Sivu 2/6
Lähetetty: 20 Touko 2005 22:38
Kirjoittaja Monteonisti
On siinä kait vähän kurkkua kuristettu!

Eli isompi läppäkanava antais vähän lisää tehoa.
Lähetetty: 20 Touko 2005 22:43
Kirjoittaja TeRoK
Mutta toi se on fakta että ei sitä loppupeleissä kannata lähteä vakkaria virikkämään. Tietty niistäkin saa aika komeita lukemia (cossu2

), mutta ei helpolla. Sitte pitää jo osatakin jotain. Esimerkkinä just tää cossu2:n sirra. eikös siinäki ollu yli200hummaa 2.0ohc kaasari? mutta koko kone pitää sillo käydä läpi
Lähetetty: 20 Touko 2005 23:11
Kirjoittaja ZyaS
kyllä 1.6 saa yli 200hummaa no ei sillä enää siviilissä oo mukava ajaa ja ei kylläkään fordin 1.6sta.. nii ja vapaastihegittävänä
Lähetetty: 21 Touko 2005 00:45
Kirjoittaja SpeedDevil
Jos aikoo vapaa virta suodattimen pistää niin ei siitä oo mitään hyötyä ilman peltisarjaa.
Lähetetty: 21 Touko 2005 12:03
Kirjoittaja ZyaS
Oxidius kirjoitti:Jos aikoo vapaa virta suodattimen pistää niin ei siitä oo mitään hyötyä ilman peltisarjaa.
en usko että siitä on sillonkaan tehollista hyötyä
nyt vetää joku taas palkokasvit nenukkaan ku en usko että vapaavirtaus suodin nostaa tehoa

Lähetetty: 21 Touko 2005 15:53
Kirjoittaja Jaakko85
Oxidius kirjoitti:Jos aikoo vapaa virta suodattimen pistää niin ei siitä oo mitään hyötyä ilman peltisarjaa.
hahhhah
ei tommosta ees lasketa moottorin virittämiseksi, se on vaan sitä vitttun tuuunausta.
siis tuo "VAPARI"
Lähetetty: 21 Touko 2005 18:30
Kirjoittaja mayhem
aargh! hei ei tapella. en vissiin kyselly et kannattaako mun laittaa vaparia vai ei?? vaan kysyin että minkäs vaparin laittaisin. ja vielä jos joku osaisi suositella jotain tiettyä. ja en todellakaan metsästä ekkeristä sen enempää tehua kuin se 130 mitä siitä uskaltaa ja saa irti pikku tempuin, vaparin tahdon
VAIN muikeiden äänien takia sen verran hölmö pitää olla (tuntuu melkein et mennään jo kolmeasataa)..
Edit:
hopsista, VOLMARI sitten kirjotti tämän..
Lähetetty: 21 Touko 2005 23:47
Kirjoittaja SpeedDevil
Lähetetty: 22 Touko 2005 00:38
Kirjoittaja Volmari
kiitokset oxidukselle. ja jostain on aina alotettava, ei ole niin helppoa aloitella hommia muutaman sadan euron kuukausi budjetilla.. tästä on hyvä jatkaa.
putkisto ja nämä vaihtuu aikanaan sitten.
Lähetetty: 22 Touko 2005 00:57
Kirjoittaja SpeedDevil
kivan näköinen toi sun esco. onks kaarille tehty mitä ja mis? haluan farkku sierraan samanlaiset no mulla on aika pieni toi rahamäärä jolla kuukaudessa rakennan. rahat menee lapseen ja elämiseen
Lähetetty: 22 Touko 2005 15:58
Kirjoittaja lalli69
Mitenkä se peltisatsi vaikuttaa tuohon vapariin?
Kyllähän vapaamminvirtaavasta suodattimesta on hyötyä, jos koneelle on tehty muutakin(muutakin kuin peltisarja), mutta ei
VAKIO koneessa.
...ja muutenkin tässä on puhuttu Zetecistä...
Lähetetty: 22 Touko 2005 16:57
Kirjoittaja Volmari
Oxidius kirjoitti:kivan näköinen toi sun esco. onks kaarille tehty mitä ja mis? haluan farkku sierraan samanlaiset no mulla on aika pieni toi rahamäärä jolla kuukaudessa rakennan. rahat menee lapseen ja elämiseen
takakaaret on lekalla paukutettu pihalle päin ja pakkelilla tasoteltu. tarvii kytkee kaikki heebelit vielä kerran uudestaan kun ne on vähän niin ja näin asennettu. ja uusi maali päälle (vähän emännälle sopivammaksi).
Lähetetty: 22 Touko 2005 20:55
Kirjoittaja SpeedDevil
paukuttelitko ihan itte kaaret tohon muotoon? on meinaan pirun siistit
Lähetetty: 23 Touko 2005 11:19
Kirjoittaja kuolio
Vielä tuosta vaparista: Ite ostin completokselta sellasen kolmen kympin suotimen. Siihen laitoin moottoripyörien ilmanputsariöljyä, ni hyvin toimii. Imuäänet on kyllä ihan mukavat

