Odotan mielenkiinnolla. Minä vien auton maanantaina korjaamolle...hepuli kirjoitti:Meillä löytyi Orionista tuo vika, kerron huomenna tarkemmin tuon vian, ollaan etsitty sitä ainakin 10 viikkoa käviauto jopa korjaamolla eikä löytäneet vikaa, mutta löysin sen...palataan huomenna asiaan
Ford Orion 1.6L CL '91 nykiminen
Noniin. Autoa käytettiin korjaamolla ja vikaa etsittiin kissojen ja koirien kera. Auton vika oli joko "lika" bensajärjestelmässä, tai sitten bensapumppu vetelee viimeisiään. Bensan sekaan laitattiin jotain vahvaa puhdistusainetta ja se vaikuttaa jonkin aikaa. Jos vika ei lähde pois, niin bensapumppu menee vaihtoon. Minusta vika on pienentynyt ja käynti on parantunut. Jos vika tulee takaisin, niin laitetaan se uusi bensapumppu. By the way: Millainen bensapumppu tuohon kävisi? Tiedon haluan ihan vaan varmuuden välttämiseksi.
Auto ei enää nyi, mutta se sammui pari kertaa jarrutuksen/hiljentämisen johdosta. Katsotaan uudelleen, kun tankki on ajettu tyhjäksi ja puhtaat bensat tankissa.
Auto ei enää nyi, mutta se sammui pari kertaa jarrutuksen/hiljentämisen johdosta. Katsotaan uudelleen, kun tankki on ajettu tyhjäksi ja puhtaat bensat tankissa.
POLTTOAINEPUMPPU FORD ORION 84--90
Laatupumppu. Jos autossa paksu bakeliittitiiviste: Mukana tuleva
paperitiiviste/-teet sen päälle!
Orion-OHV 1,3 83--88. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29-1896 19.17 ???
Orion-HCS 1,3 89--90. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29-2636 28.00 ???
Orion-CVH 1,3/1,4/1,6 83--90 (2-putkinen). . . . . . . . . 29-1895 20.86 ???
Orion-CVH 1,4 88--90 jos 3-putkinen. . . . . . . . . . . . 29-2645 24.22 ???
Orion-CVH Bakeliitti+tiiviste jalkaan. . . . . . . . . . . 29-1001 4.04 ???
mekaaniset..
eipäs tuntenu 1.6 orionia?
RUISKUPUMPPU/RUISKUN OSAT FORD ORION 84--90
Lämpötila-anturit omassa ryhmässään!
1,6i 84--86 Pumppu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-1370 99.50 ???
1,6i 86--90 Bosch-pumppu (ei Kat!). . . . . . . . . . . . . 28-1387 139.90 ???
1,6i 84--90 Pumpun rele. . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-2381 24.00 ???
1,6i 84--90 Bosch-ruiskusuutin. . . . . . . . . . . . . . . 28-3311 36.00 ???
1,4i/1,6i Bosch-nakutustunnistin. . . . . . . . . . . . . . 48-8394 52.90 ???
iKat Lambda yleensä 3 johtoa. . . . . . . . . . . . . . . . 28-3414 54.50 ???
tunsi sittenkin..
Laatupumppu. Jos autossa paksu bakeliittitiiviste: Mukana tuleva
paperitiiviste/-teet sen päälle!
Orion-OHV 1,3 83--88. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29-1896 19.17 ???
Orion-HCS 1,3 89--90. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29-2636 28.00 ???
Orion-CVH 1,3/1,4/1,6 83--90 (2-putkinen). . . . . . . . . 29-1895 20.86 ???
Orion-CVH 1,4 88--90 jos 3-putkinen. . . . . . . . . . . . 29-2645 24.22 ???
Orion-CVH Bakeliitti+tiiviste jalkaan. . . . . . . . . . . 29-1001 4.04 ???
mekaaniset..
eipäs tuntenu 1.6 orionia?
RUISKUPUMPPU/RUISKUN OSAT FORD ORION 84--90
Lämpötila-anturit omassa ryhmässään!
1,6i 84--86 Pumppu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-1370 99.50 ???
1,6i 86--90 Bosch-pumppu (ei Kat!). . . . . . . . . . . . . 28-1387 139.90 ???
1,6i 84--90 Pumpun rele. . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-2381 24.00 ???
1,6i 84--90 Bosch-ruiskusuutin. . . . . . . . . . . . . . . 28-3311 36.00 ???
1,4i/1,6i Bosch-nakutustunnistin. . . . . . . . . . . . . . 48-8394 52.90 ???
iKat Lambda yleensä 3 johtoa. . . . . . . . . . . . . . . . 28-3414 54.50 ???
tunsi sittenkin..

ei sieltä mitään junia t...
