Sivu 2/2
Lähetetty: 13 Elo 2007 20:08
Kirjoittaja markkul
overboost kirjoitti:Sininen/Punainen johto, mikä menee sytytysyksikön 2. pinniin pitäisi olla ennakon säätö.
Huom. Katsottu autodatasta, joten testaus omalla vastuulla!
Sytytysyksikökkä ilmeisesti tarkoitetaan siis sitä kipinän vahvistin yksikköä, joka ainakin omassa on apparin puolen ajovalon takana, siinä lokaripellissä, jäähdytysrivan kanssa.
Täytyyt testata. Ei kauheasti viitsisi katkoa jotoa, mutta kokeilun nimessä
Jos kyseessä on tosiaan se N4B niin pitäisikö sitten perusennakko olla se mainittu 18 astetta?
koitin tuossa miettiä, miten tuo systeemi oikein toimii, kun olen ollut siinä uskossa, että siinä "vahvistinyksikössä" ei ole mitään älyä, eli se ainoastaan vahvistaa HALL-anturilta tulevan pulssin. Ei siinä mitään, jos pulssi kiertää ECU:n kautta, mutta jos ko. johdon siis katkoo, niin mistä silloin se pulssi tulee?
Lähetetty: 13 Elo 2007 20:31
Kirjoittaja overboost
Saman opuksen mukaan 1.pinniin menee kampiakselin asentotieto. Sillä tiedolla sit sytyttää ykk:ssa.
Johdon katkaiseminen ei oikeastaan voi mitään hajoittaa. Jos väärän johdon katkaisee, niin ei vaan tule kipinää.
Lähetetty: 13 Elo 2007 21:04
Kirjoittaja TeRoK
Joo mutta noi overboostin mainitsemat johdot eivät ole todennäköisesti ne mitä tässä haetaan vaan niillä säädetään tosiaan ennakoita vähän lisää tai pois käytettävän polttoaineen oktaanin mukaan.
Eli punainen johto maihin 2ast. sininen johto maihin 4ast. molemmat maihin 6ast.
Tossa pitäis ilmeisesti nyppästä irti se johto joka tulee eculta sytkäboksille.
Tämä siis jos tossa on sama systeemi kuin edis järjestelmässä jossa asentoanturilta tulee perusennakko sytkäboksille ja menee siitä eculle josta tulee säätö signaali takaisin.
Lähetetty: 13 Elo 2007 21:42
Kirjoittaja overboost
Kylla mä ihan sytytysboxin piuhoja tarkoitin. Se ennakonsäätö-johto tulee ecun pinniltä 36.
Ei kai kat-moottorissa ole oktaanin säätöä?
Lähetetty: 14 Elo 2007 08:49
Kirjoittaja markkul
overboost kirjoitti:Saman opuksen mukaan 1.pinniin menee kampiakselin asentotieto. Sillä tiedolla sit sytyttää ykk:ssa.
Johdon katkaiseminen ei oikeastaan voi mitään hajoittaa. Jos väärän johdon katkaisee, niin ei vaan tule kipinää.
Meinataankohan tuolla nyt sitä virranjakajassa olevaa HALL anturia? Koska erillistä, esim. vauhtiopyörää lukevaa HALL:ia, ei suurella varmuudella koneessa ole. (Olisin varmasti kiinnittänyt huomiota, kun laatikko oli irti...)
Kampiakselin asennonhan tuo jakajassaolevakin tietty kertoo...
Jakaja/HALL muuten ihan samanlainen kuin '86 mallisessa 2.0 OHC kaasarikoneessani aikoikaan. Siinäkin sytkän sääsi erillinen boksi.
Lähetetty: 14 Elo 2007 16:01
Kirjoittaja TeRoK
overboost kirjoitti:Kylla mä ihan sytytysboxin piuhoja tarkoitin. Se ennakonsäätö-johto tulee ecun pinniltä 36.
Ei kai kat-moottorissa ole oktaanin säätöä?
Joo voipi olla sitten näin. En ole tohon systeemiin niin perehtynyt.
Lähetetty: 30 Elo 2007 20:24
Kirjoittaja markkul
overboost kirjoitti:Kylla mä ihan sytytysboxin piuhoja tarkoitin. Se ennakonsäätö-johto tulee ecun pinniltä 36.
