Sivu 2/3
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 18 Huhti 2013 21:44
Kirjoittaja Markoboy780
Juurikin tuollainen on ja toi on halki yhestä noista väleistä läpi asti ja siitä tuntu imevän ilmaa läpi.
Mistähän tuollasta vois kysellä mahollisesti? Pääkaupunkiseudulta mieluusti.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 18 Huhti 2013 21:46
Kirjoittaja Foordson
Markoboy780 kirjoitti:Juurikin tuollainen on ja toi on halki yhestä noista väleistä läpi asti ja siitä tuntu imevän ilmaa läpi.
Mistähän tuollasta vois kysellä mahollisesti? Pääkaupunkiseudulta mieluusti.
Purkuautosta ja kuten sanoin, silikoni pitää täydellisestin.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 20 Huhti 2013 10:05
Kirjoittaja Markoboy780
Eipä auttanu tiivistäminen, eli tehostin siellä nyt sit todennäkösesti sano ittensä irti. Käykö näihin sierroihin kaikkiin sama vai onko niissä eroja?
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 20 Huhti 2013 10:44
Kirjoittaja Foordson
Luultavastin karvalakeissa on sama poislukien Ghia ja cossu koska niissä on ollut sähköhydraulinen tehostin absien takia.
Mutta tuo polkimen pehmeys hieman hämää. Tehostimen ollessa rikki, luulisi polkimen olevan kova.
Luitko tuon
viewtopic.php?f=4&t=1298&start=0
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 20 Huhti 2013 10:49
Kirjoittaja Markoboy780
Siis poljin on kova kun auto ei käy, mutta heti kun auton lyö käyntiin poljin menee pehmeäks ja sit jarruu pumpatessa auto rupee täristää tyhjäkäynnillä ja käymään huonosti. Eikös toi viittais juurikin että tehostin on rikki?
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 20 Huhti 2013 11:02
Kirjoittaja kipi70
Kokeiles nyt ensin tälläistä, otat pääsylinterin pultteja auki niin paljon että saat tiivistesilikonia tehostimen ja pääsylinterin juureen. Nuo pääsylinterin päässä olevat o-renkaat vuosi mun kotterossa eikä mennyt päästöistä läpi sen takia....kuulemma jonkinasteinen tyyppivika sierroissa vanhemmiten.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 20 Huhti 2013 11:12
Kirjoittaja Markoboy780
kipi70 kirjoitti:Kokeiles nyt ensin tälläistä, otat pääsylinterin pultteja auki niin paljon että saat tiivistesilikonia tehostimen ja pääsylinterin juureen. Nuo pääsylinterin päässä olevat o-renkaat vuosi mun kotterossa eikä mennyt päästöistä läpi sen takia....kuulemma jonkinasteinen tyyppivika sierroissa vanhemmiten.
No se on sitten kokeiltava tota konstia, jos vaikka auttaisi. Erikoisintä tästä vaan tekee sen, että ennen tätä jarruremppaa ei tehostimessa ollut mitään vikaa ja toimi ihan normaalisti. Jotenki kirottu auto ku jotai korjaa, nii muuta hajoo seuraavaks

Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 20 Huhti 2013 21:06
Kirjoittaja kipi70
Väliin on vaan niin ihme vikoja ja tulevat sitten vielä niin huomaamati. Mulla kävi pari vuotta sitten niin et ajelin konttorille ja pientä käyntihäiriötä oli havaittavissa, mut pistin vaan kosteuden piikkin.....juu kosteuttapa hyvinkin, kansipahvi antautui sopivasti kun katsuri lähti kunniakierrokselle. Auto oli muutoin hyvä, mut päästöt ihan sekasin, kotio nilkuttaen ja vettä tankkailen muutaman kilsan välein. Kansi remppan tein, mut silti ei saatu päästöihin mitenkää....silloin sit paljastui toikin et veteli ilmaa sieltä pääsylinterin juuresta...
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 21 Huhti 2013 03:07
Kirjoittaja Tessu
Ota se letku kokonaa pois siitä tehostimesta ja tulppaat letkun pään,sillä selviää ainakin että onko jarrut kunnossa,ei ne jarrut toimiakseen tehostinta tarvitse kun vanhoissa autoissa sitä ei ole ollenkaan!
Ja siel toises päässä kun menee alumiini möykkyyn? niin eikös siihen voi vetää jengat ja liimalla kiinni nippa ja siihen letku kiinni? kestää vaikka roikottaisi!
Onko siellä varmasti? pääsylinteri kunnossa se tuppaa tekemään kaikkea mahdollista jollei ole
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 21 Huhti 2013 10:16
Kirjoittaja Markoboy780
kipi70 kirjoitti:Väliin on vaan niin ihme vikoja ja tulevat sitten vielä niin huomaamati.