Niin eikös auto ollu -91 ja ruiskukoneella...eli sähkösellä bensapumpulla. Oon nähny monta saman tyyppisestä viasta kärsiviä Escorttia ja Orionia ja nimen omaan toi kyseinen vuosimalli on ollu kaikissa näissä. Osa on ollu sellasia että on vaihdettu kaikki sähköhilut ja anturit, moottorin ohjainlaitteesta tulppiin ja tulpanjohtoihin(ja myös bensapumppuun) asti eikä vika korjaantunu. Lambdaa, kaasuläpän asentotunnistin, ja moottorinlämpö anturi kannattaa kokeilla ainakin vaihtaa.
Ihan vaan varmuuden välttämiseksi:
Motonetistä kun tilaa tuota polttoainepumppua 91-92 Orioniin, niin kun klikkaa tuotenumeroa, niin pumppu muuttuu fiestan 1,4L pumpuksi... Onko niissä sama pumppu, vai onko tuo fiestan pumppu yhteensopiva orionin kanssa. Jos vika ei lähde tuossa 200km aikana, niin pumppu menee vaihtoon.
Eikös se polttoainepumppu ole jossain auton pohjassa??
Motonetistä kun tilaa tuota polttoainepumppua 91-92 Orioniin, niin kun klikkaa tuotenumeroa, niin pumppu muuttuu fiestan 1,4L pumpuksi... Onko niissä sama pumppu, vai onko tuo fiestan pumppu yhteensopiva orionin kanssa. Jos vika ei lähde tuossa 200km aikana, niin pumppu menee vaihtoon.
Eikös se polttoainepumppu ole jossain auton pohjassa??
Epäilen vahvasti, että autossa ei ole mitään ohjaustehostinta. Kyseessä on otsikon mukaan CL = CarvaLakki eli perusvarusteilla oleva auto eli ei ole varmaan keskuslukitustakaan eikä kierroslukumittaria? Ainakaan vakiona siinä ei ole tehostinta. Ohjaustehostimen säiliön pitäisi olla jakohihnan ja paisuntasäiliön välillä. Pumpun hihna pitäisi olla moniurahihna ja se on laturin hihnan varrella.
Olisikohan rengaspaineita laskettu auton oston jälkeen ja siksi ohjaus tuntuu nyt raskaammalta?
Nykiminen voi johtua n+1 asiasta: saattaa olla joku liitin likainen, johto poikki, bensansuodatin tukossa, ECU rikki tms. melkein mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Itse veikkaisin lambdaa ja auto toimii nyt ns. turvamoodissa, jolla pääsee kotiin/huoltoon. Hillitön bensankulutus on yksi em. vian merkeistä ja kone käy siis rikkaalla. Katsastuksessa voi tulla myös ongelmia, sillä päästöistä ei varmaan mene läpi.
Sytytysjohdoille on olemassa omat ohmi raja-arvot huolto-oppaassa. Käy kirjastosta lainaan tai osta. Maksaa itsensä varmasti nopeasti takaisin, jos meinaat itse autoa laittaa.
Olisikohan rengaspaineita laskettu auton oston jälkeen ja siksi ohjaus tuntuu nyt raskaammalta?
Nykiminen voi johtua n+1 asiasta: saattaa olla joku liitin likainen, johto poikki, bensansuodatin tukossa, ECU rikki tms. melkein mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Itse veikkaisin lambdaa ja auto toimii nyt ns. turvamoodissa, jolla pääsee kotiin/huoltoon. Hillitön bensankulutus on yksi em. vian merkeistä ja kone käy siis rikkaalla. Katsastuksessa voi tulla myös ongelmia, sillä päästöistä ei varmaan mene läpi.
Sytytysjohdoille on olemassa omat ohmi raja-arvot huolto-oppaassa. Käy kirjastosta lainaan tai osta. Maksaa itsensä varmasti nopeasti takaisin, jos meinaat itse autoa laittaa.
Joo. Renkaanpaineita laskettiin huomattavasti kauppojen jälkeen, sillä taisi olla paineet yli 3 bar... Ihme k*setusta kyllä autoliikkeen puolesta. Pitänee yrittää korjailla tuota Orionia, mutta on alkanu ketuttaa koko pirssi. Sisältä ja ulkoa erittäin hieno, ei yhtään ruostetta, mutta teknisesti ongelmia riittää. Bensankulutus muuten saatiin kuriin vaihtamalla tulpat. Tippui kulutus monella litralla. Vaihdan seuraavaksi tulpan johdot, sillä ne on helpoin vaihtaa ja ne näyttävät hieman kuluneilta. Jossain kohdissa tulee punaisen kerroksen alta valkoista näkyviin. On alkanut muuten vinkumaan vetarit, tai jokin muu autossa. Vinkuminen esiintyy kääntyessä kun päästää kytkimen ylös... Niin ja takaäänenvainninkin putosi, mutta se hitsattiin takaisin, niin kuin se oli jo kertaalleen entisen omistajan toimesta hitsattu (entinen hitsauskohta selvästi havaittavissa). Ei se kyllä siinä kauan pysy, mutta mutta.
