Sivu 2/2

Lähetetty: 19 Maalis 2005 13:21
Kirjoittaja Mr.Bueno
Ite tein sierraan kansirempan kun oli venttiilit solmussa. Kannen laitto makso 250€ ja osat noi 150€. Kannattaa laittaa se peltinen kansipahvi niin pitäis kestää. Ainakin itellä on kestäny.
Toi 2.3 16v scorpion kone on itteenikin kiinostanu mut en oo kerinny perehtyyn. Eikä kukaan oikeen tunnu tietävän et miten ton projektin sais toteutettua.

Lähetetty: 20 Maalis 2005 12:06
Kirjoittaja K.S.
VesQ kirjoitti:Kyllähän näitä luetaan kun keretään :D

Siis onkos ne naarmut siinä laakerin ja nokan välissä vai laakerin ja kannen välissä
Naarmuja löytyy niin nokasta, laakerikannesta ja itse kannesta.
Eli ihan kun joku metallisiru olisi välissä pyöriny..
Eli niin ton sais varmaan korjattua jos hommais uuden nokan ja sorvais naarmut sileiksi kannesta ja laakerikannesta ja asentais tilalle laakeriliuskat niinku kampiakselissa käytetään.. Toi ei vaan oikeen taida olla mahollista ? :roll:

Lähetetty: 20 Maalis 2005 12:21
Kirjoittaja K.S.
Mr.Bueno kirjoitti:Ite tein sierraan kansirempan kun oli venttiilit solmussa. Kannen laitto makso 250€ ja osat noi 150€. Kannattaa laittaa se peltinen kansipahvi niin pitäis kestää. Ainakin itellä on kestäny.
Toi 2.3 16v scorpion kone on itteenikin kiinostanu mut en oo kerinny perehtyyn. Eikä kukaan oikeen tunnu tietävän et miten ton projektin sais toteutettua.
mistä noita peltisiä kansipahveja saa?

Lähetetty: 20 Maalis 2005 13:15
Kirjoittaja Jaakko85
K.S. kirjoitti: mistä noita peltisiä kansipahveja saa?
ainakin tekemällä/teettämällä.

Lähetetty: 20 Maalis 2005 16:39
Kirjoittaja lalli69
Fordilta RS2000 Pahvi.

Lähetetty: 20 Maalis 2005 18:25
Kirjoittaja K.S.
asiasta kolmanteen.. Näkeekö hydr. nostimista mitenkään niiden kuntoa?
Nykyset kun näyttäis ihan priimakuntosilta, mutta silti ne piti hirveetä rahinaa.. :?

Lähetetty: 22 Maalis 2005 09:08
Kirjoittaja tanari
ainoa oikea ratkaisu tähän ongelmaan on myydä se auto mulle 100e hintaan voin antaa vaihdossa vaikkapa tuollaisen toimivan ohc sierran :wink:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 10:24
Kirjoittaja K.S.
tanari kirjoitti:ainoa oikea ratkaisu tähän ongelmaan on myydä se auto mulle 100e hintaan voin antaa vaihdossa vaikkapa tuollaisen toimivan ohc sierran :wink:
:lol: :lol: noinhan siitä varmaan pääsis helpommalla..

Lähetetty: 02 Huhti 2005 23:01
Kirjoittaja terokore
K.S. kirjoitti:asiasta kolmanteen.. Näkeekö hydr. nostimista mitenkään niiden kuntoa?
Nykyset kun näyttäis ihan priimakuntosilta, mutta silti ne piti hirveetä rahinaa.. :?
Ei sitä näe purkamatta.

Ensin irroitat nostimen nostinkupista laittamalla paineilmaa siitä sivureijästä sisään. Huom! pidä rätti ympärillä koska öljy roiskuu kun se losahtaa siitä ulos.

