Sivu 2/3
Lähetetty: 17 Syys 2007 21:33
Kirjoittaja Mondi
venttiili välykset säädin 0.20 imu , 0.25 pako
olivat hiukan väljät. Ääni parani, mutta se ontto nakutus silti jatkuu. Tehot tallessa ja liikkuu erittäin rivakasti, mutta ääni vain on kova. Emäntä ajo 100km/h vieressä ja kuuluu seuraavaan autoon ääni

Lähetetty: 17 Syys 2007 21:35
Kirjoittaja Mondi
ärsyttävä ääni vain tuo onttomainen venttiilimäinen nakutu joka on erittäin kova
Lähetetty: 17 Syys 2007 21:38
Kirjoittaja jaska74
nokka-akselin voiteluputki vois olla tukossa, eli yläkerta ei saa tarpeeks öljyä.
toi nakutushan on ohc:n tyyppivika, mutta kertoo vain kuluneesta nokasta, mutta kerroit rojujen jo vaihtuneen niin vika on kyllä jossain muualla
Lähetetty: 17 Syys 2007 21:43
Kirjoittaja Mondi
öljyä tulee yläkertaan todella hyvin.
Pistin emännän käynnistämään kun olin ottanu kopan pois. Kiire tuli huutaa konetta sammuksiin, kyllä sieltä öljyä tulee. Vieläkin huuhtelen niitä öljyn roiskeita sieltä.
Melkein pitäis ottaa digikameralla liikkuvaakuvaa ja pistää linkkiä, niin vois joku huomata jotain mitä en ite oikein huomaa.
Siihen vaihoin jokunen aika "uudet osat":
NOKKA "vakio"
NOSTIMET
VENTTIILIVARRENKUMIT
STEFA
+ muut tiivisteet yläkerrasta
en huomannu välyksiä venttiillien ohjureissa tai mitään epämääräistä venttiilin jousissa. Yks mikä voi olla, että venttiilin jousi on jostain syystä kulahtanu. Kilsoja on mittarissa 225tkm
Ei savuta, eikä anehdi öljyä tai muutenkaan bensaa kuluta epämääräisesti.
Lähetetty: 17 Syys 2007 21:58
Kirjoittaja Bootsi
Mondi kirjoitti:venttiili välykset säädin 0.20 imu , 0.25 pako
Mittasitko nokan-keinun välistä..
vai keinun-venttiilin välistä?
Lähetetty: 17 Syys 2007 22:00
Kirjoittaja Mondi
säädin ne, kun nokan suippo-osa oli taivasta kohti. eli nokan ja nostimen välistä.
Pistän siitä venttiilin jouset vaihtoon. Niissä on punaset maalimerkit. Yks mikä, niin onkohan tossa kaasari sierrassa vielä nakutus tunnistinta ?
Se siinä ihmetyttää, kun tehot tallella, eikä kuluta mitään nesteitä epämääräisesti. Jousia en tyhmä minä tajunnu vaihtaa, mutta viikonloppuna ainakin ruuvailen ton kannen pois.
Lähetetty: 17 Syys 2007 22:17
Kirjoittaja Mondi
Mitäs muuta kannattais tarkastaa. Joku puhui jossain keskustelussa bensapumpusta. (kalvopumppu) sekä kanttaavasta venttiilistä.
Nakutus kuuluu tyhjäkäynnillä kuten kierroksilla. Ei mikään siltipois sulje, että ois "uusissa" osissa vikaa. Nimittäin kannenpultit meni uusiks, kun kiristyksen puolivälissä napsahti ensimmäinen pultti poikki ja momenttia ei ollu edes 70nm vertaa. Marssittiin foortille ja otettiin alkuperäset.
Lähetetty: 19 Syys 2007 08:46
Kirjoittaja macce2
Kait tuo Forte auttaisi myös venttiilien ollessa hydraulisilla nostimilla ?! (cvh)
On meinaa tuo Escortini venttiilikoppa niin karstainen ja pikinen, että jotain sille tarttis tehdä!
Muuten suht ok kone kai.
-Mistä saan noita Forte-aineita helpoiten hankittua, kun en ole mikään korjaamon työntekijä tms ?
Asun Raumalla
Lähetetty: 19 Syys 2007 11:45
Kirjoittaja jaska74
Mondi kirjoitti:säädin ne, kun nokan suippo-osa oli taivasta kohti. eli nokan ja nostimen välistä.
jos nyt oikein ymmärsin niin sulla se nokan "nokka" on ollut taivasta kohti säädettäessä???
se pitäisi sojottaa suoraan alas, jolloin siis venttiili on täysin kiinni
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/b ... iljust.gif
Lähetetty: 19 Syys 2007 12:24
Kirjoittaja jn79
Niin kyllä se nokka näyttää ylös silloin kun venttiili on kiinni!Jos nokka näyttää alas niin silloin venttiili on auki!Ymmärsitkö jaska?
Lähetetty: 19 Syys 2007 16:44
Kirjoittaja Mondi
nää on mekaaniset ohc vakio kamoilla. kaasari kone vielä jonkun aikaa.
Tuossa hahmottelin vikaa yhdelle honda asentajalle, joka ajelee kaasari vehkeellä itsekkin. Sain aika hyvän vinkin, kun venttiilit näköjään eivät pysy kauaa säädöissä. Siihen mihin kiinnittyy keinuvipu, en muista sen nimeä. Keinuvivun kiinnitys osat, missä on se pallomainen pää. Tilasin ne uudet Fordilta. Ei maksaneet paljoa. Ne kun löystyy tai se pallura pää kuluu ajankuluessa, alkaa venttiilit huonosti pysymään säädöissä ja kunnolla kun ovat kuluneet rupeavat kilkattamaan kunnolla. Kokeilen ne vaihtaa ja katson sitten uudestaan.
Venttiilit puhdistin muutamatuhat kilsaa sitten jo ja koneessa on todella usein puhdistus ainetta. Nostimet Venttiilisillat ei oo jumissa, eikä mikään muukaan ole tällähetkellä jumissa. Ellei jokin venttiili kanttaa.'
Tosin ääni lähti kahdesta venttiilistä ja nyttemmin on moninaistunut, joka tällähetkellä viittaa noihin keinuvivun kiinnitys osiin.
Lähetetty: 19 Syys 2007 16:47
Kirjoittaja Mondi
käsittelen tuolla forten aineella jossain tapauksessa, énnen kannen irrotuksia jos ei vieläkään rupea ääni muuttumaan.
Lähetetty: 19 Syys 2007 17:33
Kirjoittaja jn79
Eli se pallopäinen pultti on nimeltään keinuvivun kuulapultti.

