Sivu 2/3

Lähetetty: 16 Maalis 2005 17:57
Kirjoittaja ZyaS
niii ja muuten mistä saabista ne säätölevyt on??

Lähetetty: 16 Maalis 2005 18:02
Kirjoittaja wili
google näytti ainaki löytävän tietoa. :)

"99" 1981-84 "90" 1984-87 "900" 1981-91

http://www.autoon.net/tuoteluettelo/pro ... f7fa072645

motonet:
VENTTIILIN JOUSET/-LUKITUS SAAB 99
Hinta / 1 kpl
2,0 72--85 Venttiilin säätölevy 1,77--2,89mm 0,05mm:n välein
25-2991 2.00e
Hinta/kpl tilaa ilmoittamalla esim: säätölevy 1,82mm

Lähetetty: 16 Maalis 2005 18:16
Kirjoittaja wili
mahtaakos tohon käymä muuten diesel escort tai orionin säätölevyt? ku semmossetki netti näytti löytävän..

kuihan paksun säätölevy sinne tarvis sitte hommata?

Lähetetty: 16 Maalis 2005 22:22
Kirjoittaja Qtka
Muistaakseni esim 900 Saabista löytyy kyseiset levyt, ne on just käypäset sinne nostajan sisään. Levyjä laitetaan niin että välykset on sopivat... Sen seekerin voi jättää pois jos ei muuten välys asetu kohdalleen, tai laittaa kaksi seekeriä tai kaksi säätölevyä päällekkäin :shock:

Lähetetty: 17 Maalis 2005 07:59
Kirjoittaja wili
mikä olis sopiva välys?

Lähetetty: 17 Maalis 2005 09:40
Kirjoittaja Qtka
Riippuu nokasta.

Lähetetty: 17 Maalis 2005 12:32
Kirjoittaja MikkoT
Noita venttiilin säätöpaloja saabbiin sai ainakin joskus ihan biltemasta sarjana, jolla sais varmasti kasattua sopivat välykset joka venttiilille.

Kuten täällä jo aikaisemminkin mainittiin niin toi paino on noissa ongelma ja itse olen kuullut sellaista juttua, että noita ois sorvattu sisäpuolelta jostain kohti kevyemmäksi. Sitä en osaa sanoa, minkä auton painimet oli ollut kyseesssä tossa tapauksessa, mutta itse olen miettinyt tota ratkaisua niin, että kuppi suunnilleen tyhjäksi sisäpuolelta ja sinne alumiinistä kartiot, jolloin toi paino putoaa varmasti.

Suurin ongelma näissä on varmasti toi oikean välyksen päättäminen. Itse mietin tollasta 0,05-0,10 mm välystä, jonka luulisi olevan ihan riittävä, koska eihän noissa osissa (nokka, painin, venttiili) pitäs kovin paljon lämpölaajenemista syntyä.

Eikun lisää villejä ratkaisuehdotuksia vaan peliin. Toi omani on vielä ihan vaan pohdinta-asteella, mutta saa nähä :roll:

Lähetetty: 17 Maalis 2005 16:04
Kirjoittaja wili
voisko tällässeet välykset olla järkevät?

CVH26 - 261deg, camlift 6.93mm, valvelift 11.30mm inlet 11.22mm exhaust
= 0.15mm inlet 0.20mm exhaust
tai
CVH27 - 290deg, camlift 7.84mm, valvelift 12.36mm inlet 12.31mm exhaust
CVH28 - 300deg, camlift 8.22mm, valvelift 13.00mm inlet 12.95mm exhaust
= 0.56mm inlet 0.61mm exhaust

kuulostaa aika isoilta välyksiltä jos MikkoT mietti tota 0.05-0.1mm?

