No jos oikein kunnon mottia alkaisi tekemään, niin sitten 24V 2.9i V6 lähtökohdaksi ja sitä ahtamaan. Kyseisestä koneesta otettu 460hv ja lähemmäs 700Nm vääntöä 1bar ahdoilla (ps. olihan 14psi = 1bar

), eli potenttiaalia piisaa ihan mukavasti. (kts.
http://www.topbossperformance.co.uk/v624coseng.htm )
Hmmm...600hv 2.9 V6 2250€:lla...? (sori, oli pakko viilata pilkkua

lienet tarkoittanut budjetin tuplaamista eli 3000€?). V6:n pitää sietää ahtoa kiitettävästi ja kiertääkin sitten aika ylös noilla tehoilla ja vielä kestettäväkin sitä. Ja kokonaisuuden pitää olla kaikenkaikkiaan kunnossa.
En halua arvostella tai epäillä Looneyn arvioita, mutta lasketaanpas mitä maksaisi sellaisen koneen tekeminen, jolla olisi edellytyksiä tuonne +500hv tehoihin. Hinnat arvioitu siten, että mikä olisi halvin esim. itse tehtynä tai käytettynä ja mitä sitten kalleimmillaan uusi tai ammattimiehen tekemänä voisi olla.
Peruskone (käytetty) 300-500€
Männät (Ross, Wiseco tms.) 900-1200€ (eihän kukaan edes harkitse kuplan mahleja, eihän...?)
Veivit (Eagle, Scat, tms.) 400-500€/8kpl jenkeistä
Laakerit 100-200€
Nokkasarja 400-500€
Ahdin / ahtimet 500-2000€
Suuttimet 150-500€
Venttiilit 0-400€
Moottorin ohjaus: Megasquirt 300-600€, KMS 1200-1500€, Autronic +2000€
Cooleri 200-500€
Tiivistesarja 150-300€
Pakosarjat 100-500€
Öljypumppu? 150-200€
Öljynlauhdutin 100-300€
Siihen vielä nämä pakolliset pikkuhilppeet ja muut kustannuserät:
Koneistukset, särötarkistukset jne. 150-????€
Kansien porttaus 50-1000€
Putket, letkut, yms. nippelit 100-500€
Koneen säätö ja penkityslappu 100(?)-700(?)€
+ muut?
Sitten mitä saavutettu teho vaatii muulta autolta:
Laatikko (BW T5, Tremec, Getrac tms.) 500-1500€
Kytkin (sintteri tms.) 300-500€
Eli halvimmillaan jo pelkän koneen osalla minun mielestäni mennään melkein väkisinkin halvimmillaan yli 4000€. Ja sitten "kunnon" rojuilla tehtynä aletaan puhumaan tuon budjetin triplaamisesta, jopa nelinkertaistamisesta...Ja tuosta listasta varmasti puuttuu vielä monta kivaa pikku ylläriä, joita tahtoo matkan varrella tulla vastaan. Ja onko noillakaan eväillä vielä takuuta, että se 600hv saavutetaan? Onko se edes mahdollista 12V 2.9i V6 koneella? 24V motilla siihen on paremmat edellytykset, mutta rakentaminen taas edelleen kalliimpaa. 400hv--->600hv tehonnosto on aika lailla kovemman työn takana, kuin 160hv--->400hv, luulen minä.
Monissa asioissa voi säästää ihan mukavia summia, jos vaan viitsii penkoa mm. mäntä- ja veivikataloogeja netissä ja kysellä asioista "oikeilta" ihmisiltä.
Pitää vielä kommentoida tuosta cossun 2.0 16V turbo virittämisestä. Toki on myönnettävä pahimmat fanaatikot palvovat ko. konetta henkeen ja vereen ja saattaa se tietyiltä osin ehkä olla hieman jopa yliarvostettu, mutta ei se nyt mikään huono kone ole. Jos 50€ lastulla, bensa- ja ahtipaineiden nostolla siitä saa 260-270hv ja sitten vajaan 2000€ panostuksella (turbo, suuttimet, cooleri, lastu, itsetehty putki) jonnekin yli 350hv konetta avaamatta, niin kyllähän nuo vielä on halpoja hevosia. Sitä ei varmaan kukaan voi kiistää?
Mutta kyllähän tässä topicissa silti ollaan oikealla asialla ja oikeaa mottia virittämässä

VEE NIINKO VOIMA!
Looneyn kanssa olen kyllä siitä samaa mieltä, että jos olisi mahdollista, niin kyllä minäkin Caprin pellin alle kaikkein mieluiten sitä skylinen konetta sovittelisin...
