Sivu 2/4

Re: Sierran perä

Lähetetty: 24 Tammi 2009 22:39
Kirjoittaja duckworth
Joo eli siis nelikko kutosessa (XR4X4) viskolukollinen perä, mutta mikä välitys? Tässä on vaan ruennu puntaroimaan että laittaisko tuon vaiko iiässän kitkalukkoperän..? Välitysten olisi syytä olla tiheät kun tulee vaparin ja type9:n jatkoksi tulevana keväänä 8)

Re: Sierran perä

Lähetetty: 24 Tammi 2009 23:19
Kirjoittaja Cosesc
IS- sierran (mk1) välitys on 3.92, xr 4x4 sierrassa taas taitaapi olla 3.62 eli sama kuin 4wd cossussa. Ratkaisu löytyy sierra 4x4 dohc etuperästä jossa on sama 3.92 välitys kuin is- sierrassa ja sopii suoraan xr etuperän tilalle.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Tammi 2009 02:21
Kirjoittaja hyrskyhyrsky
Mahtaneekohan kaikissa neloskoneella olevissa automaatti scorppioissa olla viskolukko?

Re: Sierran perä

Lähetetty: 28 Tammi 2009 21:28
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Voiko viskolukolliseen perään laittaa ihan normaalia tasauspyörästöihin tarkoitettua öljyä kun muistan joskus lukeneeni että lukko oma on yksikkönsä eikä sekotu perä öljyjen kanssa.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 28 Tammi 2009 22:22
Kirjoittaja Cosesc
Normaali peräöljy käy, ei mene kurat sekaisin.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 28 Tammi 2009 22:50
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Mistäs olette hommanneet perään vetoakseleille tulevat stefat. Paikallisesta kone ja laakeri firmasta kävin kysymässä mutta ei löytynnä. Paljon pirut mahtaa fordilla maksaa

Re: Sierran perä

Lähetetty: 29 Tammi 2009 21:03
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ei ollut voortilla kalliita, olisko ollu 8 egeä/kpl..

Re: Sierran perä

Lähetetty: 04 Helmi 2009 03:43
Kirjoittaja hyrskyhyrsky
hyrskyhyrsky kirjoitti:Mahtaneekohan kaikissa neloskoneella olevissa automaatti scorppioissa olla viskolukko?

mahtaneeko kukaan tietää? :shock:

Re: Sierran perä

Lähetetty: 04 Helmi 2009 09:11
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Empäs ossoo ihan varmaks sanoa, onko kaikissa, mutta aika monessa tuntuu olevan. Itsekkin tarvitsisin yhden seiskapuolikkaan lukollisen murikan scorpioon..

Re: Sierran perä

Lähetetty: 04 Helmi 2009 13:02
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Mitenkäs tuommosen 7½ tuumasen perän laitto onnistuu 7 tuumasen takakelkkaan? Mitä eroja perillä on muuta kuin yläkiinnike leveämpi? Jos kaventasi tuota yläkiinnikettä perästä niin meneekö sitten paikalleen 7 tuumaisen kelkkaan. Vetarit on jo muokattu siten että sisäpäässä laippa ja ulkopäässä tökättävän vetarin ulkopää eli perä pitäisi saada vielä sopimaan kelkkaan. En ole vielä voinut irroittaa takakelkkaa ja tutkia tilannetta.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 04 Helmi 2009 18:05
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Niitä 7,5" perälle tarkoitettuja apurunkojakin näkyy olevan myynnissä muutamalla kympillä, en ainakaan itse alkais kikkaileen, vaan hommaisin sellasen.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 06 Helmi 2009 21:59
Kirjoittaja hyrskyhyrsky
mitessit onko kaikissa 4 veto dohc:eissa lukkoperä? onko se tökättävillä vai laipallisilla vetareilla (vakio kunnossa)? onko siinä 4 veto dohc:issa levyjarrut takana?

Re: Sierran perä

Lähetetty: 06 Helmi 2009 22:29
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
4-veto dokeissa on kaikissa lukko, vetarit on samat laippavetarit kuin levyjarrullisissa, mutta pyörännavat on omansa, kun niissä on rumpujarrut, jos ei sitten ole tilattu abseilla.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 08 Helmi 2009 01:59
Kirjoittaja hyrskyhyrsky
Paljon Kitoshhh! mitessit onko näissä jotain välyksiä minkä takia kannattas jättää perä ostamatta? (semmosta mitä ei voi korjata kohtuullisin hinnoin)

Re: Sierran perä

Lähetetty: 16 Maalis 2009 14:21
Kirjoittaja hyrskyhyrsky
Sellanen jäi vielä mietityttämään että onko se 3.62 perävälitys myös nuissa 4-veto dohc takaperissä?