Sitten kun sinulla on itse nostin kädessä niin otat semmoset ulospäinlevittävät sokkapihdit tai vastaavat käteen ja vedät niillä sen sisemmän männän siitä nostimesta ulos. Mahdollisesti joudut lämmittämään nostinta kuumailmapuhaltimella jos se on kovasti jämähtänyt sinne kiinni. Älä hukkaa jousta joka on siellä sisällä ja pidä pehmeillä pihdeillä ulkopinnasta kiinni koska et halua naarmuttaa sitä nostajaa.

Sitten kun sinulla on se sisempi mäntä kädessä niin huomaat kuinka uskomattomat määrät kökköä siellä kuulaventtiilin pohjassa on.

Pese ja kuivaa. Tarkastele että pinnoissa ei ole naarmuja ja että nostin on tiukka.

Kun kasaat nostimen kevyesti öljyten niin sen pitää painua sormella painamalla kasaan ja jousen pitää palauttaa se ulos.

Sitten kun se on täynnä öljyä niin sen kuuluu olla jämäkkä. Täytät sen nostimen öjyllä ja ja painat sen ruuvipenkissä kasaan. Jätä puristuksiin vähäksi aikaa ja kato että se ei vuoda ja lysähdä kasaan.

Osa nostimista ei tule toimimaan kunnolla pesun jälkeen koska se yksisuuntaventtiilin kuula ei pidä tiivistä koska se on yksinkertaisesti kulunut.

Kun kone on taas kasassa ja käytetty vähän aikaa niin että nostimet ovat täynnä öljyä niin toivottavasti kalkatus on hävinnyt

Luultavasti sieltä kuitenkin löytyy vielä yksi nostaja joka kalkattaa. Tämän jälkeen käytät konetta ilman venakoppaa ja kuuntelet stetoskoopilla mikä nostaja kalkattaa ja vaihdat sen uuteen.

Sen jälkeen ajat kymmenentuhatta ja vaihdat vielä pari nostinta kun nekin rupeavat naputtamaan vanhaa ikäänsä.

Ja toisen kymppitonnin jälkeen vaihdat ne loputkin jotta pääset eroon siitä iänkaikkisesta nokkien pura-kasaa operaatiosta jonka rupeat osaamaan jo aika hyvin.


Noi yksisuuntaventtiilien kuulat ja istukat noista nostimista menee iän ja lian myötä huonoiksi eikä niitä oikein voi vaihtaa. Osa niistä vuotaa siksi että niihin on jäänyt paskaa väliin tai mäntä vaan liikkuu lian takia huonosti. Purku ja pesu voi siis kyllä auttaa mutta vanha osa on tietysi aina vanha osa.

Jos pari nostajaa kalkattaa niin kannattaa vaihtaa ne kaikki. Jos kansi on auki muusta syystä niin silloin tietysti kannattaa putsata nostajat samalla jos ne on kilometrejä nähnyt.


,Tero

Lähetetty: 06 Helmi 2006 21:58
Kirjoittaja IceQL
Juuri näin :!: Pisteet terolle tuosta vastauksesta. Itsekin on tullut monesti mietittyä tuota nostimien toimintaa ja olisi motukkaan kesemmällä edessä vaihto-operaatio. Mutta oikeasti enemmän tälläisia vastauksia niin alkaa foorumin taso nousemaan, yleensäkun ne on sellaisia: "Lue ohjekirjasta! Mene merkkihuoltoon! Myi pois,osta uusi!" :evil: :evil: noh noh...meni ot:ksi, mutta kiitoksia silti terolle paljon.

Lähetetty: 07 Helmi 2006 17:02
Kirjoittaja K.S.
Jaahas, vanha juttu noussu ylös..

Lisätään nyt vielä, että kyllä remppa kannatti, tosin se olisi pitäny tehä vähän huolellisemmin..

Vanhat kannenpultit, jakoketjun, nokat, venttiilit ja hydrauliset nostajat jätin rahapulassa vaihtamatta :roll:
Kansi meni vaihtoon koska se oli halki ja nokkien laakeripesätkin ihan naarmuilla jostain syystä.. (siinä samalla vaihtu nokat,jouset, ja venttiilit vähemmän ajettuihin..)