Lähetetty: 19 Syys 2007 17:33
Kirjoittaja Bootsi
Kyllä se nokka pitää olla ylös päin.. mutta mittaaminen suoritetaan nostajan ja venttiilin välistä. (kuten kuvassa)
Lähetetty: 19 Syys 2007 18:09
Kirjoittaja Mondi
ei ainakaan sierran ohc koneessa mitata keinuvivun ja venttiilin välistä, koska venttiilin "suht"kupera pää on kiinni koverassa keinuvivun päädyssä.
Tuossa linkissä alimmainen kuva osoittaa oikean välyksen mittaus paikan ohc koneessa. Ylempi kuva ei muistuta oman sierrani venttiilikoneiston osia mitenkään 8)
Lähetetty: 19 Syys 2007 18:15
Kirjoittaja Mondi
ironlake kirjoitti:Eli se pallopäinen pultti on nimeltään keinuvivun kuulapultti.

se juuri..testasin että muistitko osan nimeä

Lähetetty: 19 Syys 2007 18:18
Kirjoittaja janzamar
Mondi kirjoitti:ei ainakaan sierran ohc koneessa mitata keinuvivun ja venttiilin välistä, koska venttiilin "suht"kupera pää on kiinni koverassa keinuvivun päädyssä.
Tuossa linkissä alimmainen kuva osoittaa oikean välyksen mittaus paikan ohc koneessa. Ylempi kuva ei muistuta oman sierrani venttiilikoneiston osia mitenkään 8)
Oon kyllä myös laittanu säädöt ohareissa keinun ja venan välistä,
ja oon myös kuullu että on väärin..mutta oikein ne on silti menneet.
Ainakin koneet on käyneet nätisti eikä tehotkaan oo karanneet mihinkään
Eli kaipa nuo molemmat tavat toimii kunhan tekee oikein?
Lähetetty: 19 Syys 2007 20:47
Kirjoittaja Mikko R.
Sierran iskaritolpassa olevassa tehtaan tarrassakin ohjeistetaan selkeällä kuvalla mittaamaan välys seuraajan ja nokan välistä.
Lähetetty: 19 Syys 2007 22:32
Kirjoittaja jaska74
ironlake kirjoitti:Niin kyllä se nokka näyttää ylös silloin kun venttiili on kiinni!Jos nokka näyttää alas niin silloin venttiili on auki!Ymmärsitkö jaska?

niimpä, sitähän mä meinasin, mutta iso hihna tais luistaa just tossa kohtaa..

