Sivu 2/2
Lähetetty: 15 Loka 2005 18:32
Kirjoittaja Krisse
Itellä on vuoden-parin välein tyhjäkäynti hävinnyt ~kokonaan, ja silloin olen aimo annoksen (lue: melkein tyhjään tankkiin vähintään ½ litraa) Masinolia laittanut ja joka kerta on auttanut. Mutta mulla onkin tapana ajella aina tyhjällä tankilla ja sillä lienee osansa asiaan.
Ja se on kyllä varmasti hömppää että auto tottuisi tuohon eikä pelaisi enää ilman sitä

Lähetetty: 15 Loka 2005 19:57
Kirjoittaja Herkko
Krisse kirjoitti:Itellä on vuoden-parin välein tyhjäkäynti hävinnyt ~kokonaan, ja silloin olen aimo annoksen (lue: melkein tyhjään tankkiin vähintään ½ litraa) Masinolia laittanut ja joka kerta on auttanut. Mutta mulla onkin tapana ajella aina tyhjällä tankilla ja sillä lienee osansa asiaan.
Ja se on kyllä varmasti hömppää että auto tottuisi tuohon eikä pelaisi enää ilman sitä

Ei,ku se pelkkää fysiikka/kemiaa.
Jäät pysyy tankissa,jos et käytä,
jos käytät,saat jäät sulamaan ja
liikenteeseen.
Sen jälkeen on käytettävä jatkuvasti,ettei
vesilitkut jäädy kaasariin/putkistoihin.

Lähetetty: 15 Loka 2005 20:41
Kirjoittaja VesQ
Niin mutta sehän sen idea on että se sulattaa sen jään ja sitoo veden itseensä ja vesi/jäänestoaine seos poistuu moottorin kautta. Silloin ei ole enää vettä siellä tankissa, jossei sinne jostain taas pääse uutta
Lähetetty: 15 Loka 2005 21:54
Kirjoittaja janzamar
sepä siinä kun se tuppaa jäämään suodattimeen.
tai johonkin mutkaan kun sammuttaa,ja sitten taas ei tahdo oikein heti herätä.
elikkä kun vesi ja bensa ei oikein sekoitu ,liike loppuu ja seokset erottuu
niin taas on tukos jossain kohtaa kun pakkanen tekee hyytymän.
Lähetetty: 15 Loka 2005 23:25
Kirjoittaja Monteonisti
En ole käyttänyt enään jäänestoa kun se on turhaa jos huoltsikalla systeemit kunnossa! 8) Oli kerran -87 Masa ja siinä kiellettiin jääneston käyttö, oli kyllä vesikiertoinen imusarja ja kaasari. Piti kyllä käyttää yleensä 80-luvun pirsseissä, varsinkin viateissa ja nissaneissa joita oli 90-luvulla "kauppakasseina", nykyään vaan Voorteja, ainakin toistaiseksi! 8)
Lähetetty: 16 Loka 2005 11:48
Kirjoittaja mn2346
janzamar kirjoitti:sepä siinä kun se tuppaa jäämään suodattimeen.
tai johonkin mutkaan kun sammuttaa,ja sitten taas ei tahdo oikein heti herätä.
elikkä kun vesi ja bensa ei oikein sekoitu ,liike loppuu ja seokset erottuu
niin taas on tukos jossain kohtaa kun pakkanen tekee hyytymän.
Tehkääpä sama koe jolla minä huomasin miksi jääesto toimii...
Bensaa lasipurkkiin puolilleen (vaikka kirkas kurkkupurkki) sen jälkeen lisätään plöräys, vaikka muutama milli, vettä . Se painuu selvästi erottuneena pohjaan vaikka purkkia sekoittaisi. Tähän seokseen pistätte tujauksen jäänestoa, sekoitatte ja katsotte mitä tapahtuu.
Takaan että tämän jälkeen ei tule puheita suodattimien tukkeutumisesta epämääräisistä vesi/bensa seoksista.
Lähetetty: 16 Loka 2005 12:34
Kirjoittaja janzamar
no..
puhun vaan niistä suodattimista mitä oon itte aukonut.
ja ne on ollu täynnä sitä jäänestoa..polttoöljyn ja veden osaan kyllä erottaa toisistaan..toinen on punaista ja toinen ei.
eikä oo jäänestokaan kovin punertavalta näyttänyt?
ja tankissakin on ollut muutama kymmenen litraa polttoainetta,eli ei pelkkää vettä sentään.
Lähetetty: 22 Marras 2005 12:22
Kirjoittaja jesse1987
mites onko tästä jäänestosta mitään haittaa? siis muuta kun että sitä ehkä saattaa sitten joutua käyttämään useammin. kun yks kaveri vaan puhu et se ei välttämättä tee hyvää suuttimille yms. ja jotain tommosta muistelisin itsekkin kuulleeni