Ei kai kat-moottorissa ole oktaanin säätöä?
Tuossa juuri tutkin sen sytkäboksin johtoja purin eristettä.
Varsin mielenkiintoisesti oli kytketty. Pinniin 2 (jos liitin on itseen päin, laitteen teksti ylöpäin, toinen oikealta), menee tosiaan sini-punainen johto, joka myös Haynesin kirjan mukaan menee EEC-IV boksin pinniin 36.
Siitä oli ilmeisesti haaroitettu johto pinniin 1. molemmat johdot on suojattuja ja niiden suojavaipat yhdisttetty. Lisäksi setissä taisi olla vielä yksi johto, jotenkin kytkettynä.
Kysymys kuuluukin, mistä kohtaa tuo sini-punainen johto pitäisi katkoa? Ihan littimen juuresta, vaiko ennen sitä haaroitusta (mikäli se nyt oli haaroitettu)?
En vielä katkaissut, kun ei ollut sytkälamppua, jotta olisi nähnyt vaikutuksen.
Ja edelleen olen vailla sitä ennakkotietoa. Eli jos joku vielä listaisi moottorityypin mukaan ne oikeat arvot. Koodiko tosiaan pitäisi olla 3 merkkinen? Onko ristiriitaista tietoa?
Kyssäri aiheeseen liittyen
Lähetetty: 01 Syys 2007 22:24
Kirjoittaja janneyliranta
Mulla olis kans yks kyssäri tähän aiheeseen liittyen, eli kyseessä 2.0i ohc, kun kampiakselin päässä olevassa pyörässä on ne viivat, yksi syvä viiva eli ykk ja sit vähä matalemmat viivat ja 3 pienempää viivaa, mikä noista on se 12 asteen viiva johon säädetään, viimeinen?
Re: Kyssäri aiheeseen liittyen
Lähetetty: 02 Syys 2007 12:22
Kirjoittaja markkul
janneyliranta kirjoitti: mikä noista on se 12 asteen viiva johon säädetään, viimeinen?
Noita pyöriä on kahdelaisia. Valettupyörä, jossa merkit on seuraavat:
TDC(leveämpi)-4-8-12-16
Teräslevypyörä: -4-TDC-4-8
2.0i OHC:ssä on luultavasti tuo valettu kiekko ja oikea merkki on siis kolmas syvempi ura. (välissä on jotain kapeampiakin viiltoja).
Lähetetty: 04 Syys 2007 17:32
Kirjoittaja kimmok
E-max=1.6=on hölmöillä paloitiloilla EI millää soikeilla männillä.
Säädä sytkä korvakuulolla
On muuten hiukka harvinaisia nuo map anturilliset ohc ruiskut. Kuulemma parempi ja tasaisempi ajaa. Luulisi tapahtuvan alakierroksillakin jotain...
Lähetetty: 05 Syys 2007 11:22
Kirjoittaja markkul
Ares kirjoitti:E-max=1.6=on hölmöillä paloitiloilla EI millää soikeilla männillä.
Säädä sytkä korvakuulolla
On muuten hiukka harvinaisia nuo map anturilliset ohc ruiskut. Kuulemma parempi ja tasaisempi ajaa. Luulisi tapahtuvan alakierroksillakin jotain...
Millainen on "hölmö" palotila
Joo, säätelin korvakuulolla. Ruuvailin jakajaa vähän joka suuntaa ja mielestäni moottori pitää kiihdyttäessä koko ajan samaa ääntä (semmosta helinää), ihan sama mikä ennakko siellä on. Tossa lampulla kun katotiin mun säätöjen jälkeen, niin oli ilman alipaineltkua 22 astetta EYKK, eli aika reippaasti. Tempastiin sitten sinne se 16.
En mä sitä mihinkään helvetin huoltotilaan saanut, enkä ruvennut johtoja katkomaan, kun ei niistäkään nyt taas ollut varmuutta ja kytkennät oli mitä oli (ei siis selvä yksi johto).
Kilisköön. Jos se sulaa, niin sulaa. Ei maha mitään, kun ei parempiakaan neuvoja ole.