Sivu 2/3
Lähetetty: 11 Marras 2005 15:41
Kirjoittaja janzamar
liittimestä päätellen maa..
oliko latta jossa reikä vai pitkä pyöreän mallinen "uros"liitin?
elikkä siis..sen näköinen että tarvis vastakappaleen vai ruuvin?
Lähetetty: 11 Marras 2005 17:25
Kirjoittaja kaselin
Hyppää jesse kaivoon olipa yksi joka uskoi katso mitä gringo sai aikaan .

Lähetetty: 11 Marras 2005 18:10
Kirjoittaja gringo
Ei käsittääkseni ole maa, siis ei ole pyöreä lattaliitin vaan musta pistokkeentapainen, johon molemmat piuhat tulevat... ja näyttää enemmänkin naarasliittimeltä.
Tietty voisi koittaa tuleeko noihin virtaa kun on parkit kytketty.
Lähetetty: 11 Marras 2005 18:14
Kirjoittaja jushi69
kaselin kirjoitti:No voi v...ttu taas idiootti katso sinne konepellin alle ja mitä näet 1,5mm2 johdot capiinista asti kontra 2,5mm2 johdot 1- 1,5m releeltä valoille ja syöttö 4-6mm2 akulta releelle jos laitat releet niin kuin kuuluu, tuntuu että tässä foorumissa on vaan idiootit asialla kyselemässä ja änkkäämässä vastaa jos jotain neuvoo tekemmään oikein.
Onko sulla menkat vai eikö muija anna kun oot noin kiukkunen?

Lähetetty: 12 Marras 2005 16:43
Kirjoittaja kaselin
Samat sulle.
Lähetetty: 12 Marras 2005 22:13
Kirjoittaja Monteonisti
Minäkin luulin että vaimon autolla on "menkat" kun oireili aikansa kerran kuukaudessa, onneksi ei kuitenkaan vuotanut, siis se auto!

Lähetetty: 12 Marras 2005 22:35
Kirjoittaja ft79
Monteonisti kirjoitti:Minäkin luulin että vaimon autolla on "menkat" kun oireili aikansa kerran kuukaudessa, onneksi ei kuitenkaan vuotanut, siis se auto!

mun autoilla on kestot..

Lähetetty: 13 Marras 2005 21:23
Kirjoittaja WSE
kaselin kirjoitti:No voi v...ttu taas idiootti katso sinne konepellin alle ja mitä näet 1,5mm2 johdot capiinista asti kontra 2,5mm2 johdot 1- 1,5m releeltä valoille ja syöttö 4-6mm2 akulta releelle jos laitat releet niin kuin kuuluu, tuntuu että tässä foorumissa on vaan idiootit asialla kyselemässä ja änkkäämässä vastaa jos jotain neuvoo tekemmään oikein.
No joo joo asia on oikein mutta kato sinne peiliin ja mieti missä asenne vika?
Vois niinku käyttäytyäkin, vai?
Lähetetty: 13 Marras 2005 22:35
Kirjoittaja p3
gringo kirjoitti:No niin, nyt on Bilteman valovahvistinsarja laitettu. Eroa on, nyt kelpaa ottaa vaikka valohoitoa 8)
Bilteman Mega Blue Super -hehkut kävi paikoillaan pari viikkoa, tosin toinen hajosi kannastaan kun asensin sarjaa

Heikkoa tekoa, sanoisin... No, huomasin että alkuperäisetkin on 100/90 w, täytynee suunnata valot huolella
Asennuksen jälkeen tosin parkit katosi kokonaan. Katosivat mahdollisesti jo pari päivää sitten, kun ruuvailin uudet umpiot, hankala sanoa... Uusista umpioista lähtee harmaanvioletti ja ruskea piuha, jotka on kytketty pieneen pyöreään liittimeen noin 10cm piuhalla, tietääkö joku minne ne olisi tarkoitus kytkeä? Olisiko eri mallissa parkit kytketty noilla?
No, katsastus vasta toukokuussa...
kokeilitkos niitä valonvahvistimia vanhoihin umpioihin

Lähetetty: 14 Marras 2005 08:22
Kirjoittaja kaselin
WSE sulta ei ainakaan neuvoja saa älä vingu.
Lähetetty: 14 Marras 2005 12:31
Kirjoittaja Juutas
JesseT kirjoitti:Onko tämä nyt tätä vapaan kasvatuksen tulosta

Hehehehee... Hyvä pointti!