Lähetetty: 22 Marras 2005 14:16
Kirjoittaja jype
janzamar kirjoitti:no..
puhun vaan niistä suodattimista mitä oon itte aukonut.
ja ne on ollu täynnä sitä jäänestoa..polttoöljyn ja veden osaan kyllä erottaa toisistaan..toinen on punaista ja toinen ei.
eikä oo jäänestokaan kovin punertavalta näyttänyt?
ja tankissakin on ollut muutama kymmenen litraa polttoainetta,eli ei pelkkää vettä sentään.
muistaakseni diesel-100 jäänesto on punaista ?
Lähetetty: 22 Marras 2005 14:34
Kirjoittaja janzamar
kyllä noi purkit mitä oon käyttäny on ollu noita kirkkaita,ja tais olla se diesel 100:kin vaan purkistaan punaista..
mutta oon käyttäny niitä litran purkkeja,mitähän lie nimeltään.
kaikki ne haisee aika pahalta

Lähetetty: 23 Marras 2005 15:11
Kirjoittaja jype
janzamar kirjoitti:kyllä noi purkit mitä oon käyttäny on ollu noita kirkkaita,ja tais olla se diesel 100:kin vaan purkistaan punaista..
mutta oon käyttäny niitä litran purkkeja,mitähän lie nimeltään.
kaikki ne haisee aika pahalta

niinhän se olikin, aeroli oli sitä punaista eli paineilmajarrujen jäänesto.
viimetalvesta on jo aikaa

Lähetetty: 23 Marras 2005 15:27
Kirjoittaja janzamar
niin mutta joo,ei siitä käytöstä nyt varsinaista haittaakaan ole.
vaihtaa suodattimen silloin tällöin jos alkaa kulku tökkimään tai jotain..
eikä käytä liikoja,eli aikalailla ohjeen mukaan.
dieselit on ainoat missä on tullu ongelmaa tuon aineen kanssa,ja nekin sellaisia missä on ollut monta kuskia vuoroillaan ajelemassa,lopputuloksena kaikilta jäänyt kaikki huollot tekemättä.
Lähetetty: 09 Tammi 2006 22:40
Kirjoittaja asn
Kävipäs niin että kun yritin lähtee plussakelillä ajamaan, niin eipä vaan enää lähtenyt käyntiin.. Kasteli tulppia ja siinä tuli sitten pähkäiltyä että mikä prkl siinä on vikana. Siinä sytkävehkeiden tarkistuksen jäkeen ainoo vaihtoehto oli bensa / bensavehkeet.
Mut diagnoosi: jää sulanu tankista ja lähteny tukkiin, bensa niin vesipitoista et ei lähteny edes käyntiin (yritti kyllä). Seuraavana päivänä oli pakkanen ja vetäs suuttimet jäähän. Masinolia tankkiin ja pumpulla kerrättelemään tentunsekaista bensaa linjoissa. Nyt en ole vielä koittanut lähteekö käyntiin, mutta jos ei, niin tarvii lämmitellä suuttimia jollaki lämpöpuhaltimella.. Niin ja otin purkkiin sitä tenttubensaa ja poltin sen, niin pohjalle jäi n 1/5 palamatonta kirkasta nestetä, eli siis vettä. Ja vesi oli kyllä sekoittunut täydellisesti bensan sekaan, eli kyllä siitä masinolista nyt vaan on hyötyä.
ps. joku sanoi muistaakseen joskus, että bensan sekaan saisi laittaa jopa 10% alkoholia.. Tiedä sitten..
Lähetetty: 10 Tammi 2006 07:58
Kirjoittaja VV86
Sitäku kerran erehtyy laittamaan, nii sitä täytyy laittaa koko talvena, itse en halua kyseiseen oravanpyörään

