Sivu 2/5
Lähetetty: 11 Kesä 2007 19:07
Kirjoittaja Obsession
Noniin, 60€:n arvosta boschia laitettu tulpanreikiä täyttämään. Väittivät Fordin huollossa, että tulpissa ja johdoissa on vikaa, jos tulpan eriste on ruosteen ruskea... oli kolmessa tulpassa.... Kokeillaan taas.
Lähetetty: 12 Kesä 2007 20:09
Kirjoittaja Obsession
Moottorin valvonta-anturi vaihdettu. Kyllä se lambada on se murheenkryyni, ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. sen arvo heittelee 0,2 ja 0,8 välillä eikä sitä saa kaasuttamallakaan nousemaan yhteen. Liekö tuo voinut jo hajota vanhuuttaan, kun epäilisin sen olevan orkkis. 214tkm ja 12 vuotta.
Lähetetty: 20 Kesä 2007 20:49
Kirjoittaja Obsession
Näillä näkymin vika saatiin vihdoin viimein korjattua. Vaihdoin eilen Boschin valmistaman Lambadan alkuperäisen tilalle, se anturi oli valkoisen hienon karstan peitossa, mut ei mitään hälyttävää näkynyt päälle päin. Aika jännä tuo Boschin pulikka, kaks kertaa paksumpi kuin orkkis. 8)
Lähetetty: 30 Kesä 2007 21:07
Kirjoittaja focst
tulpan johdot voi olla arvoista huolimatta sököt on ollu niin paljon sitä vikaa samoin maf antura vikoja tutkippas ne seuraavaksi...kokeile niitä uusia johtoja..
Lähetetty: 02 Heinä 2007 21:50
Kirjoittaja tommo
Lähtikö vika pois Lambadaa vahtamalla? Minulla on näet samanlainen ilmiö menossa. Läheen hyvin käyntii. Sitten alkaa ajossa nykimään kierroksilla 1000 - 3000 kier/min. Sitten noin muutaman minuutin kulutua pelittää kuin ei mitään vikaa olisikaan.
Lähetetty: 04 Heinä 2007 20:52
Kirjoittaja Obsession
Lähti ainakin toistaiseksi, leimallakin meni päästöt läpi ja kulutus tippui litran pari. =)
Lähetetty: 05 Heinä 2007 10:52
Kirjoittaja tommo
Oliko sinullakin alunperin se ongelma, että kylmänä nyki ns. välikierroksilla sekä myös tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ajan?
Minkälaisen Lambadan ostit ja paljonko se kustansi?
Lähetetty: 06 Heinä 2007 22:23
Kirjoittaja Obsession
Ongelma oli ns välikaasun toimimattomuus eli toimi kaasu pohjas ja paremmin isoil kierroksil, välil ei pystyny ajaa ees tasasta nopeutta moottoritiellä... eli vissiin ei säätäny oikein seosta. Ostin Boschin Lambdan ja makso noin 110€... duunikaverit sano, ettei kannata laittaa mitään halpislambdoi kun saa olla koko ajan vaihtamas ja niis ei oo ees liittimiä mukana.
Lähetetty: 08 Heinä 2007 02:11
Kirjoittaja Monteonisti
Alkuperäinen lambda maksaa tarvikkeena jotain 55, siis saman puljun valmistama.
Joissain Zeteceissä "alkuperäiset" tulpat ei kestä, "ruostuvat", siis posliini halkeile ja muuttuu ruskeaksi!
Tasakaasulla nykytys johtuu yleensä EGR-venasta tai tyhjäkäyntivenasta? 8)
Lähetetty: 08 Heinä 2007 23:51
Kirjoittaja Obsession
Mikähän lambda maksaa 55? meiän puljusta saa halvimman tarvikkeen viidelkympil, mut siin ei oo liittimiä. Toi Boschin palikka on puolet paksumpi kuin alkuperäinen ja laadukkaamman tuntunen kuin esim NTK:n tekele (NGK), joka maksaa luokkaa alle satkun ja siinäkään ei ole liittimiä. Muutenhan kaikki lambdat on samanlaisia lukuunottamatta johtomäärää, on yhel kolmel ja neljäl johdol. Ja nypyttäminen pintakaasul ja kaikki muukin nykiminen poistu lambdan vaihdolla.
Niin ja tulpan posliinit oli ruostees kolmes tulpas... tuli tulpat ja johot vaihettua samalla.
Lähetetty: 12 Heinä 2007 21:28
Kirjoittaja tommo
No mistähän se sitten johtuu kun kone vain kylmänä nykii niin mahdottomasti, mutta heti kun vähän lämpenee niin pelittää ihan hyvin?
Lähetetty: 12 Heinä 2007 22:24
Kirjoittaja Obsession
Veikkaisin antureihin "perehtyneenä" et kyseessä ois moottorin lämpötilan valvonta-anturi, joka "jumittaa" lämpimän moottorin asentoon eikä säädä seosta kylmänä rikkaammalle. On siinä termarikotelon päällä ja maksaa meiän putkassa parisen kymppiä.
Lähetetty: 14 Heinä 2007 02:49
Kirjoittaja Monteonisti
Meillä päin NTK (NGK) maksaa jotain 55 ja on johdot "sukkaliittimillä" valmiina! 8)
Lähetetty: 15 Heinä 2007 16:08
Kirjoittaja tommo
olen jo vaihtanut sen lämpötila-anturin ja vastusmittarilla mitattuna näyttäisi toimivan oikein. Lamda-anturikin on nyt vaihdettu, mutta vika ei korjaantunut. Tyhjäkäyntireleellä sattaa olla vaikutusta myös moottorin kylmänä nykimiseen vai onko?