Lähetetty: 17 Maalis 2005 16:24
Kirjoittaja ZyaS
oma veikkaukseni on että venttiilivälykset ois hyvät ku ne ois 0.20-0.40

Lähetetty: 17 Maalis 2005 16:39
Kirjoittaja MikkoT
No tollanen 0,4-0,5 mm alkaa kuulostaa aika suurelta minunkin korvaan.

OHC:n vakiovälykset on 0,2 imu ja 0,25 pako, mutta eräältä noita paljon rallikäyttöön viilanneelta rakentajalta tuli neuvo, että välys 0,1 mm suoraan keinun- ja venttiilinpään välistä mitattuna joka venttiiliin on hyvä. Tosta mietin tota välystä tässäkin tapauksessa.

Tärkeinhän tossa on se, että venttiilit ei jää auki lämpimällä/kuumalla koneella. Mitä enemmän sinne välystä laittaa sitä enemmän menee nokasta nostoa hukkaan.

Lähetetty: 17 Maalis 2005 20:33
Kirjoittaja Qtka
Muistelisin että itellä oli 0,25 välykset.... Ja nokka oli tarkoitettu mekaanisille nostajille.

Lähetetty: 22 Maalis 2005 01:32
Kirjoittaja koskar
nestori kirjoitti:Ei taida varsinainen kierrosrajoitin löytyä kuin (?) k-jet ruiskumalleista (efi erikseen), ja niissä se on virranjakajan pyörijässä, vaihtaa tavan jakajan tai pyörijän niin pääsee siitä eroon.
Miten tuollainen toimii käytännössä?

Lähetetty: 22 Maalis 2005 01:36
Kirjoittaja lalli69
koskar kirjoitti: Miten tuollainen toimii käytännössä?
jaa pyörijässä oleva rajoitin?
fieteri joka kierrosten kasvaessa kekipakoisvoiman ansiosta venyy, ja pätkii kipunaa...

Lähetetty: 22 Maalis 2005 16:02
Kirjoittaja koskar
lalli69 kirjoitti:jaa pyörijässä oleva rajoitin?
fieteri joka kierrosten kasvaessa kekipakoisvoiman ansiosta venyy, ja pätkii kipunaa...
Vai niin :) kuulostaa aivan, hmm, no toimivalta. Voisi katsoa jos tuohonkin sellaisen investoisi joskus.

Lähetetty: 24 Maalis 2005 14:32
Kirjoittaja wili
ton näkönen se on..
http://www.bavauto.com/assets/product_i ... 04_141.jpg

motonet:
1,6-XR3i 85--89 Bosch (6500rpm rajoitin). . . . . . . . . . 10-4998 10.76 ???

Lähetetty: 24 Maalis 2005 15:06
Kirjoittaja voicecoil
joo ja tuohon rajottimeen kannattaa luottaa kuin nykäs matin selvään päivään!! nimimerk.kokemusta on. petrikoo.tk

Lähetetty: 26 Maalis 2005 20:48
Kirjoittaja Fiesu
Noista välyksistä vielä:TEORIASSA Alukannessa välykset voi olla 0 ,koska kansi laajenee lämmetessään enemmä kuin venttiili.Tästä syystä valmistajat usein antavat pienemmät arvot kylmälle moottorille.Käytännössä varmasti kannattaa kuitenkin laitaa ainakin 0,1-0,25mm ,ettei venttiilit kanna kylmänä.Itse säädin kaverin 12v tojota sorollaan n.0,02-0,05mm,kun tein siihen kansirempan ja hyvin on pelannu...Tietty kannattaa noudattaa nokan valmistajan ohjeita.Itse kannatan kuitenkin ceeveehoossa hydr. nostimia ja lievempää nokaa jos sillä ei kilpailla eikä oo kisavälitykset Oma xr2i kiertää 6800(rajotin) ja huiput on sillon n113mp/h ,eli kierrosten takia ei kannata NORMAALI
käytössä siirtyä jäykkiin nostimiin...
Meneeköhän tää nyt oikein...en oo ennen editoinu?
Tosi kireet nokat vaaii jäykät nostimet ,koska niiden nosto on niin nopea ,ettei oili ehdi virrata normaali nostimeen noston aikana vai mitä sanoo tietäjät?