Nyt on rempan jälkeen kuljettu reilut 15 000km eikä mitään ongelmaa koneessa. (nostajien rahinaa lukuunottamatta)
varaosakannen mukana tulleita hydraulisia nostajia kun en silloin raaskinu vaihtaa kun oli niin kalliita
Sen kun vielä tossa keväällä tekee niin kyllä kestää..

Rahaa paloi noin 400 euroa (kansi oli tyyris)
Ja helpposti onnistui kokemattomaltakin kun korjausoppaasta katteli..(eikä muuten ollu edes autotallia) :lol:

Lähetetty: 07 Helmi 2006 17:45
Kirjoittaja IceQL
Kauanko meni noin suunnilleen aikaa vaihtoon? Tosiaan kun olisi itselläkin edessä tuo niin tietäisi varata tarpeeksi aikaa ja kaljaa :roll: Ja jos joku saisi kuvia noitten vaihdosta niin sekin auttaisi hieman näin etukäteen. Itse kuitenkin aattelin kuvata koko homman kun en ole itse ennen tällaisiin kuviin törmännyt.

Lähetetty: 08 Helmi 2006 22:07
Kirjoittaja K.S.
IceQL kirjoitti:Kauanko meni noin suunnilleen aikaa vaihtoon? Tosiaan kun olisi itselläkin edessä tuo niin tietäisi varata tarpeeksi aikaa ja kaljaa :roll: Ja jos joku saisi kuvia noitten vaihdosta niin sekin auttaisi hieman näin etukäteen. Itse kuitenkin aattelin kuvata koko homman kun en ole itse ennen tällaisiin kuviin törmännyt.
Alfamerin korjausopasta suosittelisin maksaa n. 20 euroa ja auttaa tosi tosi paljon.
Ja työkalut voi loppua kesken koska
Kannenpultit voipi olla torxia ja hihnapyörän ulosvetäjällekkin kun venttiilijousen puristimellekkin on käyttöä..

Parissa päivässä tekee jos kaikki osaset löytyy kädenulottuvilta :lol:

Lähetetty: 09 Helmi 2006 16:24
Kirjoittaja IceQL
Pitääkö siinä ottaa kansiki irti? Muistaaksen luin jostain et ne sais vaihettua ilma kannen irtiottoakin.

Lähetetty: 09 Helmi 2006 23:55
Kirjoittaja Manso
Saahan ne vaihdettua ilman et ottaa kantta pois, vai onko tossa sama kun ohc:n kannessa et nokka työnnetään pois kabiiniin päin, jolloin kansi pakko ottaa pois et saan nokan/nokat vaihdettuu.

Lähetetty: 10 Helmi 2006 09:39
Kirjoittaja janzamar
Oharissa voi tehdä reiän tulipeltiin ja ottaa tuhkiksen reiästä
sen nokan pois.
Tai Taunuksessa pystyy,enpäs tiedäkkään Sierrasta..

Lähetetty: 11 Helmi 2006 13:24
Kirjoittaja K.S.
IceQL kirjoitti:Pitääkö siinä ottaa kansiki irti? Muistaaksen luin jostain et ne sais vaihettua ilma kannen irtiottoakin.
Dohc:kkiin voi vaihtaa nokat, nostimet, ja paineilman avustuksella jopa venttiilinjousetkin ilman kannen irrottamista.. 8)