Kuulostaa tutulta
Tessu kirjoitti:Ota se letku kokonaa pois siitä tehostimesta ja tulppaat letkun pään,sillä selviää ainakin että onko jarrut kunnossa,ei ne jarrut toimiakseen tehostinta tarvitse kun vanhoissa autoissa sitä ei ole ollenkaan!
Ja siel toises päässä kun menee alumiini möykkyyn? niin eikös siihen voi vetää jengat ja liimalla kiinni nippa ja siihen letku kiinni? kestää vaikka roikottaisi!
Onko siellä varmasti? pääsylinteri kunnossa se tuppaa tekemään kaikkea mahdollista jollei ole
Kokeiltiin ottaa letku irti imusarjan päästä ja tulpattiin, ja jarrut oli sen jälkeen ok, eli viittaisi edelleen tehostinvikaan. Meinaatko alumiinimöykyllä imusarjaa vai? Ja ei vuoda enään sieltä päästä, laitettiin reilusti tiivistesilikonia.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 21 Huhti 2013 15:25
Kirjoittaja Tessu
Jep juu imusarja tietty, johan nyt kun ei sitten pelitä,jos siel alkaa käyntikin huonontua kun tehostaja on pelissä niin sillon on kyllä vuoto,ehjässäkin saa kyllä nopealla jarrun pumppaamisella kierrokset laskemaan ja röpöttämään mutta jos se ihan yhestä polkasusta muuttuu niin sitten täytyy vikaa olla?
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 21 Huhti 2013 15:31
Kirjoittaja Markoboy780
Tessu kirjoitti:Jep juu imusarja tietty, johan nyt kun ei sitten pelitä,jos siel alkaa käyntikin huonontua kun tehostaja on pelissä niin sillon on kyllä vuoto,ehjässäkin saa kyllä nopealla jarrun pumppaamisella kierrokset laskemaan ja röpöttämään mutta jos se ihan yhestä polkasusta muuttuu niin sitten täytyy vikaa olla?
Pari kertaa kun pumppaa/pitää jarrua pohjassa nii auto rupee "papattaa" ja kun autossa istuu auto heiluu kun käy tyhjäkäyntiä sen verran huonosti.
Munki mielestä täs ei oo enää muita vaihtoehtoi ja loogisesti kun ajattelis jos jarrut on hyvät auto pois päältä ja huonot auto käynnissä niin eihän siin muu muutu kun että tehostus tulee päälle, joten voisi luulla et se on sit rikki?
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 30 Huhti 2013 16:23
Kirjoittaja Markoboy780
Mikähä helvetti täs nyt on kun otin pääsylinterin irti tehostimesta ja laitoin siihen tangon stefaan vähän tiivistesilikonia, jarrut oli vähän paremmat, mut ei hyvät.
Tänää otettiin koko tiiviste veks, haettiin etolasta uus, ei tietty saanu saman mallista, mut kooltaan samankokoinen. Molempia yritettiin tiivistää alkuperänen, sekä laitettiin uus tiiviste ja silikonia, mut ei huonommaks meni taas
Ei vaan enää mahu jakeluu, et mikä täs ny voi mättää?
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 30 Huhti 2013 16:29
Kirjoittaja Tessu
Pura se KOKO pääsylinteri ja hae sisuksiin uudet osat TAI uusi koko pääsylinteri,ei sillä ulkopuolisella pölysuojalla ole mitään tekemistä jarrujen toiminnan kannaalta!
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 30 Huhti 2013 17:00
Kirjoittaja Markoboy780
Tessu kirjoitti:Pura se KOKO pääsylinteri ja hae sisuksiin uudet osat TAI uusi koko pääsylinteri,ei sillä ulkopuolisella pölysuojalla ole mitään tekemistä jarrujen toiminnan kannaalta!
Uuden tiivisteen kun irroitti niin painetta oli, eli ei pitäisi enää vetää ilmaa tehostimesta.
Mutta eihän pääsylinteri millää muotoa vaikuta tyhjäkäyntiin? Ja poljin on hyvä kun auto ei käy.
Kun siis autolla saa kyllä etupyörät lukkoon asvaltilla, poljin vaan menee mun mielestä vähän liian syvälle ja on vähän löysä.
Mietin vaan ettei sinne nyt kuitenkin ois voinu ilmaa jäädä. Toisaalta outoa että poljin on hyvä kun auto ei käy?
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 01 Touko 2013 00:50
Kirjoittaja Tessu
No aikas outoa on jo tuokin vika??
