Zetec pätkii, apua!!... Vika luultavasti korjattu.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Noniin, 60€:n arvosta boschia laitettu tulpanreikiä täyttämään. Väittivät Fordin huollossa, että tulpissa ja johdoissa on vikaa, jos tulpan eriste on ruosteen ruskea... oli kolmessa tulpassa.... Kokeillaan taas.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Moottorin valvonta-anturi vaihdettu. Kyllä se lambada on se murheenkryyni, ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. sen arvo heittelee 0,2 ja 0,8 välillä eikä sitä saa kaasuttamallakaan nousemaan yhteen. Liekö tuo voinut jo hajota vanhuuttaan, kun epäilisin sen olevan orkkis. 214tkm ja 12 vuotta.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Näillä näkymin vika saatiin vihdoin viimein korjattua. Vaihdoin eilen Boschin valmistaman Lambadan alkuperäisen tilalle, se anturi oli valkoisen hienon karstan peitossa, mut ei mitään hälyttävää näkynyt päälle päin. Aika jännä tuo Boschin pulikka, kaks kertaa paksumpi kuin orkkis. 8)
focst
Viestit: 2437
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja focst »

tulpan johdot voi olla arvoista huolimatta sököt on ollu niin paljon sitä vikaa samoin maf antura vikoja tutkippas ne seuraavaksi...kokeile niitä uusia johtoja..
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Lähtikö vika pois Lambadaa vahtamalla? Minulla on näet samanlainen ilmiö menossa. Läheen hyvin käyntii. Sitten alkaa ajossa nykimään kierroksilla 1000 - 3000 kier/min. Sitten noin muutaman minuutin kulutua pelittää kuin ei mitään vikaa olisikaan.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Lähti ainakin toistaiseksi, leimallakin meni päästöt läpi ja kulutus tippui litran pari. =)
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Oliko sinullakin alunperin se ongelma, että kylmänä nyki ns. välikierroksilla sekä myös tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ajan?
Minkälaisen Lambadan ostit ja paljonko se kustansi?
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Ongelma oli ns välikaasun toimimattomuus eli toimi kaasu pohjas ja paremmin isoil kierroksil, välil ei pystyny ajaa ees tasasta nopeutta moottoritiellä... eli vissiin ei säätäny oikein seosta. Ostin Boschin Lambdan ja makso noin 110€... duunikaverit sano, ettei kannata laittaa mitään halpislambdoi kun saa olla koko ajan vaihtamas ja niis ei oo ees liittimiä mukana.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Alkuperäinen lambda maksaa tarvikkeena jotain 55, siis saman puljun valmistama.
Joissain Zeteceissä "alkuperäiset" tulpat ei kestä, "ruostuvat", siis posliini halkeile ja muuttuu ruskeaksi!
Tasakaasulla nykytys johtuu yleensä EGR-venasta tai tyhjäkäyntivenasta? 8)
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Mikähän lambda maksaa 55? meiän puljusta saa halvimman tarvikkeen viidelkympil, mut siin ei oo liittimiä. Toi Boschin palikka on puolet paksumpi kuin alkuperäinen ja laadukkaamman tuntunen kuin esim NTK:n tekele (NGK), joka maksaa luokkaa alle satkun ja siinäkään ei ole liittimiä. Muutenhan kaikki lambdat on samanlaisia lukuunottamatta johtomäärää, on yhel kolmel ja neljäl johdol. Ja nypyttäminen pintakaasul ja kaikki muukin nykiminen poistu lambdan vaihdolla.

Niin ja tulpan posliinit oli ruostees kolmes tulpas... tuli tulpat ja johot vaihettua samalla.
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

No mistähän se sitten johtuu kun kone vain kylmänä nykii niin mahdottomasti, mutta heti kun vähän lämpenee niin pelittää ihan hyvin?
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Veikkaisin antureihin "perehtyneenä" et kyseessä ois moottorin lämpötilan valvonta-anturi, joka "jumittaa" lämpimän moottorin asentoon eikä säädä seosta kylmänä rikkaammalle. On siinä termarikotelon päällä ja maksaa meiän putkassa parisen kymppiä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meillä päin NTK (NGK) maksaa jotain 55 ja on johdot "sukkaliittimillä" valmiina! 8)
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

