Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Uretaanipuslat huomaat varmasti selvänä parannuksena ajossa, mutta mulla on varmaan jotenkin huono kuulo tai jotain muuta vikaa päässä, kun omassani en huomannut melutasossa minkäänlaista muutosta, enkä myöskään mitään värinöitä tms. lisääntyneen.. Mulla olikin Rally Racen keltaiset puslat. Ne jäykemmät varmaan lisääkin melua ja epämukavuutta, noita keltaisiahan ne mainostaa ns. kadulle sopivina.
Niitä vetarin pultteja sai vielä viimekesänä ainakin voortilta euron kpl, mutta ostin silti kaikki ruuviliikkeestä kuusiokoloina, ja 12.9 kovuudella. Ota yksi malliksi mukaan, on molemmissa päissä samat, eli tarvit 24 pulttia.
Niitä vetarin pultteja sai vielä viimekesänä ainakin voortilta euron kpl, mutta ostin silti kaikki ruuviliikkeestä kuusiokoloina, ja 12.9 kovuudella. Ota yksi malliksi mukaan, on molemmissa päissä samat, eli tarvit 24 pulttia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Melu ei haittaa harrasteautossa, kunhan se ei imu- tai pakoääniä peitä 8) Lähinnä rupesin tässä vielä pohtimaan, että pitäisikö eteenkin vaihta polyuretaanit (kallistuksenvakaajassa kai ne ainoastaan tarvitaan), jotta "tasapaino" säilyisi akselien välillä?JyriN kirjoitti:Uretaanipuslat tuntuvat varmasti ajossa ja herkkäkorvaiset kuulevat ne myös kasvaneena rengasmeluna. Valitettavasti ajossa tuntuu kuitenkin enemmän tuo madallus, mikä ei todellakaan tee Sierran takapyörien kulmille hyvää. En ole varma (voi olla urbaania legendaa), mutta cosan takatukivarsissa väitetään tällä internjetissä olevan hieman eri camber kulma, kuin vastaavissa vakiosierran osissa. Tämä olisi siitä syystä, että cosa on jo vakiona sen 20mm madallettu.
Mäkin oon käsittäny että cosan varret oikasee vähän tuota negatiivista camberia, koskeeko lie sitten vain 2wd cosan luita..? Mieleen on kyl joka tapauksessa juolahtanut että laittaisin prikat laakeripukkien ylempien pulttien alle, tarkkaa paksuutta en vaan kyseisille prikoille tiedä.. Lontoon Ford- lehdistössähän on juttua myös paljon näistä "camber plateista", jotka ajaa saman asian. Eipä taida nekään kovin yhtä olla lain kanssa...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Ei sitä melua niin paljon lisää tule mutta juuri kuultavasti, jos on hyvä vertailukohta. Omassa projektissa ei vaihtunut mitään muuta kuin taka- ja etuakselisto rengastuksen säilyessä samana. Alla oli vielä maltilliset 14" uudet nakit, joilla ei ollut häiritsevässä määrin rengasmelua.duckworth kirjoitti:
Melu ei haittaa harrasteautossa, kunhan se ei imu- tai pakoääniä peitä 8) Lähinnä rupesin tässä vielä pohtimaan, että pitäisikö eteenkin vaihta polyuretaanit (kallistuksenvakaajassa kai ne ainoastaan tarvitaan), jotta "tasapaino" säilyisi akselien välillä?
Mäkin oon käsittäny että cosan varret oikasee vähän tuota negatiivista camberia, koskeeko lie sitten vain 2wd cosan luita..? Mieleen on kyl joka tapauksessa juolahtanut että laittaisin prikat laakeripukkien ylempien pulttien alle, tarkkaa paksuutta en vaan kyseisille prikoille tiedä.. Lontoon Ford- lehdistössähän on juttua myös paljon näistä "camber plateista", jotka ajaa saman asian. Eipä taida nekään kovin yhtä olla lain kanssa...
Tuosta camber platesta tai väliprikoista suosittelisin pysymään erossa, laakeripesän kiinnityspultit jäävät kantamaan tällöin vain toisesta reunasta ja muutenkin koko rengasasetelma lepää niiden pulttien varassa. Hieman liian riskaabelia minun makuun.