. Oli siitä ehkä pienen pieni apu. Tosin kone nyt ei ole aivan vakio...
Lähetetty: 23 Touko 2005 16:30
Kirjoittaja Volmari
Oxidius kirjoitti:paukuttelitko ihan itte kaaret tohon muotoon? on meinaan pirun siistit
jep, oli tarkotus joskus ympätä vähän isommat vanteet alle mutta jäi.
Lähetetty: 23 Touko 2005 16:57
Kirjoittaja TuningUkkeli
On hyötyä! Pitääkö siitä aina vääntää. Parhaan tuloksen 1.8 Zetecistä sai tuolla Twisterillä 11hv jos en väärin muista. Jos se ei muka ole mitää niin ei sitten. Itsellä Greenin ihan vaan kartio ja huomasi sen valtavan tehopiikin minkä ottaa paljo paremmin.
Lähetetty: 23 Touko 2005 17:11
Kirjoittaja lalli69
TuningUkkeli kirjoitti:On hyötyä! Pitääkö siitä aina vääntää. Parhaan tuloksen 1.8 Zetecistä sai tuolla Twisterillä 11hv jos en väärin muista. Jos se ei muka ole mitää niin ei sitten. Itsellä Greenin ihan vaan kartio ja huomasi sen valtavan tehopiikin minkä ottaa paljo paremmin.
...hohhoijaa...
ja GTi lehtihän on alan ammattilaisten julkaisu...

Lähetetty: 23 Touko 2005 17:29
Kirjoittaja grebe
mayhem kirjoitti:aargh! hei ei tapella. en vissiin kyselly et kannattaako mun laittaa vaparia vai ei?? vaan kysyin että minkäs vaparin laittaisin. ja vielä jos joku osaisi suositella jotain tiettyä. ja en todellakaan metsästä ekkeristä sen enempää tehua kuin se 130 mitä siitä uskaltaa ja saa irti pikku tempuin, vaparin tahdon
VAIN muikeiden äänien takia sen verran hölmö pitää olla (tuntuu melkein et mennään jo kolmeasataa)..
Edit:
hopsista, VOLMARI sitten kirjotti tämän..
Yritetään jatkaa asialinjalla. Ensimmäinen postauksenikin kun oli lähinnä turhaa kommentointia.
Laita sellainen Greenin Twisteri. Varmaan suodattaa ihan hyvin, on hieno ja periaatteessa toimiva ratkaisu. Äänistä sitten en tiedä, kun on koteloitu. En puhu tehonlisästä twisterillä mitään, kun en osaa siitä faktaa sanoa. Itse en huomannut perus kartiofilsulla persiillä mitattuna mitään eroa, korvilla kyllä. Ehkä perseeni ei ole kovin herkkä sitten. Jos joku lehti on penkittänyt 15 hepan erot niin ok. Kyllä minä voin sen hyväksyä
Ja kaikki muutkin perdynolaiset, kommenttinne (kuten minunkin) tehojen suhteen on omia mielipiteitä ja tulkintoja. Kummasti vähemmän jää spekuloitavaa, kun on jotain faktaa mihin verrata. Onko Gti lehden testi sitten faktaa vai ei, päättäkää itse. Zeteccejäkin on eri imusarjoilla.
Lähetetty: 23 Touko 2005 18:34
Kirjoittaja ZyaS
lalli69 kirjoitti:
...hohhoijaa...
ja GTi lehtihän on alan ammattilaisten julkaisu...