Lähetetty: 14 Marras 2005 16:12
Kirjoittaja p3
lapazu kirjoitti:Voisko ylläpito jo reagoida?
höh....paaljon tärkeämpää estää ketään (lue toisia) vahingossa hyötymästä

Lähetetty: 14 Marras 2005 18:27
Kirjoittaja kaselin
Hei P3 kyllähän ne vanhoissakin umpioissa auttaa jos eivät ole ihan paskana .Ylläpitohan voi poistaa tänkin tiedotteet jos poikasia ärsyttää.
Lähetetty: 14 Marras 2005 18:33
Kirjoittaja janzamar

..hassu setä.
Lähetetty: 14 Marras 2005 21:03
Kirjoittaja kaselin
Lähetetty: 16 Marras 2005 12:48
Kirjoittaja gringo
gringo kirjoitti:Uusista umpioista lähtee harmaanvioletti ja ruskea piuha, jotka on kytketty pieneen pyöreään liittimeen noin 10cm piuhalla, tietääkö joku minne ne olisi tarkoitus kytkeä? Olisiko eri mallissa parkit kytketty noilla?
Tarkemmat kliiniset tutkimukset osoittivat, että myös vanhassa mallissa on parkit kytketty tuolla "pienellä pyöreällä liittimellä"
Siis vanhoista umpioista lasikantahehkut irti ja uusiin kiinni. Nyt pelittää parkitkin. Tosin parkkeihin virta tulee vanhoista liittimistä, voi voi tehonhäviötä
Kuinkahan muuten jeparit tykkää noistaa 100/90w lampukoista? Nuo Pilttilän tuikuthan on kullanvärisiä, jonka näkee jo ilman irroitusta... Onko olemassa laillisia kullanvärisiä lamppuja, vai näkeekö tosta heti että laittomilla mennään?
Katsastusmies ei välittänyt mitään vaikka oli toisessa lampussa laiton ja toisessa tavallinen. Marisi vain jotain toisen umpion kunnosta

Lähetetty: 16 Marras 2005 22:41
Kirjoittaja Monteonisti
Laita se kirkkaampi siihen huonompaan umpioon!

Lähetetty: 17 Marras 2005 10:24
Kirjoittaja gringo
Monteonisti kirjoitti:Laita se kirkkaampi siihen huonompaan umpioon!