Nyt, kun sinulla on apurunko vielä levällään (onko?), niin tee apurungon kiinnityksiin pystysuuntaiset laajennukset viilalla, laita prikat pultin ja mutterin alle, mene säätämään lopuksi aurauskulmat rengasliikkeeseen kohdilleen ja heppaa prikat lopullisesti kiinni migilllä. Laajenna reikiä sisäpuolelta ylös ja ulkopuolelta alas (eli juuri kohti apurunkoa) noin 5mm puoleltansa (enempään ei ole varaa). Tämän pitäisi antaa säätövaraa noin 1-1,5 astetta (rengas menee 10cm täysjoustossa 3,5-4 astetta kallelleen) mikä ei ihan palauta kulmia ihannearvoon, mutta toisaalta säilyttää rakenteellisen lujuutensa. Jos vielä teet ulompaan reikään vähän säätövaraa myös pituussunnassa, saat säädettyä kulmat niin hyvin, kuin ne nyt vakiopaloilla vaan pystyy. Muutos on vielä täysin katsastuskelpoinen

Itse en ole tuota säätömodia tehnyt, vaan fantasioin vielä tekeväni sen siten, että muutan alustageometriaa 6-asteen akseliston spekseille (siirtämällä sisempää kiinnityskohtaa reilusti edemmäs) ja korvaamalla puslat pallonivelillä. Pitäisi vaan uskaltaa mennä kyselemään tämän perään konttorille

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Huhuja oon kuullu että cossun vakio apurungonpuslat olis jopa paremmat kuin uretaaniduckworth kirjoitti:Nyt on apurunko tallin lattialla, ja puslien vaihto on entistäkin ajankohtaisempaa. Joku voisi selittää tai antaa vinkin kuinka tuo ulos vedin tarkalleen ottaen rakennetaan. Pusla poistetaan kaiketi ylös päin vetämällä?
Vanha apurunko näyttää hyväkuntoiselta, mutta nurkissa pyörii toinen mallia 4wd cossu, niin ajettelin laittaa sen. Pinta ruosteet olen siitä hionut pois, ja käsittelen sen sinkillä ja pohjamaalilla tänään. Kannattaako apurunkokin massata? Vanhaa en laita siksi, koska tukivarsien pultit ovat ruostuneet kiinni..

Tietäiskö joku pitääkö tämä paikkaansa?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Ei apurungon puslissa, vaan tukivarsien puslissa, ja ilmeisestikkin vaan 2WD mallissa. Pitäis olla tavallaan niinku uniballit joiden päällä ohkanen kerros kumia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Mä olen kuullut/lukenut saman, että 3d cosan tukivarret olisi spesiaalit ja myös puslat erilaiset - erittäin harvinaiset nykyään joka tapauksessa. Koko auto on vähän ybersierra, kun se on tehty kilpailuluokitusta silmälläpitäen ja siksi täynnä ratkaisuja, joita ei käytetä tai joille ei ole käyttöä kadulla. Vai mitä mieltä olette RS500:n takatukivarren ylimääräisestä kiinnityspisteestä, ylimääräisistä suuttimien paikoista jne. RS500 oli vain steroideilla pumpattu 3d cosa, jota vielä tuunattiin volyymimallista näillä sääntöjenkierto-osilla
Vastaavasti 4d cosa on sitten lähempänä vakio sierraa ja enemmänkin Fordille markkinointitemppu ja kulttimaineeseen nousseen cosan nerokasta kaupallista hyödyntämistä (FIA säännöt oli muuttuneet, eikä myyntikaluston tarvinnut vastata luokituskalustoa).
Vähän meni taas off-topic
sorry.