siis tietenkin GTi on luotettavasti testannu eihän siitä oo epäilystäkään on se sen verran suuri lehti että ei ne voi mitään huuhaata siihen kirjottaa

Lähetetty: 23 Touko 2005 20:41
Kirjoittaja Zetecci
PER*Ele, ei mistään ole sitten mitään hyötyä, ei viritetä autoo ollenkaa sitte!!!!!!! aina tulee vaa tappelut ku porukka inttää vastaan joka asiasta.
mutta moottoritekninen fakta on se että vaparista on hyötyä, kun se läpäisee ilmaa helpommin, ja kun koneelle saadaan lisää ilmaa -> seuraa vääntömomentin kasvu -> seuraa tehon kasvu...
teho = Vääntömomentti x kierrosluku
ja vääntömomentti = sylinterin täytösaste johon tuo vapari vaikuttaa. ja se vielä että ilman peltisatsia vaparista ei ole hyötyä on TÄYTTÄ P*sKaa! oiskohan pojilla tietojen päivittämisen aika ts. käykää vaikka moottoriopin tunneilla,, ja tulkaa sit sanoo ettei vaparista ole mitään hyötyä.
Lähetetty: 23 Touko 2005 20:48
Kirjoittaja ZyaS
Mootorin tehon laskukaava:
Moottorin vääntömomentti x 2 x Pii x käyntinopeus
kopioitu kirjasta: Virittäjän käsikirja, nelitahtimoottorit, Esko Mauno, 1. painos 1990
ISBN 951-9153-41-1
vakio ilmanputsari varmasti hengittää niin paljon että moottorin vaatima ilma määrä siistä läpi menee, miksi autotehdas haluaisi rajoittaa tehoa sillä että pistää huonosti hengittävän ilmanputsarin? mä en usko ennenkö joku tuo mulle kymmenen dynolappua missä on ennen ja jälkeen arvot ja 6/10autosta on teho suurempi kuin uudella vakio putsarilla.
Lähetetty: 23 Touko 2005 20:57
Kirjoittaja TeRoK
Voishan tuota kuvitella, että ne jo valmistajalla on mitottaneet moottorin virtauskykyyn mukaan (Ilmamäärämittari,imusarja, venttiilit ym.) ton ilmanputsarin virtauskyvyn. Pitää kuitenki ottaa huomioon ,että vakio putsareissa on se pinta-ala yleensä suurempi kuin kartioputsareissa.
Liekö tossa GTI:n testissäkin ollu eka paikassa joku tukossa oleva p*skanen putsari jonka tilalle on tuo kartioputsari kammettu. Vai onko verrattu valmistajan ilmottamiin tehoihin kartioputsarilla penkitettyä tehoa?
Kun ne ei välttämättä joka motissa pidä paikkansa.
En kiellä että sillä saisi tehoa lisää, mutta että 11heppaa niin se on kyllä melko optimistinen lukema.
Lähetetty: 23 Touko 2005 21:51
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän teho kasvaa jos ilmaa saadaan enemmän sisään, tietenkin pensaakin tarpeeksi pitää olla!
Pitäis huvikseen joskus kokeilla laittaa "kauhea kartio" keulalle, putsari pois, resetointi ja baanalle, kait tuo jotain kertois "vaparin" vaikutuksesta?

Ehkä parempi tehdä talvella, vähemmän pölyä ja ötököitö, myös "ahtoilman" jäähdytyskin pelaa!

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:01
Kirjoittaja TeRoK
Mutta kun jos siellä motissa on röörit muuten niin pienet, ettei enempää ilmaa mahdu kulkemaan kuin mitä se vakio putsari päästää läpi
Tuo imuilman lämpötila enemmän vaikuttaa noihin tehoihin.
Sekin muuten yleensä kasvaa kun heitetään se kartioputsari ihan motin viereen imuttamaan.
Lähetetty: 23 Touko 2005 22:02
Kirjoittaja Zetecci
vapaavirtaus suodattimissa niin paneeli kuin kartiosuodattimissa on enemmän virtauspinta-alaa kuin vakio suodattimissa, tähän pääasiallisesti perustuu vaparin tuoma hyöty.