Kiitos vihjeestä! Mutta taisin ilmaista itseäni hieman sammaltaen: Katsastelin auton jo kesällä noilla vanhoilla umpioilla, jotka käsittääkseni olivat ihan yhtä hyvät. Ero syntyi nimenomaan tuosta laittomasta lampusta 8)
Mutta nyt on siis uudet umpiot, hehkut ja piuhat. Seuraavaksi pitäisi varmaan johdotella nuo puskurissa olevat sumarit toimimaan...
Lähetetty: 27 Marras 2005 21:04
Kirjoittaja VesQ
Juu niillä värillisillä ei nää yhtään mitään vaikka olis 500 wattiset, valkea on ainot hyvä valon väri jolloin pystyy hahmottamaan kaikkein parhaiten.
Kerran kokeilin noita "tuuninki" väri polttimoita, 2km ajoin ja lensi saman tien roskiin.
Jossain oli muutama vuosi sitten joku testi missä oli noita värillisiä ja tavallisia. Värillisistä vissiin yksi polttimo sai 5 pistettä (asteikko 4-10) ja loput 4 ja 4.5. Halvimmatkin "normaali" polttimot keikkuivat siellä 7-7.5 pisteen luokassa. Parhaat arvosanat sai boschin ja philipsin vision plussat
Eli kyllä niihin polttimoihin kannattaa panostaa eikä ostaa niitä 2e biltema/hongkong/tarjoustalo polttimoita jos haluaa jotain nähdäkkin
Lähetetty: 30 Marras 2005 14:19
Kirjoittaja monteo
Ainakin 01 mondeossa noi GT 150 oli ihan hyvät ja näkyi kivasti releytetyillä valoilla.
Valo oli tosi valkosta
Lähetetty: 06 Joulu 2005 21:37
Kirjoittaja gringo
Päivitystä alkuperäiseen aiheeseen:
Tuo Bilteman "valonvahvistin"-johtosarja toi helposti paljon lisää valotehoa vanhaan autoon, mutta valojen päälle meneminen tuntuu olevan satunnaista. Joskus menee kerralla, joskus joutuu heiluttelemaan valoviikseä muutaman kerran päälle/pois. Aina menee kuitenkin lopulta päälle.
Ja ennen sarjan asennusta toimi ihan hyvin. Olettaisin, että vika on Bilteman releissä. Liekö pahempi pakkasilla?
No, tuli auto myytyä joten eipä tarvi enää kytätä että syttykö ne valot vai ei... Mutta tiedoksi siis immeisillä näinä synkkinä aikoina 8)
Lähetetty: 06 Joulu 2005 22:09
Kirjoittaja VesQ
Juu ja releissä ei kannata myöskään säästellä, halvemmat ei kauaa pelaa tai sitten niissä on juuri tuollaisia mukavia ominaisuuksia mukaanlukien että jättää välillä päälle. Joutuu kolauttamaan relettä ennenkuin sammuu
Eli laatumerkkejä kannattaa suosia kun ne kalliimmatkaan ei montaa euroa maksa. Itse käyttänyt boschin metallikuorisia releitä ja hyvin on toiminut vaikka missä olosuhteissa (yhdenkin päälle tuli laskettua 10l pakkasnestettä ja vielä vuoden päästäkin pelannut ihan ok toisin kun jotkut halvat jotka ei toimi edes paketista ottaessa)
Lähetetty: 06 Joulu 2005 22:12
Kirjoittaja VesQ
lapazu kirjoitti:Tuo uusintajohdotus releineen kaikkineen voisi olla aika hjuva homma, mutta juttu paisuu jos tuota alkaa tekemään, nimittäin ne umpion sisällä olevat johdot vasta ohuita karvoja on...
Useimpiin umpioihin kannattaa tehdä niin että poraa kylmästi umpion taakse reijän ja siihen tiivis läpivientikumi ja uudet piuhat siitä sisään. Ei niistä paksummista johdoista paljoa iloa ole jos umpion sisällä on jotain 0.5mm2 karvaa
Lähetetty: 07 Joulu 2005 19:01
Kirjoittaja p3
VesQ kirjoitti:
Useimpiin umpioihin kannattaa tehdä niin että poraa kylmästi umpion taakse reijän ja siihen tiivis läpivientikumi ja uudet piuhat siitä sisään. Ei niistä paksummista johdoista paljoa iloa ole jos umpion sisällä on jotain 0.5mm2 karvaa
ai ne hehkulangatko

Lähetetty: 07 Joulu 2005 22:30
Kirjoittaja VesQ
p3 kirjoitti:
ai ne hehkulangatko

Siis tarkoitin että kun monissa umpioissa on umpion kuoressa jonkinlainen "töpseli" johon johtosarjasta tulee liitin ja siitä töpselistä sitten lähtee olematonta hiuskarvan paksuista johtoa lampun kantaan
Totta kyllä tuokin että mitä lyhyempi matka niin sitä ohuempi piisaa mutta ainakin henkisesti tulee parempi mieli kun vetää polttimolle asti paksumpaa
Tosiaan mennyt vähän johtolaskelmat hutiin (tai säästöähän siinä haetaan). Eihän siinä mitään jos sitä 0.75mm2 piuhaa olisi puoli metriä mutta kun sitä on 10m kiemurrellen koko auton läpi