Niin ja voiko tuonne viskolukolliseen perään laittaa teboil hyboid ls 80-90w kitkalukko peräöljyä? Kun sellaista sattuu löytymään. Huonompi vai parempi vaikutus normaali perä-öljyyn verrattuna? Huomasin kyllä että viskon mömmöt on erikseen perä-öljyistä mutta pakko oli kysyä. 8)

Re: Sierran perä

Lähetetty: 16 Maalis 2009 16:22
Kirjoittaja hana
Nelikko dohc, välitys 3,92

Re: Sierran perä

Lähetetty: 23 Maalis 2009 14:37
Kirjoittaja mamu
sierran perän sielunelämää...

eli ajossa tasakaasulla kuuluu pientä jurinaa 70-80 vauhdissa. ei muulla nopeudella, eikä kiihdyttäessä...

kuolettavaa? lopussa, myynkö? puhukaa kokemuksista.. ja onko yleistä.

teboilin hypoidit kyllä ostin jo, pitäs vaihattaa nesteellä tällä viikolla

Re: Sierran perä

Lähetetty: 23 Maalis 2009 14:48
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Mikä on 2.0i dohc sierran perävälitys?

Re: Sierran perä

Lähetetty: 23 Maalis 2009 17:54
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
3:62

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Maalis 2009 17:07
Kirjoittaja Heinämies
emax kirjoitti:Murikan sisuskalut jos vaihdat niin hammas- ja laakerivälykset joudut ainakin säätämään, siis jos ne sopii keskenään..
Täällähän olikin aiheesta ketju... tuon miun aloittaman saa poistaa turhana (sainkin itse poistettua).

Eli öljyt vaihdettu mutta kyllä se ujellus siellä edelleen kuuluu.

Riittääkö sinne laakereiden vaihto vai pitääkö/kannattaako samalla vaihtaa hammaspyörätkin? Jos oletetaan että hammaspyörät ovat kuitenkin ok ja laakerit vaan huutaa, niin kuinka isotöinen homma se on... kuinka kauan esimerkiksi ammattilainen laittaisi niitä korjaamolla?

Tarkoitus ei ole toistaiseksi käydä hommiin, mutta jos kustannukset olisivat kohtuulliset saatuun hyötyyn nähden = max. kolmen tunnin duuni korjaamolla niin homman voisi toteuttaa.

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Maalis 2009 17:56
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Jos on ihan tavallinen lukoton perämurikka, niin ei ole mitään järkeä vaihdattaa siihen laakereita missään, ei ole todellakaan mitään halpaa, kaikenlisäksi noita normi sierran murikoita on tarjolla erittäin halvalla, välillä jopa ilmaiseksikin..

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Maalis 2009 21:26
Kirjoittaja Heinämies
Sierra2.3-16v kirjoitti:Jos on ihan tavallinen lukoton perämurikka, niin ei ole mitään järkeä vaihdattaa siihen laakereita missään, ei ole todellakaan mitään halpaa, kaikenlisäksi noita normi sierran murikoita on tarjolla erittäin halvalla, välillä jopa ilmaiseksikin..
Tavallinen lukoton tuo kyllä on.

Eli jostain halpa ja "äänetön" murikka... millainen jobi sen vaihtaminen on?

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Maalis 2009 21:47
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä noita ihan oikeesti äänettömiäkin on.. Vaihto hommana aika yksinkertainen mutta aikaa vievä: Jos putlit joilla murikka on kiinni apurungossa, ei lähde helposti irti, joutuu apurungon pudottamaan alas.. Mutta periaatteessa niin, että vetarit irti, murikan ja kardaanin pultit irti, murikka alas, uus tilalle, vetarit paikalleen. Käytännössä kuitenkin aina koko apurunko alas, ja murikan vaihto lekaa, lämpöä ja irroitusöljyä käyttäen, uus tilalle ja apurunko ylös.

Tarttis tehdä sama murikanvaihto operaatio scorpioon, kun löytyi lukollinen murikka :wink:

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Maalis 2009 22:36
Kirjoittaja JyriN
Tätä voisi vielä jatkaa kysymyksellä, että kannattaako tai pystyykö öljyä tiputtelevaa perää mitenkään enää auttamaan, kun stefan vaihto ei enää auta? Vuoto on kardaanin laipan alkselilta ja stefa on viimeeksi vaihdettu viime kesänä. Vuoto ei kuitenkaan loppunut joten akseli on varmasti stefan kohdalta jo niin kulunut ettei vakiokokoinen tiiviste enää riitä.

Vai pitääkö antaa vanhuksen vaan merkkailla reviiriään? :lol:

Mitään isompaa haittaa tuosta ei ole, mitä nyt paikat sotkeentuvat ja öljy vähitellen katoaa...

Re: Sierran perä

Lähetetty: 25 Maalis 2009 23:26
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Se stefan huuli on varmaan hieronut akseliin pienen uran, josta vuotaa. Pystyykö stefaa laittamaan syvemmälle, tai jättämään vähän ulommas? Mulla tossa sierrassa paikallaan olevassa perässä oli poskilaakereitten stefat hieronu urat vetarin tumppeihin, mutta stefat pystyi lyömään pari milliä syvemmälle, jolloin stefan huuli ei enää osunut uran kohdalle, eipä vuoda enää.