Vastaavasti 4d cosa on sitten lähempänä vakio sierraa ja enemmänkin Fordille markkinointitemppu ja kulttimaineeseen nousseen cosan nerokasta kaupallista hyödyntämistä (FIA säännöt oli muuttuneet, eikä myyntikaluston tarvinnut vastata luokituskalustoa).
Vähän meni taas off-topic

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Pitäs tollasilla puslilla varustetut tukivarret löytyä alunperin kyllä myös 2WD sedanista.. Noi puslat on kai ihan sairaan kalliit, eikä tahdo enää saada orkkiksena.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Taidan itsekin tilata nuo keltaset puslat, mutta kiinnostaa vielä, että pitääkö eteenkin vaihtaa puslat muualleki kuin kallistuksen vakaajaan, pitääkseni etu- ja taka-akselit tasapainossa? Vai tuleeko ajattavuuteen ylipäänsä ongelmia kun taakse vaihdetaan jäykät puslat ja eteen jätetään vakiot?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Ei se haittaa mitään, vaikka laittaisit ensin toiseen päähän ja myöhemmin toiseen. Mutta itse aloittaisin tuosta etupäästä, nimittäin ne sierran perusongelmat, eli ratin ravistukset lakkaa kun laittaa eteen sopivan määrän urkkupuslia. Ei noissa hommissa kannata säästää, eli tukivarteen kumpaankin päähän uretaanipuslat, samoin kuin kallistuksenvakaajan ja korin väliin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Näin juur. Itse asiassa on hauska huomata miten eri muutokset vaikuttavat auton ajettavuuteen. Huonot etutuennan puslat tuovat mukanaan juuri niitä ravistuksia ja ohjauksen epämääräisyyttä. Säädetyt kulmat eivät pysy paikoillaan esim. kaarroksissa ja jarrutuksissa ja seurauksena on ylimäräistä vetelyä ja vaappumista. Uusilla puslilla auton kääntelyyn ja ohjautuvuutteen tulee takaisin sitä eloisuutta ja täsämällisyyttä, mitä kunnossa olevan Sierran alustassa on sentään ripaus. (verrattuna esim. nykyfordeihin)Sierra2.3-16v kirjoitti:Ei se haittaa mitään, vaikka laittaisit ensin toiseen päähän ja myöhemmin toiseen.

Takapään muutoksen havaitsin sitten vastaavasti niin, että esimerkiksi kaistanvaihdoissa tuntuva perän vaappuminen hieman myöhässä ratin kääntämisen suhteen pieneni. Ei nyt ihan kokonaan hävinnyt, mutta selvästi väheni, eikä ole enää niin häiritsevä ilmiö kun surkeilla kumipuslilla oli.
Urissa vetelyyn en havainnut mitään muutosta, väitänkin että rengastus vaikuttaa tähän paljon enemmän. Minä tosin siirryin matalampaan renkaaseen vasta puslien vaihdon jälkeen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Soitin viisi minuuttia sitten Rallyracelle, ja sanoivat että mulla voi tukivarsissa (noissa 4wd cossun) olls jotkut "uniball" puslat joiden tilalle ei kannata vaihtaa uretaanisia... Itse en oikein käsittänyt miksi..?JyriN kirjoitti:Takapään muutoksen havaitsin sitten vastaavasti niin, että esimerkiksi kaistanvaihdoissa tuntuva perän vaappuminen hieman myöhässä ratin kääntämisen suhteen pieneni. Ei nyt ihan kokonaan hävinnyt, mutta selvästi väheni, eikä ole enää niin häiritsevä ilmiö kun surkeilla kumipuslilla oli.
Urissa vetelyyn en havainnut mitään muutosta, väitänkin että rengastus vaikuttaa tähän paljon enemmän. Minä tosin siirryin matalampaan renkaaseen vasta puslien vaihdon jälkeen.
_eDiT_ Lisäyksenä, luin tuolta ylempää että cosan 2wd malleissa, mutta entä nelikko? Vai omiako ne Rallyracella puhuu...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Kyllä sen luulisi tietävän, sitä paitsi - eikö se ole hyvä, että ei myydä huonompaa tavaraa tilalle mitä asiakkaalla jo on. Tää on hyvän kauppamiehen merkki, asiakkaan rahat säästyy seuraavaan kertaan ja ehkä johonkin kallimpaanduckworth kirjoitti: Soitin viisi minuuttia sitten Rallyracelle, ja sanoivat että mulla voi tukivarsissa (noissa 4wd cossun) olls jotkut "uniball" puslat joiden tilalle ei kannata vaihtaa uretaanisia... Itse en oikein käsittänyt miksi..?
_eDiT_ Lisäyksenä, luin tuolta ylempää että cosan 2wd malleissa, mutta entä nelikko? Vai omiako ne Rallyracella puhuu...