Niin ihmettelin kyllä että minkä uuden tiivisteen irrotit ja mistä?,vai taas sieltä imusarjasta vai toisestapäästä? jos tehostinta epäilee niin siihen ei kyllä vissiin voi tiivareita ostella,eipä taida saada kaikkia aukikaan?
Ihmettelin että minkähän tapin juureen sitä silikoniakin on laitettu? nyt tää menee aikas arpomiseksi
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 01 Touko 2013 11:51
Kirjoittaja Markoboy780
Tessu kirjoitti:No aikas outoa on jo tuokin vika??
Niin ihmettelin kyllä että minkä uuden tiivisteen irrotit ja mistä?,vai taas sieltä imusarjasta vai toisestapäästä? jos tehostinta epäilee niin siihen ei kyllä vissiin voi tiivareita ostella,eipä taida saada kaikkia aukikaan?
Ihmettelin että minkähän tapin juureen sitä silikoniakin on laitettu? nyt tää menee aikas arpomiseksi
Tehostimen tangon, joka painaa pääsylinterin mäntiä, niin sen stefan irroitin ja hain etolasta suunnilleen vastaavan uuden. Ja tehostimen tangon päähän silikonia laitettu, ei imusarjan päähän nyt tässä kohtaa ole tehty mitään.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 04 Touko 2013 10:29
Kirjoittaja emax
Kun otit pääsylinterin irti niin eihän sielä välissä näkyny nestettä?
Ja takajarruistako on varmasti kaikki ilma pois!? Se ottaa vaan joskus tosi lujaan että ne saa kunnolla ilmattua, johtuen siitä paineensäätömokkulasta takajarruputken välissä.
Edelliseen jouduin ilmaamaan niin että, ruuvi auki->poljin pohjaan->ruuvi kiinni->poljin ylös, ruuvi auki->poljin pohjaan jne. sitten kun polkimessa edes vähä parempi tuntuma niin lopuksi vielä normaali ilmaus.
Ja oireet oli alunperin täsmälleen samat jarrusylkkien vaihdon jälkeen.
Pääsylinterin rakenne on sellainen että kun järjestelmä on kunnolla ilmattu niin takajarrumäntä painaa nesteen välityksellä etujarrumäntää, jos takajarruissa on ilmaa niin poljinta pitää painaa paljon syvemmälle kunnes takajarrumännässä oleva tappi osuu etujarrujen mäntään, jolloin etujarrut alkaa jarruttaa
E: en nyt satavarma ole kummassa männässä se tappi oli, mutta toimintaperiaate on kuitenkin tuo.
Ja sitten se automaattisäätö. Jos se on kaukana niin poljinta pitää painaa taas enemmän. Mitä äkkiempää takajarrut ottaa kiinni, niin sitä nopiempaa etujarrut alkaa jarruttaa, ja sitä lyhempi on polkimen matka.
Ja käyttöjarru ne kengät säätää.
Ja vielä kenkien säädöstä varpilla. Onnistuu, mutta säätö harvoin menee tasan ja käppärin käytössä oleva liikerata pienenee ja sitä myötä teho heikkenee.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 04 Touko 2013 11:20
Kirjoittaja emax
Jos haluat helpottaa takajarrujen ilmausta niin osta säädettävä jarrupaineensäädin sen alkuperäisen tilalle.
On laillinen, kunhan ei pysty ajon aikana säätämään, ja jarrut pysyy etupainoitteisina.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 04 Touko 2013 13:01
Kirjoittaja Markoboy780
emax kirjoitti:Kun otit pääsylinterin irti niin eihän sielä välissä näkyny nestettä?
Ja takajarruistako on varmasti kaikki ilma pois!? Se ottaa vaan joskus tosi lujaan että ne saa kunnolla ilmattua, johtuen siitä paineensäätömokkulasta takajarruputken välissä.
Edelliseen jouduin ilmaamaan niin että, ruuvi auki->poljin pohjaan->ruuvi kiinni->poljin ylös, ruuvi auki->poljin pohjaan jne. sitten kun polkimessa edes vähä parempi tuntuma niin lopuksi vielä normaali ilmaus.
Ja oireet oli alunperin täsmälleen samat jarrusylkkien vaihdon jälkeen.
Pääsylinterin rakenne on sellainen että kun järjestelmä on kunnolla ilmattu niin takajarrumäntä painaa nesteen välityksellä etujarrumäntää, jos takajarruissa on ilmaa niin poljinta pitää painaa paljon syvemmälle kunnes takajarrumännässä oleva tappi osuu etujarrujen mäntään, jolloin etujarrut alkaa jarruttaa
E: en nyt satavarma ole kummassa männässä se tappi oli, mutta toimintaperiaate on kuitenkin tuo.
