelee

Lähetetty: 08 Touko 2006 09:54
Kirjoittaja atkeppu
suklaa-auto kirjoitti:senhä pitää vähän raapia jos ilmassa pyöräyttelee
Jep pitää mutta tasaisesti, nyt se ei raavi puoleen kiekkaan ja sitten taas raapii vähän enemmän.

Lähetetty: 08 Touko 2006 11:24
Kirjoittaja janzamar
Ota se kippo irti ja putsaa rälläkällä pahimmat olakkeet pois ulkoreunasta.
Tuskin tuossa sen kummempaa on..
tai jos ei oo rälläkkää niin viilalla sitten.

Lähetetty: 08 Touko 2006 14:07
Kirjoittaja atkeppu
Pakokaasutestissä käytetty, arvot ei kohdallaan vieläkään lambda arvo oli tosin nyt jotain 1.018 (vrt.1.083) eli se nyt ainakin tuntui asettuvan kohdilleen päin. Mutta hc+co vielä persillään.

Seuraavaksi siis vaihtoon menee katti.
Kumpi olis parempi vaihtoehto joko tarvikekatti tai sitten käytetty katti hajottamolta?

Lähetetty: 08 Touko 2006 16:57
Kirjoittaja Japi
atkeppu kirjoitti:Pakokaasutestissä käytetty, arvot ei kohdallaan vieläkään lambda arvo oli tosin nyt jotain 1.018 (vrt.1.083) eli se nyt ainakin tuntui asettuvan kohdilleen päin. Mutta hc+co vielä persillään.

Seuraavaksi siis vaihtoon menee katti.
Kumpi olis parempi vaihtoehto joko tarvikekatti tai sitten käytetty katti hajottamolta?
Oliko happipitoisuus jälleen tyhjäkäynnillä korkeampi kuin kierroksilla ja HC päinvastoin?

Lähetetty: 08 Touko 2006 23:20
Kirjoittaja atkeppu
Japi kirjoitti: Oliko happipitoisuus jälleen tyhjäkäynnillä korkeampi kuin kierroksilla ja HC päinvastoin?
HC laski about 300 -> 140 ja vähän alle meni välillä, CO oli koko ajan noin 0.65 ja happi muistaakseni pysyi kyllä vakiona kiekoillakin mutta en ole varma tosta.

Lähetetty: 09 Touko 2006 17:08
Kirjoittaja atkeppu
Mistä löytyis halvalla putkea joka kelpaa alipaineletkuksi? Tai mikä kävisi alipaineletkusta, eli jos vielä koittaisi vaihdella noita alipaineletkuja vaikka mitään varsinaista vuotoa en ole onnistunut paikallistamaan.

Lähetetty: 09 Touko 2006 19:24
Kirjoittaja Japi
Paikallisesta autotarvikeliikkeestä, ei tuo "alipaineletku" ole mitään ihmeellistä tavaraa, joten löytyy varmasti hyllystä. Bensaletkua tms kun kyselet, niin eipä voi mennä vikaan jos sen väri on mustaa ja siinä ei ole kangaskudosta päällä.
Metrihintaa en lähde arvailemaan, mutta eipä sen nyt 4€/metri enempää pitäisi maksaa.
Ota pienet pätkät tiskille mukaan, ainakin kahta eri halkaisijaa näyttäisi löytyvän pellin alta, niin saat oikeaa letkua.
Eniten taisi olla 4mm sisähalkaisijallista...

Oletko muuten tarkastanut sen maagisen T-kappaleen kunnon sytytyspuolan "takanurkasta"?

Lähetetty: 10 Touko 2006 18:39
Kirjoittaja Japi
Ja oma katiska nyt kutakuinkin kunnossa. Ilmamassamittari oli kaputt ja päästöt on nyt kunnossa, tosin hieman kohollaan ja pikkasen seilasivat mitattaessa.

Lähetetty: 11 Touko 2006 10:05
Kirjoittaja atkeppu
Japi kirjoitti:Ja oma katiska nyt kutakuinkin kunnossa. Ilmamassamittari oli kaputt ja päästöt on nyt kunnossa, tosin hieman kohollaan ja pikkasen seilasivat mitattaessa.
No hyvä että jollain edes kunnossa. Bensankulutus laski huomattavasti ton lambda vaihdon jälkeen, ( about 12 kaupunki ). Eli lambda oli kyllä selvästi viallinen.