Lähetetty: 19 Syys 2007 22:38
Kirjoittaja jaska74
Mikko R. kirjoitti:Sierran iskaritolpassa olevassa tehtaan tarrassakin ohjeistetaan selkeällä kuvalla mittaamaan välys seuraajan ja nokan välistä.
siitähän se myös korjausoppaan sekä asentajan oppaan mukaan säädetään
Lähetetty: 19 Syys 2007 22:50
Kirjoittaja janzamar
jaska74 kirjoitti:
siitähän se myös korjausoppaan sekä asentajan oppaan mukaan säädetään
Mitä noi mistään tietää
Eikä kun siis,nehän siis todellakin voi säätää myös
siitä keinun ja ventiilin välistä vaikka olis finlexiin printattu
nuo oikean opin mukaiset ohjeet.
Mutta en toki väitä että kirjan mukaan ei saa mennä
On vaan omaa kokemusta,en oo muulla tavalla noita koskaan edes säätänyt.
Lähetetty: 20 Syys 2007 11:11
Kirjoittaja jn79
jaska74 kirjoitti:
niimpä, sitähän mä meinasin, mutta iso hihna tais luistaa just tossa kohtaa..

Sattuuhan näitä..

vika löydetty
Lähetetty: 24 Syys 2007 18:58
Kirjoittaja Mondi
Nyt on kuulapultit purettu ja tieltä joutui irrottamaan keinuvivuston. Vika on alunperin ollut kuluneissa kuulapultin päissä, jonka takia välykset eivät ole pysyneet kovin kauan säädöissään. Keinuvivussa oli 5kpl kaksi syvää kuluma uraa. Ei ihmekkään että on kilkattanu. Nokka on onneksi ehjä, mutta kolmospytyn toinen kohta oli kulunut viistosti ja epäilyttää tuo ekan pytyn pakoventtiilin kohalla olevan nousun tila, ettei ole vain liikaa jo pyöristynyt. Uudet kuulapultit on asennettu ja pitänee tilata uudet keinuvivut.
Mietin tota nokkaa, että kyllä se menis tossa, kun ei akuuttia kulumaa näin silmämääräisesti ole. Oikeestaan järkevä ois kestävyyden kannalta pitemmällä tähtäimellä ottaa uus nokka kanssa.
Varmaan joku kiva virinokka 265 (vääntö nokka) tienoilla vois olla hyvä. En tosin jaksa kantta ruveta purkamaan ja vaihtamaan venttiilin jousia. Niitä on jäykistetty n.1mm kaulus mallisilla venttiilivarren tiivistekumeilla. Luulis normaali ajossa pýsyvän vielä venttiilin vakiojousilla mukana. Jossain vaiheessa pitänee muuttaa kärjettömäksi sytkä, kun ei muutenkaan kierroksia niin pysty kärjellisellä ottamaan.
Täytyy vain ruveta tilailemaan uutta osaa.
Lähetetty: 25 Syys 2007 16:27
Kirjoittaja Mondi
Selvisi lisää kun tarkastelin kaikkia osia lähempää. Nokassa on valmistus virhe..virheellisesti kulunut ja keinuvivut melkein 4mm kulumis urilla ja kahdesta eri kohtaa. Samaisen valmistajan kansi pultit katkes 90nm kohdalla, joten en ihmettele enää, enkä osta kyseisen valmistajan tuotteita, koska näyttää tekevän skeidaa tavaraa vaikka onkin iso firma.
Re: vika löydetty
Lähetetty: 26 Syys 2007 13:48
Kirjoittaja jn79
Mondi kirjoitti:Nyt on kuulapultit purettu ja tieltä joutui irrottamaan keinuvivuston. Vika on alunperin ollut kuluneissa kuulapultin päissä, jonka takia välykset eivät ole pysyneet kovin kauan säädöissään. Keinuvivussa oli 5kpl kaksi syvää kuluma uraa. Ei ihmekkään että on kilkattanu. Nokka on onneksi ehjä, mutta kolmospytyn toinen kohta oli kulunut viistosti ja epäilyttää tuo ekan pytyn pakoventtiilin kohalla olevan nousun tila, ettei ole vain liikaa jo pyöristynyt. Uudet kuulapultit on asennettu ja pitänee tilata uudet keinuvivut.
Mietin tota nokkaa, että kyllä se menis tossa, kun ei akuuttia kulumaa näin silmämääräisesti ole. Oikeestaan järkevä ois kestävyyden kannalta pitemmällä tähtäimellä ottaa uus nokka kanssa.
Varmaan joku kiva virinokka 265 (vääntö nokka) tienoilla vois olla hyvä. En tosin jaksa kantta ruveta purkamaan ja vaihtamaan venttiilin jousia. Niitä on jäykistetty n.1mm kaulus mallisilla venttiilivarren tiivistekumeilla. Luulis normaali ajossa pýsyvän vielä venttiilin vakiojousilla mukana. Jossain vaiheessa pitänee muuttaa kärjettömäksi sytkä, kun ei muutenkaan kierroksia niin pysty kärjellisellä ottamaan.
Täytyy vain ruveta tilailemaan uutta osaa.
Kuka siihen on kärjellisen jakajan laittanu?