Ja sitten se automaattisäätö. Jos se on kaukana niin poljinta pitää painaa taas enemmän. Mitä äkkiempää takajarrut ottaa kiinni, niin sitä nopiempaa etujarrut alkaa jarruttaa, ja sitä lyhempi on polkimen matka.
Ja käyttöjarru ne kengät säätää.
Ja vielä kenkien säädöstä varpilla. Onnistuu, mutta säätö harvoin menee tasan ja käppärin käytössä oleva liikerata pienenee ja sitä myötä teho heikkenee.
Ei näkynyt nestettä välissä kun otti irti.
Ei täs vaihees oikeestaan oo mitää vaihtoehtoo kun, että ilmaa siellä on jossain oltava. Pirun tiukassa ne vaan on ku moneen kertaan ilmattiin kyllä ja silti ei selkeesti kaikki ilma tullu. Mut täytyy kokeilla tolla konstilla vielä.
Automaattisäätö tuntuisi pelaavan, laitettiin silleen että rummut saa helposti paikalleen, ja sit käsijarrua kiskomalla kohilleen, eikö näin pitäisi toimia?
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 04 Touko 2013 13:18
Kirjoittaja emax
Saattaa se silleenkin mennä. Ite oon tehny niin että oon polkenu jarrut lukkoon, ja sitten kerran pari nykäissy käppäristä. Ei sillä niin merkitystä, kunhan vaan toimii.
Tuo säädettävä jarrupaineensäädin auttaa kyllä ilmauksessa. Sekin on mahdollista että se orkkis on jo vähän tukossa, mutta toimi vielä kun ilmaa ei ollut.
Tuosta tehostimesta vielä että se on kaasari vehkeessä vielä ihan normaalia että se sekaa vähän tyhjäkäyntiä kun polkee. Sieltä alkaa yleensä kuulua selvä suhina kun se menee rikki.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 04 Touko 2013 16:31
Kirjoittaja Markoboy780
emax kirjoitti:Saattaa se silleenkin mennä. Ite oon tehny niin että oon polkenu jarrut lukkoon, ja sitten kerran pari nykäissy käppäristä. Ei sillä niin merkitystä, kunhan vaan toimii.
Tuo säädettävä jarrupaineensäädin auttaa kyllä ilmauksessa. Sekin on mahdollista että se orkkis on jo vähän tukossa, mutta toimi vielä kun ilmaa ei ollut.
Tuosta tehostimesta vielä että se on kaasari vehkeessä vielä ihan normaalia että se sekaa vähän tyhjäkäyntiä kun polkee. Sieltä alkaa yleensä kuulua selvä suhina kun se menee rikki.
Kyllä jarrut pelaa ihan hyvin, ja kun vaihto ton tangon tehostimen stefan nii parani vielä lisää, enää ei ookkun vähän pehmeä, joten ilmasta kyse mun mielestä nyt on.
Joo auto on tosiaan kaasari vehje, joten sekin osuisi kohilleen. Ja selkeää suhinaa ei kuulu.
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 06 Touko 2013 12:15
Kirjoittaja Markoboy780
Ilmaahan siellä sit kuitenki oli viel. Tänää käytin leimalla ja jarrut ok. Iso kiitos avuista kaikille!
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 07 Touko 2013 12:50
Kirjoittaja Tessu
HIENO homma kun tuli kuntoon ja leimakin kun kesäkin jo alkaa hehkua!
Jarrut osaa olla välillä ärsyttäviä,itte tässä keväällä paininu Escon jarrujen kanssa kun aina ravistaa vaikka mitä tekis,pitää kait uusia palatkin kokonaan niin on ainakin tasaset!
Re: Sierran jarruongelmaa
Lähetetty: 07 Touko 2013 17:09
Kirjoittaja Markoboy780
Tessu kirjoitti:HIENO homma kun tuli kuntoon ja leimakin kun kesäkin jo alkaa hehkua!
Jarrut osaa olla välillä ärsyttäviä,itte tässä keväällä paininu Escon jarrujen kanssa kun aina ravistaa vaikka mitä tekis,pitää kait uusia palatkin kokonaan niin on ainakin tasaset!
Heh joo leimaa ei kyllä ihan tullu

Oli toine etujousi poikki ja sit hätävilkut ei toiminut, mut jarrujen osalta ja muuten auto oli täysin kondiksessa, joten tästä on hyvä jatkaa ja nuo ei ole isoja vikoja enää.
Sierrassa oli kans vanhoil paloil ja levyil tärinä niin karmeeta että tuntu siltä, että ratti jää käteen