Lähetetty: 10 Tammi 2006 20:05
Kirjoittaja WSE
Eikait tuolle yleensä ole mitään tarvetta, Bensa-autossa. Saahan sillä menovedelle lisää hintaa jos välttämättä haluaa. Alkoholiahan voi toki sekoittaa bensiiniin ainakin 5%, usein enempikin, eikä huomaa mitään vaikutusta moottorin toiminnassa. Jos se siis olisi halvempaa kuin bensa niin kannattaisi. (Mutta kun ei ole (vielä). Ruotsissahan ajetaan jo aika yleisestikin E85 tavaralla eli 85% etanolia, 15% bensaa, saa siellä mittariltakin. Vaatii pientä modifiointia polttoainelaitteistoon ja mielellään puristusta lisää.
Suomi on näissä vaihtoehtoisissa vielä jälkijunassa....)
Harvoin tuo vesi/jää ongelmaksi tulee, polttoaineputki kun ei lähde ihan tankin pohjalta vaan nousee pikkuisen ylemmäksi. Pakkasella se jää pysyy jäänä siellä pohjalla, lauhalla voi osa vedestä mennä bensan mukana ("helmenä")vaan eipä se silloin putkia tuki. Jos taas pakkasella käytetään jäänestoa ja heitetään se pakkaskelillä pois saattaa polttoainejärjestelmään tulla jäähyhmää joka haittaa menoa, eli jos joutuu aloittamaan kannattaa heittää pois vasta plussakelillä. Jotkut autot ovat herkempiä jäätymään mutta eipä ole vielä ensimmäistäkään Fordia ollut jossa olisi tarvinnut käyttää. Tosin, eipä käytöstä haittaakaan ole, paitsi hinta.
Lähetetty: 10 Tammi 2006 20:26
Kirjoittaja suklaa-auto
diisselin paras jään estoaine on bensa
Lähetetty: 11 Tammi 2006 22:29
Kirjoittaja jype
auttaa se jos imuilman esilämmitys ei toimi ja silloinkin se hyöty on vasta suojakelillä, siis kaasarikoneissa eihän sitä muissa taida ollakkaan..
Lähetetty: 11 Tammi 2006 23:13
Kirjoittaja Herkko
jype kirjoitti:auttaa se jos imuilman esilämmitys ei toimi ja silloinkin se hyöty on vasta suojakelillä, siis kaasarikoneissa eihän sitä muissa taida ollakkaan..
Ymmärtääkseni jäänesto aineella ja
kaasarin kurkun jäätymisellä ei ole
mitään tekemistä keskenään.
Kaasarin kurkkuhan jäätyy "fyysisesti",
eli kun kosteaa/kylmää ilmaa
virtaa vauhdilla kurkkuun,ilman pakosarjalta
tulevaa lämpöä,niin kurkku jäätyy.
Jäänestoaineethan taas vaikuttavat
polttoaine putkiston/kaasarin kanavien
auki pysymiseen.
Lähetetty: 11 Tammi 2006 23:29
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllä siellä kaasarin kurkussa jotain jäätyy ja siihen tenttu auttaa, kait suuttimet?
Kerran jäin yhdellä välille mutta onneksi sain yhdeltä rekkakuskilta Pilottia, lähti käyntiin. Lorautin tenttua tankkiin ja ajoin ongelmitta reissun loppuun, 300km, tuon jälkeen laitoin aina välillä tenttua tankkiin kun säät vaihteli, ei enää ongelmia. 8) On kyllä autokohtaista sillä kaikissa ei jäädä sillä oli tuon jälkeen Auti ja pari Masaa, ei ongelmia, Masassa jopa kiellettiin tentun laitto, oli kylläkin vesilämmitteinen kaasari ja imusarja. Nuiden jälkeen ollut vain ruiskuja jotka ei oikeen tykkää tentusta! 8)
Lähetetty: 12 Tammi 2006 01:17
Kirjoittaja s.o.h.c
Eipä ole kertaakaan tarvittu mitään jäänesto litkuja vaikka tuplilla on tämäkin talvi tähän asti ajettu.. Ei sen puoleen ei kyllä jäätänyt weber 32/36dgav:kaan koskaan..
Lähetetty: 13 Tammi 2006 21:03
Kirjoittaja mn2346
VV86 kirjoitti:Sitäku kerran erehtyy laittamaan, nii sitä täytyy laittaa koko talvena, itse en halua kyseiseen oravanpyörään

No laita sitten sulan aikana että se vesi poistuu tankista.
Eipähän ole talvella mitään jäätymässä.