Starttipilotilla kävin eilen läpi johdot, mm.se T-liitin hässäkkä yms ja mitään ei löytynyt.

Pakoputkessa tosin on niiden kahden takapöntön välissä se liitosputki niin sen keskellä on vähän mustaa nokea eli siitä vähän vuotaa ( ääntä ei kuulu yms) niin ei kait se voi kovin paljon vaikuttaa. No tänään pitää se fiksata.

Lähetetty: 11 Touko 2006 10:08
Kirjoittaja atkeppu
Pitäisköhän vielä jossain välissä tota ilmamassamittari puhdistella lisää. Tosin kun sen johdon ottaa pois niin hyvä että pysyy tyhjäkäynnillä.

Lähetetty: 11 Touko 2006 23:00
Kirjoittaja jpisteh
Japi kirjoitti:
Jes, tuo jännitealue kuulostaa normaalilta, eli ainakin 1 vika vähemmän.
quote]

Minusta toi kuulostaa vialliselta, jos lambdasignaali ei mene alle 0,25 V,siis seos kokoajan rikkaalla, ellei lambda rikki.

"lambda rikkaalla" topicista voi olla apuja...

j.h

Vanhempien Fordien lambdoissa on tyypillinen laatupoikkeama (=vika), lambdatunnistemin signaalinmaatto ei ole auton maatasosossa, varsinkin jos laitettu tarvikelambda. Tarvikelambdat vaatii usein lisämaadoituksen.

Lähetetty: 11 Touko 2006 23:14
Kirjoittaja Japi
jpisteh kirjoitti: Minusta toi kuulostaa vialliselta, jos lambdasignaali ei mene alle 0,25 V,siis seos kokoajan rikkaalla, ellei lambda rikki.
Eli siis jänskä vaihtelee niinkuin pitääkin...

Oma katiska nyt leimattu :D

Lähetetty: 12 Touko 2006 15:33
Kirjoittaja atkeppu
jpisteh kirjoitti:
Siis toihan toimii oikein 0.1 - 0.73 eli alle ton 0.25:sen? Vai mitä tarkoitit tolla 0.25:sella?

Lähetetty: 12 Touko 2006 15:34
Kirjoittaja atkeppu
jpisteh kirjoitti:
Mites toi lisämaadoitus käytännössä menee?

Lähetetty: 12 Touko 2006 15:41
Kirjoittaja atkeppu
Paikkasin siitä kahden takapöntön välisestä putkesta reiät niin huomasin että vuotaa vielä jostain edestäkin liitoksesta.

Eli vaikuttiko siis katin jälkeen olevat putkivuodot (pienet) siis pakokaasuun millä tavalla? Eli nouseeko hc? co? happi ainakin?

Lähetetty: 12 Touko 2006 17:55
Kirjoittaja Japi
atkeppu kirjoitti:Paikkasin siitä kahden takapöntön välisestä putkesta reiät niin huomasin että vuotaa vielä jostain edestäkin liitoksesta.

Eli vaikuttiko siis katin jälkeen olevat putkivuodot (pienet) siis pakokaasuun millä tavalla? Eli nouseeko hc? co? happi ainakin?
Happi nousee ainakin ja teoriassa, huom teoriassa on mahdollista että vaikuttaa myös HC ja CO päästöihin.
Tämäkin vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että "ulkoilmaa" pääsee kiertämään virtauksien mukana lambdan haisteltavaksi, jolloin boksi tulkitsee seosta laihaksi ja rikastaa sitä.
Jos vuoto olisi lambdan lähellä tämä olisi varma nakki, mutta nyt matkaa on kuitenkin aika runsaasti, joten en kyllä usko että olisi vaikutusta.

Toisaalta, eipähän jotkut ranskalaiset autot edes lähde käyntiin, mikäli takapönttö vuotaa :lol:

Lähetetty: 13 Touko 2006 00:06
Kirjoittaja Monteonisti
Ei kait katin jälkeiset vuodot voi vaikuttaa päästöihin? :shock:
Mittausanturi voi kyllä seota testissä! 8)

Lähetetty: 13 Touko 2006 00:32
Kirjoittaja Japi
Teoreettisesti kylläkin mahdollista, harmi etten nyt muista lähdettä missä asiaa puitiin enemmänkin. Enpä minäkään ennen ko. artikkeliin tutustumista uskonut, että olisi mahdollista, mutta en se uskottava kun luki karua faktaa mittaustuloksineen. :wink: