Sivu 2/7
Lähetetty: 26 Loka 2005 20:26
Kirjoittaja Jaakko85
Kannattaa laittaa tankilta pumpulle niin iso linja kuin pystyy. 8mm kuulostaa mun korvaan melko pieneltä, pumpun pitää saada kunnolla sitä bensaa ettei pyöri kuivana. eli 12-14mm sisähalk. on se oikea koko. pumppu sitten ~tankin pohjan korkeudelle hieman allekkin. Tuosta "tatista" en kyllä tiedä mikä se on, mutta konehuoneessa on ainakin vakiona ihan tollanen iso b.suodatin. Eli kannattaa ostaa i mallin sierran b suodatin sinne, mulla on tollanen mallia bosch. (0.33 tölkin kokoinen).
Lähetetty: 26 Loka 2005 21:02
Kirjoittaja Bootsi
Jep, pumppu perään ja bensa PAINEELLA sitä 8mm. putkeapitkin keulaan.
Ja pumppu bensapinnan alapuolelle.

(Ei kestä montaa sekuntia kuivana pyöritellä.)
Lähetetty: 26 Loka 2005 21:17
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti:Jep, pumppu perään ja bensa PAINEELLA sitä 8mm. putkeapitkin keulaan.
Ja pumppu bensapinnan alapuolelle.

(Ei kestä montaa sekuntia kuivana pyöritellä.)
tarkennuksena: tarkoitin että tuo 8mm letku on melko pientä välille tankki->pumppu.
Lähetetty: 26 Loka 2005 21:39
Kirjoittaja Harri S
Pumppu pitää melkoista mekkalaa tuolla liian ahtaalla imulinjalla, jonka pitäisi olla saman kokoinen, kuin pumpussa oleva nippa. Alkuperäinen imulinja horii taatusti ilmaa (itsellä jo 1/2 tankilla).
Itse tein ruiskulle (kokeilujen jälkeen) putkistot näin:
Tankista anturi irti.
12 mm reikä poralla anturilaippaan alkuperäisen bensalinjan viereen.
12 mm kupariputkesta mitoitetaan uusi imulinja tankin pohjaan seuraten alkuperäistä imulinjaa (tulee hiukan pidempi) ja pää viistoksi, niin voit mitoittaa ja painaa sen pohjaan asti kiinni. Juota putki laippaan kiinni tinalla. Kun putket kulkevat lähekkäin on paketti helpompi ujuttaa antureineen takaisin kiinni tankkiin. Ja paluubensahan palaa nyt imulinjan viereen vanhaa linjaa pitkin (estää ilman horimista).
Sisähalkaisijalta 12 mm kumiputkea imulinjasta pumppuun.
Pumppu tankin alapinnan tasoon tai alle.
Pumpulta kumiletkulla uuteen kupariseen bensalinjaan (halk. yli 8 mm). Kuparilla saa siistit vedot ja on helppo taivuttaa muotoon. Kunnon kiinnitys auton pohjan alla, vaikka muiden putkien kanssa nippuun.
Pätkä kumia konepellinalle kuparibensalinjan ja suodattimen väliin. Suodatin konepellin alle sopivaan paikkaan rintapeltiin. Ja siitä kumilla ruiskulle.
Metalliputken päät saa pitäviksi, kun napauttaa kartiotuurnalla pään kartioksi ja kumiletkun asennuksessa tuon pullistuman yli auttaa tippa öljyä voiteeksi. Älä unohda laadukkaita klemmareita ja kumiletkua, se on halpa palovakuutus.
Jos tekee muovista, niin putken pään lämmitys ja painaminen kartiotuurnalla tekee muoviputkeen tuon saman pullistuman. Toiset muovit kovettuvat ajanoloon bensasta ja ovat herkkiä lettaamaan pohjan alla kivisuihkussa.
Vanha bensalinja paluulinjaksi tankkiin.
Jos tankilla ei ole kunnollista huohotusta kannattaa tuohon anturinlaippaan muun juottelun lomassa lisätä pätkä 6 mm metalliputkea uudeksi huohotuslinjaksi ja vetää linja täyttöputkenvartta pitkin ylemmäs.
Väliin kannattaa lisätä pieni suodatin, ettei tankkiin pääse pölyä ja muuta paskaa.
Lähetetty: 26 Loka 2005 22:49
Kirjoittaja VesQ
soppa kirjoitti:Pumppu pitää melkoista mekkalaa tuolla liian ahtaalla imulinjalla, jonka pitäisi olla saman kokoinen, kuin pumpussa oleva nippa. Alkuperäinen imulinja horii taatusti ilmaa (itsellä jo 1/2 tankilla).
Itse tein ruiskulle (kokeilujen jälkeen) putkistot näin:
Tankista anturi irti.
12 mm reikä poralla anturilaippaan alkuperäisen bensalinjan viereen.
12 mm kupariputkesta mitoitetaan uusi imulinja tankin pohjaan seuraten alkuperäistä imulinjaa (tulee hiukan pidempi) ja pää viistoksi, niin voit mitoittaa ja painaa sen pohjaan asti kiinni. Juota putki laippaan kiinni tinalla. Kun putket kulkevat lähekkäin on paketti helpompi ujuttaa antureineen takaisin kiinni tankkiin. Ja paluubensahan palaa nyt imulinjan viereen vanhaa linjaa pitkin (estää ilman horimista).
Vanha bensalinja paluulinjaksi tankkiin.
Tuota, 5 kertaan kun tuon luin läpi niin silti jäi epäselväksi. Anturin läpi seuraten mitä
Tuo alkuperäinen imulinjahan lähtee tankin pohjasta suunilleen keskeltä. Eli alimmasta mahdollisesta kohdasta, eli sama kuin tankin pohjaan poraisi reijän ja tekisi siihen kierteet ja tökkäisi letkun kiinni. Eli tankin pystyy ajamaan aivan tyhjäksi, sinne ei jää varmaan kun puoli desiä. Eikai se sieltä pohjalta tyhjää voi höriä. Ja sitten se idea jota mietin että pistäisi paluulinjan t-haaralla tankilta pumpulle menevään letkuun. Silloinhan se auttaa vielä tuohon ilman hörppäämiseen
Eli jos vaan suurentaa sitä alkuperäistä lähtöä sieltä tankin pohjasta niin yhtä vähän/paljon se hörppii ilmaa kuin tuo sinun putki joka menee myös pohjalle, siis jos kummassakaan ei ole mitään loiskelevyjä
Eniten mietityttää että toimiiko tuo paluun liittäminen t-haaralla tuohon välille. Silloinhan tuo tankkihomma on kaikista helpoin ja yksinkertaisin, ei tarvisi edes tankkia ottaa pois
Niin ja putkien materiaalia täytyy miettiä sekä löytää 9/10 osista

Ruiskun pumppu ja putket
Lähetetty: 27 Loka 2005 09:50
Kirjoittaja Harri S
Mun ulosanti on mitä on...
Mulla ei ollut tuota pohjassa olevaa lähtöä. Jos sulla on, niin aina parempi. Tee se imulinja kuitenkin niin suureksi, kuin pumpun imupuoli vaatii, ettei ahista.
Ilmavaivat on ja pysyy pienillä bensamäärillä, jos tankissa ei ole loiskelevyjä, varsinkin ajettaessa mutkaan. Pidä tankki täydempänä, niin ei kondensoi vettäkään talviaikaan.
Jos käytät t-kappaletta pumpun imupuolella, jää mahdollinen ilma kiertämään pitkäksi aikaa järjestelmään ja pumppu myös imee bensaa paluupuolelta ja tankista.
Imu paluuputkessa aiheuttaa varmankin ongelmia ruiskuun ja paineensäätimeen.
Tee se paluu vaan sinne tankkiin.
Lähetetty: 27 Loka 2005 17:18
Kirjoittaja Bootsi
Jaakko85 kirjoitti:
tarkennuksena: tarkoitin että tuo 8mm letku on melko pientä välille tankki->pumppu.
Jep, jep..
Is sierran b-pumpun
imuputken kokokin on jo jotain 12mm. luokkaa eli ei ainakaan paljoa pienempää putkea tankin ja pumpun väliin.
Ja lähtö (paine puoli) siinä pumpussa on jotain 6mm.

Lähetetty: 27 Loka 2005 18:28
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti:
Jep, jep..
Is sierran b-pumpun
imuputken kokokin on jo jotain 12mm. luokkaa eli ei ainakaan paljoa pienempää putkea tankin ja pumpun väliin.
Ja lähtö (paine puoli) siinä pumpussa on jotain 6mm.

jep, aikasemmin nuo kerroinkin jo.
Lähetetty: 27 Loka 2005 19:47
Kirjoittaja VesQ
No lähes aina on ollut vähintään 10 litraa tankissa, tai siinä vaiheessa käynnyt tankkaamassa, ja jos se alle tuon bensamäärän rupiaa pätkimään niin ei minua ainakaan haittaa.
Kovapäinen kun olen niin taidan kuitenkin kokeilla tuota t-haara hommaa jos toimisi. Äkkiäkös sen sitten vaikka siihen anturinlaippaan tekee jos ei pelitä. Ja eikös ole puhuttu että se pumppu ei ime itse, vai tarkoitetaanko että imee kuitenkin vähän mutta ei pitkiä matkoja
Mitenkäs isoja roskia se pumppu nielee ilman ongelmia. Eli tarviiko tankin ja pumpun välille jotain tavallista putsaria laittaa vai ahdistaako kuitenkin liikaa. Meinaan että se sihti siellä tankissa saattaa olla ikävä laittaa suurennetun lähdön vuoksi
Eikös kukaan tiedä mikä se pumpun päässä oleva tötterö on. Veikkaisin että ei ainakaan putsari kun kerran on pumpun lähtöpuolella ja konehuoneessa on kuitenkin suodatin
Ja sitten pyöri vielä mielessä että tarviiko jonkun oman jakajan vai osaako boksi toimia vaikka se puuttuu (jos on erilainen, nyt kiinni kärjetön mustalla motocraftin pikkuboksilla)
edit:
Sellainen tuli mieleen että onko väliä missä asennossa bensansuodatin on. Ainoa järkevä paikka olisi siinä tuulilasin lähellä kyljellään eli samassa paikassa kun apukuskin puolella on sulakerasia, pystyyn sitä on aika vaikea sijoittaa
Lähetetty: 30 Loka 2005 20:22
Kirjoittaja VesQ
Niin siitä putsarin asennosta, tietääkö joku vai pitääkö kokeilla
edit: vastaan itselleni
Kai se toimii kun näyttää tuossakin toimivan
http://www.dominicbolton.freeuk.com/for ... filter.jpg
Lähetetty: 30 Loka 2005 20:53
Kirjoittaja Jaakko85
joo makuullaan se on ihan fordin toimesta. eli vaakatasoon.
Lähetetty: 31 Loka 2005 22:02
Kirjoittaja VesQ
Niin ja semmoinen tuli mieleen että tarviiko toi ruiskusysteemi lämminilmaottoa pakosarjalta vai jäätääkö ilman. Kaks talvea on menty kaasarin kanssa kylmällä ilmalla ja kertaakaan ei ole jäätänyt. Tiedä sitten kuinka herkkä tuo on
Entäs sitten hyviä ideoita mihin sijoittaa se ilmamäärämittari jonkun kartioputsarin kanssa kun vähän tuntuu siltä että se sierran putsarikotelo ei mahdu tuonne ilman kirvestä
edit:
hmm täydeltä näyttää nyt jo
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... ehuone.jpg
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... huone2.jpg
Lähetetty: 31 Loka 2005 23:12
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:Niin ja semmoinen tuli mieleen että tarviiko toi ruiskusysteemi lämminilmaottoa pakosarjalta vai jäätääkö ilman. Kaks talvea on menty kaasarin kanssa kylmällä ilmalla ja kertaakaan ei ole jäätänyt. Tiedä sitten kuinka herkkä tuo on
Entäs sitten hyviä ideoita mihin sijoittaa se ilmamäärämittari jonkun kartioputsarin kanssa kun vähän tuntuu siltä että se sierran putsarikotelo ei mahdu tuonne ilman kirvestä
edit:
hmm täydeltä näyttää nyt jo
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... ehuone.jpg
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... huone2.jpg
Ei tarvi lämmintäilmaa, ruiskupeliä voi sanoa niin viisaaksi että se tajuaa että on pakkasta

Jos vaan anturit kunnossa. Ei siinä alunperinkään ole mitään sellaisia.
edit: ahdasta näyttää olevan ilmanputsaria ajatellen, vaikka laittaisikin tuning putsarin. varmaan pitempää letkua joudut käyttämään että saat sen mahtumaan fiksusti.
Lähetetty: 01 Marras 2005 02:41
Kirjoittaja Eemeli
Muistaa vain sen että ruiskun pumpulle aina suodatin(joku karkea tai IS oma) sitten ennen pumppua, siis tankin ja pumpun väliin. Ruiskun pumput on helv. herkkiä psklle. Kaveri aikoinaan rikko 2 pumppua tuntiin enneku hoksasi pistää sen siihen.
Lähetetty: 01 Marras 2005 02:46
Kirjoittaja Eemeli
Jaakko85 kirjoitti:
ahdasta näyttää olevan ilmanputsaria ajatellen, vaikka laittaisikin tuning putsarin. varmaan pitempää letkua joudut käyttämään että saat sen mahtumaan fiksusti.
Jep ahtaalta näyttääpi. Saas nähdä miten mulla tulee mahtuu -> 2.0ohc, Efi, t03, Sierran jäähdytin, cossun välij., öljyl. + muut tarvittavat hilut.

Lähetetty: 01 Marras 2005 10:09
Kirjoittaja Jaakko85
Eemeli kirjoitti:
Jep ahtaalta näyttääpi. Saas nähdä miten mulla tulee mahtuu -> 2.0ohc, Efi, t03, Sierran jäähdytin, cossun välij., öljyl. + muut tarvittavat hilut.

mullakin vielä pitäisi laittaa ic ja ö jähytin. kyllä ne sinne mahtuu, mahtuu ne cossuunkin siististi.
Lähetetty: 01 Marras 2005 18:19
Kirjoittaja Eemeli
Jaakko85 kirjoitti:
mullakin vielä pitäisi laittaa ic ja ö jähytin. kyllä ne sinne mahtuu, mahtuu ne cossuunkin siististi.
Siis meinasin et noi mun hilut tulee välipottu escoon... siinä tulee pikku sommittelu et saa mahtuu.

Lähetetty: 01 Marras 2005 18:25
Kirjoittaja Jaakko85
Eemeli kirjoitti:
Siis meinasin et noi mun hilut tulee välipottu escoon... siinä tulee pikku sommittelu et saa mahtuu.

Niinjuu joo kyllä (mahtuu)

Noo et varmaan oo kuitenkaan eka joka moisia osia sinne laittaa.

Lähetetty: 01 Marras 2005 18:32
Kirjoittaja VesQ
Juu, tuossa juttelin varaosamyyjän kanssa ja mietittiin sitä putsari hommaa niin tultiin siihen tulokseen että laittaa sen sierran oman putsarin pumpun ja tankin väliin. Eli siihen vaan etsii sopivat liittimet että saa 12mm letkut kiinni banjojen sijasta kun ne banjo-lähdöt ei mitään kovin suuria ole. Samallahan siitä tulisi tavallaan "kerääjä-säiliö" eli ei niin helposti imisi ilmaa
Ja jos tuolleen tekee niin ei varmaan enää pumpulta -> ruiskulle väliin tarvitse putsaria
Muuten ihan tavallinen kaasarimallin läpinäkyvä suodatin voisi olla hyvä mutta niissä on vaan niin ahtaat lähdöt ja muutenkin taitavat ahdistaa vähän liikaa ja se alkuperäinen sihtisysteemi on vähän vaikea virittää sinne tankkiin ja tuntuu muutenkin vähän "epävarmalta"
Joku kartioputsari siihen pitäsi soveltaa, sitä sierran laatikkoa on turha edes ajatella, tahtoo vaan olla nuo tuuninkiputsarit melko hinnakkaita eli siinä satasen korvilla
Taidampa tuon pissapojan säiliön siirtää johonkin muualle ja se ilmamäärämittari ja putsari siihen nurkkaan.
Entäs mitenkäs toimisi jos suoraan siihen kaasuläpän jälkeen heittäisi sen ilmamäärämittarin kiinni ja siitä putkella pelkkä putsari johonkin. Vai tykkääkö kyttyrää koneen värinästä/tärinästä ja onko väliä miten kaukana/lähellä on kaasuläpästä
Lähetetty: 01 Marras 2005 18:38
Kirjoittaja Eemeli
VesQ kirjoitti:Juu, tuossa juttelin varaosamyyjän kanssa ja mietittiin sitä putsari hommaa niin tultiin siihen tulokseen että laittaa sen sierran oman putsarin pumpun ja tankin väliin. Eli siihen vaan etsii sopivat liittimet että saa 12mm letkut kiinni banjojen sijasta kun ne banjo-lähdöt ei mitään kovin suuria ole. Samallahan siitä tulisi tavallaan "kerääjä-säiliö" eli ei niin helposti imisi ilmaa
Ja jos tuolleen tekee niin ei varmaan enää pumpulta -> ruiskulle väliin tarvitse putsaria
Muuten ihan tavallinen kaasarimallin läpinäkyvä suodatin voisi olla hyvä mutta niissä on vaan niin ahtaat lähdöt ja muutenkin taitavat ahdistaa vähän liikaa ja se alkuperäinen sihtisysteemi on vähän vaikea virittää sinne tankkiin ja tuntuu muutenkin vähän "epävarmalta"
Joku kartioputsari siihen pitäsi soveltaa, sitä sierran laatikkoa on turha edes ajatella, tahtoo vaan olla nuo tuuninkiputsarit melko hinnakkaita eli siinä satasen korvilla
Taidampa tuon pissapojan säiliön siirtää johonkin muualle ja se ilmamäärämittari ja putsari siihen nurkkaan.
Entäs mitenkäs toimisi jos suoraan siihen kaasuläpän jälkeen heittäisi sen ilmamäärämittarin kiinni ja siitä putkella pelkkä putsari johonkin. Vai tykkääkö kyttyrää koneen värinästä/tärinästä ja onko väliä miten kaukana/lähellä on kaasuläpästä
Samaa mullekkin suositeltiin kun ruiskuja sierraan pistin, eli et se IS oma suodatin tankin ja pumpun väliin eikä sitten enää muita suodattimia. Tankista on muistaakseni 12mm latku suodattimeen ja samanlainen siitä pumppuu... siit pumpusta eteenpäi sit iha normi kaasari sierran b.linja + paluulinja.
Lähetetty: 01 Marras 2005 19:11
Kirjoittaja Bootsi
Wanhakopassa on siellä tankin sisässäkin jo valmiina "sihti", joka on tosin liian pieni, mutta sen kun vaihtaa isommaksi samalla kun vaihtaa isomman putken siihen lähtöön niin kyllä se riittää suodattamaan tarpeeksi pumpulle menevää gasolinea.

Lähetetty: 01 Marras 2005 21:01
Kirjoittaja VesQ
Juu mutta mistäs niitä sihtejä sinne saa. Ja sitten sekin ongelma että se sihti pitäsi olla niin iso että menee vaikka sen 12mm putken ympärille mutta sitten sen pitäisi olla niin pieni että se menee siitä "mutterista" joka tankinpohjassa on niin läpi.
Mitenkäs Eemelillä on tankilta tuleva letku sitten liitetty suodattimeen. Kun siinä suodattimessa on "sisällä" M12x1.5 ja M10x1.5 kierteet niin jos siihen jonkun kierrettävän letkuliittimen laittaa niin liittimen sisämitta on toisessa päässä enintään 10mm ja toisessa 8mm (pitäähän siihen liittimeen jäädä vähän seinämääkin). Eli riittääkö vai pitääkö ruveta tinaamaan siihen suodattimeen jotain putkenpätkää
Lähetetty: 02 Marras 2005 14:57
Kirjoittaja transitman
Eihän sen etupäässä olevan bensansuodattimen tarvi olla Foortista, mäkin menin varaosakauppaan ja pyysin ruisku vehkeisiin tarkotettuja bensansuotimia, niitähän löytyy vaik minkä mallisia, itselle tarttui matkaan jonkin Ooppelin suodin

Lähetetty: 02 Marras 2005 22:35
Kirjoittaja VesQ
Juu jos tuon sierran putsarin laittaa tankin ja pumpun väliin niin epäilen että hieman ahdistaa
Saahan niitä putsareita vaikka mitä mutta tuntuu että tuossa sierran putsarissa taitaa lähdöt olla aika suurimmasta päästä
Mistähän mahtaisi saada tyjäkäyntiventtiilille liittimen kun on tuosta aivan juuresta enää muutamalla säikeellä kiinni ja vaikean näköinen mitään patenttia keksiä
Entäs paineensäädin niin mikäs letku siihen päälle tulee ja mitä varten siinä paluulähdössä on kierteet vaikka siinä on letkulähtö
Tarviiko nuo liitokset (suuttimet yms) jotain rasvaa kun näytti olevan ennestään jotain siellä
Entäs toimiiko tuo ruiskusysteemi tuolla "1.6 jakajalla" eli musta boksi ja jakajan sisällä on piikit ja käämi kun tuossa ruiskuromppeitten mukana tuli sellainen jakaja jossa sisällä magneetti ja anturi ja se on vielä pienemmällä mustalla boksilla, entäs puola, kärjettömän tavallinen riittää vai
Tuossa nyt muutama mitä mieleen tuli, todellinen kysymys tulva alkaa sitten ensi viikolla kun rupean johtosarjaa tarkemmin tutkimaan 8)

Lähetetty: 02 Marras 2005 22:54
Kirjoittaja Jaakko85
Paineensäätimeen siihen päälle tulee imusarjalta ailipaine/ylipaine

letku ja kierteet on siksi siellä, kun siihen tulee sen säätimen kiinnitysmutteri (iso) jolla se säädin kiinnittyy orkkis kiinnitys "telineeseen". Vaatii ruiskun jakajan/modulin.
Tavallisella puolalla pärjää.