Ne uniballit on kumipuslan näköiset ulospäin, mutta sivuttaisliike on olematon. Valitettavasti en ole yksiäkään omin käsin hypistellyt, niin en voi varmaksi sanoa. Brittiläiseltä forumilta bongasin, että cosan tukivarsi (näillä uniballeilla) olisi koodiltaan V92BX 5K743 AA. Eroa tavallisen sierran tukivarteen on 1. ja viimeinen merkki (92BX 5K743 AB).
Jos sinulla on todella nuo uniballit ja vielä kunnossa, ei kannata vaihtaa uretaanisiin. Näiden tarkkuus ja kestavyys ovat kuulemma paremmat ja säästyy sekä rahat, että hermot


Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Tutkin tukivarsia mutta en löydä mistään päin noita numerosarjoja, onko millä puolen tukivartta? Laakeripukin vierellä ainakin oli vain lyhyitä sarjoja.. Sen sijaan puslassa oleva numerosarja päättyi "AA" kirjaimiin (liekö uniball?).
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Ei ole varmaa tietoa. Eivät osanneet Fordillakaan varaosatiskillä sanoa, että mistä koodit löytyy mutta vahvistivat tuon yo. koodin olevan oikein. Kossun tukivarsille on toinenkin koodi: V86BB-5K743-AC tai V86BB-5K742-AC (vasen ja oikea - tai toisin päinduckworth kirjoitti:Tutkin tukivarsia mutta en löydä mistään päin noita numerosarjoja, onko millä puolen tukivartta? Laakeripukin vierellä ainakin oli vain lyhyitä sarjoja.. Sen sijaan puslassa oleva numerosarja päättyi "AA" kirjaimiin (liekö uniball?).

Tuossa pihalla tökin sitten noita XR4:stä irti ottamiani tukivarsia. Mitään muita kuin joku valunumero (4merkkiä) ei itse metalliosissa ole tulkittavissa, mutta puslissa tosiaan on koodit. Minulla:
83BB-5A-638AA pienemmässä
86BB-5K-653AB isommassa
Koska tuo auto on vuosimalli -83, puslien koodit voivat olla eri, mutta silti en päättelisi siitä viimeisestä kirjaimesta vielä mitään. Ja nuo ovat tosiaan ihan pelkät kumipuslat - tiukat tosin, mitä harjaterästangon kanssa niitä vääntelin - ei paljon saa 30cm tangolla joustamaan (puoli milliä ehkä).
Ei kellään ole kossun tukivarsia irrallaan, niin voisi ottaa kuvan?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Nyt on taka-akselisto paikoillaan ilman jarruja, ja kiinnostaa tietää pultin pituus ja kierrekoko jolla satula tulee kiinni laakeripukin korviin. Ilmeisesti M8, mutta mikä pituus ja lujuusluokka?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Oliko se m8 vai m10, taisi tosiaan olla 8mm? Pituus taisi olla 25-30mm ja mulla oli jotkut pilipalipultit ( 8.8 ) ja ihan ovat kestäneet (kevyessä) ratakäytössäkin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Koska en ole ennen levyjarrujen kanssa paljoa räplännyt, tuli ongelmaa eteen.. Levy siis paikallaan ja satula kiinni laakeripukin korvissa. Avasin satulan pultin (siis en sitä laakeripukkiin kiinnittävää), jotta sain yläosan käännettyä, ja sujautin palat paikoilleen, vaan eipä mene se yläosa enää kiinni
Palat ovat kyllä oikean kokoiset kuin myös satulat oikeat tähän tarkoitukseen. Ongelma tarkennettuna siinä että se yläosa menee palojen takia muutaman millin sen alemman pukissa kiinni olevan osan päälle, eikä sitä siis saa painettua pohjaan. Missä probleema? Mitenkä ootte yleensä ko. homman tehneet? Vinkkejä..
Kyse siis takajarruista (253mm).