O R I O N = Ongelmia riittää ikuisesti oston nähtyä (Keksin paremman myöhemmin)
O R I O N = Ongelmia riittää ikuisesti oston nähtyä (Keksin paremman myöhemmin)
no johan olet ite vastannut omaan kysymykseesi..ne tulpanjohdot on kytkentänä.
ja liikkeessä tietävät toivottavasti jotain..motonetissä käydessä on turhan usein ollu tuuraajia jotka ei osaa lukea paketin kannestakaan..
ehkä biltemassa olis asiantuntevammat myyjät?
mutta varmaan fordilta sais parasta vastinetta rahoilleen..
ja liikkeessä tietävät toivottavasti jotain..motonetissä käydessä on turhan usein ollu tuuraajia jotka ei osaa lukea paketin kannestakaan..
ehkä biltemassa olis asiantuntevammat myyjät?
mutta varmaan fordilta sais parasta vastinetta rahoilleen..
ei sieltä mitään junia t...
Auton merkki sekä malli, koneen koko ja vuosimalli, sillä saa oikeat piuhat, tai ainakin pätäisi saadajanzamar kirjoitti:enpäs tuommoisia termejä koskaan muista,mutta kysyt vaan niiltä orioniin ne tulpanjohdot,ei niitten muuta tarvi tietää että löytyy.


- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Juu aikani runkslattua tulpanjohtoja + virranjakajan kantta (paperilla pyyhkiminen + muu) lähdin koeajolle... Auto tuntui 10km ajan aivan helv**in hyvältä, ei nykinyt ei sammunut. Mutta pian vika taas hiipi ja sammumista ilmeni, mutta ei nykinyt. Jos se vika on kuin onkin niissä tulpanjohdoissa... Siinä samalla kyllä irroitin liittimen jos toisenkin, ja putsasin liitoskohdat, mutta radikaalimmat väsäykset suoritin noille tulpanjohdoille... Onko tuon kaltainen nykiminen ja sammuminen edes mahdollista aiheutua huonoista tulpanjohdoista (mahdollisesti ne ovat yhtä vanhat kuin autokin)? Tulpanjohtojen kunnosta sen verran, että olen niitä sähköteipillä hieman paikkaillut 8) ei kuitenkaan läpireikiä taida kovinkaan paljon olla (ehkä voi olla pieniä, joita ei silmällä näe). Jos oikein muistan niin taisin saada lievän näpäytyksen niistä sormille viime viikolla. (Kas kun eivät korjaamolla huomanneet huonoa kuntoa)
Eli taidan käydä heti huomenna hakemassa uudet tulpanjohdot. Muuten tilaisin ne, muttei ole liitännästä varmuutta, joten otan vanhat johdot malliksi.
Eli taidan käydä heti huomenna hakemassa uudet tulpanjohdot. Muuten tilaisin ne, muttei ole liitännästä varmuutta, joten otan vanhat johdot malliksi.
tulpanjohdothan vaikuttaa aivan hitosti,kannattaa varmaan ne tulpatkin vaihtaa,ja mitään eristysnauhaa ei kannata käyttää tulpanjohdoissa,jos on loppu niin sitten on.yleensäkin kaikki tuommoiset sytytysosat ja imanputsarit kannattaa vaihtaa aika säännöllisesti,maksavat itsensä takaisin vähemmällä bensankulutuksella suht äkkiä.
eikä mee ajellessa hermotkaan..
eikä mee ajellessa hermotkaan..

ei sieltä mitään junia t...
Noniin, vaihdoin tulpanjohdot. En osaa vielä sanoa juuta, enkä jaata, sillä olen ajanut vasta alle 100km autolla. Käyntiääni ainakin hiljeni ja ajo on toistaiseksi tasaista eikä nyi. Mutta autolla on muutenkin välillä nykimättömiä kausia, joten palaan myöhemmin asiaan. Jarrutuksessa ei enää täristä myöskään. Helvettos burritos, jos se jatkaa taas sitä nykimistä, niin alkaa ketuttaa. Seuraavaksi on varmaan lambdan ja bensapumpun vuoro, mutta ehkä sitä ennen käyn luettamassa vikakoodin foordilla, ettei tule turhia kuluja. Paljon muuten vikakoodin lukeminen maksaa?
Vika on pienentynyt huomattavasti, mutta silti nykii ja sammuu.
Alkaa pikkuhiljaa ketokukattamaan. Onko muuten ihan normaalia, että ilmansuodattaminen loota on ihan öljyssä? Seuraava askel on virranjakajan kansi irti ja tarkistus. Onko jotain varmaa keinoa, jolla huomaa virranjakajan kannen olevan viallinen? Jos virranjakajan kannessa ei ole vikaa, niin menen Fordille luettamaan vikakoodin, jos vika on halpa korjata, niin korjaan sen ja vien auton vaihtoon, jos taas kallis, vien auton vaihtoon. Mitä muuten veikkatte uudeksi viaksi. Kun autosta kuuluu "kuminpolttoääntä" eli kirkumista, kun päästää kytkimen ja kääntyy vasemmalle? Kumi ei kuitenkaan pala
.