Lähetetty: 26 Maalis 2005 22:17
Kirjoittaja Monteonisti
Eikös kaikissa ole jäykät nostimet, oili vaan säätää välyksen? :shock:

Lähetetty: 26 Maalis 2005 22:45
Kirjoittaja Fiesu
Oikeessa olet jousihan siellä pitää nostimen kiinni keinuvivussa

/venttiilissä(zetec) oilofaulau poistaa välyksen ja myös ja auttaa seuraavassa nostossa ,koska kaikki öljy ei poistu käydessä...
Ja on tietty selvä ,että ,jos vaaditaan korkeita käyntinopeuksia ei hydraulit enään voi vastata vaan sekoaa varsinkin kun nosto on nopea=ruiskumoottorit

Lähetetty: 26 Maalis 2005 23:01
Kirjoittaja Monteonisti
Onhan tuossa Zetecissäkin ruiskut! :D En kyllä ole kokeillut "korkeita käyntinopeuksia", on tuo reilu 6000 riittänyt! :shock:

Lähetetty: 27 Maalis 2005 14:16
Kirjoittaja ZyaS
en mä ainakaan itte siviili autoon mekaanisia nostimia laittais mutta esim. jokkis käytössä hyvät.. kun vaihdelaatikolle ei yleensä tehä mitään suurempia, niin tarvii olla kierroksia että saa vauhtia.. on se vähän heikkoa jos vieressä kuplan koneella olevassa vaihdetaan n.8500rpm isommalle ja itsellä CVH:lla jo 6800rpm:ssä jää kiihdytyksessä aikasta paljon..

Lähetetty: 28 Maalis 2005 21:13
Kirjoittaja Fiesu
Joo totta kai kyse on eri kun jenkoja tarvitaan tää keskustelu alkoikin varmaan jokkis koneesta? Mikäpä tossa niistä on kuitenkin otettu yli 170 hp vapareina,eli potentiaalinen moottori vaiakin aliarvostettu...

Lähetetty: 28 Maalis 2005 21:46
Kirjoittaja ZyaS
Fiesu kirjoitti:Joo totta kai kyse on eri kun jenkoja tarvitaan tää keskustelu alkoikin varmaan jokkis koneesta? Mikäpä tossa niistä on kuitenkin otettu yli 170 hp vapareina,eli potentiaalinen moottori vaiakin aliarvostettu...
samaa mieltä että potenttiaalia löytyy vaikka ei oo hirveesti vapareita rakennettu Cvh:sta. mutta eiköhän nekin yleisty.

Lähetetty: 06 Kesä 2005 19:15
Kirjoittaja Marko H.
Noin mielen kiinnosta niin mitä tuollaiseen 170 hp 1.6 cvh koneeseen on vaihdettu ja meneekö se vielä pakokaasu testeistä läpi katsastuksessa?

Lähetetty: 06 Kesä 2005 19:25
Kirjoittaja ZyaS
Fiesu kirjoitti:Joo totta kai kyse on eri kun jenkoja tarvitaan tää keskustelu alkoikin varmaan jokkis koneesta? Mikäpä tossa niistä on kuitenkin otettu yli 170 hp vapareina,eli potentiaalinen moottori vaiakin aliarvostettu...
ralli koneina, oon kuullu vaparina otettavan reilu 170hp, moottorissa potenttiaalia mutta kansi ahdistaa, isot pojat tälläsiä yhellä foorumilla jutellu.. pohjosessa(oulussa) on joku CVH virittäjä joka on useemmankin tollasen 170heppasen koneen tehny, näin olen lukenut tiedä mitä sitten miten todellisuudessa asiat ovat kun yhtään en ole rakentanut niin en väitä mitään 8)