Lähetetty: 09 Joulu 2007 15:08
Kirjoittaja tikkku

Lähetetty: 09 Joulu 2007 15:14
Kirjoittaja tikkku
tikkku kirjoitti: heh täällä päin itse sorvasin itselleni ohjaimiin lukkorenkaan urat ja kyllä kestää!! respektiä saan ihan vitusti.. ja ikääkin on jo melkein 18v aika moinen tikun paja! näin pieksämäellä
edit: tein muuten ittelleni tuon kansirempan noitten ohjureitten takia, ja olihan siitä pahvikin vähän menossa, oli parista kohtaa fuskannu jo vähän. samalla kaivelin portaat pois kohdistin imusarjaan kannen jne :) kuviakin on ehkä saatavilla nokkaketjun kiristimen männän uusin ja kannenpultit ja asiaan kuuluvat tiivisteet, bensan painettakin tuli nostettua puolisen kierrosta samalla.. :D

Lähetetty: 09 Joulu 2007 15:21
Kirjoittaja jaska74
terokore kirjoitti: Ei sitä näe purkamatta.

Ensin irroitat nostimen nostinkupista laittamalla paineilmaa siitä sivureijästä sisään. Huom! pidä rätti ympärillä koska öljy roiskuu kun se losahtaa siitä ulos.

Sitten kun sinulla on itse nostin kädessä niin otat semmoset ulospäinlevittävät sokkapihdit tai vastaavat käteen ja vedät niillä sen sisemmän männän siitä nostimesta ulos. Mahdollisesti joudut lämmittämään nostinta kuumailmapuhaltimella jos se on kovasti jämähtänyt sinne kiinni. Älä hukkaa jousta joka on siellä sisällä ja pidä pehmeillä pihdeillä ulkopinnasta kiinni koska et halua naarmuttaa sitä nostajaa.

Sitten kun sinulla on se sisempi mäntä kädessä niin huomaat kuinka uskomattomat määrät kökköä siellä kuulaventtiilin pohjassa on.

Pese ja kuivaa. Tarkastele että pinnoissa ei ole naarmuja ja että nostin on tiukka.

Kun kasaat nostimen kevyesti öljyten niin sen pitää painua sormella painamalla kasaan ja jousen pitää palauttaa se ulos.

Sitten kun se on täynnä öljyä niin sen kuuluu olla jämäkkä. Täytät sen nostimen öjyllä ja ja painat sen ruuvipenkissä kasaan. Jätä puristuksiin vähäksi aikaa ja kato että se ei vuoda ja lysähdä kasaan.

Osa nostimista ei tule toimimaan kunnolla pesun jälkeen koska se yksisuuntaventtiilin kuula ei pidä tiivistä koska se on yksinkertaisesti kulunut.

Kun kone on taas kasassa ja käytetty vähän aikaa niin että nostimet ovat täynnä öljyä niin toivottavasti kalkatus on hävinnyt

Luultavasti sieltä kuitenkin löytyy vielä yksi nostaja joka kalkattaa. Tämän jälkeen käytät konetta ilman venakoppaa ja kuuntelet stetoskoopilla mikä nostaja kalkattaa ja vaihdat sen uuteen.

Sen jälkeen ajat kymmenentuhatta ja vaihdat vielä pari nostinta kun nekin rupeavat naputtamaan vanhaa ikäänsä.

Ja toisen kymppitonnin jälkeen vaihdat ne loputkin jotta pääset eroon siitä iänkaikkisesta nokkien pura-kasaa operaatiosta jonka rupeat osaamaan jo aika hyvin.


Noi yksisuuntaventtiilien kuulat ja istukat noista nostimista menee iän ja lian myötä huonoiksi eikä niitä oikein voi vaihtaa. Osa niistä vuotaa siksi että niihin on jäänyt ulostetta väliin tai mäntä vaan liikkuu lian takia huonosti. Purku ja pesu voi siis kyllä auttaa mutta vanha osa on tietysi aina vanha osa.

Jos pari nostajaa kalkattaa niin kannattaa vaihtaa ne kaikki. Jos kansi on auki muusta syystä niin silloin tietysti kannattaa putsata nostajat samalla jos ne on kilometrejä nähnyt.


,Tero
voisko joku mode laittaa tän johonkin missä tää ohje säilyy?