Kyse siis takajarruista (253mm).
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Vaikeahko selitys näin perjantai-illalle
mutta epäilen, että sulla on se mäntä vielä vähän ulkona, se pitää kiertää oikein kunnolla sisään ennen kuin uudet palat ja uusi levy mahtuvat paikoilleen.
Jotakuinkin tuolleen.
Mahtuuko se levy palojen kanssa paikoilleen, jos sulla on satula kasattuna mutta se kannake irti laakeripukista? Jos mahtuu, niin sitten sulla on jostain syystä väärä "offset" satulassa tai laakeripukissa. Onko nämä osat olleet kasattuna aikaisemmin?

Jotakuinkin tuolleen.
Mahtuuko se levy palojen kanssa paikoilleen, jos sulla on satula kasattuna mutta se kannake irti laakeripukista? Jos mahtuu, niin sitten sulla on jostain syystä väärä "offset" satulassa tai laakeripukissa. Onko nämä osat olleet kasattuna aikaisemmin?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Huh, ihan säikäytti eilen toi offset- juttu, kun oma akselisto koostuu sen verran useasta Foordista
Cosan tukivarret, perä ja vetarit, Scorpion laakeripukit ja toinen ulommista vetonivelistä Scorpion niin ikään, mutta navat Sierrasta
Mutta se vika löytyi muualta, nimittäin toinen tapeista (johon "yläosa" kiinnittyy) oli liian ulkona. Toisella puolen tapin etäisyys oli oikea, mutta mäntä tosiaan liian ulkona. Eli ei offsettiä, vaan palat, satulat sekä levyt nyt paikallaan 
Käsijarruvaijerin luulin olevan helppo homma, vaan ei... Aluksi laitoin vaijerin kahvaan kiinni, ja toisen sen päistä vasempaan satulaan, vaan ei yltänyt oikeaan. Vaihdoin työjärjestystä, ja kiinnitin vaijerin päät satuloihin, ja eipä yltänyt kahvaan kiinnike
Mikä siis on oikea järjestys vaijerin kiinnityksessä? Varmaan tuttu juttu..? Top tips.. 



Käsijarruvaijerin luulin olevan helppo homma, vaan ei... Aluksi laitoin vaijerin kahvaan kiinni, ja toisen sen päistä vasempaan satulaan, vaan ei yltänyt oikeaan. Vaihdoin työjärjestystä, ja kiinnitin vaijerin päät satuloihin, ja eipä yltänyt kahvaan kiinnike