olen jo vaihtanut sen lämpötila-anturin ja vastusmittarilla mitattuna näyttäisi toimivan oikein. Lamda-anturikin on nyt vaihdettu, mutta vika ei korjaantunut. Tyhjäkäyntireleellä sattaa olla vaikutusta myös moottorin kylmänä nykimiseen vai onko?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Kannattaa tutkailla niitä antureiden piuhojakin, kun omassa ei ainakaan imuilman lämpö anturin piuha tunnu kestävän
Escort 1.8 sport -97
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Nyt on tyhjäkäyntisysteemikin avattu ja se toimii oikein. Seuraavaksi pitänee käydä ilmamääräanturin kimppuun. Voiko sen toiminnan mitenkään mitata vastus tai jännitemittauksella?
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Muistaakseni joku neuvoi, että siellä kun on ne kaksi karvaa niin puhaltelis sinne tai jollain aikaansais vaihtelevaa ilmanpainetta sieltä putsarin päästä. jos vastus muuttuu tasaisesti/loogisesti niin pitäis olla kunnossa kunnossa... itse en sitä mitannut, putsasin vaan ne langat ja kylhän niistä jotain mustaa lähtikin.
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Vastusmittarilla näytti 1347ohmia kahden signaaalijohtimen välillä ja ääretöntä vastusta käyttöjännitejohtimien välillä (musta - ruskea). Onkohan muilla vastaavia arvoja mitattuna?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Vastuksen pitäisi kait olla 35-40 kilo-ohmia +20 lämpötilassa? 8)
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Nyt en kyllä oo enään pitkään aikaan ymmärtänyt missä on vika. On vaihdettu:
-tyhjäkäyntirele
-kaasunasentotunnistin
-lambada-anturi
-ilmamääräanturi
-imusarjantiviste
ja vieläkään ei suostu käymään kylmänä nykimättä!

Pitäiskö seuraavaksi hyökätä palosarjativisteen kimppuun. Jos vaikka sieltä sais ilmaa kylmänä ollessaan niin, että lambada menee sekaisin ja yrittää raukka korjailla tilannetta. Siten kun paikat lämpenee niin tivistyy ja toiminta normalisoituu. Onko tässä hypteesissa mitään järkeä?
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Tuo pakosarjan vuoto lienee hyvä tutkia, samaten imusarja ja sen letkut ettei siellä esiinny ilmavuotoa. Onko ilmansuodatin vanha? Entä ruiskunsuodatin?
sanpsa
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Joulu 2006 17:42

Viesti Kirjoittaja sanpsa »

tommo kirjoitti:Nyt en kyllä oo enään pitkään aikaan ymmärtänyt missä on vika. On vaihdettu:
-tyhjäkäyntirele
-kaasunasentotunnistin
-lambada-anturi
-ilmamääräanturi
-imusarjantiviste
ja vieläkään ei suostu käymään kylmänä nykimättä!

Pitäiskö seuraavaksi hyökätä palosarjativisteen kimppuun. Jos vaikka sieltä sais ilmaa kylmänä ollessaan niin, että lambada menee sekaisin ja yrittää raukka korjailla tilannetta. Siten kun paikat lämpenee niin tivistyy ja toiminta normalisoituu. Onko tässä hypteesissa mitään järkeä?
Paitsi että lambdaa ei huomioida ennenkun kone on käyntilämpöinen. :?
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Tuloilmansuodatin on myös vaihdettu. Polttoainesuodatinta en löydä. Missähän se sijaitsee?

Vai Lambada astuu kuvioihin vasta kun kone on lämmin?

Sen vian pitää olla jossakin sellaisessa paikassa missä lämpötila vaikuttaa peliin, koska se poistuu välittömästi kun kone alkaa lämmetä!
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Ruiskunsuodin sijaitsee ainakin tossa ysiviitosessa siellä tankin vieressä pohjassa. Oma oli sen näköinen et sitä ei ollut ainakaan muutamaan vuoteen jos ei koskaan vaihdettu?! (sinänsä ihme kun merkkihuollon leimat on 200tkm asti!) Oli nimittäin umpiruosteessa ja jumittunut siihen kannatinpantaan.

Aika kummallinen tuo vika. =/
Escorttitar
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Huhti 2007 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Mondeokin nykii...

Viesti Kirjoittaja Escorttitar »

Weixu kirjoitti:Mun mondeokin nykii..kun ajaa 3-4 vaihteel tasasesti n. 40-60km/h niin nykii hieman mutta ärsyttävästi...Oma epäilykseni on se että kun bensatankki kerää pirusti painetta (huohotus tukossa) niin bensapumppu ei ime bensaa niinkun pitäisi..sillä voisi nykiminen helpottua..tai sit vika on jossain ihan muualla...
Mulla oli Esco (1.8 -95) alkanu nykiä matka-ajossa lämpimänä myöskin kylmänä. Lisäksi kävi usein kolmella pytyllä. Joskus tyhjäkäynnillä kierrokset huutamaan! En sitten tiedä liittyykö nämä toisiinsa...
Fordille varasin ajan kun en osaa itse tutkia vikaa saati sitten korjata. Siellä mies mainitsi myös tuosta huohotuksen tukkeutumisesta. Bensan kulutus on mun Ekellä aika "pieni" 6,3 paikkeilla. Puola vikaa myös epäili..?
Viimeksi muokannut Escorttitar, 23 Syys 2007 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tiinan oma" =) Escort 1.6 -96
Vastaa Viestiin