Lähetetty: 15 Heinä 2007 16:29
Kirjoittaja Regu
Kannattaa tutkailla niitä antureiden piuhojakin, kun omassa ei ainakaan imuilman lämpö anturin piuha tunnu kestävän
Lähetetty: 19 Heinä 2007 22:21
Kirjoittaja tommo
Nyt on tyhjäkäyntisysteemikin avattu ja se toimii oikein. Seuraavaksi pitänee käydä ilmamääräanturin kimppuun. Voiko sen toiminnan mitenkään mitata vastus tai jännitemittauksella?
Lähetetty: 19 Heinä 2007 23:26
Kirjoittaja Obsession
Muistaakseni joku neuvoi, että siellä kun on ne kaksi karvaa niin puhaltelis sinne tai jollain aikaansais vaihtelevaa ilmanpainetta sieltä putsarin päästä. jos vastus muuttuu tasaisesti/loogisesti niin pitäis olla kunnossa kunnossa... itse en sitä mitannut, putsasin vaan ne langat ja kylhän niistä jotain mustaa lähtikin.
Lähetetty: 20 Heinä 2007 16:57
Kirjoittaja tommo
Vastusmittarilla näytti 1347ohmia kahden signaaalijohtimen välillä ja ääretöntä vastusta käyttöjännitejohtimien välillä (musta - ruskea). Onkohan muilla vastaavia arvoja mitattuna?
Lähetetty: 20 Heinä 2007 23:56
Kirjoittaja Monteonisti
Vastuksen pitäisi kait olla 35-40 kilo-ohmia +20 lämpötilassa? 8)
Lähetetty: 22 Heinä 2007 01:59
Kirjoittaja tommo
Nyt en kyllä oo enään pitkään aikaan ymmärtänyt missä on vika. On vaihdettu:
-tyhjäkäyntirele
-kaasunasentotunnistin
-lambada-anturi
-ilmamääräanturi
-imusarjantiviste
ja vieläkään ei suostu käymään kylmänä nykimättä!
Pitäiskö seuraavaksi hyökätä palosarjativisteen kimppuun. Jos vaikka sieltä sais ilmaa kylmänä ollessaan niin, että lambada menee sekaisin ja yrittää raukka korjailla tilannetta. Siten kun paikat lämpenee niin tivistyy ja toiminta normalisoituu. Onko tässä hypteesissa mitään järkeä?
Lähetetty: 22 Heinä 2007 16:29
Kirjoittaja Obsession
Tuo pakosarjan vuoto lienee hyvä tutkia, samaten imusarja ja sen letkut ettei siellä esiinny ilmavuotoa. Onko ilmansuodatin vanha? Entä ruiskunsuodatin?
Lähetetty: 22 Heinä 2007 17:14
Kirjoittaja sanpsa
tommo kirjoitti:Nyt en kyllä oo enään pitkään aikaan ymmärtänyt missä on vika. On vaihdettu:
-tyhjäkäyntirele
-kaasunasentotunnistin
-lambada-anturi
-ilmamääräanturi
-imusarjantiviste
ja vieläkään ei suostu käymään kylmänä nykimättä!
Pitäiskö seuraavaksi hyökätä palosarjativisteen kimppuun. Jos vaikka sieltä sais ilmaa kylmänä ollessaan niin, että lambada menee sekaisin ja yrittää raukka korjailla tilannetta. Siten kun paikat lämpenee niin tivistyy ja toiminta normalisoituu. Onko tässä hypteesissa mitään järkeä?
Paitsi että lambdaa ei huomioida ennenkun kone on käyntilämpöinen.

Lähetetty: 23 Heinä 2007 11:05
Kirjoittaja tommo
Tuloilmansuodatin on myös vaihdettu. Polttoainesuodatinta en löydä. Missähän se sijaitsee?
Vai Lambada astuu kuvioihin vasta kun kone on lämmin?
Sen vian pitää olla jossakin sellaisessa paikassa missä lämpötila vaikuttaa peliin, koska se poistuu välittömästi kun kone alkaa lämmetä!
Lähetetty: 23 Heinä 2007 23:41
Kirjoittaja Obsession
Ruiskunsuodin sijaitsee ainakin tossa ysiviitosessa siellä tankin vieressä pohjassa. Oma oli sen näköinen et sitä ei ollut ainakaan muutamaan vuoteen jos ei koskaan vaihdettu?! (sinänsä ihme kun merkkihuollon leimat on 200tkm asti!) Oli nimittäin umpiruosteessa ja jumittunut siihen kannatinpantaan.
Aika kummallinen tuo vika. =/
Re: Mondeokin nykii...
Lähetetty: 24 Heinä 2007 10:34
Kirjoittaja Escorttitar
Weixu kirjoitti:Mun mondeokin nykii..kun ajaa 3-4 vaihteel tasasesti n. 40-60km/h niin nykii hieman mutta ärsyttävästi...Oma epäilykseni on se että kun bensatankki kerää pirusti painetta (huohotus tukossa) niin bensapumppu ei ime bensaa niinkun pitäisi..sillä voisi nykiminen helpottua..tai sit vika on jossain ihan muualla...
Mulla oli Esco (1.8 -95) alkanu nykiä matka-ajossa lämpimänä myöskin kylmänä. Lisäksi kävi usein kolmella pytyllä. Joskus tyhjäkäynnillä kierrokset huutamaan! En sitten tiedä liittyykö nämä toisiinsa...
Fordille varasin ajan kun en osaa itse tutkia vikaa saati sitten korjata. Siellä mies mainitsi myös tuosta huohotuksen tukkeutumisesta. Bensan kulutus on mun Ekellä aika "pieni" 6,3 paikkeilla. Puola vikaa myös epäili..?