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Jep käsijarruvaijerit menikin pakoilleen, kun löysäsi noita satuloita, ei ongelmaa sen osalta 8) Hyvin pitää käsijarru kaksi napsausta kahvassa eikä hievahda navanlaippa lainkaan.. Jousi myös palauttaa toimivasti. Jarrujen olessa vapautettuna tuntuu hiema raskaalta pyöritellä napaa käsin, pitää seurailla lahaako nuo jarrut..?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Sen cossun puslan tunnistaa parhaiten siitä et ulkokehä on metallia,prässillä otettava pois tai ainakin helpottaa elämää huomattavasti. Normipuslissa ainut metalli on se keski holkki jonka läpi menee pultti.
Se cossun pusla on unipal ja kumi joka näkyy päädyissä on pelkät likasuojat. Ja ei todellakaan kannata vaihtaa jos sellaiset on kunnossa pois uretaani puslia varten. Uretaaniset antavat enemmän periksi kuin ne cossun orkkikset.
Perä alkaa vetämään sivulle jos vaihtaa tehokkaammassa pelissä,antavat periksi.
Laitoin eteen tukivarren molemmat (sisä/ulko) puslat punaiset ja vakaajan koriiinnitykseen keltaiset(ei suositeltu punaisia=kuluu nopeammin).
Ei ainakaan suuremmin voinut äänistä sanoa lisääntyneen kun 3" pitää enemmän ääntä kuin alustasta kuuluu.
Takana scorpio 2,3L stw:n tukivarret (stw sierra mulla) joissa oli nuo unibal puslat vakiona,apurungossa siniset(vastaa kovuudeltaan keltaisia) niin ainut mikä kuuluu on perän kohtuullinen ääntely. Ei matka-ajossa edes häiritsevä.
Se cossun pusla on unipal ja kumi joka näkyy päädyissä on pelkät likasuojat. Ja ei todellakaan kannata vaihtaa jos sellaiset on kunnossa pois uretaani puslia varten. Uretaaniset antavat enemmän periksi kuin ne cossun orkkikset.
Perä alkaa vetämään sivulle jos vaihtaa tehokkaammassa pelissä,antavat periksi.
Laitoin eteen tukivarren molemmat (sisä/ulko) puslat punaiset ja vakaajan koriiinnitykseen keltaiset(ei suositeltu punaisia=kuluu nopeammin).
Ei ainakaan suuremmin voinut äänistä sanoa lisääntyneen kun 3" pitää enemmän ääntä kuin alustasta kuuluu.
Takana scorpio 2,3L stw:n tukivarret (stw sierra mulla) joissa oli nuo unibal puslat vakiona,apurungossa siniset(vastaa kovuudeltaan keltaisia) niin ainut mikä kuuluu on perän kohtuullinen ääntely. Ei matka-ajossa edes häiritsevä.
gti golo palloilija
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Joo..
Millä keinoin ootte saanu etujarrulevyn irti? Itse olen irroittanut satulan kannakkeineen pois tieltä, eli levyä ei periaatteessa pitele mikään(?) mutta se ei hievahdakkaan, ei edes vasaralla
Jossakin väitetään kyllä että levy olisi kiinni vielä ruuvilla, mutta en ole sellaista löytänyt.
Millä keinoin ootte saanu etujarrulevyn irti? Itse olen irroittanut satulan kannakkeineen pois tieltä, eli levyä ei periaatteessa pitele mikään(?) mutta se ei hievahdakkaan, ei edes vasaralla

Jossakin väitetään kyllä että levy olisi kiinni vielä ruuvilla, mutta en ole sellaista löytänyt.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Satula irti ja sit vaan vedät sen pois. Se ruuvi on pinnapulttien välissä (etupuolella) jos on, ei sillä periaatteessa tee mtn ja aika harvassa sierrassa sitä enää tallessa on..
Sun tapaukses levy on varmaan ruostunu kiinni eli vasaralla koitat hakata sen irti. Jos menee kieroks nii mie voin sorvata sulle sen mut ei varmaan tarvikkeessa paljoo uus maksa..
Sun tapaukses levy on varmaan ruostunu kiinni eli vasaralla koitat hakata sen irti. Jos menee kieroks nii mie voin sorvata sulle sen mut ei varmaan tarvikkeessa paljoo uus maksa..

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Ei irronnut tunnin vasaroinnin jälkeenkään se levy... Tällä hetkellä ongelma tosin on jo ratkaistu. Ulosvetäjällä. Kumpikin levy siis irti, molemmat neljässä osassa
Eipä tuo sen puoleen harmita, vanhoissa levyissä palan levyinen, usean millin syvyinen ura, ja uudet 260mm levytkin ollu hankittuna jo kuukausi sitten... 



Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa
Ongelmat etulevyjen kanssa jatkuu, eli satula ei yllä olkavarren korviin kun sen asettaa levyn ympärille.. En ole keksinyt ongelmaan millään ratkaisua; levyn paksuus sama kuin normi kaksilitraisen (ero ainoastaan halkaisijassa), V6 satulan kannake mitoiltaan identtinen alkuperäisen kanssa (mitä eroa kutosen ja parilitrasen satuloilla edes on??), ja uusi levy mielestäni menee pohjaan saakka. Mikä siis on mennyt pieleen?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER