Sivu 2/3
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 20 Huhti 2009 23:24
Kirjoittaja Heinämies
JyriN kirjoitti:Minun kokemuksen mukaan hiomatahna ei poista pinnan epätasaisuuksia - kiillottaa vaan.
Mie tein saman havainnon

.
En viitsi hioa sitä tasaiseksi, vaan tyydyn appelsiinikiiltävään maalipintaan. Ei sitä huomaa kuin läheltä tietyllä tapaa valoa vasten katsomalla.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 21 Huhti 2009 17:33
Kirjoittaja wellu88
ite sain eilen fordin liikkeestä st200 puskurin maalista ja halvempi oli kuin tavallisessa automaalurissa,ja tosissaan hyvää jälkee tuli.eli kannattaa viiä osaavaan liikkeeseen maaliin niin ei tuu sävyeroja eikä muita mokia.kiitoksia juvan fordille!!!!!!

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 21 Huhti 2009 20:38
Kirjoittaja Beornegar
Mielenkiinnosta, paljonko makso puskurin maalaus?
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 21 Huhti 2009 21:34
Kirjoittaja wellu88
sanottaako että noin 300egeä

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 21 Huhti 2009 22:16
Kirjoittaja Beornegar
wellu88 kirjoitti:sanottaako että noin 300egeä

Ei nyt sinällään mitenkään kallis... Itse maalaamalla tosiaan selviää alle satasella, riippuen tietenkin maalista. Itsestään selvyys, mutta pakko painottaa

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 21 Huhti 2009 23:13
Kirjoittaja wellu88
joo...mutta jos tosi siistin haluaa.....

ni siihe voi vähän satsatakin rahaa...
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2009 07:46
Kirjoittaja Heinämies
Toisaalta taas...
Tällaista vanhaa tuunailee niin pitäähän siinä näkyä se oman tekemisen jälki, edellyttäen että osaa tehdä suht ok tulosta

.
Kun auto on mahdollisimman pitkälle "käsityötä" niin silloin on helpompi perustella ulkopuolisillekin (mm. vaimo) miksi "siihen rotteloon" menee "niin paljon" rahaa vaikka ostettaessa se maksoi vain 400 euroa juuri katsastettuna

.
Itse olen selvinnyt sikäli edullisesti että olen tehnyt pikkuhiljaa itse ja appiukon avustuksella. Ammattilaisella teetän tarvittavat hitsaustyöt koska haluan hyvän ja kestävän lopputuloksen, en mitään mini-ilmoituksista bongatun autotallihitsarin "taidonnäytettä". Aiemmassa Volvossa käytin näitä "palveluita" ja jälki oli jokseenkin "sieltä".
Takahelmojen priimahitsaus tarvikkeineen kustantaa arvion mukaan n. 200- max. 250 euroa (tuntiveloitus 65€). Viime vuonna laitettiin pohjasta penkinkannakkeen kohta ja jälki on niin hyvää että paikkaa tuskin huomaa. Tuolla laitetaan siis vain paikat, itse teen "loput".
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2009 10:03
Kirjoittaja Beornegar
Heinämies kirjoitti:Toisaalta taas...
Tällaista vanhaa tuunailee niin pitäähän siinä näkyä se oman tekemisen jälki, edellyttäen että osaa tehdä suht ok tulosta

.
Kun auto on mahdollisimman pitkälle "käsityötä" niin silloin on helpompi perustella ulkopuolisillekin (mm. vaimo) miksi "siihen rotteloon" menee "niin paljon" rahaa vaikka ostettaessa se maksoi vain 400 euroa juuri katsastettuna

.
Mä oon kyllä pitkälle samaa mieltä. Erehdyksen kautta sitä oppii. Ja tolla maalarin hinnalla sen puskurin vois kolme kertaa itse maalata, luulis jo että saa kohtalaisen jäljen aikaan.
Heinämies kirjoitti:Takahelmojen priimahitsaus tarvikkeineen kustantaa arvion mukaan n. 200- max. 250 euroa (tuntiveloitus 65€). Viime vuonna laitettiin pohjasta penkinkannakkeen kohta ja jälki on niin hyvää että paikkaa tuskin huomaa. Tuolla laitetaan siis vain paikat, itse teen "loput".
On kyllä suhteellisen kallis hitsaus. Tolla hinnallahan sä jo ostat itselles mig-koneen. Ja johonkin romumetalleihin kun tarpeeks harjottelet sitä hitsausta, niin saat takuulla hyvää jälkeä aikaan. Eikä se hitsaus loppupeleissä niin vaikeaa ole. Varsinkaan mig-hitsaus.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2009 10:47
Kirjoittaja Heinämies
Beornegar kirjoitti:On kyllä suhteellisen kallis hitsaus. Tolla hinnallahan sä jo ostat itselles mig-koneen. Ja johonkin romumetalleihin kun tarpeeks harjottelet sitä hitsausta, niin saat takuulla hyvää jälkeä aikaan. Eikä se hitsaus loppupeleissä niin vaikeaa ole. Varsinkaan mig-hitsaus.
No... kertaluonteinen homma niin menkööt noin ainakin nyt. Toisaalta ei pöhkömpi idea ostaa tuollaista laitetta ja opetella tekemään... pitääkin harkita. Jossain vaiheessa edessä saattaa olla takakaarien uusiminen, ja silloin voisi olla hyvä jos osaisi jo itse tehdä kelpo jälkeä. Teetettynä olisi varmasti useamman satasen homma missä vain.
Kummallekin helmalle tulee noin 40 cm:n pätkä uutta peltiä ja se kynnysreuna pitää myös siihen "rakentaa". Eli vaatii hieman enemmän kuin vain huonon pellin poiston ja uuden hitsauksen. Toki tuonkin olisivat tehneet, mutta "priimakorjaus" johon siis tehdään nuo uudet kynnysreunatkin, kestää 2 - 3 tuntia kun molemmat puolet laitetaan.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2009 16:26
Kirjoittaja Beornegar
Tosiaan, jos jää vain yhteen kertaan, sillon kannattaa melkein viedä jonnekkin firmaan, ellei saa jotain osaavaa tuttua tekemään hommaa. Mutta jos yhtään enempää meinaa hitsailla, niin kannattaa jo melkein omat vehkeet ostaa. Ja romumetallihan ei maksa mitään, joten harjoittelu on halpaa.
Ps. 100 täynnä 8)
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2009 19:12
Kirjoittaja JyriN
Beornegar kirjoitti:Tosiaan, jos jää vain yhteen kertaan, sillon kannattaa melkein viedä jonnekkin firmaan, ellei saa jotain osaavaa tuttua tekemään hommaa. Mutta jos yhtään enempää meinaa hitsailla, niin kannattaa jo melkein omat vehkeet ostaa. Ja romumetallihan ei maksa mitään, joten harjoittelu on halpaa.
Ps. 100 täynnä 8)
Taitaa olla aika utopiaa, että joku hitsailu näiden kotteroiden kanssa jäisi yhteen kertaan

ellei aio myyntifixausta tehdä

Minä ainakin ostin semmoisen halvan migin ja roimin sillä menemään, kunnes lompakko antaa myöten parempaan - siihen asti 8)
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2009 22:06
Kirjoittaja Beornegar
JyriN kirjoitti:Minä ainakin ostin semmoisen halvan migin ja roimin sillä menemään, kunnes lompakko antaa myöten parempaan - siihen asti 8)
Migihän on oikeestaan paras noista hitsivehkeistä autonhitsaamiseen. Jää lämpövääntyily ja kaareilu aika vähiin. Ja varmaan helpoin käyttää, kun ei tarvi syöttää lankaa toisella ja ohjeta hitsiä toisella kädellä.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2009 22:48
Kirjoittaja Heinämies
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 23 Huhti 2009 08:59
Kirjoittaja Beornegar
Heinämies kirjoitti:Tällaista se tekemisen jälki nyt on. Paljon on parannusta tullut vuoden takaiseen kun tuon ostin. Tuplaklikillä kuvat aukee suurina.

Täytyy sanoa että on niin hyvät hitsit, että pitää oikein kysyä että mitkä kohdat tosta on hitsattu?

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 23 Huhti 2009 09:36
Kirjoittaja Heinämies
Kuvissa näkyviltä alueilta ei mitään

. Katson saanko myöhemmin laitettua kuvat noista hitsattavista kohdista... epäilen vain ettei 2 megapixelin kännykameralla saa hyviä lähikuvia.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 26 Huhti 2009 19:26
Kirjoittaja Heinämies
En noista helmoista saa hyvää kuvaa, mutta tuossa on pari kriittistä kohtaa vasemmasta takakaaresta. Eka kuva lienee tuo tyypillisin reunan "turpoaminen" ja toisessa kuvassa kuppiharjalla rälläköity ruostepilkku mistä lähti eka peltikerros pois. Dinitrol on tummentanut kohdan. Väliaikaisratkaisuksi jälkimmäiseen käynee pakkeli ja hionta + maalaus, mutta jos haluaa hyvän jäljen niin nuo kohdat nyt pitää ainakin hitsata myöhemmin.
Onko tuossa fiksuinta uusia koko takakaari samantien? Noiden kuvien kohtien lisäksi reunat on turvonneet parista muustakin kohtaa.

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 26 Huhti 2009 19:40
Kirjoittaja Beornegar
Parhaitenhan tuosta sais selvän kuvan ruosteenlaajuudesta sillä, että hiot kaiken maalin koko takakaaresta pois. Tosin, samalla vaivalla melkein sitten vaihtaa koko kaaren... Toisaalta, ehkä hieman halvemmalla pääsee, mikäli sieltä kaaresta ei muita ruostekohtia löydykkään, niin sitten voi vaan noi kaks kohtaa paikata, maalata kaaren ja täts it.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 26 Huhti 2009 19:56
Kirjoittaja Heinämies
Beornegar kirjoitti:Parhaitenhan tuosta sais selvän kuvan ruosteenlaajuudesta sillä, että hiot kaiken maalin koko takakaaresta pois.
"Kakkoskuvan" ruostevaurio on ainoa. Sen lisäksi on noita turvonneita reunoja tuon kakkoskuvan kohdalla noin 10 sentin pätkä sekä samanlainen pätkä kaaren loppupäässä päättyen puskurin tienoille. Toisella puolella on myös turvonneita reunoja, mutta niin että ei oikein saa selvää missä kohtaa on alkanut "prosessi käymään" jo. Sieltä lienee parasta uusia koko kaaren mitalta.
Riittääkö että uusii tarvittavista kohdista vain tuon sisäreunan? Hitsaussaumakin jäisi näppärästi taitekohtaan ja olisi suht helppo "häivyttää". Hoituuko tuollainen ilman kaaripeltien hankintaa vetämällä migillä kiinni vain sopivat suikaleet tavallista peltiä?
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 26 Huhti 2009 20:17
Kirjoittaja Heinämies
Heinämies kirjoitti:En noista helmoista saa hyvää kuvaa...
No sain sittenkin. Kuvassa kolmantena paikka jonka molemmin puolen nuo reiät ovat.
...ja "parempi puoli"...
Antakaapa kommenttia hitsaustyön jäljestä, tehty edellisen omistajan aikana.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 26 Huhti 2009 20:38
Kirjoittaja Beornegar
Tuotanoinniin

Aika mielenkiintoisen näköinen hitsisauma...
Heinämies kirjoitti:Riittääkö että uusii tarvittavista kohdista vain tuon sisäreunan? Hitsaussaumakin jäisi näppärästi taitekohtaan ja olisi suht helppo "häivyttää". Hoituuko tuollainen ilman kaaripeltien hankintaa vetämällä migillä kiinni vain sopivat suikaleet tavallista peltiä?
En nyt oo ihan varma että mitä tarkotit, mutta siis ainoa tarpeellinen on rälläköidä kaikki ruostunut pelti + noin sentti ympäriltä pois ja hitsata uusi pala tilalle. Eli ei välttämättä tarvi koko kaarta uusia.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 26 Huhti 2009 21:15
Kirjoittaja Heinämies
Beornegar kirjoitti:En nyt oo ihan varma että mitä tarkotit, mutta siis ainoa tarpeellinen on rälläköidä kaikki ruostunut pelti + noin sentti ympäriltä pois ja hitsata uusi pala tilalle. Eli ei välttämättä tarvi koko kaarta uusia.
Eli jos otetaan allaoleva kuva esimerkiksi, niin riittääkö jos nuo turvonneet kohdat korjaa niin että rälläköi pois tuosta suunnilleen mustan ja valkoisen rajalta eli vain tuon sisään päin kääntyvän "kaarisuikaleen" mikäli näin saa pois kaiken mädän pellin? Onko siis tarvetta ottaa yhtään enempää?

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 27 Huhti 2009 09:47
Kirjoittaja Beornegar
Heinämies kirjoitti:Eli jos otetaan allaoleva kuva esimerkiksi, niin riittääkö jos nuo turvonneet kohdat korjaa niin että rälläköi pois tuosta suunnilleen mustan ja valkoisen rajalta eli vain tuon sisään päin kääntyvän "kaarisuikaleen" mikäli näin saa pois kaiken mädän pellin? Onko siis tarvetta ottaa yhtään enempää?
Jos näin saat kaiken mädän pellin pois, niin ei ole.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 04 Touko 2009 17:19
Kirjoittaja Heinämies
Homma tehty tänään eikä haastekertoimia puuttunut... onneksi kaikki saatiin kuitenkin tehtyä ensiluokkaisesti. Takahelmoista meni siis sisäpinnat myös uusiksi, mutta sen lisäksi kuskin puolelle jouduttiin rakentamaan pyöräkotelon alakulmakin. Aikaa tuohon kaikkeen meni 7,5 tuntia, mutta koska totuus oli niin paljon ennakkoarviota ihmeellisempi niin lasku kohtuullistettiin 6 tuntiin.
Kalliiksihan tuo tuli mutta A1-tason jälki on hintansa arvoinen. Tuo homma ei olisi ollut niin hankala jos aiempi korjaus olisi tehty kunnolla. Nyt siellä on ruoste saanut muhia rauhassa ilman että kukaan häiritsee

. Kaikki paska saatiin kuitenkin pois.
Sain napsaistua muutaman kuvan "ohimennen" tuosta vaikeammasta puolesta. Lopputuloksessa ei paikka näy, koska koko alareuna vedettiin mustalla kiveniskumassalla. Noin se on paremman näköinen kuin helmareunaan asti valkoisena. Toista puolta ei voitu vetää kokonaan, koska siellä on kukkasia vielä hiomatta.

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 04 Touko 2009 17:54
Kirjoittaja Beornegar
Tais olla helmakki vähän päässy muhimaan?

Re: Maalipinnan ehostaminen
Lähetetty: 04 Touko 2009 18:26
Kirjoittaja tursas
Aika kova on työmaa, pakko kysyä, ku en muista, että onkos tässä nyt käyty jo katsastuksessa vai onko se vasta edessä... ?
